Skocz do zawartości

Skyray F4D pierwszy EDF - platforma testowa z planami


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Na razie roboczy tytuł.
Chcę zbudować model z turbinką. Moja wiedza jest znikoma na ten temat. Liczę na pomoc bardziej doświadczonych w tym temacie.
W grę wchodzą dwa modele.

Jak-17
Dołączona grafika
Dołączona grafika

oraz F-302 z serialu Stargate SG-1
Dołączona grafika
Tu turbina w środkowym silniku.

W obu chciałbym użyć wentylatora o średnicy 65mm lub podobnym. Wtedy wymiary samolotów będą w granicach 100 - 120cm.


Skłaniam się do F-302 z uwagi na dużą powierzchnię skrzydła i prostotę budowy-kanciastość.
Choć Jaczek też jest godny uwagi. To pierwszy samolot odrzutowy w naszym lotnictwie. Powinien też dobrze latać bo ma skrzydła jak śmiglaki.
Tak czy siak, pewnie zrobię oba :)

Założenie główne jest takie, że samoloty muszą startować z ręki.
Wykonanie z depronu.
Profil skrzydła KFm-3.
Dobrze, żebym mógł wykorzystac pakiety 3S1300/25C
Tyle na razie.

Znalazłem taką turbinkę
Dołączona grafika
Spec.
Test Voltage: 11.1~14.5v (3-4S)
Test Current: 16A
Thrust: 540g
Power: 252W
Motor: ADH300L
Czy będzie pasować? Czy można wprost porównywać moc silnika dla turbiny do mocy silnika na śmigło?
W dotychczasowych konstrukcjach tej wielkości stosuję emaxa cf 2822 lub exaxa cf2812, które maja moc 170W

Czytałem też, że największą moc ma EDF jeśli za turbiną nie ma już tunelu, ale jeśli tunel jest to lepiej jest nieco go zwęzić wstawiając odpowiednią wkładkę.
Domyślam się, że chodzi tu o tarcie powietrza w tunelu i straty mocy w tym miejscu.
A jeśli średnica tunelu wyjściowego byłaby większa niż średnica turbiny? Warstwa przyścienna byłaby oddalona od strumienia napędowego. Dodatkowo mógłbym zrobić bypasy dla powietrza, aby przez tunel płynęło również powietrze z zewnątrz. Tak sobie kombinuję obmyślając tunel wyjściowy dla F-302.


Edit:
W trakcie trwania projektu doszedłem do wniosku, że najpierw zbuduję platformę testową. Pojawił się trzeci kandydat do EDFa. Skyray F4D.
Początek relacji od postu http://pfmrc.eu/index.php?/topic/33427-buduje-pierwszego-edf-a/page__view__findpost__p__455066

 

Plany Skyray w poście #71

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • Odpowiedzi 84
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Jeśli zastosujesz rozszerzającą się dysze za turbiną stracisz na prędkości strumienia powietrza a zmniejszenie strat powodowanych warstwą przyścienną są marginalne w takim przypadku ,z kolei dysza zwężająca się ten strumień przyspiesza a co za tym idzie prędkość modelu wzrasta.

"Stargateowy" samolocik-hmm latające skrzydło ze skosem do przodu :jakoś tego w locie nie widzę ale budując Saaba z "Gwiezdnej eskadry " udowodniłeś że ci lata wszystko więc może....

Gdybym sobie robił pierwszego edefa chyba bym się zdecydował na model o klasycznych proporcjach i możliwości wstawienia prostego w linii kadłuba tunelu (nie tak jak w Jaku) ,może TA183? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój pomysł wynika z przeczytania artykułu. Skoro ciąg jest największy jeśli za turbiną nie ma już tunelu to czy stwierdzenie" Nie ma już tunelu" można zastosować do takiego rozwiązania.

 

Dołączona grafika

Czy można postawić znak równości między obiema sytuacjami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden z lepszych wątków z obrazkami kilku przypadków

 

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=945836

 

Zwracam uwagę na ciekawy przypadek nr 4.

 

Ale zasady wszędzie takie same od wlot 90-100%FSA wylot 90-100%FSA

 

Widać że najważniejszy jest wlot powietrza.

 

Co do modeli to zdecydowanie Jak. Aktualnie dłubię takiego (co prawda Jaka 15 z kółkiem ogonowym) w wielkości 1400 mm (Midi Fan)

 

Dołączona grafika

 

Aktualnie zastanawiam się jak zabudować elektropodwozie w gondoli z przodu - musi być składane z obrotem - bo Jak 17 jest ładniejszy niż 15.

 

Jeśli planujesz samolot 100-120 cm rozpiętości i 65-70 mm EDF celowałbym raczej w moce 500-1000W co realnie przełoży się na "fun factor". Te 16 A to raczej jakiś żart. 30-35 A to bliżej. Tylko trzeba jeszcze wyważyć rotor - inaczej można się zniechęcić.

Polecam Mini Fan Pro i motorki HET. To pewne rozwiązanie - nawet dla bardzo dużych mocy. Piszę o tym mimo tego że prowadzę sprzedaż tych Edf-ów. Mam nadzieję, ze nie odbierzecie tego jako nachalną reklamę. Wiele z tych wentylatorów mam od lat - nie wykazują oznak zużycia mimo intensywnego użytkowania na trawiastym lotnisku. (A4, Mig 21,F20,F20"Jett",FunJet - RIP) - 70mm to mój ulubiony rozmiar :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co kolega polecił to tzw pewniak,

Tu masz tabelke http://www.extremerc...dex&cPath=14_62

Na dwóch takich turbinach czyli mini fan pro + alternatywny naped lata sie tak:http://http://www.yo...h?v=CNY-eEd0muE model waży ok 2,5 kg

Tu alternatywne rozwiązanie na turbinie 10-cio łopatowej http://www.rcgroups....d.php?t=1521248 w watku znajduje sie tabela porównawcza dla różnych silników i zasilania od 4 do 6s

sposób na dynamiczne wyważenie turbiny http://www.rcgroups....ight=cell+phone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ArabT, jestem pod wrażeniem, start z deski, bez gumy...nieźle.

Jeśli chodzi o "Fun Factor" to dla mnie przejawia się w wolnych i niskich przelotach. Lubię patrzeć jak model przelatuje na wysokości oczu, zwłaszcza jeśli stoję gdzieś na górce. Z tego względu śmigacze na 6s mnie raczej nie interesują, choć z drugiej strony pewnie wtedy i ciąg jest spory i przy starcie z ręki będą startowały jak z katapulty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert, nie chodzi o szybkości światła. Tylko o komfort latania. Od dawna nie zgadzam się z tezą że latanie EDF-ami jest związane z jakąś dodatkową trudnością biorąc pod uwagę pilotaż.

Chodzi o miły dla ucha dźwięk, sprawność, bezawaryjność, nadmiar mocy itd.

Na pakiecie 3 s 2200-2500 i przy poborze rzędu 38 A możesz spokojnie wykonywać ostre wznoszenia i ciasne zakręty do których profile które stosujesz są stworzone. Nie ma nic fajniejszego niż system ratunkowy w postaci odpowiedniego "szwungla". Depronowy Mig 31 ważył 850 g i w locie oferował wszystko czego szukasz w takim modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Pawle za rozwianie moich wątpliwości.

 

Znalazłem jakiś test tej turbinki ze zdjęcia

http://www.headsuprc...00kv-EDF/Detail

Performance test: 30 amps, 340 watts, 25 ounces of thrust. Test conducted with HURC 50A ESC (at default settings), and EZ Flite 11.1v 2200 40C Lipo battery

25oz to będzie ok 700gram ciągu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 3 miesiące temu...

Powracam do tematu. Na 90% będę budował Jaka-17.

Wybrałem napęd z HK.

http://www.hobbyking..._Assembled.html

lub

http://www.hobbyking..._Assembled.html

Do tego będzie pakiet 3S lub 4S

 

Rozpiętość modelu wychodzi mi 1300mm, długość 1200mm.

 

Doczytałem też o FSA. Czy dobrze rozumiem,że pole a co za tym idzie średnica wlotu/wylotu powinna wynikać z pola powierzchni czynnej turbiny(bez martwej strefy w której jest umiejscowiony silnik?

Wynika z tego, że średnica wlotu/wylotu będzie mniejsza niż średnica turbiny i nie mogę dla turbiny 70mm zrobić tunelu o średnicy 70mm bo to wpłynie negatywnie na sprawność napędu. Zgadza się?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Może to nie najlepsze miejsce na to pytanie, ale zaryzykuję: D

 

Właśnie zobaczyłem f~302 stargate, bardzo fajnie wygląda. Tylko czy będzie latał ? Do lądowania wymagał by pewnie podwozia, przez uszy skierowane w dół, prawda?

 

 

Wysyłane z mojego MT11i za pomocą Tapatalk 2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzę z założenia, że podwozie to zbędna waga. Latam nad łąkami podwozie do niczego mi się nie przyda. Lepiej zrobić jakieś podwieszenia, rakiety, zbiorniki paliwa na których model będzie siadał.

A czy F-302 by latał, któż to wie, trzebaby zrobić rzutkę i zobaczyć, ja jestem przekonany, że tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

A nie będzie za słaby ten napęd..?

Ja do niedawna miałem model J-10 Chengdu z takim napędem:

http://www.hobby-paradise.com/en/product/item/1871/product_detail.html

i taki silnik do tego:

http://www.hobby-paradise.com/en/product/item/254/product_detail.html

..to wszystko pracuje z regulatorem EMax 60A

 

Pomijam przepiekny dźwięk... Zestawik ma dość duży ciąg.. Zrobiłem błąd, że nie pomierzyłem tego napędu, ale wykręcał się że łaa... :)

J-10 latał bardzo szybko z tym napędem, ale to raczej zasluga sporej wagi i małej powierzchi skrzydeł modelu..

Troszkę szkoda mi tego modelu.. Niestety błąd przy starcie pogrzebał go na zawsze.. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy lichy to nie wiem. Też ma otarcie od łopatek. W dołączonej instrukcji napisane jest, ze przy max obrotach łopatki mogą dotykać tunelu.Na razie rozkręciłem go zupełnie. Okazuje się, że wirnik z magnesami silnika nie jest w ogóle zabezpieczony i po zdjęciu wentylatora i piasty można go swobodnie wyjąć z drugiej strony. Wentylator był trochę nie centralnie ustawiony i szpara między łopatkami nie była równomierna po obwodzie. Stąd pewnie to przytarcie. Przyczyną tego jest poprowadzenie kabli silnikowych. Silnik zamontowany jest a pomocą dwóch śrub a czoło silnika dociska nieco kable zasilające do gniazda. Powiększyłem nieco otwór na te kable i mają gdzie zakręcać.

Wentylator jest przymocowany śrubą do piasty. Niestety nie zauważyłem rozwiązania przeciwdziałającego ślizganiu się wentylatora po piaście. Na piaście jest ścięcie prostokątne na czubku, ale w wentylatorze nie ma odpowiadającej kieszeni i wentylator może się obracać, ciasno, ale może. Może powinienem wkleić wentylator na piastę.

 

To jest mój pierwszy EDF, kupiłem go bardziej z ciekawości niż potrzeb. Może na początek zrobię coś szybkiego, jakiegoś profilowego jeta, aby rozruszać napęd a potem się zobaczy.

Zmartwiła mnie jednak wypowiedź Marcelizora, że ciągnie więcej prądu niż zadeklarowano w specyfikacji. Kupiłem regulator 40A a to podobno ciągnie 60A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.