Skocz do zawartości

Szybowiec elektryczny MINI + plany


mariaczi__21

Rekomendowane odpowiedzi

Malinn, zmienilem koncepcje lotek. To ma byc szybowiec rekraacyjne i nie chce mi sie juz nad niem siedziec. Lotki zostaly odciete, oszlifowane i krawedzie okleilem brystolem na poxipol bezbarwny. Nastepnie wyszlifowalem na rowno i pokrylem lotki tasma czerwona. Pozniej pokrylem skrzydla ( gora - zolty, dol - czerwony).

 

Lotki przyczepilem na tasme bezbarwna (mocniejsza niz ta kolorowa. Dalem ja na dole i gorze,

cos jak na rysunku pogladowym:

 

lotkiwl6.jpg

 

Lotki chodza ladnie, nie ma luzow, mysle ze na taki szybowiec bedzie ok. Dzis mjuz napewno robie przerwe i dopiero w czwartek kadlub wyrzezbie.

 

Tak prezentuje sie gotowe skrzydło:

 

skrzydlogotowedf8.jpg

 

Nie mam pojecia ile wazy, bo nie mam wagi. Jak skoncze model to zwaze wszystko na modelarbi i napisze.

 

 

mam wolna chwile, wiec wrzucam projekt kadłuba z rurka z wedki. Wykonany bezie z balsy 2 mm.

 

Na czerwono zaznaczylem wrego ze skleiki. Wrega do silnika jest narazie prosto, nie wiem jaki dac jej kat (w dol i w prawa strone ???, ile stopni).

 

Na fioletowo zaznaczylem balse 6 mm (polka pod serwa i mocowanie ogona).

 

Kolor zolty to wzmocnienie kadłuba pod skrzydłami - balsa 2 mm,

 

W narozach kadłuba wkleje jeszcze jakies listwy balsowe, zeby wzmocnic konstrukcje i lepiej zaokraglic kadłub.

 

I co moze tak byc. Prosze o pomoc z katami jak mam wrege silnikowa wkleic.

 

kadlubnewaq3.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 64
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Cześć, co do wręgi pod silnik to ja bym dał tak ze 2,5 stopnia w dół i 1,5 stopnia w prawo (przy takiej konfiguracji model prawdopodobnie bedzie szedł lekko nosem w górę jak dodasz ciągu, a zwiekszenie kąta ewentualnie zrób po oblotach)

 

Acha no i wregę pod silnik daj na czoło kadłuba, a nie w środku (zmień pozycję osi w silniku)

 

Pozdrawiam - Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek - silnik mam samorobke i nie da sie osi zmienic juz. Tylko w tak malym modelu jesli nawet umieszcze silnik na zewnatrz to nic strasznego sie nie stanie.

 

To raczej model rekraacyjny i taki, zeby zawsze byl w bagazniku przy wypadzie na lotniso.

 

W planach mialem tez smiglo skladane, ale ze wzgledu na cene najpierw zamontuje stale :? (poczatkowo 6/3 , a nastepnie potestuje inne konfiguracje).

 

Prace niestety wstrzymalem, poniewaz w naszym miescie jest az 0 (czytac zero) sklepow modelarskich. Mysle ze dzis ewentualnie jutro przyjdzie poczta balsa na kadlub i ruszam z kopyta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyszttko ładnie wygląda. W rysunku widze mały błędzik - półka pod serwa w rzucie z boku jest, aż do samej rurki (podpiera ją) w rzucie z góry nie dosięga tej rurki (kreskowanie w fiolecie). To jednak mały szczegół tylko rysunkowy.

 

Ja jednak dałbym wręge solidniejszą pod rurkę ogona - nie z balsty tylko z sklejki 3mm. Do tego kadłub z zewnątrz tam gdzie rurka się z nim łączy bym zalaminował conajmniej 4 warstwami tkaniny 25 czy 50g/m2 lub jeszcze pociągnął paski rowingu.

 

Miejsce które wskazałem - łączenie rurkii kadłuba to wg.mnie najbardziej newralgiczne i ile razy to łatałem w moich szybowcach to już nie zlicze.

 

Warto to by było wzmocnić bo tam lubi strzelić. Mimo iż masz ogon lekki i raczej jego siły masowe będą małe to w kadłubie będzie napęd. Przy nieudanym lądowaniu gdzie masa kadłuba spocznie na rurce ogona strzeli aż posypią się drzazgi.

 

Jesli za każdym razem planujesz idealne ladowania lub w miekkiej trawie możesz aż tak niew zmacniac jak napisałem.

 

Planujesz podłużnice w kadłubie? Warto je zrobić myślę choć z balsy 3x3mm lub sosny.

 

Na półkę zamiast balsy 6mm ja bym skleił balsę 2mm na krzyż - tak aby słoje krzyżowały się pod kątem 90stopni. Myśle że to będzie mocniejsze niż sama balsa 6mm. Zrób sobie próbe - skelj tak balsę na ca i zobacz jaka ona przez to mocna jest. Ja tak samo robie sobie sklajkę 3mm - z sklejki 1mm ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malinn - rysunek kadłuba nie jest tak na perfect zrobiony - raczej narazie stanowi pomoc dla mnie przy wykonaniu.

 

Jezeli oblatam model i stwierdze, ze mozna puscic plany na forum, to troche je dopracuje.

 

Co do mocowania rurki ogonowej - nie bede az tak wzmacnial jak piszesz (nie bede rzucal DLG). Moze dam nakladki z tkaniny, ale jezeli bede mial zywice. Obecnie nie posiadam i nie bede zamawial z internetu, a w Płocku nie ma. Chyba ze mnie instruktor z modelarni poratuje :D. W przeciwnym razie - tylko pokryje calosc japonem i bede delikatnie ladowal :mrgreen:

 

Dzis juz przyszla paczka ze smiglami i mocowaniem. Tak jak pisalem, na pierwsze loty daje GWS 6/3 stale.

 

Jeszczze tylko oczekuje na balse.

 

Co do polki pod serwa - na 1 rzucie (z boku) jest prawidłowo. Bedzie sie opieraal na belce i z przodu przykleje do wregi, co zapeni mi wzmocnienie kadłuba (otrzymam konstrukcje wewnetrzna, na ktorej oprę boki kadłuba).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ruszyly prace nad kadlubem. Boczki wyciete z balsy 2 mm, w rejonie skrzydla wzmocnione tez balsa 2 mm. Wrega z balsy 6 mm. Tak sie prezentuje

 

kadlub1oj1.jpg

 

Wyciecie w srodkowej czesci kadluba to wyciecie na popychacze od lotek (serwo jest zamontowane w skrzydle do dołu.

 

Tutaj juz po wklejeniu podłużnic z sosny 3/2 (taka mialem):

 

kadlub2ad3.jpg

 

A tak zamocowałem belke ogonową, czyli balsa 6 mm wyszlifowana w klin + balsa 2 mm (bok kadłuba). Połączenie zostało juz wzocnione klejem epoksydowym DRAGON METAL - twardy jak holera.

 

kadlub3tr5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace masz w dobrym tępie.

 

Wręga z prostokątnym otworem powinna mieć słoje inaczej - prostopadle niż ma teraz

 

Podobnie się kładzie spód kadłuba - słoje idą nie wzdłuż kadłuba tylko w poprzek. Rurka ogona jest ładnie wklejona.

 

Te zabiegi mają na celu wzmocnienie konstrukcji.

 

Powodzenia w dalszych pracach. Jak ci kadłubik wyjdzie ładny to chyba sam wystrugam podobny do bezogonowca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malinn, ktora wrega?? Ta z 2 otworami (na serwo i no serwo w skrzydle - zeby weszlo) jest sklejona z 2 plytek balsy 2 mm, sloje dalem pod katem 90 stopni :D .

 

Natomiast wrega, ktora jest wklejona w kadłub zapewnia wystarc zajaca sztywnosc. Zauwaz, ze w gornej czesci jest wzmocniona 2*2 mm balsa (o slojach prpstopadle do wregi).

 

Dzis powinienem skonczyc kadlub, wiec dalej jade z koksem. Pozniej beda fotki. Teraz juz mam doł oklejony (prostopadle, tak jak pisales). Zaraz szlifowanko mnie czeka :? .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli zrozumialem to półke pod serwa masz z przekłądki 2x2 balsowej i fajnie ze to zastosowałeś.

 

 

Chodziło mi o tą w przedniej części kadłuba ;-) chyba z balsy 6mm. Jak pisalem słoje daje się w poprzek kadłuba. To tylko tak na przyszłośc , oczywiscie w tym modelu nie musiasz poprawiać. Takie są ogólne zasady robienia kadłubika z balsy i nie pisze przecież tego złośliwie Tobie.

 

Kadłub i tak wygląda na mocny i powonien styknąc taki jaki jest.

 

Czekamy na dlaszą foto relację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, na dzis juz wystarczy. Kadłub prawie skonczony.

 

Po sklejeniu połówek i zmontowaniu całego kadłuba został on wyszlifowany i całość pokryłem papierem japonskim:

 

30591092eq9.jpg

 

tu szczegóły konstrukcji:

 

51956736yq3.jpg

 

Pozniej po przeszlifowaniu całość pokryłem tasma klejącą. Klapka trzyma sie na zawisie z tasmy i do lotu jest przyklejana tasma bezbarwna z 2 strony.

 

38303601ls1.jpg

 

edit: kontrowersyjne zdjecie usuniete :P

 

Do skonczenia zostało mi zamontowanie usterzenia V, zamontowanie popychcza do niego i zamocowanie skrzydła. Skrzydło bedzie na 2 sruby M3.

 

Troche mnie martwi antena odbiornika, bo bedzie wisiec za modelem jakies 35 cm. Czy mozna zawinąć antene??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak OT - nie wstydze sie, tylko takiego mam fotografa specjaliste (brat). Do kamery tez sie nadaje super, jak kiedys loty szybowca nagrywal to tylko te z reki sie nadawaly. Na lotach z holu wiecej bylo nieba niz modelu widac.

 

A teraz juz na temat - statecznik zamocowany, popychacze wyregulowane. TEraz mocuje skrzydelko i dzis pewnie odbedzie sie oblot :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem juz po obocie :D . Pogoda byla piekna. Ale zacznijmy od poczatku:

 

Rozkladanie sprzetu ( w tle szybowiec 2 metry):

 

rozkladaniesprzetuew7.jpg

 

Przed startem:

 

przygotowanievj3.jpg

 

I poszedł, wznoszenie na silniku:

 

startop3.jpg

 

I podejscie do lądowania.

 

szybowanierg6.jpg

 

Co moge powiedziec o modelu, jestem z niego zadowolony. Po złozeniu sprzetu wykonalem pierwszy lot z reki, mala korekta trymerem od wysokosci i drugo rzut z reki. Dobra - jest OK, 3 lot juz na silniku.

 

Tu musze zrobic korekte kata silnika (bardziej pochylic w doł). Model na silniku idzie ostro do góry i musialem kontrowac wysokoscia.

 

Model jak na taki maly szybuje calkiem dobrze. Daleko mu co prawda do mojego poprzedniego szybowca F3Mini 1,5 metrowego, ale i tak jest dobrze. Umieszczenie modelu w dziale szybowce to nie pomylka :D

 

Nie obylo sie oczywiscie bez problemow, tym razem z elektronika. Po prostu czasem w locie silnik tracil synchronizacje i nie szlo juz go ponownie wlaczyc :( . Moze pomoze zabawa programatorem, a moze to wina silnika, nie wiem.

W kazdym razie bylo to denerwujace, bo trzeba ladowac, ponownie podlaczyc zasilanie i do gory. Musze powalczyc z tym problemem, a jak nie to mam wydatek. Tylko czy to silnik czy regiel, a na 2 narazie nie mam kasy. Kurcze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.