Skocz do zawartości

Ultimate 3D na DLE 20cc


losko_rafal

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Małe modele duże problemy niestety jak widać ciężko w tym rozmiarze dobrać dobrze napęd tak żeby to grało wagowo i mocowo, a w benzynie to już całkowicie nawet 30cc w modelach 1,8m nie wypada najlepiej.Dopiero 50cc 2,2m i 7-8kg wychodzi fajnie do 3D.Przerobiłem już różne wielości i modele 1,8m zaczynają na prawdę latać bardzo podobnie do klasy 50cc.Dwupłat 1,5m powinien juz być bardzo stabilny i przewidywalny

Gdybym budował Ultimate żeby to fajnie latało to 1,4-1,5m i 4 suw 120 np ASP/Magnum lub jak portfel pozwala Saito 150

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wam za odpowiedzi :D . Lecz przed stworzeniem tego posta liczyłem kilka ładnych dni jak ultimate wychodzi z różnymi silnikami. Brałem pod uwagę trzy silniki Os FS-120, Os 120ax oraz DLE 20cc, a napędy elektryczne nie wchodzą w grę. Nigdy nie patrze na moc silnika podawaną przez producenta, ponieważ jest ona nie adekwatna do zastosowanych paliw i układów wydechowych, marketingu producenta, warunków stanowiska pomiarowego producenta itp, itd. Osiągi silników spalinowych oceniam po obrotach podawanych przy danych śmigłach. Dane zaczerpnąłem z Rcuniverse:

 

Os FS-120 20% nitro

8500 w / APC 15x8

8400 w/ APC 17x6 8400 w / APC 17x6

8700 w/ APC 16x6 8700 w / APC 16x6

 

Os 120ax 15% nitro

16-6 @ 9300 obr / min APC

 

Dle 20cc Benzyna

Sport APC 16x7 9000 RPM 14lbs. 7oz

JXF 16x8 8300 13lbs. 10oz.

JXF 17x7 7970 13lbs. 12oz

SY 16x8 8500 13lbs. 5oz.

SY 17x8N 8200 14lbs. 9oz

 

Os FS-120 odpada z nich całkowicie , a osiągi Os 120ax oraz Dle 20 na podobnym śmigle są podobne. Kolejnym aspektem, który brałem pod uwagę była masa silnika ze standardowym tłumikiem, wagą paliwa na maksymalnych obrotach przez 10 minut oraz ewentualnie zapłon plus bateria zapłonu. A wygląda to tak:

 

Os Fs-120

Silnik z tłumikiem 920 gram + 450 gram paliwa= 1370gram do lotu

 

Os 12ax

Silnik z tłumikiem 760 gram + 450 gram paliwa = 1210 gram do lotu

 

Dle 20cc

Silnik z tłumikiem 700 gram + zapłon 120gram + bateria zapłonu 125 gram + 200 gram paliwa = 1145 gram do lotu :D .

 

Dla tych co się dziwią dlaczego tak mało paliwa dla DLE, to silnik benzynowy ma 2,2 raza mniejsze zapotrzebowanie na paliwo z jednostki pojemności niż silnik metanolowy. Kolejnym aspektem była cena lotu i wygląda ona następująco Os fs-120/Os120ax = 9zł na lot, DLE 20 = 1zł na lot :D . Co do Os Fs-120 to odpada pod każdym względem, natomiast Os 120AX z DLE 20 konkurują osiągami, lecz kosztem lotu modelu przegrywa Os 120AX. Modeli na oko nigdy nie buduje, tylko najpierw miesiąc rozważań konstrukcji, wyposażenia, potem projekt i na końcu budowa :D . A modeli małej wielkości nigdy nie kupuje, gdyż są to z reguły latające cegły, inaczej to ma się do budowy własnej. Liczyłem ultimate na 140 cm rozpiętości, co daje około 65dm^2 powierzchni. Przy masie 3 kg daje obciążenie powierzchni jakieś 46 gram/dm^2. Co o tym sądzicie? Pytam tylko dlatego, że modeli dwupłatów jeszcze nie budowałem, a jednopłatów zbudowałem ładne pare sztuk i się już mi znudziły. Model dwupłata to dla mnie małe wyzwanie techniczne :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako szczęśliwy posiadacz dle20 dodam coś od siebie. Waga silnika ze wszystkimi drobiazgami(zapłon, kable, świeca itp) to prawie dokładnie 840gramów. Do tego 150g na pakiet life a123, który jednocześnie będzie zasilał zapłon i odbiornik. Do tego paliwo 150-200ccm i mamy do lotu wagę napędu ciekawszą niż 120ax. Poza tym zapomniałeś w zestawieniu o śmigle 18x6, przy którym silnik wyciąga 7200 rpm.

 

Oczywiście jestem świadom powszechnie panującej opinii o konieczności rozdzielania zasilania odbiornika i zapłonu, ale nawet w instrukcji silnika mam pokazany schemat zasilania z 1 pakietu i żadnych uwag o nie zalecaniu takiego rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego przekreślasz napęd elektryczny, ale jak to mówią każdy ma swoje widzi mi się :mrgreen: Pamiętaj, że model zbudowany pod silnik benzynowy jest cięższy od elekrycznego po za samym modelem serwa też musisz dać cięższe niż w elektryku.

 

Jeżeli masz możliwość to sprawdz jak spisuje się DLE 20 na większych średnicach śmigieł żeby nie było problemu z szybkim wkręcanie się na obroty nie jest to przyjemne w 3D.Wiem, że przy największym smigle jaki proponowali do DLE 30 była kiszka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki fredzio za pocieszenie :D . Wagi śmigieł nie liczyłem, ponieważ jest ona zbliżona w każdym silniku o +/- 10gram. Oczywiście Zasilanie odbiornika zrobię oddzielne, mimo że taki przykład istnieje jak pisałeś, zawsze lepiej dmuchać na zimne, a bezpieczeństwo obcych ludzi to podstawa :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce mi się wklejać dziesiątek zdjęć i linków ale spójrz na ten temat jak masz zamiar projektować Ultimata od zera http://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=68&t=798&start=0 . W prawdzie to lekki elektryk ale chodzi mi o proporcje , rozwiazanie konstrukcyjne skrzydeł które są lekkie i bardzo sztywne itp.Z powodzeniem można to wszystko zastosować w Ultimate spalinowym wzmacnijąc oczywiście konstrukcję kadłuba itp .Dodatkowo spójrz tu : http://www.yetnet.ch/bruehlmeier/ultimate/ i tu http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=521278

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ultimate 145 cm rozpiętości axara jest npędzany dle 30 cm3 z gaźnikiem z boku, bo odległość do firewalu to 130mm a nowa wersja z gaźnikiem z tyłu ma 160mm. Na firmowym filmie widać ,że wisi i lata ale bardzo nerwowo w rekach ich puszystego pilota. DLE 20 potrzebuje jakieś 135-140mm do zamontowania i jest problem z obsługą gaźnika. Saito 125 jest najlżejszym i najmocniejszym rozwiązaniem problemu (30% nitro jak potrzeba) ale i najdroższym w eksploatacji, a dle 20 najlepsza do latania BEZ 3D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłem ultimate na 140 cm rozpiętości, co daje około 65dm^2 powierzchni. Przy masie 3 kg daje obciążenie powierzchni jakieś 46 gram/dm^2. Co o tym sądzicie?

Ja uważam że nie uda ci się uzyskać masy startowej 3kg z silnikiem benzynowym , tzn , zrobić tak lekko a jednocześnie tak mocno żeby model nie rozleciał się od wibracji . A SAITO 125 poradzi sobie świetnie z masą do 3,5kg , Ultimate 140cm i waga 3,5kg to może się udać .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i wcale nie musi mieć 30% nitro moja 100tka po regulacji zaworów radzi sobie niezle na 15% z modelem 3,8kg idzie zrobić zawis i spokojnie z niego wyjśc jednak odejscie w pionie jest niemożliwe.ASP 120 z małym zbiornikiem i mikro serwem na gazie też będzie ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogi Rafale to co podałeś w porównaniach interesujących Cię silników zgadzam się tylko z tym że koszty eksploatacyjne są mniejsze w przypadku benzyny 20ccm.Nie chcę tu się spierać co jest lepsze a co gorsze ale też nikt mi nie wmówi że 2.2kM przy 20ccm benzyny jest mocniejsze niż 3.1kM przy żarowym 2t w tym wypadku os120.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.