Skocz do zawartości

SAAB JAS - 39 GRIPEN - park jet


przemo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj skromnie ale dzięki pracy Wojtka Sz raczej powiem że ogromny postęp. Wojtek stanął na wysokości zadania a nawet trzy razy wyżej :) i przywlokłem do domu oświetlenie silnika. Imitacja dopalacza zapala się na wysokości gdzieś 1/3 gazu. Parę zdjęć z prac skromnych ...

czyli doklejenie dyszy i dopasowanie jej do reszty kadłub jak również dokleiłem wykończenie skrzydła. Oczywiście coś pod szpachlujemy i jakoś to może wyjdzie na koniec ... nie ukrywam że w ferworze walki nie umyślnie udało mi się zahaczyć rantem papieru o depron wyrywając w nim dziurę :( co widać na załączonych zdjęciach ...

post-8897-0-49400900-1354569124_thumb.jpg

 

post-8897-0-52617600-1354569155.jpg

 

z prac większych dzięki Wojtkowi przyklejenie paska diod do dyszy silnika

post-8897-0-90548400-1354569204.jpg

 

i na potwierdzenie jak to działa króciutki film

http-~~-//vimeo.com/54798412

 

Reasumując na filmie widać jak depron przepuszcza światło ale mam nadzieję że pomalowany tego już nie zrobi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dzięki Robercie słuszna uwaga ale może pomaluje jakimś ciemnym kolorem depron od wewnątrz? bo zewnętrzną stronę mam zamiar malować sprayem ecodeco. Taki zabieg dla świętego spokoju.

Tak przeglądałem RC groups i wątek odnośnie właśnie Gripena i kierując się zdjęciami jakie znalazłem w tym wątku postanowiłem dodać jeszcze klapkę rewizyjną do regulatora. W F-22 czy MIG -25 robiłem tak że przedłużenie przewodów dolutowywałem do regulatora a tutaj zrobię delikatnie inaczej czyli do silnika dolutuje dłuższe przewody a regulator umieszczę w tym miejscu

post-8897-0-12339800-1354604802.jpg

 

i w tym miejscu właśnie zrobię klapkę rewizyjna montowaną na nedymie żeby dostać się do regla i goldów łączących silnik z reglem.

post-8897-0-54530700-1354604940.jpg

 

Ogólnie sugerowałem się tym zdjęciem

post-8897-0-65155300-1354605621.jpg

 

Ostatnio poprosiłem RAFALR30 o pomoc w odzyskaniu motywy gryfa z statecznika poziomego JAS-39. Rafale raz jeszcze pragnę podziękować za przygotowaniu tego detalu :)

Taka szybka przymiarka, detal wydrukowany na szybko jak również wycięty na szybko co widać ;)

post-8897-0-48072400-1354605315.jpg

 

post-8897-0-22202200-1354605326.jpg

 

Dodatkowo zamieszczam motyw gryfa jak komuś ma się przydać proszę pobierać ... Rafale mam nadzieję że nie będziesz miał nic przeciwko temu ;)

post-8897-0-24192900-1354610755_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj widzę niedoróbkę - z dzioba i ze szpona gryfa nie wyciąłem szarego tła.

Na tym forum co moje to twoje, co nasze to wasze (ich) - śmiało udostępniaj...może w maksymalnej rozdzielczości.

Czy dobrze widzę na filmiku - diody silnika nie świecą się wcale do 1/3 mocy silnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedoróbką się nie przejmuj i tak będę go wycinał po konturach więc to nie stanowi problemu :)

 

Tak jest zapalają się dopiero od 1/3 drążka ale w zasadzie nie stanowi to dla mnie problemu z tytułu że jak latam takimi konstrukcjami to nie schodzę raczej poniżej 1/2 drążka gazu, (no chyba że do lądowania) dlatego że nie mam steru kierunku i przy niskich prędkościach lotki raczej słabo działają. Takie mam odczucia po polataniu Migiem 29, Migiem 25 i F-22.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam twoje odczucia lotu przy małych prędkościach. Ja na razie latam na wychyleniach sterów na 50% (przy 100% jest bardzo czuły) i przy małych prędkościach wchodzenie w zakręt wygląda jak obrócenie się modelu w płaszczyźnie poziomej wokół pionowej osi i ma tendencję do przepadania - muszę dodać mocy silnikowi.

 

Czy Twoje modele przy dodawaniu mocy silnika np: powyżej 70% mają tendencję do zadzierania nosa i idą samoistnie na wznoszenie - u mnie tak się dzieje i muszę korygować SW aby przy 100% mocy utrzymać model w locie poziomym. Zaznaczam, że model jest dobrze wyważony i w zakresie mocy poniżej 70% nie mam takiego problemu.

Co o tym sądzisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam twoje odczucia lotu przy małych prędkościach. Ja na razie latam na wychyleniach sterów na 50% (przy 100% jest bardzo czuły) i przy małych prędkościach wchodzenie w zakręt wygląda jak obrócenie się modelu w płaszczyźnie poziomej wokół pionowej osi i ma tendencję do przepadania - muszę dodać mocy silnikowi.

 

Czy Twoje modele przy dodawaniu mocy silnika np: powyżej 70% mają tendencję do zadzierania nosa i idą samoistnie na wznoszenie - u mnie tak się dzieje i muszę korygować SW aby przy 100% mocy utrzymać model w locie poziomym. Zaznaczam, że model jest dobrze wyważony i w zakresie mocy poniżej 70% nie mam takiego problemu.

Co o tym sądzisz?

 

Jak dam pełen gaz nos idzie do góry i delikatnie zaczyna się wznosić zaznaczam delikatnie ale jak delikatnie skoryguje SW to potem idzie w poziomie u mnie jest tak minimalnie to odczuwalne więc mi to nie przeszkadza w zasadzie:) Co do wychyleń sterów w Raptorze nie latałem na maksymalnych obecnie mam wychylenia na poziomie SW i lotki 60% a sterowanie ciągiem 52 % i przy takich ustawieniach jest na tyle nerwowy że raczej nim nie będę latał na pełnych wychyleniach sterów nie widzę takiej potrzeby. Po za tym SW jest płytowy i jak na nim ustawie 100% to ze SW można mieć hamulec ;) Rafał nie zaśmiecasz spoko :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Źródło światła to 15 cm odcinek takiej taśmy

http://abc-rc.pl/p/9...coptery-rc.html

 

a co do elektroniki, która steruje oświetleniem to płytka wydłubana z najzwyklejszego serwa z drobną przeróbka, więc na ten temat znajdziesz w moim wątku o budowie F-22 Raptor

http://pfmrc.eu/inde...et/page__st__40

strona numer 3 post nr 50 tak bardzo ogólnikowo oraz bardziej obszerniejszy w wiedzę post numer 52

Taka płytka co steruje oświetlaniem jest połączona z reglem kablem V :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marcinie nie ma za co ... mam nadzieję że coś zrozumiesz bo ja się na tym kompletnie nie znam ;)

 

Choruje nadal więc codziennie coś przybywa w Gripenie

Jak tez zaplanowałem właz rewizyjny tak tez zrobiłem, mocowany na jednym magnesie neodymowym

post-8897-0-89523900-1354654407.jpg

 

post-8897-0-31289600-1354654442.jpg

 

Okleiłem natarcie skrzydła balsą dając oczywiście margines 3 mm na stopień KFm

post-8897-0-73249900-1354654511.jpg

 

Od dolnej części skrzydła wzmocniłem końcówki skrzydeł sklejką 0,8 mm jak również dokleiłem pylon na rakietę z balsy 6 mm

post-8897-0-51523100-1354654610_thumb.jpg

 

post-8897-0-56097400-1354654636_thumb.jpg

 

I na koniec przymiarka kanard do całości kadłuba ... sądzę, że już powoli zaczyna przypominać sylwetką JAS-39 GRIPEN'a :)

post-8897-0-06891500-1354654695_thumb.jpg

 

I na koniec podsumowanie wagi ... to co na ostatnim zdjęciu + poszycie górne, statecznik pionowy, lotki, kilka drobnych elementów wyciętych z depronu, regulator 30A, odbiornik, serwo SG91R, oraz silnik z listwą i śmigłem jak wrzuciłem na wagę to szala stanęła na 316 g ... czyli do mojej palowane wagi pozostało mi jeszcze jakieś ponad 320 g, czyli jeszcze raz tyle :) z miejsca możemy odjąć 110 g na pakiet daje nam ponad 210 g, odejmując jeszcze dwa serwa oraz przewody silnika pozostaje nam jakieś 180 g i mam szczerą nadzieję że się w tych gramach wyrobie do końca budowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dzisiejszy to w zasadzie dłubanina przy instalacji do oświetlenia choć troszkę podłubałem przy stateczniku poziomym co nie co doklejając i działając papierem ściernym. Do rozprowadzenia kabli użyłem bowdena, w sam pasuje na dwa przewody. Bo takim zabiegu przewody spokojnie w razie czego można przesuwać do przodu i do tyłu co ułatwi z pewnością późniejsze lutowanie diod do kabli.

Do statecznika dokleiłem imitację radaru po czym to nadałem temu obły kształt.

post-8897-0-29660600-1354738433.jpg

 

W tylnej krawędzi wydrążyłem rowek małym okrągłym pilnikiem do którego wepchnąłem kawałek bowdena do którego wpuszczę kable.

post-8897-0-30973000-1354738844.jpg

post-8897-0-69831700-1354739603_thumb.jpg

 

Na koniec tylną krawędź dla lepszej estetyki zakleiłem paskiem z depronu 3 mm

post-8897-0-28385000-1354738890_thumb.jpg

 

Gotowy statecznik pionowy, tylko wkleić :)

post-8897-0-81769300-1354738947.jpg

 

Zabrałem się też za rozmieszczenie świateł do lądowania, jak tez wcześniej pisałem będą umiejscowione w natarciu skrzydła. Rowki wydążyłem na głębokość około 4 mm.

post-8897-0-18785000-1354739104.jpg

 

Do bowdena wpuściłem przewód, a bowden zostanie przykryty stopniem KFm

post-8897-0-61547100-1354739343_thumb.jpg

 

 

Żeby jakoś utrzymać porządek w kablach wewnątrz kadłuba poucinałem około 1 cm - 1,5 cm kawałki bowdena i przykleiłem je do kadłuba po czym przewlekłem przez nie kable. W ten sposób kable można do woli przesuwać

post-8897-0-37614300-1354739274_thumb.jpg

 

post-8897-0-14922700-1354739300_thumb.jpg

 

 

Po tym zabiegu masa wzrosła o niecałe 20 g ... muszę troszeczkę spiąć pasa z wagą. Jutro zamontuje króciutkie przewodu na światło czerwone i zielone, które będzie umiejscowione w bokach wlotów powietrza.

 

... i to by było na tyle bo mi bateria w aparacie padła ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rowki na krawędzi depronu robię lutownicą. Kładę lutownicę na blacie i ustawiam odpowiednią wysokość od podłoża tak aby grot celował w środek krawędzi. Później płynny ruch depronej i ładny rowek gotowy.

 

Kiedyś próbowałem robić rowki lutownicą ale z racji właśnie małego doświadczenia wolałem wypiłować je pilnikiem. Gdyby poszło coś nie tak z lutownicą to troszkę bym za dużo stracił ale na przyszłość z pewnością pomyślimy coś w stronę lutownicy z racji przyspieszenia pracy jak również dokładności wycinania.

 

Fajnie to wymyśliłeś z tymi kabelkami. :)

 

Dzięki starałem się żeby Ci jakoś ułatwić to całe lutowanie, które Cię czeka w najbliższym czasie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień się kończy więc znowu kolejna dawka zdjęć :)

Zamontowałem serwa stero-lotek.

post-8897-0-68261700-1354825009.jpg

 

Zabezpieczyłem połączenie kabla serwa z przedłużaczem żeby uniknąć rozpięcia wtyczek

post-8897-0-45904900-1354825090.jpg

 

Serwa zamontowane i podział kabli wewnątrz modelu wygląda na chwile obecną tak chociaż przybędzie jeszcze parę wiązek ;)

post-8897-0-83163500-1354825103_thumb.jpg

 

W tym momencie jest doklejany drugi stopień profilu KFm

post-8897-0-49075900-1354825153.jpg

 

Że dzień długi odwiedziłem Wojtka Sz i przywiozłem troszkę świecidełek tak tylko dla zachęty dioda na stateczniku pionowym

post-8897-0-21168500-1354825187.jpg

 

a tutaj można podglądnąć jak to świeci choć do celowo będzie "mrugać" bądź "migać" ... jak kto woli ;)

post-8897-0-24485600-1354825310.jpg

 

Jutro biorę się za zaokrąglenie natarcia i pracę stają ... czekam na przesyłkę z resztą świecidełek co bym mógł ruszyć dalej ;)

 

A i zapomniałem najważniejszego jednostka napędowa również została wklejona w model :) Emax GF 2210/20, 1534 kv, 170 W ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.