Skocz do zawartości


Zdjęcie

Cessna 182 Skyline "40" - CMPro. Elektryfikacja.


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
32 odpowiedzi w tym temacie

#1 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 19 sierpień 2009 - 07:42

Dziękuję za link. Instrukcja bardzo mi się przyda :)

#2 silvermind

silvermind
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 18 sierpień 2009 - 23:41

Czesc Michal
jesli jeszcze nie znalazłes a potrzebujesz manuala do cessny to w linku na samym dole pod zdjeciami jest do pobrania manual w PDF do tej wlasnie cessny
http://bombayrc.com/...&products_id=82
pzdr
Artur

#3 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 12 sierpień 2009 - 16:03

W modelu będzie więc pakiet LiPo 5S1P 3000 mAh

Znalazłem filmy prezentujące ten model : http://www.vimeo.com/516299 i http://www.vimeo.com/5155834
Na 99% jest to Cessna 182 CMPro "40" z dorobionymi klapami.

#4 Marek_Spy

Marek_Spy
  • Modelarz
  • 269 postów

Napisano 10 sierpień 2009 - 09:13

Marek:
(zakładając, że nie remontowałeś kątownikami ołowianymi :wink: ) będzie bardzo ładnie latał na czterotakcie w dolnych granicach zalecanej pojemności. No i ten dźwięk 4T - w takim modelu bezcenny.
Tak przy okazji - jesteś pewien tego .51 ??? - o ile pamiętam ASP ma w ofercie czterotakty .52 i .61 (zresztą oba zdatne do tego modelu) a .51 - nie.

Tak masz racje 52 a nie 51 ... jakąś mi się ubzdurało . Do remontu oczywiscie uzywam tylko olowiu :) :rotfl:

#5 Kaper

Kaper
  • Modelarz
  • 1 postów

Napisano 10 sierpień 2009 - 06:43

Marek:
(zakładając, że nie remontowałeś kątownikami ołowianymi :wink: ) będzie bardzo ładnie latał na czterotakcie w dolnych granicach zalecanej pojemności. No i ten dźwięk 4T - w takim modelu bezcenny.
Tak przy okazji - jesteś pewien tego .51 ??? - o ile pamiętam ASP ma w ofercie czterotakty .52 i .61 (zresztą oba zdatne do tego modelu) a .51 - nie.

Marcin:
Zdecydowanie tak - z pakietów 6s i 4s - najlepszy będzie 5s :devil: i wtedy śmigło 11 cal - skok w zależności od potrzeb prędkościowych (czyli m.in. masy modelu do lotu).

jeszcze słówko o kalkulatorze - oczywiście tylko wartości przybliżone i w dodatku wyniki trzeba traktować z pewnym dystansem. np. śmigła SF przy 6 celach bym nie założył.

Michał:
Podpowiadamy, komentujemy, ale decyzja wyboru musi należeć do Ciebie.
Przy odrzuceniu wstępnego pomysłu na wykorzystywanie pakietu(-ów) w innych modelach pakiet 5S do tego silnika + śmigło 11x6(może 7) wydaje się na razie najlepszym rozwiązaniem. Przy obstawianiu na dwa pakiety w szeregu 6s i śmigło dość małe (pewnie coś okolicy 9,5x5 może 9,5x6) może być niezłym pomysłem.

Pozdrawiam,

#6 mikon

mikon
  • Modelarz
  • 178 postów

Napisano 08 sierpień 2009 - 18:44

Ciekawe czy poleci na ASP 4T 51 ?


A co ma nie polecieć? Z dobrym silnikiem to nawet drzwi od stodoły ;)
Faktem jest że dla 4T zalecają od .52 do .63, ale myślę że nie będziemy sie kłócić o 0.01 cuin :)

Pozdr.,
Michał

#7 Marek_Spy

Marek_Spy
  • Modelarz
  • 269 postów

Napisano 08 sierpień 2009 - 15:08

Mam dokladnie taka cessne w remoncie i jedynie co mi zostało to zrobienie przedniej szyby i kapcie na koła . Czy ktos popelnil juz takie kopyto ? Chetnie wypożyczę . Ciekawe czy poleci na ASP 4T 51 ?

#8 mikon

mikon
  • Modelarz
  • 178 postów

Napisano 07 sierpień 2009 - 22:07

Mikon, dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze kilka pytań:
1: Czy będziesz wycinał klapy / stosował klapolotki ?
2. Czy lotki i stery w twoim modelu też chodzą trochę ciężko ?
3: Jaką producent podaje wagę pustego modelu ?
4: Gdzie kupiłeś model ( pytam z ciekawości ) ?


Klap nie planuję wycinać (nie chcę też zwiększać wagi); Zawiasy w zestawie są typu "zginanego" wklejane na CA (bez uczciwej ośki)- dużo w ich przypadku zależy od wklejenia jeżeli chodzi o jakość działania. Producent podaje wagę 2500-2650 (z obciążeniem 78-82). Sam model kupiłem w "dziewiczym" stanie na aledrogo, ale to było już ze 2 lata temu (zawsze mi się podobała ta Cessna).

Pozdr.,
Michał

#9 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 07 sierpień 2009 - 21:07

Kaper, Marcin133:, dziękuję za zainteresowanie i pomoc . Sam już jednak nie wiem co wybrać :( .
Jaka opcja zasilania będzie najlepsza ? Co wybralibyście wy na moim miejscu ?

Mikon, dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze kilka pytań:
1: Czy będziesz wycinał klapy / stosował klapolotki ?
2. Czy lotki i stery w twoim modelu też chodzą trochę ciężko ?
3: Jaką producent podaje wagę pustego modelu ?
4: Gdzie kupiłeś model ( pytam z ciekawości ) ?

#10 mikon

mikon
  • Modelarz
  • 178 postów

Napisano 07 sierpień 2009 - 20:51


Mam ten model wraz z instrukcją, nie mam skanera. Jeżeli interesuje Cię coś konkretnego - pytaj, znajdę i podam.

Pozdr.,
Michał


W takim razie:

1. Waga twojego modelu do lotu i jego wyposażenie ( rozumiem, że napęd spalinowy )
2. Jak lata ten model ( krótki opis ) ?
3. Gdzie jest CG ?
4. Czy używasz klapolotek?
5. Czy coś zmodernizowałeś badź czy polecasz coś zmodernizować ?
6. Jakie są podawane w instrukcji wychylenia sterów i jakich ty używasz ?
7. Czy w modelu masz balast , czy udało Ci się wyważyć model samym wyposażeniem ?
8. Na razie chyba tyle.


Nie będzie łatwo, bo modelu jeszcze nie ulotniłem :) Mało tego, siedzi on wciąż w fabrycznym kartonie i... czeka na odrobinę czasu. Tymczasem zbieram do niego wyposażenie (ale serduszkiem będzie SAITO FA-56).

W/g instrukcji, CG znajduje się 73-78 mm od krawędzi natarcia (mierząc w odległości 220mm od osi modelu, chociaż na tym odcinku skrzydło jeszcze się nie zwęża). Wychylenia: ster kierunku 20-25mm w każdą stronę, ster wysokości 15-20mm w każdą stronę, lotki 15-20mm w każdą stronę.

Wydaje mi się że ten model może być łatwiejszy w wyważeniu dzięki balsowemu statecznikowi pionowemu (wersja "50" ma statecznik laminowany w formie który pewnie będzie dość ciężki).

Na druty podwozia głównego planuję przygotować profilowane osłonki z czegoś lekkiego (balsa oklejona folią?...) żeby dodać więcej uroku temu w sumie ładnemu modelowi.

Pozdr.,
Michał

#11 marcin133

marcin133
  • Modelarz
  • 148 postów

Napisano 07 sierpień 2009 - 17:40

Marcin (i oczywiście Michał) - zerknij kilka postów wcześniej.
Moc pobierana przez silnik elektryczny to iloczyn prądu i napięcia. Skoro napięcie (pakiet 6s w porównaniu z 4s) 1,5x większe to prąd do uzyskania tej samej mocy 1,5x mniejszy.


Oj aby ta teoria szła w parze z praktyką :)

Oczywiście to co piszesz jest faktem. Wiadomo też że to prąd ogranicza silnik to znaczy że na pakiecie 6s ten silnik uzyska maksymalną swoją moc. Jeżeli na tym pakiecie z optymalnym śmigłem osiągi silnika są za wysokie może się okazać że wcale ekonomicznie nie jest stosowanie mniejszego śmigła ograniczając pobierany prąd. Ekonomiczniejsze może być zastosowanie słabszego napięciowo pakietu w tym przypadku 5s. Akurat przy tym napędzie do tego modelu lepiej jest machać ciut większym śmigłem lecz wolniej aniżeli mniejszym ale szybciej. Różnica na pewno będzie w sprawności napędu a to sprawność wyznacza ile warta jest moc.

W każdym napędzie i modelu są to dość indywidualne sprawy, nie powiem że jest to reguła ale wierzyć kalkulatorom napędu to właśnie zasilanie 5s byłoby najlepiej trafionym napięciem dla tego konkretnego przypadku - moim zdaniem. Oznacza to że osobiście zwiększałbym pojemność a nie ilość cel, (ograniczał obroty silnika zostawiając prąd jaki jest) - zachowując podobne proporcje wagowe.

Przykładowo wg kalkulatora ze strony którą podałeś:

- TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv - pakiet 6s - śmigło APC E 10x5 2382g 62MPH - ok 30A
- TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv - pakiet 6s - śmigło APC SF 9x6 2795g 72MPH - ok 55A

lub

- TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv - pakiet 5s - śmigło APC E 11x5,5 2478g 58MPH - ok 30A
- TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv - pakiet 5s - śmigło APC E 11x7 2658g 72MPH - ok 38A

Jak już ma być 6s to śmigło optymalne tylko obroty ograniczone (Ustawieniami aparatury)

#12 Kaper

Kaper
  • Modelarz
  • 1 postów

Napisano 07 sierpień 2009 - 13:14

Pakiety o tak małych pojemnościach (jak na silnik tej mocy) będą mocno obciążane i lot nie będzie długi. Powinieneś myśleć nad pakietami o większej pojemności.


Marcin (i oczywiście Michał) - zerknij kilka postów wcześniej.
Moc pobierana przez silnik elektryczny to iloczyn prądu i napięcia. Skoro napięcie (pakiet 6s w porównaniu z 4s) 1,5x większe to prąd do uzyskania tej samej mocy 1,5x mniejszy.

Oczywiście jeśli ktoś spróbuje traktować ten silnik przy zasilaniu 6S np. 50A to oczywiście pakiety <3Ah są nienajlepszym pomysłem.

Ale:
1. To ma być Cessna a nie np. Mustang
2. Silnik i tak pewnie by długo nie pożył przy >20V i 50A czyli >1000W na wejściu (to jego wyraźnie górny zakres możliwości podawanych przez producenta).

Jeśli wierzyć danym ze strony to max sprawności osiąga już od jakichś 15A i potem ta sprawność spada powoli (ale jednak).

Proponuję zerknąć na taki wykres (oczywiście to tylko oszacowanie)

No i zasadnicze pytanie - ile czasu chcielibyśmy latać.

Jeśli normalne loty - timer na 10-12 minut to prąd przy max gazie powinien być w okolicy 10C. czyli pojemność aku ok. 1/10 nominalnego prądu.

Jeśli nie zanudzimy się lotem 20 minutowym z jednego ładowania - wówczas pojemnośc już ok. 1/5-1/6 tegoś prądu czyli pakiet o dobre 50-80% cięższy.

Im dłużej tym -> cięższy pakiet a zatem -> większa prędkość minimalna i -> większy pobór mocy czyli -> większy pakiet (kółeczko nam się zamyka a model staje się coraz trudniejszy w pilotażu).


Pozdrawiam,

#13 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 22:01

Rapier
Tamten post był rozwinięciem poprzedniego. Chcę z 2 pakietów 3S uzyskać pakiet 6S1P.
Pakiet 3S2P miałby za małe napięcie do silnika, który chcę wykorzystać.


Mam ten model wraz z instrukcją, nie mam skanera. Jeżeli interesuje Cię coś konkretnego - pytaj, znajdę i podam.

Pozdr.,
Michał


W takim razie:

1. Waga twojego modelu do lotu i jego wyposażenie ( rozumiem, że napęd spalinowy )
2. Jak lata ten model ( krótki opis ) ?
3. Gdzie jest CG ?
4. Czy używasz klapolotek?
5. Czy coś zmodernizowałeś badź czy polecasz coś zmodernizować ?
6. Jakie są podawane w instrukcji wychylenia sterów i jakich ty używasz ?
7. Czy w modelu masz balast , czy udało Ci się wyważyć model samym wyposażeniem ?

#14 mikon

mikon
  • Modelarz
  • 178 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 21:39

12. Czy ktoś posiada instrukcję do tej Cessny ? Nie mogę jej znaleźć, bo model wyszedł już z produkcji.


Mam ten model wraz z instrukcją, nie mam skanera. Jeżeli interesuje Cię coś konkretnego - pytaj, znajdę i podam.

Pozdr.,
Michał

#15 fischer8

fischer8
  • Modelarz
  • 41 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 21:34

Trochę to zawiłe :D ale do tego silnika chyba 4260 zasilanie 3 s jest za małe, :) bynajmniej tak zrozumiałem tekst.

#16 rapier

rapier
  • Modelarz
  • 960 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 21:20

Chodziło mi o to, że pakiety miałyby pojemność np. 2x 2200 mAh lub np. 2x 2650 mAh.

Tutaj wyglada ze chodzilo o powiekszenie pojemnosci przy zachowaniu napiecia

#17 fischer8

fischer8
  • Modelarz
  • 41 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 21:15

Czyli:
1 - 6S 5000 mAh 20C za ~~$60 + wysyłka ok. $22
2 - 6S 4000 mAh 20C za ~~$56 + wysyłka ok. $22
3 - 6S 3000 mAh 20C za ~~$40 + wysyłka ok. $22


Wychodzi na to że wygrywa opcja nr. 1
Czy jednak waga takiego pakietu nie będzie za duża ?


Chyba jednak nie. :D

#18 rapier

rapier
  • Modelarz
  • 960 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 21:12

bogdan..On chcial zwiekszyc pojemnosc a nie napiecie. To co proponujesz da pakiet 6S1P a tu chodzi o 3S2P

#19 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 20:48

Czyli teraz jest na 100% dobrze:

Dołączona grafika

#20 fischer8

fischer8
  • Modelarz
  • 41 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 20:23

Na rysunku połączyłeś pakiety równolegle tzn. 3s2 11,1v 5000mA, musisz je połączyć szeregowo tzn. plus jednego do minusa drugiego.Reszta dobrze.