Skocz do zawartości


Zdjęcie

"Bandyta" - czyli model a'la PA

Bandit Bandyta PA Precison Aerobatics rc

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
186 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 13 luty 2014 - 22:11

Witam wszystkich,

Chciałem się z Wami podzielić swoimi zimowymi wypocinami....
Trochę czasu spędziłem ostatnio na rysowaniu kolejnego modelu, który mi się bardzo spodobał, czyli czegoś podobnego do "Bandit" od PA.

Kolejnego, ponieważ wyrysowałem już wcześniej, złożyłem i oblatałem "Addict'a" na wzór jego odpowiednika w PA.
Cały post umieszczony jest tutaj: http://www.forum.aer...c.php?f=4&t=375

Oba gotowe modele czekają spokojnie na sezon, a w międzyczasie powstaje do nich forma negatywowa na owiewkę silnika.

Z_1.JPG

Do sedna: Bandyta, będzie miał również 1,27m rozpiętości i w założeniach chciałbym, aby nie przekroczył wagi oryginału + max 10%.
Liczę, że osiągnie 1,2 KG - 1,4 KG gotowy do lotu. Zresztą zobaczymy...

Oczywiście PA korzysta z dużej ilości balsy wzmocnionej węglem. Ja - powiedzmy że trochę skromniej :)
Z węgla będą jedynie 4 wzmocnienia boczków kadłuba i kilka kołków ustalających.
Jak więc widać... jednak znacznie skromniej :)

Dziś wstawiam kilka rysunków ze składania w 3D, żeby dać ogólne pojęcie jak zaprojektowałem konstrukcję.

2_Klatka.jpg

3_Kadłub.jpg

4_Kadłub.jpg

5_Kadłub.jpg

6_Kadłub.jpg

8_SK.jpg

10_Kadłub_SK.jpg

11_kabinka.jpg

12_Skrzydło.jpg

14_Kadłub i skrzydła.jpg

16_SW.jpg

19_Samolot.jpg

Wybaczcie za masę różnych kolorów (połowy z nich nawet nie jestem w stanie nazwać), ale w tej całej masie chciałem rozróżnić poszczególne części :)

Słyszałem, że modele PA są super lekkie, ale też podatne na uszkodzenia. Niemniej jednak sam nigdy nimi nie latałem i to raczej względy finansowe skłoniły mnie do popełnienia tegoż projektu niż dyskusja nad trwałością konstrukcji.
Starałem się zrobić projekt tak, aby był lekki (jak to możliwe przy balsie i balsosklejce), ale jednocześnie nie chciałem, żebym się trząsł się przy każdym lądowaniu i obawiał czy miękko posadzę model i czy wytrzyma.

Cały tartak odebrałem z wycięcia 2 dni temu z zaprzyjaźnionej firmy "Barwy reklamy" i muszę przyznać, że Pan Andrzej wykonał kawał solidnej i profesjonalnej roboty !
Zresztą jak zawsze.

To co przyniosłem do domu w stanie upojenia balsowo - sklejkowego wygląda tak:

Balsosklejka:
002.JPG

Balsa:
001.JPG

Powoli mam nadzieję popychać prace do przodu i przy okazji może powstanie z tego mała relacja z budowy.

Tyle na dziś
c.d.n.
  • 0

#2 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 15 luty 2014 - 00:05

Budowę rozpocząłem od złożenia balsosklejkowej konstrukcji kadłuba - nazywam to "skrzynką" kałubową.
Długość ok. 43cm, szerokość: ok 13cm.
Całość tego co na zdjęciu waży 48,8g.

003.JPG


Po obu stronach będą wstawione boczki z balsy 3mm wpięte na widoczne wypusty.
Balsa - żeby się nie wyginała - będzie wzmocniona wspomnianymi wcześniej prętami węglowymi.

U góry "skrzynki" kadłubowej będą jeszcze płaskie rozpórki nadające dodatkową sztywność, ale to potem.

Taka konstrukcja sprawdziła mi się ostatnim razem, dlatego rozwiązanie to stosuję również teraz.

Elementy - jak dotąd - spasowane są idealnie i oprócz delikatnego przetarcia papierem ściernym krawędzi cięcia laserem nie musiałem niczego dopasowywać.
"So far, so good", jak mówią w takich momentach w amerykańskich filmach, zaraz przed jakimś niespodziewanym pożarem lub inną katastrofą... :)

Przyłożyłem czym prędzej i wpiąłem wyażurowany boczek z balsy.

008.JPG


Jeszcze przed wstawieniem ukośnego żebra pośrodku kadłuba:

005.JPG

Należy:

a) ściąć nożykiem rogi 2 środkowych wypustów w kształt ośmiokąta

007.JPG

'b') ściąć pod kątem 32%:

A - cztery wpusty na pręty węglowe
B - jeden wpust na listwę grzbietową
C - dwa wpusty na listwy sosnowe
D - dwa wpusty na rozpórkę kadłuba mieszczącą również otwory na magnesy do kabinki


005 - Kopia.JPG

c.d.n.
  • 0

#3 SlawekADW

SlawekADW
  • Modelarz
  • 320 postów
  • Age: 44
  • SkądWarszawa/Ostrowiec Św.
  • Imię:Slawek

Napisano 15 luty 2014 - 09:27

Cześć, widzę że po cichaczu robisz fajne rzeczy.
  • 0

#4 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 15 luty 2014 - 11:47

Hej Sławku !

Moje marne wypociny w porównaniu z Twoimi modelami dzielą lata świetlne.
Nie pozostaje mi więc nic innego, jak wystrugać jeden model na 8 Twoich :)

Żeby pogodzić się z tym smutnym faktem, w tzw. międzyczasie podaję sobie spore dawki chemii w postaci oparów żywic, szpachlówek, lakierów oraz rozcieńczalnika nitro stosowanych przy ręcznym struganiu kopyt i wyrabianiu form na owiewki.
Więc jak tu nie wierzyć doniesieniom mediów, że 70% polskiego społeczeństwa optymistycznie patrzy w przyszłość. Pozostałych 30% nie stać na narkotyki.
:):) :)
  • 0

#5 GiulioN

GiulioN

    Czas na przerwę...

  • Modelarz
  • 942 postów
  • Age: 23
  • GG:
  • SkądWodzisław Śląski
  • Imię:Giulio

Napisano 15 luty 2014 - 23:14

Czekałem na tą relację już trochę czasu ;) Zasiadam na widowni
  • 0

#6 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 16 luty 2014 - 12:19

Cieszę się, że komuś również ten model się podoba :)

c.d.
Po zeszlifowaniu oznaczonych krawędzi ukośnego żebra można je już wstawić do kadłuba.

022.JPG

020.JPG

021.JPG

025.JPG

Jak było wyżej widać, w ukośnym żebrze oraz w kolejnym za nim są przewidziane miejsca na wzmocnienia węglowe.
Trzeba dociąć je z pręta węglowego 2 - 2,5mm.

028.jpg

Warto je wkleić przed wstawieniem żeber i złożeniem kadłuba.
Ja o tym zapomniałem i wkleiłem potem.
Niedogodnością było to, że musiałem trochę lawirować z butelką z klejem

029.JPG

ZANIM wstawię a tym bardziej wkleję żebra, muszę jeszcze zdecydować gdzie będą umieszczone serwa.
Czemu?
Ponieważ należy przedtem wkleić w boczki kadłuba wykonane z balsosklejki wzmocnienia serw.

Postanowiłem więc: lewa-góra na połączony SW oraz prawy-dół na SK.

Żałuję, że nie udało mi się zaprojektować możliwości zastosowania pull-pull, tak jak to zrobiłem w Addict'cie.
Tam sprawdza się świetnie.

Niemniej w tym przypadku nie znalazłem fizycznej możliwości wyjścia z linkami pomiędzy żebrami i serwami.
Próbowałem rysować to na 3 rożne sposoby, ale zawsze o coś mi ta wirtualna linka zaczepiała.

Wzmocnienia wkleiłem więc tak.

023.JPG

024.JPG

Po wstawieniu żeber, odległość pomiędzy nimi a wzmocnieniami to ok 0,7mm.

026.JPG

Złożony kadłub wygląda tak:

013.JPG

015.JPG

I waży ok 89g.

c.d.n.
  • 0

#7 SlawekADW

SlawekADW
  • Modelarz
  • 320 postów
  • Age: 44
  • SkądWarszawa/Ostrowiec Św.
  • Imię:Slawek

Napisano 16 luty 2014 - 12:37

Powiem Ci że doskonałym usztywnieniem którego nie jest w stanie zdeformować nawet folia to płaskownik węglowy 3x1mm przyklejony na dole boku kadłuba. Waży 3-4-gramy a odpada usztywnianie sklejką. Tak zrobiłem w Extrze 260 i w mniejszej 1030mm zaprojektowałem to tak samo.
  • 0

#8 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 16 luty 2014 - 13:02

To myślimy tak samo :)

Przewidziałem pręty 1,5 x 2,5 mm na górze i na dole boczku kadłuba, po obu stronach (czyli w sumie cztery szt).
Wklejone 1,5mm krawędzią do boczku sprawdzają się genialnie.

W kolejnym poście :)
  • 0

#9 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 17 luty 2014 - 19:58

Dziś rozpocznę cytatem:

"Pani kierowniczko - takie są odwieczne prawa natury: zima jest - zimno musi być.
Czy ja nie palę? Pani kierowniczko - ja palę na okrągło"

A cytat nie bez kozery, ponieważ nadszedł czas na trochę węgla...
:)

W każdej wrędze kadłuba jest specjalne miejsce na pręty węglowe.

033.JPG

027.JPG

Cztery takie pręty wsuwamy od przedniej strony modelu u góry i u dołu każdego z boczków na całą ich długość.
Kolejne otwory widać dobrze z tego ujęcia:

031_1.jpg

Jedynie u góry przez długość kabinki nie ma otworów - węgiel położony jest na "skrzynce" kadłubowej.
Oczywiście potem będzie do niej przyklejony.

036.JPG

Na samym końcu kadłuba wzmocnienia te powinny dojść do ostatniej wręgi będącej jednocześnie podstawą statecznika pionowego, której to wręgi NIE należy jeszcze wklejać.

035.JPG

Jak wspominał wcześniej Sławek - takie wklejenie węgla rewelacyjnie się sprawdza w usztywnieniu wiotkiej przecież balsy.
Po zalaniu klejem połączenie staje się sztywne i wytrzymałe i przy oklejaniu kadłuba folią nic się nie dzieje.
Jednocześnie całość jest bardzo lekka.

Zalewanie klejem jest raczej czasochłonne, ponieważ należy przykleić teraz wszystkie krawędzie połączenia: skrzynkę kadłuba + boczki + węgiel.
Mnie zajęło to ok 2 godzin - chciałem dopilnować, żeby wszystko było ładnie przyklejone, ale jednocześnie żeby nie było niepotrzebnych naddatków kleju.

Następnie można przygotować łącznik garbu, dopasować wszystkie krawędzie łączenia (szczególnie z ukośną wręgą, której wpust należy u góry spiłować).
DSC_5361.JPG

Aby jak najlepiej utrzymać wszystkie zakładane w modelu kąty - do ukośnej wręgi można dokleić 2 specjalne podpórki (te trójkątne)

045.JPG

Nie są to wzmocnienia (ponieważ jest to balsa), ale pozwalają zachować proporcje i kąty.

047.JPG

Odpowiednie wpusty nie pozwalają na niepoprawne zamocowanie łącznika, więc nie ma innej opcji jak przyklejenie w wybranym miejscu
DSC_5364.JPG

39.JPG

Dzisiejszy wątek zakończę listwami na spodzie kadłuba.

Wybrałem sosnę 4x4mm, którą przed wsunięciem we wpusty wręg wypada lekko przeszlifować, aby nie było zadziorów.
Listwy wchodzą swobodnie, prosto - ja nie miałem żadnych problemów z tą częścią. Trzeba je jedynie przyciąć do długości wręg.

040.JPG

041.JPG

Jakiś czas temu Sławek namawiał mnie, żebym zamiast sosny zastosował pręty węglowe 3mm.
Wydawało mi się, że sosna lepiej przytrzyma cały kadłub.
Ale chyba przyznam mu rację i zamienię w projekcie sosnę na okrągłe otwory na węgiel 3mm !

I jeszcze jeden kawałek listwy sosnowej - przechodzi on przez 2 otwory na środku pierwszych wręg i zatrzymuje się na trzeciej. Zostanie on finalnie przyklejony (żywicą) do półki podwozia.
Czemu tak?
Chciałem zrobić podobny patent wzmocnienia tejże półki / rozłożenia napięć jaki się stosuje w innych modelach.

(tu jeszcze podczas składania na sucho i przed dopasowaniem długości listew)

042.JPG

043.JPG

044.JPG


Prawdopodobnie również powinienem był zastosować tutaj przekrój okrągły, który lepiej pracuje.

Mówiąc szczerze szkoda mi było trochę kasy na rurkę węglową - choć może się o potem zemścić...
Zobaczę jak się sprawdzi podczas lądowań i podejmę później decyzję czy przeprojektować tę część.
  • 1

#10 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 19 luty 2014 - 22:39

c.d.

Dziś niedużo, ponieważ muszę odespać dwie poprzednie noce, podczas których udowodniłem sam sobie, że zagięcie czasu jest możliwe.
Ok 19.00 siadałem do Bandyty i za każdym razem po godzinie okazywało się, że jest wpół do drugiej w nocy :blink:

Zważyłem w tzw. międzyczasie kadłub.
Bez listew dolnych: 115,3g, z listwami: 131,3g.

Kończąc powoli detale kadłuba, warto dopasować wzmocnienie / miejsce na magnesy przytrzymujące kabinkę.
Są takie dwa podobne do siebie elementy.
Jeden z wpustami - będzie on później mocowany do owiewki kabiny:

048.JPG

drugi z wypustami - mocowany do ukośnej wręgi kadłuba:

048_1.JPG

W tym elemencie krawędź, która będzie się stykała z ukośną wręgą należy tak spiłować, aby gładko do niej przylegała.

049.JPG

Wcześniej zostały spiłowane również wpusty w samej wrędze

DSC_5386.JPG

I teraz element położony na prętach węglowych można wsunąć we wpusty.

051.JPG

W tym momencie nie wklejam go jeszcze, ponieważ nie mam magnesów (zamierzam je zamówić z HK).
Same magnesy wklejałem zazwyczaj od spodu na CA. Jako że ostatnio po ok roku mi się odkleiły - postanowiłem tym razem zastosować żywicę.

Ja widać dwa zdjęcia wyżej - są trzy miejsca na magnesy. Dwa w dopasowywanym przed momentem elemencie, jeden w ukośnej wrędze.
A Addict'ie zastosowałem na początku jeden magnes, ale przy "żyletce" kilka razy odpadła mi kabinka, więc wkleiłem drugi i teraz ładnie trzyma.

Co dalej?
No to może półka na statecznik pionowy.

Wybrałem z tartaku dwa elementy: ten po lewej jest z balsy 3mm, po prawej - z balsosklejki.

056.JPG

Należy je ze sobą skleić z pomocą CA, a następnie wkleić w końcówkę kadłuba:

058.JPG

Czemu nie wszystko z balsy lub wszystko z balsosklejki? Nie chciałem zbyt dociążać tyłu.
W balsosklejce jest tylko wpust na mocowanie statecznika pionowego. To mocowanie powinno być solidne, więc tak to sobie wydziergałem.

Teraz garb.

Odrysowałem sobie szablon z tekturki. Wyciąłem go ręcznie z balsy 1,5mm.

059.JPG

060.JPG

Trochę płynów i udało się go bez problemu wygiąć i dokleić. Krawędź łączenia docinałem już na modelu.

062.JPG

063.JPG

Na koniec wkleiłem jeszcze wspominane na początku poprzeczne wzmocnienia wręg kadłuba.
Tu nie ma w sumie co opisywać, więc po prostu pokażę ;)

064.JPG

Kolejnym elementem będzie owiewka kabiny oraz domek silnika, ale to już kolejnym razem...

- - - - - - - -

P.S. Nie wiem czemu, ale pod spodem widzę dwa zdjęcia, których nie powinno tu być>
I nie potrafię ich usunąć...

Załączone miniatury

  • 049.JPG
  • 050.JPG

  • 0

#11 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 23 luty 2014 - 11:32

c.d.
Po wklejeniu wzmocnień poprzecznych wręg sprawdziłem jeszcze czy bez problemu dadzą się wkleić:

a) półka na odbiornik:

066.JPG

'b') półka na akumulator.

067.JPG

Na razie ich jeszcze nie wklejałem.

Teraz czas na kabinkę:
Wyciąłem i zgromadziłem potrzebne elementy:

069.JPG

Złożyłem w minutę na sucho łącząc jeszcze wręgi poprzeczką z sosny 2x4mm.

070.JPG

Przymierzyłem kabinkę do kadłuba upewniając się że wszystko będzie pasowało (tu sosna waży oczywiście 0 gramów, ponieważ jej nie ma :)

071.JPG

Trzecia wręga - najbliższa wirtualnej kabince jest przesunięta w stosunku do poprzeczki kadłuba o ok. 1 cm - tak zaplanowałem kierując się oryginałem.
Niemniej chyba to zmienię, żeby dół wręgi opierał się na poprzeczce.

Cała ta konstrukcja jest dosyć wiotka, tak więc czas na wzmocnienia.
Wyciąłem z balsy 6mm 2 paski o szerokości 7mm i wkleiłem wzdłuż kabinki zaokrąglając jej zewnętrzne brzegi.

072.JPG

Potem jeszcze standardowe spiłowanie łączeń półwręgi ukośnej oraz poprzeczki z miejscami na magnesy:

073.JPG

074.JPG

Łączenie przedniej części kabinki z pierwszą wręgą kadłubową zrobiłem za pomocą prętów węglowych 2mm, wklejanych do kabinki i wzmocnionych dwoma kółkami z balsosklejki.

075.JPG

076.JPG

Po przyłożeniu całej konstrukcji kabinki do kadłuba okazało się, że na samym jej środku kabinka odstaje o ok. 1,5mm.

077.JPG

Postanowiłem dorobić więc z balsosklejki dodatkowy uchwyt na magnes i od razu wkleiłem jedyny, który mi został.

078.JPG

Taka sytuacja może się powtarzać (cała kabinka ma aż 42cm), więc zmieniłem to od razu to w projekcie, żebym w przyszłości nie wycinał ręcznie tego elementu.

Następnie czas na pokrycie kabinki balsą 1,5mm.
Tym razem postanowiłem pójść na łatwiznę i zamiast szablonu skleiłem po prostu ze sobą 2 kawałki balsy i przykleiłem je do brzegu.

079.JPG

No i mała wtopa.
Po oklejeniu kabinki i przyłożeniu jej do kadłuba okazało się, że podczas naciągania balsy z jednej na druga stronę - wykrzywiła ona wiotką konstrukcję tak, że jeden bok leżał prosto, a drugi wznosił się do góry.
Chcąc, nie chcąc musiałem odciąć pokrycie i je wymienić.

Tym razem:
a) przyłożyłem i przykleiłem zwykłą taśmą samoprzylepną kabinkę do kadłuba, żeby leżała prosto
'b') przykleiłem pokrycie z balsy u góry kabinki - na poprzeczce z sosny

080.JPG

c) powoli, symetrycznie doklejałem każdą ze stron

Efekt był tym razem dobry i tylko dociąłem i przeszlifowałem brzegi pokrycia do boczków kabiny.

082.JPG

Cały element waży:

083.JPG

A cały model prezentuje się z kabinką tak:

084.JPG

Zauważyłem jeszcze, że otwory na magnesy na ukośnej wrędze nie pokrywają się idealnie z półwręgą (przesunięcie ok 1,5 mm.
Muszę to poprawić na projekcie.

Kolejny krok: domek silnika oraz statecznik pionowy.
a dziś jest taka wiosna, że chyba skuszę się na oblot Addict'a ver 2...

c.d.n.
  • 0

#12 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 01 marzec 2014 - 13:45

c.d. Domek silnika.

Przeczyściłem jedynie krawędzie cięcia tam, gdzie będą klejone i złożyłem go praktycznie w kilka minut.
Ale jako, że są to swego rodzaju puzzle - nawet ja skorzystałem ze zrzutów 3D, żeby się nie głowić co do czego :)

Na początek zestaw elementów:

086.JPG

a potem puzzle:

087.JPG

088.JPG

089.JPG

090.JPG

093.JPG

"Mierzenie i ważenie": 23,3g

096.JPG

Tymczasem jeszcze nie zalewałem domku klejem - zrobię to jak będę już w posiadaniu silnika i sprawdzeniu czy standardowe otwory, które wyciąłem pasują.
Jeśli nie - posiadam drugą wręgę silnikową bez otworów. I właśnie w takim przypadku lepiej jest dopasować otwory kiedy nie jest jeszcze wklejona.

W Addict'ie standardowy domek silnika był przewidziany pod silnik mocowany za wręgą.
Tak się złożyło, że do drugiej wersji zastosowałem silnik mocowany przed wręgą (więc wystaje przed modelem) - tu postanowiłem zrobić domek uniwersalny.

1_Domek.jpg

Wręgi boczne są takie same, jedynie dolną i górną przednią wycinam w wersji dłuższej lub krótszej - w zależności od silnika jaki posiadam.
W przypadku silnika mocowanego przed wręgą - wystarczy że przytnę nożykiem obie boczne wręgi.

Cały domek będzie wsunięty w pierwszą wręgę i zamocowany w 4 miejscach (pionowe otwory)

098.JPG

i zablokowany od wewnętrznej strony kadłuba 4 krótkimi prętami węglowymi o średnicy 2mm (otwory na nie już są wycięte):

99.JPG

Po wstawieniu domku zauważyłem, że pierwsza wręga ma tendencję do delikatnego wyginania się do przodu (ażury) i nie jest tak sztywna jak myślałem.

Dlatego wystrugałem z balsosklejki poprzeczne wzmocnienie w miejscu wyginania się (1) i zaprojektowałem taki element w CAD.
Będzie się łączył z wręgą i "skrzynką kadłuba" specjalnymi wpustami

U spodniej strony łączenia domku z wręgą - sztywność wrędze nadaje półka na akumulator, która łączy kilka sąsiednich wręg (2)

100_1.jpg

Model wraz z domkiem:

097.JPG
  • 0

#13 andrzej351

andrzej351
  • Modelarz
  • 783 postów
  • Age: 45
  • SkądPŁOŃSK
  • Imię:ANDRZEJ

Napisano 02 marzec 2014 - 11:59

witam!bardzo ciekawy projekt,już mnie ciekawi jak to cudo będzie latać...
  • 0

#14 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 02 marzec 2014 - 21:16

Wierz mi - mnie także :):)

Starałem się projektować go lekko - ale na bieżąco wprowadzam zmiany konstrukcyjne o których piszę (np. węgiel zamiast sosny u dołu).

I tak szczerze powiedziawszy - gdybym codziennie robił drobne kroczki w budowie - już w tym momencie byłby gotowy cały szkielet wraz ze skrzydłami i mógłbym się zastanawiać jak go okleić.
Ale z czasem jest nie zawsze "na bogato", więc robię jakąś część co kilka dni.

Muszę też już myśleć o osprzęcie, ponieważ niektóre elementy trzeba będzie spasować zanim zostaną przyklejone. (np. podwozie i półka podwozia; silnik i domek, etc)
A akurat z podwoziem węglowym jest raczej kiepsko.
Albo są w rozsądnej cenie, ale do modeli 500-700g, albo do 1,2 kg ale za ok 95 PLN. A duralowego nie chciałbym.

Tak czy inaczej - planuję że model będzie gotów do lotów pod koniec kwietnia - już z kabinką, ale bez owiewki silnika.
Ile będzie ważył i jak się zachowa w powietrzu - pewnie zobaczymy :)

Pozdrawiam !

EDIT: przygotowuję się mentalnie do składania skrzydeł - stąd pytanie:
Czy bagnet węglowy o śr. 10mm (wew. 8mm) jaki stosuję w swoim Addict'ie (waga. 950g) wystarczy do Bandyty, który będzie ważył 1300g?
  • 0

#15 SlawekADW

SlawekADW
  • Modelarz
  • 320 postów
  • Age: 44
  • SkądWarszawa/Ostrowiec Św.
  • Imię:Slawek

Napisano 02 marzec 2014 - 21:29

Rurka węglowa 10mm o ściance 1mm spokojnie da radę, nie masz sie co obawiać.

PS: Jutro odbieram wyciętą Extrę 1030, kopyta mają być gotowe do końca tygodnia.
  • 0

#16 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 02 marzec 2014 - 22:00

Dzięki za radę!

Co do Extry: ostatnio przyjrzałem się dokładnie rysunkom W CAD części z balsosklejki i moja wyobraźnia nie objęła prostoty rozwiązania :)
Węgiel, balsa i ... nic więcej.
Z przyjemnością - i jak sądzę niedowierzaniem w kwestii wagi - będę oglądał Twój temat.
  • 0

#17 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 03 marzec 2014 - 21:39

"W międzyczasie" - "Wyrażenie „w międzyczasie” doczekało się ostatnio „częściowego ułaskawienia”. I to wcale nie dlatego, że „wszyscy tak mówią” (...), ale przede wszystkim dlatego, że nie sposób krótko wyrazić pewnych treści inaczej niż właśnie za pomocą tego określenia. „W międzyczasie” znaczy ‘między jedną czynnością a drugą".
(cytuję za: http://obcyjezykpolski.strefa.pl)

Co mi znów do głowy przyszło?
No bo właśnie w tak zwanym "międzyczasie" popełniam kopyto na kabinkę do Bandyty.
Żeby się jakoś prezentował i wstydu nie przynosił.

Kopyto standardowo wykonuję metodą ręczną, konstrukcyjno - szpachlowo - szlifiersko - żywiczno - polerską :)

A tak więc ten "międzyczas" innych czynności wygląda tak:

Owiewka_01.jpg

Owiewka_02.jpg

Owiewka_08.jpg

Owiewka_10.jpg

Owiewka_12.JPG

Owiewka_16.JPG

Owiewka_17.JPG

Warstw tkaniny jest 3.
Na wierzch nałożyłem jeszcze kolejne 3 warstwy żywicy, aby było co szlifować.

2 dni temu wytopiłem od wewnątrz cały styropian i wypełniłem wnętrze szybkoschnącym gipsem budowlanym.
Przede mną szlifowanie i polerowanie kopyta, aby było idealnie gładkie i kabinka wyszła bez skaz, choć z kotem w domu dosyć trudno uchronić się przed jakimś kłakiem przyczepionym do kopyta :)

Żałuję jedynie, że nie mam dostępu do takich fajnych "przyciemnianych" materiałów na kabinkę jak w oryginale.

c.d.n.
  • 0

#18 Bartek Piękoś

Bartek Piękoś
  • Modelarz
  • 4223 postów
  • Age: 39
  • SkądRadom
  • Imię:Bartek

Napisano 04 marzec 2014 - 00:33

Niezła precyzja B) . Masz skill w łapach, nie ma co!
  • 0

#19 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 04 marzec 2014 - 14:15

Dzięki !
Chciałbym powiedzieć, że tak jest - podkarmiłbym wtedy własne ego ;) ... ale często niestety bywa tak, że coś poprawiam tyle razy że aż wstyd.
Tyle, że cierpliwość znów wraca, więc męczę temat aż wyjdzie tak, jak miało wyjść.

P.S. Bagnet został wczoraj zakupiony i czeka dzielnie na skrzydła.
Jutro wrzucę posta n.t. statecznika pionowego i S.K, które właśnie są na ukończeniu.
  • 0

#20 Kicior

Kicior
  • Modelarz
  • 287 postów
  • Age: 44
  • SkądLublin / W-wa
  • Imię:Andrzej

Napisano 05 marzec 2014 - 22:30

Słowo się rzekło, więc czas na statecznik pionowy.

Elementy do budowy umieściłem obok siebie - w całej tej plątaninie wręg i masie elementów nawet ja się czasem gubię.

101.JPG

Do tego dochodzą elementy z balsosklejki: podstawa steru kierunku:

102.JPG

oraz pionowy brzeg SK

103.JPG

Ten drugi element spokojnie mogłem zrobić z balsy 3mm - będzie wystarczająco wytrzymały po doklejeniu do niego krawędzi z twardej balsy.
Zmieniam to w projekcie.

Zgromadziłem potrzebne elementy wraz z szablonem (o czym za chwilkę)

104.JPG

Zacząłem od SK: wszystko na razie pięknie pasuje i łatwo się na sucho składa.

105.JPG

potem jeszcze skleiłem dwa elementy ustalające do natarcia statecznika.
Stwierdziłem, że bez sensu je kleić, więc scaliłem oba elementy ze sobą w projekcie.

108.JPG

Żeby za bardzo nie kombinować czy żebra są proste, użyłem specjalnego szablonu z balsy 3mm, który pomaga w precyzyjnym ich ustawieniu.
Wystarczy wpiąć nóżki we wpustu i voila'.

Ukośne żebro trzeba delikatnie spiłować pod kątem.

109.JPG

Teraz pokrycie.
Sklejam wszystko ze sobą.

I tu mała niespodzianka. Sądziłem, że nie można niczego zrobić źle... myliłem się :)
Finalnie okazało się, że pokrycie z jednej strony skleiłem lekko pod ukosem, więc warto było użyć kątownika u góry SK (dół nie jest pod kątem prostym)

Coś tak ślepe podążanie za wskazaniami nawigacji.... i tak bywa.

110.JPG

Ale dałem radę to jakoś dopasować bez wielkiej tragedii.

111.JPG

Przy stateczniku użyłem już kątownika :)
Łącznik natarcia z balsosklejki wchodzi w specjalny wpust wycięty w poziomym pokryciu kadłuba.

122.JPG

Zaraz potem wynikł kolejny błąd wynikający z nieumiejętnego ułożenia elementów do wycinania na balsosklejce.
I chodzi tu o bieg włókien w pokryciu statecznika pionowego. Zamiast w pionie (aby było można je wygiąć) - biegną w poziomie.

123.JPG

Oczywiście zaraz poprawiłem to w projekcie, a poradziłem sobie ucinając przód pokrycia i doklejając nowy z włóknami wzdłuż.
Efekt - juz po doklejeniu natarcia z twardszej baksy wygląda tak:

127.JPG

c.d.n.
  • 0



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Bandit Bandyta, PA, Precison Aerobatics, rc

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych