Skocz do zawartości

Żaglówka


Rekomendowane odpowiedzi

Po wielu latach rozstania się z modelami pływającymi postanowiłem do nich powrócić.

Z dawnych czasów pozostał mi kadłub jachtu (nie wiem co to jest, ani jaka to klasa)

 

z1.jpg

 

Długość kadłuba: 100cm., szer. 20 cm.

W/g tego co znalazłem w sieci (plan podobnej żaglówki) to maszt powinien mieć koło 150cm. i ok.2kg. balastu na 30 cm. mieczu.

Jest może jakaś strona z proporcjami żaglówek rc i z wyliczeniem balastu?

Ma ktoś może propozycję jak ten kadłub wykorzystać .

Jest jeszcze temat żagli.

Czytałem gdzieś na forum, że można żagle zrobić z folii termicznej z apteczki, tylko czym to kleić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Proporcje i wymiary regatowych jachtow zaglowych zawsze dyktowane sa wymaganiami danej klasy, a te ostatnie na przestrzeni lat ulegaja ciaglej ewolucji. Jesli zatem chcesz otrzymac jacht odpowiadajacy obecnie jakiejkolwiek klasie, powinienes stosowac sie do owych wymagan, a wiec w pierwszej kolejnosci zdobyc aktualne przepisy danej klasy. Obawiam sie jednak, ze posiadany przez Ciebie kadlub, nawet jesli wymiarowo pasujacy do jednej z obecnie spotykanych klas (na przyklad IOM), posiada mocno przestarzala forme, beznadziejnie ograniczajaca jego osiagi w porownaniu z modelami jachtow budowanych wspolczesnie. Inaczej mowiac, by moc chocby z grubsza konkurowac ze wspolczesnie budowanymi jachtami, musialbys budowac nowy kadlub, ktorego konstrukcja i forma zapewnilyby mozliwie najlepsze osiagi przy jednoczesnym zachowaniu warunkow okreslonych obecnymi przepisami danej klasy.

 

Natomiast jesli to ma byc wylacznie jacht rekreacyjny, ktorego osiagi spelniatyby wylacznie podrzedna role, nie musisz tez trzymac sie zadnych przepisow, a tym samym ograniczen powierzchni zagla, wysokosci masztu, ciezaru balastu i wielu jeszcze innych. Jednak w kazdym wypadku powinienes zapewnic lodce wystarczajaca statecznosc i sterownosc. Ale bez mozliwosci chocby przyblizonego obliczenia istotnych, a co najwazniejsze wzajemnie zaleznych parametrow, jestes zdany na metode prob i bledow. W ogromnym uproszczeniu: do posiadanej wypornosci powinien pasowac ciezar balastu, natomiast polozenie zarowno srodka ciezkosci, srodka oporu bocznego, jak rowniez srodka wyporu, a przez to miedzy innymi dlugosc i miejsce zamocowania kilu powinno pasowac do powierzchni i polozenia srodka powierzchni zagli. Jesli konstrukcja ma funkcjonowac w miare poprawnie, owych parametrow nie da sie zapozyczyc od innych, nawet mocno podobnych jachtow.

 

Szczatkowe informacje na ten temat znajdziesz w ksiazce "Radiomodele" Janusza Wojciechowskiego. Dla bardziej wnikliwych polecam publikacje Czeslawa Marchaja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do żagli to kupiłem materiał na latawce. Jest cienki i lekki.

Teraz tylko czym wzmocnić miejsca mocowań. Coś nakleić czy przyszyć?

 

 

 

Przecież ten Kolega [robloz] pytał zupełnie o co innego.

 

Nic się nie stało, każda informacja się przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Po dłuższej przerwie wróciłem do budowy.

Od razu chcę zaznaczyć, że ma to być model do rekreacyjnego pływania jako oderwanie się od samolotów.

 

Dokleiłem kil z ołowianym balastem.

Kadłub otrzymał nadbudówkę, troszkę go skróciłem i zamontowałem windę.

 

post-827-0-96596900-1533411192_thumb.jpg

 

post-827-0-84316900-1533411203_thumb.jpg

 

 

Do windy użyłem linki stalowej, nie wiem czy to dobry pomysł?

 

Wiem, że niektórzy uznają to za profanację, ale będzie też napęd silnikowy.

Powstał też 1m. maszt - kombinacja rurek aluminiowych 10 i 8 mm.

Jako olinowanie linki stalowe 1mm.

 

post-827-0-74587500-1533411217_thumb.jpg

 

Czekam na ewentualne uwagi  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nad wodą jak najlżejsze . Maszt rurka węglowa 6 - 8 mm bomy to samo 4 - 5 mm .

Olinowanie linka kewlerowa ze sklepu wędkarskiego , wszelkie okucia też tam czyli agrafki rybackie krętliki i tym podobne .

Do windy ta sama linka , można na niej powiesić słonia . Napęd ostatnio modny , ale czy potrzebny .

Szkoda że fotki u mnie nie widać .

 

Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia o łódkach RC, ale nie tak dawno ćwiczyłem temat linek do napędu pull - pull w samolocie. Wydaje mi się, że tak jak przedmówca sugerował, linki kevlarowe mogą być fajną alternatywą dla stalowych. Przy podobnej średnicy wytrzymałość linki kevlarowej jest nawet do 3x większa niż analogicznej stalowej, a przy okazji jest lżejsza.

Poniżej przykładowa oferta linek, ze sklepu, w którym też kupowałem

http://www.sandacz.nysa.pl/buscar?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=kevlar&submit_search=

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o to chodzi, dziób też jest ponad wodą i byłaby równowaga, a na fali pracowałby równo. Tył i przód. Teraz dziób będzie podnoszony przez falę dziobową, a rufa zanurzana, bo nie ma nawisu (w którym była zapasowa wyporność dla fali rufowej). :)

Jeśli zastosujesz achtersztag, to w tej wersji będzie on bliżej masztu i żagiel będzie musiał być skrócony, co przesunie środek ożaglowania do przodu, model zrobi się zawietrzny... Klasyczne kształty są dobrze przemyślane i nie warto ich ruszać, można zmieniać takielunek, ale kadłub jest jak wzorzec metra pod Paryżem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.