Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wycinarka oporowa


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 max6404

max6404
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 34
  • SkądKętrzyn
  • Imię:Maksymilian

Napisano 01 kwiecień 2014 - 12:35

Witam wszystkich,

 

Poniżej przedstawiam dla zainteresowanych wycinarkę oporową własnej konstrukcji. Układ elektroniczny został zaprojektowany przez mojego brata specjalnie na moje zamówienie natomiast wykonanie leżało już po mojej stronie.

 

Przedstawiona wycinarka charakteryzuje się bardzo płynną regulacją prądu (temp. drutu oporowego) oraz  sporą mocą co pozwala na wycinanie zarówno krótkich jak i długich elementów z epp, styropianu itp. 

 

Przedstawiony układ sterujący jest alternatywą dla np. stosowanych przez niektórych modelarzy "ściemniaczy oświetlenia". Koszt wykonania mojego układu to ok 10-20zł nie wliczając oczywiście kosztu transformatorów potrzebnych do zasilenia układu jak i drutu oporowego. 

 

Nie o koszt jednak mi chodziło przy budowie wycinarki lecz tak jak już wyżej wspomniałem o moc oraz możliwość stosowania różnej długości drutu oporowego. Dodatkowym atutem jest także brak nagrzewania się elementów elektroniki w tym tranzystora mocy podczas długotrwałego użytkowania.

 

Elementy potrzebne do budowy układu:

 

Rezystory:

               1 kO              - 1szt (nie znalazłem symbolu ohma więc będę stosował "O") 

               6,8 kO           - 3szt

               4,7 kO (1W)  - 1szt

               15 O              - 1szt

Kondensatory:

                470uF 25V    - 1szt

                100uF 16V    - 1szt

                100nF           - 1szt

                50nF             - 1szt

Potencjometr

                220kO           - 1szt

Stabilizator

                7812             - 1szt

Tranzystor

                IRF540N       -1szt

                BC548          - 2szt

Układ

                NE555          - 1szt

Mostek

                min 7A           -1szt

Transformator 

                np.TST 350/004

                np. DCG1200667A

Bezpiecznik

                rurkowy ok 7A

Radiator

                do IRF540N - nie koniecznie

ZW

                zwora

 

 

 

Prace rozpoczynamy od wykonania układu wg schematu ideowego poniżej. Moja wersja układu została wykonana na płytce uniwersalnej tj. z nawierconymi otworkami i wytrawionymi stykami elementów , które łączy się ze sobą cyną. Niektórych rezystorów i kondensatorów możecie nie widzieć ponieważ zastosowałem micro elementy.   Kilka fotek poniżej ...z góry przepraszam za jakość zdjęć.

 

 

schemat 1.jpg

schemat 2.jpg

 

Tak to mniej więcej wygląda

 

trafo 1.jpg

trafo 2.jpg

układ 1.jpg

układ 2.jpg

układ 3.jpg

układ 4.jpg

 

Skrzynkę wykonałem ze sklejki 6mm , na której zamocowany został włącznik,potencjometr, bezpiecznik obwodu drutu oporowego oraz wtyki typu "banan".

 

skrzynka 1.jpg

skrzynka 2.jpg

 

 

Ostatnim elementem do wykonania jest ramię drutu oporowego.

Wykonałem je z listew sosnowych 30x30mm połączonych elementami sklejki za pomocą śrub motylkowych. Ramię zatem jest wymienne.

 

rama 1.jpg

rama 2.jpg

rama 3.jpg

 

Naciąg wykonałem dość sprytnie :) wykorzystując linkę stalową oraz  zdemontowany element z zwieszaka lampy sufitowej. Zacisk sam zaciska linkę w momencie ściskania ramion.

 

rama 4.jpg

rama 9.jpg

 

 

Szybko okazało się iż sam naciąg linką nie zdaje  do końca egzaminu bowiem podczas nagrzania drut oporowy nieco flaczeje i trzeba go naciągać  ponownie. Sprawę załatwiła dodatkowa sprężyna , która dostosowuje odpowiedni naciąg niezależnie od zadanej temperatury na drut oporowy.

 

rama 7.jpg

 

Same mocowanie drutu oporowego wygląda jak poniżej. Drut zaciskam małymi śrubami imbusowymi.

 

rama 5.jpg

rama 8.jpg

 

Wycinarka ma posłużyć mi do robienia zapasowych skrzydeł do treningów itp. Tak wyglądają pierwsze skrzydła od RWD 5 bis 1:6. Te 2 paski na prawym płacie to nadwyżka styropianu (za wcześniej wyjąłem drut :))

 

skrzydła 1.jpg

skrzydła 2.jpg

 

 

Jak widać nie wybrałem najłatwiejszych jak na pierwszy raz skrzydeł ponieważ skrzydła się zwężają co przy jednoosobowej obsłudze sprawiło mi pewien kłopot. W dwie osoby można wykonać je staranniej.

 

Pozdrawiam Max...

 

 


  • 1

#2 Pilot84

Pilot84
  • Modelarz
  • 155 postów
  • Age: 34
  • SkądRuda Śląska Halemba
  • Imię:Daniel

Napisano 01 kwiecień 2014 - 14:33

Witam.

Jestem bardzo zaskoczony (pozytywnie) takim opisem i budową. Na pewno niektórym z nas przyda się pare instrukcji zawartych w tym temacie do zrobienia takiego przyrządu.


  • 0

#3 Volleyboy

Volleyboy

    Eat, sleep, fly ;)

  • Modelarz
  • 554 postów
  • Age: 34
  • SkądZ Jastrowia. Aktualnie Gorzów Wielkopolski ;)
  • Imię:Tadek

Napisano 01 kwiecień 2014 - 14:42

Czysta i piękna robota jak również bardzo przejrzysty opis ;)

Wytapatane z mojego GT-S5830 :)
  • 0

#4 Xeo

Xeo

    Xeo

  • Modelarz
  • 686 postów
  • Age: 35
  • GG:
  • SkądNowy Dwór Mazowiecki
  • Imię:Sebastian

Napisano 01 kwiecień 2014 - 16:11

Jaki mniej więcej koszt części Ci wyszedł?


  • 0

#5 Gośćz.x_*

Gośćz.x_*
  • Guests

Napisano 01 kwiecień 2014 - 16:21

Dzięki za podzielenie się tematem.

Przyda się i to bardzo.


  • 0

#6 max6404

max6404
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 34
  • SkądKętrzyn
  • Imię:Maksymilian

Napisano 01 kwiecień 2014 - 18:05

Jaki mniej więcej koszt części Ci wyszedł?

 

W moim przypadku nie poniosłem żadnych kosztów ponieważ wszystkie części mam:)

 

Wszystkie części dostaniesz tu: http://www.tme.eu/pl/.

 

Same części elektroniki mają się następująco:

Rezystory:

              groszowa sprawa  nawet nie sprawdzałem

Kondensatory:

              groszowa sprawa nawet nie sprawdzałem

Potencjometr

                220kO          ok 8zł

Stabilizator

                7812            ok 2zł

Tranzystor

                IRF540N       ok 3zł

                BC548          max 1zł

Układ

                NE555           ok 2,50zł

Mostek

                min 7A           ok 4zł

Transformator 

                np.TST 350/004          ok 150 zł

                np. DCG1200667A      ok 20zł

 

Najdroższą częścią jest trafo w moim przypadku  2x25V/ 7A (jeżeli nie potrzebujesz tak dużego to możesz zastąpić mniejszym i tym samym tańszym o nap. 48V). Użyty przeze mnie transformator pozwala na rozgrzanie do czerwoności drutu dł 3m  fi 0,4mm (dłuższego drutu nie miałem :))

Sporo części możesz odzyskać z jakiegoś urządzenia np. zasilacza, starej wieży itp. np potencjometr, małe trafo 12V, kondziory, stabilizator i tranzystory BC547.

 

Pozdrawiam


  • 0

#7 e-mir

e-mir
  • Modelarz
  • 295 postów
  • Age: 58
  • SkądOlza, Śląsk
  • Imię:Mirek

Napisano 01 kwiecień 2014 - 19:30

Dodaj kondensatory o pojemnosci rzędu 47n - 100nF przy stabilizatorze 12V. Jak najbliżej obudowy, nóżki 1-2 oraz 2-3.


  • 0

#8 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1448 postów
  • Age: 48
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 06 grudzień 2018 - 11:18

Dosyć fajny film dot. budowy prostej wycinarki termicznej - stołowej, czyli troszkę innej niż w temacie.

O tyle cenny, że pod koniec filmu jest np. link do kalkulatora wyliczającego potrzebne napięcie i prąd w zależności od długości drutu oporowego i temperatury cięcia, którą chcemy uzyskać.  

 

 

 

 


  • 0

#9 marnod2

marnod2
  • Modelarz
  • 92 postów
  • Age: 60
  • SkądJabłonna
  • Imię:Marek

Napisano 06 grudzień 2018 - 15:49

Nie chcę się wymądrzać, ale czy tak nie jest prościej?

Transformator.jpg

Ściemniacz.jpg

Działa u mnie ponad dwa lata, ma wyjście 12 V i 24 V.

Dzięki ściemniaczowi (to jedyny koszt, reszta z odzysku) tnie od "zimnego drutu" aż do "rozjarzenia" jak żarówka.

Nie sprawdzałem, ale po "przełączeniu" na 24 V to rozgrzeje nawet 5 m drutu oporowego.

Wszystko to zrobiłem ze starego prostownika do ładowania akumulatorów samochodowych "Lelek".

Zabezpieczenie to szklany bezpiecznik z TV z kineskopem.  :)

Raz się spalił gdy pękł drut.

Wszystko jak robiłem, wyczytałem u Motylastego.

 

 


Kiedyś wyglądał tak:

prostownik-12v-lelek-3509739095.jpg


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych