Skocz do zawartości

ZLIN 50 0.25


Kostek

Rekomendowane odpowiedzi

Stworzyliście taki fajny dział , aż sie prosi żeby znalazł sie zlin którego budowę zacząłem opisywać w WKM.

 

 

 

Mocno znudziłem sie modelami z CMPRO.Trzeba sie sporo napracować żeby usunąć ich wady konstrukcyjne , pomimo to wygląd jest taki sobie.

Kolega miał do odsprzedania praktycznie nie "napoczęty" zestaw Zlina 50 w skali 1/4.Cena była niewygórowana , wiec sie zdecydowałem. :lol:

Kadłub modelu laminatowy , skrzydła i stateczniki styropian kryte abahi. Rozpiętość modelu 2150 mm , długość 1622 , waga do lotu około 7kg.

 

 

 

zlin50_1.jpg[/img]

 

 

 

Model pochodzi z tej firmy www.airfly.de .Cena o dziwo przystępna.

Internet jest niezastąpiony , znalazlem opis budowy Zina , pieknie ilustrowany fotografiami http://www.flyby.ch/

Do napędu kupiłem silnik Dl50

 

 

 

dl50.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Długo oglądałem zdjęcia z wcześniejszego linku, sporo fajnych rozwiązań.Jednak sposób dzielenia skrzydła , mocowanie podwozia , a szczególnie metoda wstawiania rury jest nie do zaakceptowania.W moim Zlinie będzie inaczej.

Zeby zrealizować moje zamierzenia muszę odrobinę zmienić kształt kadłuba.

 

zlin50_2.jpg

 

Dwie płytki z cienkiego laminatu posłużą jako bazę do odbudowy.

Nie wiem kto wpadł na pomysł żeby produkować czarny klej .Wygląda paskudnie.

 

 

zlin50_3.jpg

 

 

 

 

 

Potem odrobina laminowania

 

zlin50_4.jpg

zlin50_5.jpg

 

i można kleić wręge

 

zlin50_7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem dokładnie kontrolować wagę .Sam nie wiem o ile może model przytyć , wiec wagi początkowe na pewno sie przydadzą.

Kadłub -890g

Skrzydła -1120g

stateczniki -240g

Kabinka -150g

Maska 200g

podwozie 340g

 

razem 2940

 

Zobaczymy za parę miesięcy jak to się pozmienia.

 

Dzisiaj przed obiadem wkleiłem płytkę do której będzie przykręcone podwozie.Śmiesznie wygląda kadłub wiszący poza stołem.

 

 

zlin50_8.jpg

 

 

Do tego modelu mam bardzo skromną dokumentacje ,małe rysunki w kilku rzutach zdjęcie tablicy przyrządów , fragment instrukcji serwisowej ściągnięty z sieci.Bardzo brakuje mi szczegółowych fotografii .

Niestety przegapiłem dzisiaj okazje nadrobienia zaległości.Zlin latał na pikniku lotniczym w Płocku.Dowiedziałem sie o piętnastej , szybciutko w samochód i zabrakło 10 km. :cry: Na piknik nie pojechałem , zawróciłem.

 

W słabej dokumentacji do Zlina mam jeden kwiatuszek.Orginalny fabryczny rysunek podwozia.

 

 

zlin50_9.jpg

 

Podwozie które dostałem z modelem za żadne skarby nie chciało wyglądać tak jak na rysunku.Myślę ze kawałek blachy duralowej załatwi temat.

 

 

zlin50_10.jpg

 

 

Co ciekawe , nowa goleń jest lżejsza o 90g :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj mogłem przeznaczyć na model dwie godzinki.Czasu starczyło na opiłowanie podwozia i wygięcie zgodnie z rysunkami

 

zlin50_11.jpg

 

 

Widać różnice.

Moje też nie jest zrobione dokładnie według rysunku.Przewężenie przed mocowaniem koła powinno mieć 11 mm.Stchórzyłem :oops: , ma 15.Podgięcie też jest mniejsze , ale to trzeba dobrać do ciężaru modelu.

Nie wytrzymałem żeby nie przymierzyć.

 

zlin50_12.jpg

 

 

Teraz ogłaszam przerwę do soboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktyczne tylko w niedziele i to nie każdą , mam czas na budowę. Postępy są wiec małe.Na podstawie materiałów jakie posiadałem zrobiłem mocowanie podwozia i goleń kółka ogonowego.

 

 

 

 

zlin50_13.jpg

 

 

W sobotę dostałem kilkanaście fotografii Zlina.

 

 

zlin50_14.jpg

 

 

 

 

 

zlin50_15.jpg

 

 

Niestety wszystko do poprawki.W kółku ogonowym zmieniłem już goleń .Poprzednia była z blachy 2mm , teraz ma grubość 4 mm. przy kadłubie i 1,5 mm. na końcu .

Muszę poprzycinać śruby , zrobić czarny , gumowy amortyzator , zmienić sprężynę i będzie gotowa do malowania.

 

zlin50_16.jpg

 

 

Część nowych elementów do mocowania podwozia głównego mam już zrobionych.Zobaczymy jak mi wyjdzie mocowanie piasty koła .Mam zdjęcia wiec myślę ze nie będę musiał robić poprawek

 

 

 

 

zlin50_17.jpg

 

 

 

zlin50_18.jpg

 

 

Ciekawa ta linka wlokąca sie za kołem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Po długiej przerwie dorwałem sie wreszcie do Zlina.W podwoziu zrobiłem wszystko co mogłem.Bez docelowych kół nie mogę skończyć.

Padło na skrzydła.

Pochwy zrobiłem z dwóch warstw tkaniny 110g/m2.

 

 

zlin50_19.jpg

ę

 

Poprzedni właściciel zrobił otwory pod rurę.Niestety krzywo.Żeby połówki mogły się dobrze złożyć musiałem wypiłować wielkie dziury.

 

 

 

zlin50_20.jpg

 

 

Musiałem skorzystać z pomysłu Rysia .Dodałem wody do kleju poliuretanowego.Działa wspaniale.

 

 

zlin50_21.jpg

 

 

Przy klejeniu drugiej rury zaczęła tworzyć się poduszka powietrzna.Pochwa wysuwała sie ze skrzydła.Musiałem mocno obciążyć.Na szczęście żelastwa w firmie nie brakuje.

 

 

zlin50_22.jpg

 

 

Pianka z wodą szybko twardnieje , po dwóch godzinach mogłem przykleić końcowe żeberka i opiłować je za następne dwie godziny.

 

 

zlin50_23.jpg

 

 

Mała przymiarka.Nie pasuje krawędź spływu , jest zbyt cienka.Spód kadłuba nie pokrywa sie ze spodem skrzydła.Będę musiał coś zaradzić.

 

 

 

zlin50_24.jpg

 

 

Czasu starczyło jeszcze na wycięcie lotek

 

zlin50_26.jpg

 

 

Przy okazji pomiarów lotek okazało sie ze skrzydła są za krótkie.Brakuje po dwa centymetry.Pytanie za dyche , przedłużać czy zostawić tak jak jest :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heniek , chyba sie nie zrozumieliśmy. Płaty są symetryczne.Za mała jest rozpiętośc modelu .o niecałe 40mm.

Myśle za nawet na zawodach nikt by tego nie wychwycił .Nie znam artysty który na oko wyłapałby ze jest 2060mm nie 2100.

Jednak nie planuje zawodniczego uprawiania modelarstwa , po prostu zapragnąłem miec trochę ładniejszy model.Żeby wyróżniał

sie z pośród zalewu chińszczyzny.Patrząc na zaawansowanie prac i ich tempo , mam sporo czasu na podjęcie decyzji o przedłużaniu.

Zdaje sobie sprawę ze wpływ 2% rozpiętości na właściwości lotne będzie znikomy.Przypuszczam ze na wygląd także.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaziu ten model i twoje prace przy tym modelu,bardzo mi się podobają,podwozie według fotek samolotu i modelu jest wykonane super.

Co do rozpiętości,to nie wiem jak ty to liczysz.

Samolot ma rozpiętość płatów 8600mm skala 1:4 modelu wychodzi 2150mm jak pisałeś w pierwszym poście.

Wczoraj pisałeś że twój model ma rozpiętość 2060mm więc brakuje mu do skali 1:4, 90mm nie 40mm.

Teraz przemnożyć twój model 2060mm X 4 skala,to samolot nie będzie miał rozpiętość 8600mm tylko 8240mm więc brakuje mu 360mm co według mnie jest to bardzo dużo.

 

Kazio pisałem wczoraj że 2mm krótszy jeden płat jest dużo,to dwa płaty jest 4mm mniejsza rozpiętość,więc taki już jestem uczulony na te skale i dokładność wymiarów.

 

Startowałem 40 lat temu w zawodach makiet,wtedy ocena statyczna była z blisko i modele mierzone i porównywana skala,więc pozostało mi to na stałe zakodowane że model makieta jest to mniejszy samolot w dokładnej skali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heniek , liczę tak :skrzydło , po doklejeniu środkowego żebra ma 1042mm .Muszę zrobić kawałek żeberka końcowego -2mm.Następne 2mm szczelina i 12mm wyważenie masowe

lotki .Razem wychodzi 1058mm, a powinno być 1075.Doklejenie 17mm. klocka balsowego nie byłoby problemem,ale spójrz na zdjęcie z końcówka płata Zlina.Aż się prosi żeby zawias wkleić

pod abahi , tak jak w oryginale.Zaraz napiszesz że z balsową doklejoną końcówką też można.

Zgoda , ale jestem leniwy. :oops:

Dziekuje , za chęć pomocy z planami .Już kupiłem , Bogie mnie dobrze nakierował :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 1 miesiąc temu...

Mało mam czasu na pisanie , jednak modelu przybywa.

 

zlin31.jpg

 

Ogonek , prawie skończony, otwierana kabinka zrobiona

 

zlin33.jpg

Gotowa konstrukcja skrzydeł

zlin36.jpg

zlin35.jpg

zlin32.jpg

Na koniec nowy silniczek.DL nie mógł się doczekać i lata w CAP232.Dobre doświadczenia w eksploatacji chińskich silników (mamy w Kutnie 4szt) skłoniły mnie do zakupu wynalazku

p.t. Turnigy HP50 50cc .Cylinder i gaznik ten sam co w DL.

 

zlin34.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.