Skocz do zawartości

Wicherek 10 RC Karolla


Karollo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

witam , tak mam jeszcze dyskietki  :) , ale jak moiwisz se PET lepsze to moge zrobic z pet, , wicherek juz prawie na ukonczeniu , jeszcze tylko folia ale to juz w domu, bedzie napewno transparenta,   acha a sloje dalem w poziomie z balsy 2,5mm ijest sztywniejsze skrzydlo , mocowane haczykami na srodku w/g planu, podwowzie zrobilem chyba zbyt szerokie ,ale nie bedzie sie przewracal na boki :)

post-12400-0-13711400-1426367732_thumb.jpg

post-12400-0-51214700-1426367750_thumb.jpg

post-12400-0-47544600-1426367762_thumb.jpg

post-12400-0-31866400-1426367801_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Proponuję już teraz przed oklejeniem zamontuj wszystko to co trzeba w kadłubie sprawdź jak wygląda wyważenie.

Z tyłu zrobisz proste lekkie kółko,płozę?

Chyba nie będziesz robił kierowanego akurat w tym modelu?

 

 

ps.

Robiłem zawiasy z PET bo z dyskietek nie zdążyłem bo w mojej wiosce dawno temu zniknęły :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolko bedzie male, lekkie ,piankowe.nie kierowane,  wiem sprawdze wszsystko zanim okleje folia, ja dostalem kilkanascie dyskietek od kolegi , rozebralem je i mam troche materialu na zawiasy wlasnie,


zastrzaly ucoiolem troszke bo chyba mial za duzy wznios, co widac na fotkach,

zawiasy na sztywno tylko do foto, ale chyba wstawie z dyskietek bo miekciejsze bedą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirku,

teraz pewnie już jest zbyt późno, ale gdy będziesz robił kolejny model o podobnej konstrukcji skrzydła NIGDY nie dawaj usłojenia w łączniku pasów dźwigarów (górnego i dolnego ) z usłojeniem równoległym do dźwigarów. To duży błąd konstrukcyjny. Olo bardzo dobrze Ci doradził, nie wiem dlaczego dałeś w poziomie. To pewnie było wielokrotnie tłumaczone nawet na tym forum. Dając w pionie zyskałbyś zdecydowania na wytrzymałości, lub dając mniejsze przekroje, na ciężarze. Usłojenie w poziomie w łączniku pomiędzy pasami  nośnymi jest dobre tylko wtedy gdy robisz zastrzał, nigdy dźwigar. Bardzo często popełnianym błędem jest np. stosowanie pasów nośnych z płaskowników węglowych i łączenie ich balsą z usłojeniem wzdłuż. Podobnym błędem jest ażurowanie łączników co zbyt często mamy wątpliwą przyjemność oglądać  w wypalankach różnej maści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziekuje Andrzej, zrobilem w poziomie przed tym zanim mi Olo odpisal :) , wicherek jest lekki wiec wytrzyma skrzydlo na pewno , wlasnorecznie probowalem je wyginac i jest bardzo mocne , takze spoko, ale w nastepny bede wlasnie robil w pionie , bo teraz to juz zbyt puzno aby przerabiac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zawiasy robiłem nie z dyskietki, a prawie z PETa prawie, bo z takiej twardej koszulki na A4 w sumie taki PET, na stronce o moim wicherku widać jak je wycinałem, tylny statacznik przerabiałem, bo 1 wersja ważyła 34 gramy, a nowa z balsy 2mm (po obklejeniu folią jest sztywna i mocna do wicherka 10 jak znalazł), waży 22gramy zyskałem 12 gram na tyle ;). U mnie jak się przyjrzysz, jako gumki łaczące skrzydła, zastosowałem gumki, a raczej  simeringi/uszczelki ze specjalnej gumy, co to mało się wydłuża, coś ala gumki z prop saver. Bałem się, że mi skrzydła się rozsuną przy delikatnych akrobacjach, no i nie małej wadze startowej 680 gram. Drugim razem już będą wiedział, że wicherka buduje się jak najlżej z tyłu przesuwając wszystko na dziób ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mirku, nie pogniewasz się jak się podepnę do twojego tematu gdyż chodzi o ten sam model i nie ma sensu pisać nowego.Zanim zauważyłem ten temat, zacząłem robić swojego Wicherka i co się okazało,że mój i twój ma dużo podobieństwa konstrukcyjnego i użytych materiałów.

Zacznę od statecznika pionowego

post-3422-0-33374400-1427647508_thumb.jpg

sklejony jest z listewek balsowych 4x7m/m, natarcie sosnowe 4x4 m/m.Listwy są wypuszczone do dolnego elementu kratownicy przez co statecznik jest sztywny.

statecznik poziomy

post-3422-0-33088400-1427648096_thumb.jpg

ma sosnowy dzwigar 2x5, z takiej samej listewki natarcie które odpowiednio zeszlifowałem ,żeberka balsowe 1,5m/m, spływ balsa4x12m/m, ażurowanie balsowe3x3m/m.Statecznik waży 11gram.

skrzydło:

post-3422-0-24215400-1427648414_thumb.jpg

post-3422-0-44264800-1427648430_thumb.jpg

żeberka wykonałem z balsy 2m/m z wyjątkiem końca i przy kadłubie, dzwigary są sosnowe 2x5m/m, natarcie listwa 8x6m/m , spływ balsa 12x4m/m.W dwa Zeberka przykadłubowe wkleiłem dwa odcinki rurek bowdenu które nazwałem " pseudo bagnetami" zastępujące kołki centrujące.Po sklejeniu całego płata wyprofilowałem nosek i dopiero rozdzieliłem płat na dwie części.Zamiast oryginalnego profilu zastosowałem profil Clark Y.Skrzydła ważą 40gram

 

kadłub:

post-3422-0-11435400-1427649183_thumb.jpg

post-3422-0-66847500-1427649201_thumb.jpg

przednią część wykonałem ze sklejki pozyskane ze skrzynek po cytrusach grubości 2.8m/m, z niej także są wszystkie wręgi.Listwy wzdłużne to sosna 3x3 m/m,kratownica jest z listewek balsowych 3x7 m/m,żeberka centropłata są też z pozyskanej sklejki i wklejone są pod kątem 8 stopni przez co w płacie żeberko jest wklejone prostopadle.Bagnety to pręt węglowy średnicy 2m/m króre wchodzą w bowdeny.Po wsunięciu płatów w bagnety, planuję zastosować sprężynę która będzie dociskać razem płaty zamiast gumy.Popychacze sterów wysokości i pionu to pręty węglowe średnicy 1.2 m/m w białym bowdenie mocowany w trzech punktach.Kadłub wraz ze statecznikiem pionowym i serwami i popychaczami waży na teraz 106 gram

podwozie:

post-3422-0-68046300-1427649847_thumb.jpg

podobnie jak ty, zastosowałem stalowy drut średnicy 1.5 m/m.Po zlutowaniu okazało się że dokładnie pasuje moędzy 2 i 3 wręg.Podwozie kleiłem 5-cio minutowym klejem epoksydowym.

tak wygląda tył kadłuba

post-3422-0-04777300-1427650264_thumb.jpg

Po poklejeniu elementów z grubsza, zaczęły się trudności z upchnięciem gratów w tak wąskim kadłubie i tu znowóż podobieństwo, serwa 9-cio gramowe nie dadzą się wstawić równolegle bo ramiona wystają poza obryz kadłuba więc wstawiłem je jeden za drugim na wysokości spływu, odbiornik będzie umiejscowiony w górnej części centropłata/ na zdjęciu pod tym czerwonym elementem/.

Pakiet redoxa 7.4 V/1100 mAh będzie wkładany od spodu kadłuba i będzie umiejscowiony pod środkiem ciężkośći między rozpórkami odwrócone V, do których wklejone będą płytki balsy 2m/m z przyklejonymi rzepami.W zależnośći od pakietu będę miał możliwość prestawiania go z jednej na drugą płytkę i wpływania na środek ciężkośći/ inny pakiet/

post-3422-0-46159000-1427650459_thumb.jpg

Regulator będzie z przodu ale nie wiem gdzie jeszcze będzie.

 

Zastrzały chcę wykonać trochę inaczej a mianowicie,nie będą odejmowane od płata lecz połączone wachliwie przy pomocy klamerki,dolna część zastrzału będzie mieć druciane oczko które będzie przechodzić przez nacięcie w kadłubie, a blokadą zastrzałów będzie łącznik w kształcie litery U wsuwany od spodu kadłuba i blokujący oczka.Zeby blokada nie wypadła i rozłączyła zastrzały chcę zastosować magnesy neodymowe.

Mirku, teraz z robotą stanąłem bo mi brak koncepcji dot napędu , folii do pokrycia, no i może ktoś mi coś doradzi póki można coś jeszcze zrobić lub poprawić.

Dodam, że po zważeniu to co opisałem w sumie waży 157 gram, myślę że model zapowiada się obiecująco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mayster8405 temat jest mój ;) Ale nie gniewam się, fajnie jest pooglądać prace przy Wicherkach.

 

Z tego co widać na drugim zdjęciu, statecznik jest o profilu płasko-wypukłym i ma ster wysokości... czy Wicherek będzie zachowywał się jak należy? Wskazany przy takim sterowaniu jest profil symetryczny. Masa niska, mam nadzieję że nie będzie problemów z wyważeniem. Mój Wicherek też miał planowany pakiet w pobliżu środka masy... Jednak się przeliczyłem i trzeba było przesunąć go do przodu.

 

Dziś odbyłem pierwszy lot Wicherkiem, w końcu udało mi się dotrzeć na lotnisko. Niestety moje dwie kamerzystki zawiodły i nagrania są kiepskie :rolleyes: wstawie coś niebawem. Wrażenia.. Super było, Wicherek po krótkiej próbie kołowania praktycznie sam delikatnie oderwał się od ziemi, po lekkim dodaniu gazu. Lata wolno i dostojnie, jak na Wicherka przystało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karol bardzo dziękuję za życzliwość i cieszę się z pomyślnych oblotów , ciekaw jestem jak mój będzie latał.Ja dziś podłubałem co nie co przy moim Wicherku a mianowicie, wkleiłem dwie płytki na pakiet i zdjęcie pokazuje że mogę go "przykleić" albo do jednej ,albo do drugiej płaszczyzny.

post-3422-0-88888400-1427714928_thumb.jpg

post-3422-0-49651100-1427714951_thumb.jpg

Zająłem się "klapkami rewizyjnymi, w sumie jest ich pięć.Zrobiłem to celowo aby w razie czego nie rozgrzebywać roboty na nowo.Jak nie będzie potrzeba wkleję je na stałe.Następnie powymierzałem cięgła serw już na gotowo, tylko trzeba kapnąć CA jak ustawię je dokładnie z nadajnika.

post-3422-0-69721200-1427715600_thumb.jpg

Półka na regulator już jest, wszelkie dziurki na przewody, wklejone rzepy dla pakietu, odbiornika no i regla.Nie wytrzymałem i go wstępnie złożyłem, wygląda jak Wicherek

post-3422-0-25428000-1427715640_thumb.jpg

post-3422-0-46196200-1427715653_thumb.jpg

Jutro myślę pobawić się przy zastrzałach i szlifowaniu wszystkiego.

Co do statecznika poziomego,w planach jest taki profil czyli płasko wypukły, jak się będzie model z zachowywał nie wiem, okaże się w praniu.Co do wyważania,wolę aby po powkładaniu silnika regilka i pakietu był tam gdzie powinien być, a jeśli nie to na przód,zawsze na ogonie dam mniej obciążenia niż w dziobie.

Mam pytanie,czy środek ciężkości wyszedł ci w tym miejscu jak w planach?,czy silnik masz ten który podawałeś ?.

Czekam na ten filmik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie środek ciężkości jest ustalony na 1/3 od krawędzi natarcia, czyli tak jak w książce Pana Schiera odnośnie samolotu w wersji sterowanej ze statecznikiem płaskim lub symetrycznym. Ze statecznikiem o profilu płasko-wypukłym środek ciężkości powinien leżeć w 1/2 od krawędzi natarcia, tak jak u pana, Panie Henryku. Wiąże się to z powstawaniem siły nośnej na stateczniku. Silnik mam ten sam, czyli Emax 2822... Lekki, tani i mocy ma wystarczająco dużo, Wicherek idzie w górę na połowie gazu, ze śmigłem 8x6E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie jak w tytule ,temat KAROLA  :) , ja zrobilem sobie 2 ,tego drugiego ze statecznikiem pionowym zbilzonym do oryginalnego WICHERKA 10, ale w obu poskrecalo mi kadluby troszke , jedna co warsztat to warsztat, w aucie trudno troche w drewnie dlubac , ale jestem pewien ze poleca oba , w nast tyg bede w domu wiec zapodam fotki juz oklejonych jak znajde czasu troche, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mirku spartańskie warunki!!!!!.Moje też są podobne bo modele robię w kuchni tylko na desce lub szybie i to kilkoma podstawowymi narzędziami.Nauki wyniosłem z / modelarni Pałacu Młodzieży Katowice pod okiem instr. Jana Tomaszewskiego/.Póżniej modele szkutnicze i prawdziwe szkutniczeMuszę bardzo uważać bo "strażnik" pilnuje,raz pomoże i sama mie chce coś kupić, innym razem goni.Jestem chętny na fotki bo prawdopodobnie będzie budowany jeszcze drugi większy.

Wracając do mojego modelu zastrzały wykonałem jak planowałem, a wygląda to tak;

post-3422-0-12812200-1427799017_thumb.jpg

zrobione są z listewki sosnowej3x6 oszlifowanej na prawie kroplę z dwóch stron nacięcia na wprowadzenie mosięznych wzmocnień.Wzmocnienie górne to blaszka mosiężna którą złożyłem na pół i wkładając drut 1.2 m/m i dokładnie docisnąłem i element ten zlutowałem /wcześniej pocynowany/.Lącznik w kształcie U jest z tego samego drutu czyli 1.2 Dolny element od kadłuba to blaszka podgięta pod kątem.wszystko to dopasowałem sprawdzając kąty na płatach i pokleiłem epidianem 5-cio minutowym.Nawierciłem otwirki w języczkach od wewnętrznej strony kadłuba do zabezpieczenia.Samo zabezpieczenie to stalowy drut średnicy 1.0 m/m odpowiednio podoginany i dla wygody zakładania.Okazało się że jest to praktyczny sposób bo łatwo się zakłada i dobrze blokuje zastrzał.Myślę że podobnie będę zabezpieczał płat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsze prace przy Wicherku posunęły się nieznacznie, mianowicie w płacie w żeberkach przykadłubowych wkleiłem języki a blaszki mosiężnej do zabezpieczenia przed wysunięciem.Zabezpieczenie wykonałem jak w zastrzałach.Zainstalowałem silnik regulator odbiormik oraz pakiet 2S / 500MAh.

Masa kompletnego modelu lecz bez oklejenia wyniosła 271 gram.Myślę ze w 300gramach się zmieszczę.

Zastanawiam się czy zastosować kółko ogonowe czy "płozę", widziałem takie rozwiązanie w Wicherku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam , dzis zwazylem swoje oba wicherki bez wyposazenia i oklejenie (sama konstrukcja z podwoziem bez kółek ) i jedwn wazy 194g, a drugi 249 g z przykreconym mocowaniem silnika, z tym ze moje sa powiekrzone o ok 12%, czyli rozpietosc mi wyszla dokladnie 119cm.zaraz po swietach oklejam folia jak tylko dostane paczke z modelarskiego, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ,dzis okleilem swojego wicherka, waga bez przednich kółek wyszla 235g, oklejalem zwyklym zelazkiem gdyz dzis przyszlo do mnie zelazko modelarskie, ale bylo chyba uszkodzone bo ledwo ze cieple bylo i to na max ustawieniu, wiec jutro dostane inne a te oddaje i jutro oklejam drugiego wicherka juz mam nadzieje ze tym nowym zelazkiem. oklejanie tego nie za bardzo dobrze wyszlo i nie jestem zadowolony, moze ten drugi wyjdzie lepiej, jutro zapodam fotki jak okleje .pozdrawiam.

post-12400-0-55390200-1428514133_thumb.jpg

post-12400-0-55088500-1428514143_thumb.jpg

post-12400-0-30486800-1428514155_thumb.jpg

post-12400-0-97895600-1428514167_thumb.jpg

post-12400-0-07094300-1428514211_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super wygląda :) Z tą transparentną folią tak lekko się wydaje... Nie widać żeby było źle ;) Co do folii to praktyka czyni mistrza.

 

Jak zapowiadałem przedstawiam filmik z pierwszego oblotu, jeden z kilku (niestety do pozostałych jeszcze nie mam dostępu). Widać na nim pierwsze zataczane koła, niestety lądowanie marne :rolleyes: Ale Wicherek bardzo odporny na kontakt z ziemią. Zastrzeżenie mam do drutu na podwozie, który jest ze szprychy rowerowej i lubi się giąć. Reszta jak na razie rewelacja. Przepraszam za słabą jakość, niestety nagrywane telefonem.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam w tym pret 2mm , dosc gietki jest ale lepiej niech sie wygnie jak ma sie wyrwac z podłogą :) , martwie sie tylko o wywazenie bo dosc ciezkawy jest na ogon , ja planuje silnik emax 2822 , pakiet 1300/3s jak bedzie za lekko to moze polacze rownolegle z pakietem 1000/3s ale wtedy to juz CEGLA  bedzie, moze zakupie REDOXA 2200/3s o wadze 158g, ale to zobaczymy jak wyjdzie.


Karol twoj Wicher lata bardzo ladnie  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.