Skocz do zawartości

Toto-3 budowa i mini relacja


stanek3d
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

 

Od jakiegoś czasu przyglądam się forum, czytam, szukam informacji itp.

Po zebraniu odpowiednich informacji postanowiłem zbudować swój pierwszy model samolotu - padło na RWD-5 według Skazoo.

Budowa przebiegła bez większych problemów ale teraz patrząc po jakimś czasie myślę, że budowałem za szybko co okazało się po kilku lotach.Niedbałe wykonanie zawiasów zaowocowało zblokowaniem lotki i nieuchronnym kretem :( .

Szczęście w nieszczęściu nie ucierpiała elektronika.

Zachowało się tylko jedne zdjęcie

2.jpg

 

Po wyeliminowaniu największego błędu jakim był pośpiech postanowiłem podejść do budowy kolejnego modelu - padło na Toto-3 Motylastego - http://www.motylasty.pl/toto003a.html. Po budowie podejmę próby nagrań wideo i ten model wydał mi się doskonały do tego.

Nie będę bardzo rozpisywał się nad budową bo zrobił już to bardzo dobrze autor projektu 

Oczywiście na początku wycięcie planów - wraz z pomocnikiem

1.jpg

 

Klejenie według tutoriala Motylastego

3.jpg

 

Klejenia cd

4.jpg

 

 

Kadłub i początki budowy skrzydła

6.jpg

 

Pierwsze próby oklejania modelu taśmą pakową. Oklejam taśmą ze względu na wagę jak i strach przed oklejaniem papierem śniadaniowym. Przeprowadzone próby na różnych kawałkach depronu skutkowały mocnym zwichrowaniem elementu i w elementach klejonych jednostronnie jaki i z obu stron.

 

8.jpg

 

9.jpg

 

Ogólnie jestem zadowolony z wykonania modelu jak i z oklejania na tym etapie.

Mogę również powiedzieć coś na temat użytych depronów:

- przy RWD skorzystałem z depronu szarozielonego - bardzo elastyczny ładnie się formował ale model był jakby "miękki" co wydaje mi się bardzo obniżyło odporność na twardą trawę itp, 3mm na skrzydło bez rowków bardzo ładnie się układał ale wymagał suszarki na zgięciu żeby nie uległ pęknięciu

- do tego modelu użyłem czarnego depronu - sztywny, twardy ale przy mocnym zgięciu pękał - model po sklejeniu do kupy bardzo sztywny, 3mm rowkowany na skrzydło również super - przy zamykaniu skrzydła miejsce zagięcia okleiłem tylko taśmą i obyło się bez większych problemów

Plan na najbliższy czas oklejanie skrzydła i montaż mocowania pod silnik.I tutaj mam pytanie - z RWD została mi elektronika :

-silnik Emax 2822 1200kv

- regulator 22A z BEC

- lipol 1800mah

- AWD 10x4,7 sf

czy te części sprawdzą się dobrze w tym modelu ?

z tego co sprawdzałem będę musiał troszkę przerobić mocowanie silnika żeby weszło mi śmigło chyba że ktoś poleci mi jakieś lepsze  do tego modelu ?

Nie wiem jaka wyjdzie mi waga modelu - sprawdzę to w najbliższym czasie.(myślę, że nie będzie tak źle :))

 

 

Pozdrawiam i czekam na komentarze

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Tak to wygląda według planów:

10.jpg

 

Smigło 10x4,7 wchodzi centymetr w kadłub.Teraz pytanie czy mogę bez konsekwencji przedłużyć mocowanie silnika ok. 1,5 cm do góry ?

Czy przy przedłużaniu muszę mocowanie pochylić bardziej w którąś stronę ?

Oczywiście smigło zamocowane odwrotnie - tak zdemontowałem z RWD :D

 

Dzięki i pozdrawiam.

 

Edit : - jak bardzo wpłynie na model zmiana śmigła na 8 cali ?  - i co na tym zyskam lub stracę :) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby było osiągalne 3-łopatowe 8x5, to zawis dałoby się zrobić , bo ciąg statyczny byłby w okolicach 620G.  Na 3-łopatowym 8x6 będzie stall i ciąg statyczny spadnie do około 400G. Zawis pusherem niczym nie różni się od zawisu śmigłem ciągnącym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za link - bardzo ciekawy.

Przy RWD na tym śmigle 10x4,7 startowałem z ręki na 75% mocy - po złapaniu wiatru w żagle zmniejszałem manetkę do ok 50-55% i smigało się bardzo ładnie i spokojnie. Po wylądowaniu rzeczywiście silnik był troszkę ciepły jak również i regiel ale wszystko w granicach normy.

 

Pomyślę nad tym trójłopatowym jak i tym GWS 8x6.

 

Dziękuję za pomoc i rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś mi wytłumaczyć jaka jest różnica między tymi śmigłami ?

 

http://abc-rc.pl/p/99/1578/smiglo-apc-8x6e-lp08060ep-pusher--smigla-do-quadcopterow-quadrocopterow-drony-multi-coptery-rc.html

 

http://abc-rc.pl/p/99/1256/smiglo-apc-8x6e-lp08060e--smigla-do-quadcopterow-quadrocopterow-drony-multi-coptery-rc.html

 

czy to tylko zagrywka marketingowa ?

 

Do tej pory myślałem , że zwykłe śmigło może również służyć bez problemu do pushera - wystarczy zmienić kierunek obrotów silnika i odwrotnie zamontować śmigło.

 

Przez te linki zgłupiałem.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Do tej pory myślałem , że zwykłe śmigło może również służyć bez problemu do pushera - wystarczy zmienić kierunek obrotów silnika i odwrotnie zamontować śmigło.

 

Przez te linki zgłupiałem.

...

Jedno przeznaczone jest do prawych obrotów drugie do lewych.

Zwykłe śmigło może robić za pchające ale jak sam piszesz wymaga zmiany obrotów silnika.

A co w przypadku gdy ta zmiana jest nie na rękę? Albo model ma więcej niż jeden silnik i śmigłami trzeba kręcić w przeciwne kierunki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dłuższych bojach z wyważeniem (uważam, że jakby model miał trochę dłuższy dziób to byłoby łatwiej go wyważyć) model gotowy do lotu.Ostatecznie dostał śmigło GWS 8x6. Jeszcze muszę go zważyć i zobaczyć jak wyszło ale myślę, że nie będzie źle :)

Jak się uda to w weekend oblot - jak pogoda pozwoli :)

 

Pozdrawiam.

Piotr

18.jpg

 

19.jpg

 

20.jpg

 

Śmigło założone tylko do zdjęcia ( nie wyważone jeszcze :))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna uwaga do mocowania silnika. Mam dwa takie i jeden niestety ma bardzo kiepsko zrobione pasowanie, co powoduje podczas lotu luzowanie się silnika, nawet przy bardzo dobrze dokręconych robaczkach. Sprawdź, jak jest u Ciebie, ja byłem zmuszony wkleić silnik w podstawę "na amen". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.