Skocz do zawartości

Dobór silnika do modelu trenerka-górnopłata


pauletto007
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

Jak w temacie.

Mam model trenerka-górnopłata Kastor 120 znany z naszego forum. Do tej pory przeżył 6-7 wypadków i przez to po remontach z początkowej wagi 1200g waży dziś jakieś 1450g. Model ma 1200mm rozpiętości. Waga napędu elektrycznego w modelu (silnik, regulator i pakiet) to 410g. Chciałbym przejść na silnik spalinowy. Z tym co mam nie mogę już bezpiecznie zrobić pętli... Chciałbym też mieć troszkę zapas mocy, bo w zimie latam z nartami, ale też być może będę chciał zbudować pływaki. Jaka pojemność silniczka do tego modelu będzie dobra?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Ponieważ to trenerek i nie chcesz wisieć na śmigle to myślę że spokojnie wystarczy Thunder Tiger .18 GP (bardzo rozsądna waga silnika w stosunku do jego mocy)

http://www.modelemax...roducts_id=4390

Mam taki silnik w modelu o rozpiętości 1400mm i wadze 1400g. Profil skrzydła to Clark Y. Do poprawnego lotu wystarcza mi 25% mocy silnika. Na 50 procent spokojnie można robić pętlę. Na pełnym gazie czuć duży nadmiar mocy jak na model tego typu. A tak to pracuje:

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=37tko3-VIJM&feature=youtu.be

 

Silnik potrzebuje dobrego dotarcia w odróżnieniu od OS Max na którym można latać po krótkim docieraniu. Tutaj docieranie jest znacznie dłuższe i silnik lubi 20% oleju. Latanie na ostatnio modnym paliwie Meccamo EXCEL Fuel 12% oleju to zabójstwo dla tego silnika.

Rozważ też fakt że wkładając w model większy silnik zwiększasz jego wagę. Dodatkowo większy moment obrotowy też nie jest bez znaczenia. Więc może się okazać że wkładając większy silnik a więc i dużo cięższy otrzymasz model który lata jak przecinak. Model ma powierzchnie skrzydła około 24dcm2, przy wadze 1450g masz obciążenie na poziomie 60.5g/dcm2 (to już całkiem sporo jak na trenerka). Wkładając silnik cięższy o 100 gram zwiększysz obciążenie do 64.6g/dcm2 co wyraźnie odbije się na locie modelu. Model wyjściowo ma obciążenie na poziomie 45g/dcm2. Przy takim obciążeniu model będzie latał bardzo fajnie - "trenerkowato". Zwiększając mu obciążenie niemal dwukrotnie nie spodziewaj się dobrych parametrów lotu. Może pomyśl o zwiększeniu powierzchni płata?

 

PS

Wkładając powyższy silnik wraz ze zbiornikiem około 110cm3+ BEC + pakiet zasilający + paliwo + dodatkowe serwo + łoże i drobiazgi montażowe to cały zespół napędowy powinien się zmieścić się w podanej przez ciebie wadze 410g a być może nawet nieco mniej.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ponieważ to trenerek i nie chcesz wisieć na śmigle to myślę że spokojnie wystarczy Thunder Tiger .18 GP (bardzo rozsądna waga silnika w stosunku do jego mocy)

http://www.modelemax...roducts_id=4390

Mam taki silnik w modelu o rozpiętości 1400mm i wadze 1400g. Profil skrzydła to Clark Y. Do poprawnego lotu wystarcza mi 25% mocy silnika. Na 50 procent spokojnie można robić pętlę. Na pełnym gazie czuć duży nadmiar mocy jak na model tego typu. A tak to pracuje:

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=37tko3-VIJM&feature=youtu.be

 

Silnik potrzebuje dobrego dotarcia w odróżnieniu od OS Max na którym można latać po krótkim docieraniu. Tutaj docieranie jest znacznie dłuższe i silnik lubi 20% oleju. Latanie na ostatnio modnym paliwie Meccamo EXCEL Fuel 12% oleju to zabójstwo dla tego silnika.

Rozważ też fakt że wkładając w model większy silnik zwiększasz jego wagę. Dodatkowo większy moment obrotowy też nie jest bez znaczenia. Więc może się okazać że wkładając większy silnik a więc i dużo cięższy otrzymasz model który lata jak przecinak. Model ma powierzchnie skrzydła około 24dcm2, przy wadze 1450g masz obciążenie na poziomie 60.5g/dcm2 (to już całkiem sporo jak na trenerka). Wkładając silnik cięższy o 100 gram zwiększysz obciążenie do 64.6g/dcm2 co wyraźnie odbije się na locie modelu. Model wyjściowo ma obciążenie na poziomie 45g/dcm2. Przy takim obciążeniu model będzie latał bardzo fajnie - "trenerkowato". Zwiększając mu obciążenie niemal dwukrotnie nie spodziewaj się dobrych parametrów lotu. Może pomyśl o zwiększeniu powierzchni płata?

 

PS

Wkładając powyższy silnik wraz ze zbiornikiem około 110cm3+ BEC + pakiet zasilający + paliwo + dodatkowe serwo + łoże i drobiazgi montażowe to cały zespół napędowy powinien się zmieścić się w podanej przez ciebie wadze 410g a być może nawet nieco mniej.

 

Pozdrawiam

 

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Rzeczywiście wypadałoby zwiększyć rozpiętość. Jeśli zdecyduje się na wersję spalinową to odn. zasilania - wykorzystam standardowy pakiet Ni-Mh 4.8V.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.