Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak-17 EDF - plany

jakowlew jak-17 edf

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
121 odpowiedzi w tym temacie

#1 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 04 lipiec 2014 - 06:59

Czas na nowy projekt. Tym razem bedzie coś klasycznego, coś co miałem już rozrysowane dawno temu.

Jak-17 pierwszy odrzutowiec w polskim lotnictwie.

Wykorzystam do niego EDF 70mm,który latał w F-302.

Będzie wyglądał mniej więcej tak

jak17_02.JPG

 

jak17_01.JPG

 

Plany są w poście #61


  • 0

#2 przemo

przemo

    FUN FLY Amper

  • Modelarz
  • 1715 postów
  • SkądBalin
  • Imię:Przemek

Napisano 04 lipiec 2014 - 11:51

Ja już obserwuje bo to zapowiada się o wiele ciekawsze jak projket F/A-37 :) ... oczywiście w moim odczuciu ;) ... Robert bardzo proszę podaj jakieś dane jak już masz ustalone czyli rozpiętość i jakie wyposażenie przewidujesz na dzień dzisiejszy :) 

 

Oczywiście kibicuje i trzymam kciuki za powodzenie projektu :) Pozdrawiam 


  • 0

#3 MZWBPiotr

MZWBPiotr
  • Modelarz
  • 433 postów
  • Age: 19
  • SkądWólka Brzózka
  • Imię:Piotr

Napisano 04 lipiec 2014 - 13:23

Tak sobie myślę, że turbina pod samolotem będzie ciągnąć dziób w górę. Ale skoro z F37 dałeś sobie radę to i ten projekt nie powinien sprawiać ci problemów  :)

 

 

 

Ogólnie samolot baaaardzo ciekawy. I jak kolega wyżej trzymam kciuki za projekt.


  • 0

#4 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 04 lipiec 2014 - 18:34

Skala normalna dla mnie, czyli rozpiętość ok 120cm, długość ok 110cm.


  • 0

#5 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 05 lipiec 2014 - 09:58

Są trzy koncepcje tunelu dla edf.

Pierwsza jak wyżej, wlot ukośny, wylot w poziomie.

 

Druga. Wlot poziomy, dwa zakręty, wylot poziomy.

jak-17silnik.JPG

 

Trzecia, tak jak w oryginale. Prosta rura, czyli edf nie w poziomie, wylot pod kątem.

 

rd_login.jpg

 

Jak sądzicie, który najlepszy?


  • 0

#6 paweln7

paweln7
  • Modelarz
  • 360 postów
  • Age: 47
  • SkądMiedziana Góra
  • Imię:Paweł

Napisano 05 lipiec 2014 - 10:59

na RC Groups jest temat JAKA 15 balsiaka . EDF-a zamocował pod płatem na stałe i dokładał razem z płatem do kadłuba , wieczorem poszukam linka to wkleje


  • 0

#7 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 870 postów
  • Age: 63
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 05 lipiec 2014 - 11:21

Prof. Tadeusz Sołtyk opisując proces powstawania Iskry, wspominał o prototypie tego odrzutowca. Jakowlew (nie Yakowlew, jak by pewnie teraz niktórzy napisali), chciał odsunąć strumień wylotowy od tylnej belki kadłuba, przez odchylenie osi wylotu, o wyraźny kąt w dół. Efekt nie był dobry, bo w zależności od predkości lotu i kąta natarcia ten strumień raz się rzeczywiście oddalał, ale też często wręcz odwrotnie- przyklejał do belki. Kadłub się grzał od spalin, zastosowano więc blachę żaroodporną, ale gorsze były zmiany wyważenia podłużnego. W Iskrze, znając problem, zastosowano małą owiewkę u wylotu dyszy, wpuszczającą z założenia warstwę powietrza zimnego pomiędzy spaliny a kadłub. W modelu EDF problemu z ze spalinami nie będzie, ale to przysysanie strugi może zaistnieć.


  • 0

#8 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 05 lipiec 2014 - 11:54

Tą owiewkę o której piszesz chcę zrobić, żeby strumień wylotowy nie dmuchał bezpośrednio na warstwę przykadłubową powietrza.

Zastanawiam się, czy warianty wlotu-wylotu mogą wpływać na zadzieranie modelu przy dodawaniu gazu.


  • 0

#9 paulusr

paulusr
  • Modelarz
  • 279 postów
  • Age: 44
  • SkądWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 05 lipiec 2014 - 22:09

Pierwsza najlepsza. Na drugiej straty będą niepowetowane a w trzeciej model będzie zadzierał po dodaniu gazu. Co zresztą miało miejsce również w oryginale.

Warstwą przyścienną się nie przejmuj się za bardzo.

Fajna historia z Jakiem 15 i jego kółkiem ogonowym - wytrzymywało 2-3 loty. Stąd mod 17 - owiewka koła była klepana na kolanie - na różnych kolanach bo w wielu egzeplarzach wyglądała inaczej.

Właśnie w ten sposó przerobiłem swoją 15-stkę na Jaka 17. To właśnie balsiak z RBC kits. Edf 90 mm.

Moim zdaniem najfajnie wygląda wersja dwu miejscowa - prawdziwy brzydal ale ma wsobie to coś.

 

preview_jakowlew-jak-17_src_1.jpg


  • 0

#10 hubert_tata

hubert_tata
  • Modelarz
  • 638 postów
  • Age: 51
  • SkądKrępiec
  • Imię:Hubert

Napisano 06 lipiec 2014 - 08:59

A ja bym pomyślał nad wersją podobną od oryginału:
- w różnego rodzaju modelach z silnikiem pchającym nad skrzydłem (np Beta), kierujemy wektor ciągu w kierunku środka ciężkości (w dół)
- tu mamy wektor ciągu poniżej skrzydła i powinno być analogicznie (w górę)
  • 0

#11 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 06 lipiec 2014 - 10:38

Heh, zatem nie pozstaje mi nic innego jak przetestować praktycznie w modelu.:)


  • 0

#12 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1166 postów
  • Age: 52
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 06 lipiec 2014 - 12:08

Ja się zgodzam z Hubertem (to samo mówiłem Robertowi )

 

A jak z koncepcja reszty płatowca?  odczepiane skrzydła? jesli tak to wymagały by chyba powielenia rozwiązania odczepiania ich wraz z dolnym tunelem i napędem , skrzydła planujesz kfm  ale może warto pomyśleć nad klasycznym profilem-przy tych rozmiarach "schody" wyjdą wielkie ..........


  • 0

#13 Grzegorz

Grzegorz
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 59
  • SkądTczew
  • Imię:Grzegorz

Napisano 06 lipiec 2014 - 16:59

 

A jak z koncepcja reszty płatowca?  odczepiane skrzydła?

Znając dotychczasowe wyczyny Roberta, to pewnie zmienna geometria :)


  • 0

#14 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 08 lipiec 2014 - 09:44

Model będzie się składał z takich modułów

modu%25C5%2582y.jpg

 

modu%25C5%2582y2.jpg

Ogólnie kadłub jako skrzyneczka z doklejonym garbem.

Skrzydło ze EDFem pod spodem jako całość.

 

Jeszcze nie mam pomysłu co ze skrzydłem. Czy kfm3, czy jakiś prosty profil.

Chcę zrobić zaklinowanie skrzydła na 2 stopnie a statecznika na 0.


  • 0

#15 przemo

przemo

    FUN FLY Amper

  • Modelarz
  • 1715 postów
  • SkądBalin
  • Imię:Przemek

Napisano 08 lipiec 2014 - 09:58

Robercie zrezygnuj ze schodów i zrób z normalnym profilem ... ten model tak fajnie się zapowiada że szkoda go psuć schodami ... proszę :)


  • 0

#16 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 08 lipiec 2014 - 10:44

To jaki profil w takim razie dla takiego skrzydła?

skrzydlo.jpg


  • 0

#17 paulusr

paulusr
  • Modelarz
  • 279 postów
  • Age: 44
  • SkądWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 08 lipiec 2014 - 10:56

A ja bym pomyślał nad wersją podobną od oryginału:
- w różnego rodzaju modelach z silnikiem pchającym nad skrzydłem (np Beta), kierujemy wektor ciągu w kierunku środka ciężkości (w dół)
- tu mamy wektor ciągu poniżej skrzydła i powinno być analogicznie (w górę)

 OK. Ale odległość osi od CG jest znaczna. Będzie to powodowało moment skręcający powodujący uniesienie dzioba. W Betach i innych Easy Starach oś przechodzi przez CG a właściwie środek parcia.

 

Przyklad: He 163 Salamander z zestawu ESA Marka Dawidowicza. 1-1.5 s. do góry powodowało brak możliwości startu na pełnym ciągu. Model przyglebiał bez specjalnej reakcji na ster. Po zlikwidowaniu kąta jest prawie OK...

 

Robert - normalny profil - będzie lepszy niż te schodki. Może on jest i lepszy niż deska ale do wyższości nad np. NACA 2412 czy innym popularnym półsymetrykiem (nawet CRD) nikt mnie nie przekona. Uzyskasz dużą sztywność bez dodatkowych hi-tech materiałów Planujesz zwichrzenie płata lub wznios?


  • 0

#18 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10720 postów
  • Age: 46
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 08 lipiec 2014 - 11:06

Wznios bez zwichrzenia. Wznios w oryginale jest dość konkretny

EDF będzie w połowie cięciwy, czyli chyba  tuż za SC


  • 0

#19 RAFALR30

RAFALR30
  • Modelarz
  • 725 postów
  • Age: 43
  • SkądPoznań
  • Imię:Rafał

Napisano 08 lipiec 2014 - 13:15

Planujesz podwozie czy wersja "rzutek z ręki"? Masz już taki bagaż doświadczeń, że wstyd nie zrobić w tym modelu skrzydła profilowanego. :)


  • 0

#20 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 870 postów
  • Age: 63
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 08 lipiec 2014 - 13:31

Robert- mój typ to jakiś klasyczny profil dwuwypukły, np. NACA 2415, czy coś w tym rodzaju- będzie trochę bardziej manewrowy, bardziej obliczalny w pionie w obie strony- góra, ale i dół, czyli bardziej jak mysliwiec, którym Jak przecież był.


  • 0



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: jakowlew, jak-17, edf

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych