Skocz do zawartości

TS-11 "ISKRA" skala 1:5


piotr jet
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Oryginalny profil może być brzydki dla zastosowań modelarskich chodź to tylko wnioski po symulacji w programach które kiedyś wykonywaliśmy wraz z kolegą forumowym. Chodź całkiem możliwe że nie są to wnioski uzasadnione :) (zbyt mało wiedzy na ten temat).

Nie mniej jednak kiedyś próbowałem stworzyć plany dla iskry i już na założeniu był zadany inny chodź zbliżony profil. To tak już "dmuchając na zimno".

 

Z klapą nie jest tak prosto jak może się wydawać. Próbowałem "dobrać" sprawdzone rozwiązania które znalazłem na różnych forach. Plan tyczył budowę modelu podobnej skali jak Twoja i okazuje się że grubość skrzydła w miejscu umieszczenia tych mechanizmów wynosiła u mnie lekko ponad 10mm. Ile wynosi to u Ciebie?

 

Została jeszcze belka ogonowa i jej nagrzewanie. Ja tylko mogłem co najwyżej przypuszczać (brak doświadczenia z silnikami JET) że spaliny będą wytwarzać ten sam problem co w prawdziwy silnik w prawdziwej Iskrze. Szukałem informacji na temat jak sobie z tym poradzono - w oryginale silnik był skierowany w dół ok 3`. Według waszego doświadczenia to konieczne?

 

Myślę że to istotne bowiem geometria samolotu (kąty zaklinowania skrzydeł i statecznika) musi taki układ wylotu spalin chyba przewidywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jesli chodzi o profil skrzydła moło prawdopodobne by został orginalny.Bardzo liczymy na pomoc shandor-a (niepodważalny autorytet w tej dziedzinie) więc póki co cieżko mówić o grubości płata w miejscu mechaniki klap.Oś turbiny z pewnością będzie skierowana w dół

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo liczymy na pomoc shandor-a (niepodważalny autorytet w tej dziedzinie)

Zaden autorytet tylko szeregowy absowent MEiL PW z umiejetnoscia czytania charakterystyk aerodynamicznych i pewna praktyka wyciagania wnioskow z tych danych. A wiadza ta jest juz troche oldschool'owa, gdyz w obecnych czasach przy projektowaniu samolotow nie ma wlaciwie doboru profilu z katalogu. Numerycznie analizuje i modyfikuje sie oplyw/ rozklad cisnien na bryle samolotu, tak aby uzyskac optymalna aerodynamike. Ale to juz zupelnie inna bajka...

Shandor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo liczymy na pomoc shandor-a (niepodważalny autorytet w tej dziedzinie)

Zaden autorytet tylko szeregowy absowent MEiL PW z umiejetnoscia czytania charakterystyk aerodynamicznych i pewna praktyka wyciagania wnioskow z tych danych. A wiadza ta jest juz troche oldschool'owa, gdyz w obecnych czasach przy projektowaniu samolotow nie ma wlaciwie doboru profilu z katalogu. Numerycznie analizuje i modyfikuje sie oplyw/ rozklad cisnien na bryle samolotu, tak aby uzyskac optymalna aerodynamike. Ale to juz zupelnie inna bajka...

Shandor

Tym bardziej, ze chodzi o tzw. mały zakres prędkości użytkowych. "Dobry" aerodynamicznie kształt płatów (m.in. dobra dla Re końcówka płata i brak zwichrzeń) nie wymaga aż tak specjalistycznego podejścia do profilu płata. Oryginał ma zdecydowany niedobór ciągu szczególnie przy dwuosobowej załodze, z pełnym zapasem amunicji i pełnymi zbiornikami, a mimo to lata bezpiecznie głównie dzięki płatom.

A swoja drogą bardzo ciekawe sa mozliwosci opisane powyżej tzn. mozliwość zamodelowania modelu, ustalenie kształtu dla potrzebnego przepływu i skonstruownie potrzebnego profilu. Aerodynamika małych predkosci zawsze była nieprzebadana. A teraz juz nie musi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...

Parę tygodni temu iskry latały na trasie Dęblin-poligon Jagodne w Lasach Łukowskich ( ich trasa przebiega dokładnie nad moją rodzinną miejscowością ) z podwieszonymi pod skrzydłami wyrzutniami rakiet niekierowanych lub bombami ćwiczebnymi. Swgo czasu latały dosyć często teraz coraz rzadziej i pewnie niedługo przestaną :( .

Dobrze będzie widzieć ten samolot w powietrzu w mniejszej skali, prezentuje się naprawdę pięknie. Świetna robota, dzięki Panowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swgo czasu latały dosyć często teraz coraz rzadziej i pewnie niedługo przestaną

Niestety pchorów szkoli się coraz mniej. Iskry polatają nad nami jeszcze do 2020, bo do tego czasu dostały deadline. Przetrwa tylko 20 sztuk, a reszta wypadnie w najbliższych dwóch latach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze, coś pięknego :D

Mocno kibicuję i mam coraz większego "smacora" na ten samolot.

Nie wiem jak będziesz wykańczał kopyto (detale) ale możesz podejrzeć

http://www.su27.de/inhaltindex.htm

Załatw sobie więcej czasu i zacznij od strony nr 1;

 

Jeśli blaszką, to to się doskonale nadaje:

 

http://www.flitemetal.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Wojtek!

ten projekt "wyczaiłem "jak tylko zaistniał :D

Haralda nie pokonam :( ,ale obiecuję że przy następnym "dziecku"zastosuję dokładnie taką samą.Kombinuję tylko czy "Irydę" robić w skali 1:5 czy 1:4.

Na całe szczęście Iskierka nie ma tylu nitów i blaszek.Teraz z Lucjanem zastanawiamy się jak zrobić model aby na jesieni zrobić oblot :D

A co do flitemetal "wynaleźliśmy podobny materiał :D

Jak po zawodach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze, ten SU to tak dla podgrzania atm. :D

Co do "Irydy" to pewnie po środku czyli 1:4.5 :lol2: , a tak poważnie to żeby nie przekroczyła wagi 15 kg (bez paliwa), to przynajmniej w klasie się będzie mieścić.

No co do zawodów to jakoś poszło, "v-ce mistrz Polski" to też dobre miejsce. :rotfl:

Może u was 25.06 mi lepiej pójdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GRATULACJE i POWODZENIA w częstochowie.

Szacujemy że Iskra spokojnie zmieści się w 10 kg.

Iryda w 1:5 powinna wyjść w podobnej wadze no i łatwiejsza w transporcie.(2,64m) :D

1:4 powinna być cięższa o 2-3 kg ale wychodzi BARDZO DŁUGA!!!(3,305m) :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.