Skocz do zawartości

Budowa pierwszego quadcoptera


dakozio
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Tak jak pisałem w powitaniu przymierzam się to mojego pierwszego quadcoptera. Od jakiegoś czasu "buszuje" po różnych stronach i forach ale im więcej czytam tym mniej wiem. Postaram się opisać w kilku zdaniach czego szukam, a wy podzielicie się ze mną swoimi doświadczeniami, wiedzą oraz opiniami.

 

Interesuje mnie nieduży dron do nauki latania, którego najchętniej sam bym zbudował od podstaw (250 lub 450). Z racji, że za jakiś czas planuję przymierzyć się do FPV (zarówno w samolocie jaki i w dronie) dobrze by było gdyby była poźniejsza możliwość rozbudowy. Fajnie by było gdybym miał też możliwość kręcenia "z lotu" poczynań innych modelarzy :)

 

Natknąłem się na 2 zestawy, które mnie zainteresowały:

 

450-tka: http://abc-rc.pl/HSM-A204K

250-tka: http://abc-rc.pl/Dron-QAV250-ARTF

 

Ale z tego co doczytałem kontrolery loty które są w zestawach (odpowiednio KK2.1 i CC3D) raczej zbytnio nie współpracują z GPS (chodzi mi zwłaszcza o autopowrót). No i tutaj pojawia się pierwsze pytanie - czy z moim doświadczeniem jest sens przejmować się czymś takim przy pierwszym modelu którym na 99% nie będę odlatywał dalej niż 400 - 500m, czy może poczekać z tym do kolejnego modelu? A może już od razu powinienem zainwestować w coś lepszego?

Kolejne pytanie brzmi czy pomijająć kontrolery loty te zestawy są warte uwagi, czy może darować je sobie z zamiast tego skompletować sobie coś samemu np. od naszych przyjaciół z Chin?

Co do budżetu jakim dysponuje to chciałbym się zamknąć w 1000 zł (zważywszy na fakt że posiadam aparaturę, odbiorniki, pakiety i ładowarkę to wydaje mi się że powinienem być w stanie zmieścić się w tej kwocie). Oczywiście w uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość podniesienia limitu finansowego :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

205ka jest fajna jak ktoś umie już dobrze latać i ma z kim oraz gdzie się pościgać, do nauki-zabawy fpv spacerkowej średnio się nada. Złóż sobie 450-tke u Chinoli, o GPS się na razie nie martw. Wystarczy Ci tylko zwykłe "super simple" OSD pokazujące napięcia pakietów aby móc bezpiecznie sobie wrócić.

 

http://www.banggood.com/EMAX-XA2212-820KV-980KV1400KV-Motor-With-Simonk-20A-ESC-p-974648.html

http://www.banggood.com/New-Version-OpenPilot-CC3D-EVO-Flight-Controller-STM32-32-bit-Flexiport-p-973582.html

http://www.banggood.com/ZOP-Power-11_1V-2800mAh-30C-Lipo-Battery-XT60-Plug-p-959904.html

http://www.banggood.com/Diatone-Q450-Quad-450-V3-PCB-Quadcopter-Frame-Kit-450mm-p-942100.html

 

Więcej na początek nie trzeba, Całe FPV Boscama 400 mW to koszt do zamknięcia się w 350 zł już z monitorkiem. Obudowę "gogli" mogę Ci zrobić ze styroduru, ostatnio takie tworzymy z kumplem pod te monitory http://www.banggood.com/Wholesale-4_3-Inch-LCD-Car-Rearview-Monitor-with-LED-Blacklight-for-Camera-DVD-p-63953.html

 

I bajlando, będziesz zadowolony. A żeby wykorzystać maksymalnie budżet to możesz np. kupić nazę lite (w okolicy 3 czy tam ileś stów na banggood) lub lepsze pakiety. Ale samo to już na start będzie idealne pod naukę, sam taki zestaw teraz chcę sobie złożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Nie wiem tylko czy z całym osprzętem FPV się na razie nie wstrzymać i zakupić coś dopiero jak się nauczę latać dronem..

Wracając do samego coptera to tak jak napisałeś teoretycznie na początek mógł by mi wystarczyć kontroler CC3D, ale nie wiem czy nie warto zainwestować w coś lepszego - sam wspomiałeś o nazie.

Słyszałem jeszcze o takim wynalazku co się zwie ArduPilot APM 2.6 ktoś jest w stanie się wypowiedzieć jak to wypada w porównaniu z nazą lite? (gdzieś wyczytałem że naza jest bardziej userfriendly)

 

I jeszcze pytanie co do pakietów - na stanie mam kilka 2200 3s 25-50C, dadzą radę na początke czy od razu poszukać czegoś większego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy ile rzeczywiście potrafią dać, silniki niech biorą 4x10-15A to już jest przedział 40-60A czyli pakiet bezpiecznie powinien dać te 60-70A (bo w końcu raczej nigdy nie lata się na full gazu, raczej nie przekracza się 70 procent przepustnicy). 2200 mAh będzie taki kapkę przymały ale na początek wystarczy, musisz przetestować i tyle bo różnie jest z pakietami. Jest nawet jeszcze tańsza niż przypuszczałem :

 

www.banggood.com/DJI-NAZA-Lite-Version-Flight-Control-System-p-85720.html

 

http://www.banggood.com/DJI-NAZA-Flight-Control-System-and-GPS-Lite-Version-p-906572.html

 

Z tego co wiem od znajomych, którzy korzystają to jest bardzo userfriendly. W zasadzie to mówili, że przekładają ją do innego modelu, przywalają taśmą dwustronną i lata jak trzeba.

 

Rozłóż to i tak na 2 zakupy, model i FPV. Paczka idzie 10-13 dni średnio, przyjdzie model, poskładasz, polatasz a w międzyczasie poskładasz sobie FPV. Na początku fajnym bajerem jest latanie we dwóch, ja patrzyłem na model tak jakbym normalnie latał a jak leciałem po prostej i czułem trasę to prosiłem aby kumpel mi przykładał gogle do twarzy i sam patrzył na model, robiłem tak parę kółek, ściągał mi gogle i latałem konwencjonalnie. Tak się uczyłem latać skrzydełkiem, dałem radę a to był dość trudny model, kilka razy i w końcu poleciałem w pełni sam. A copterem to już wgl. jest bajka latanie bo skupiasz się jedynie na gazie, mimo braku GPS'a dobrze wykonany model będzie ładnie wisiał, trzeba tylko pilnować gazu ale to po paru lotach będziesz wiedział "gdzie wisi" a gdzie nie wisi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok czyli reasumująć

4x http://www.banggood.com/EMAX-XA2212-820KV-980KV1400KV-Motor-With-Simonk-20A-ESC-p-974648.html

1x http://www.banggood.com/Diatone-Q450-Quad-450-V3-PCB-Quadcopter-Frame-Kit-450mm-p-942100.html

i

1x http://www.banggood.com/DJI-NAZA-Lite-Version-Flight-Control-System-p-85720.html

lub

1x http://www.banggood.com/DJI-NAZA-Flight-Control-System-and-GPS-Lite-Version-p-906572.html

 

na początek mi starczy dobrze zrozumiałem?

 

Odnosnie silników to może się wygłupie ale wolę zapytać za wczasu - z tego co wyczytałem w copterach mamy silniki CW i CCW. Jak przeglądałem różne sklepy to był również taki podział tutaj widzę że nie ma rozróżnienia na CW i CCW. Źle szukam czy po prostu wystarczy zmienić połączenie kabli do regla aby osiągnąć obrót silnika w drugą stronę?

 

No i jeszcze pytanie odnośnie Nazy w pierwszym zestawie jest sam kontroler lotu czyli de facto to co będzie mi potrzebne do uruchomienia drona, natomiast w tym drugi mam jeszcze moduł gps i DJI V-SEN LED.. do czego służy ten drugi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CW a CCW to chodzi tylko o lewy/prawy gwint piasty. Bo dwa silniki kręcą się w prawo a dwa w lewo (po przekątnej te same) a piasty mają wszędzie ten sam gwint więc w 2-ch moment będzie piastę dokręcał a w 2-ch odkręcał dlatego też zrobili CW i CCW aby było powiedzmy bezpieczniej i spokojniej, nie powinno się nic stać ale wtedy w 2-ch silnikach trzeba mocniej dokręcić piastę (tą, którą moment będzie "odkręcał") co powoduje, że może się zmęczyć materiał w plastikowych śmigłach (raz mi strzeliło w locie w 250-tce bo za mocno dokręciłem). Obroty silników zmieniasz zamieniając ze sobą 2 dowolne przewody, wystarczy przepiąć goldy.

 

Tam jest jeszcze zestaw z reglem 30A i to chyba tańszy nawet, lepiej mieć zapas, waga ta sama :

http://www.banggood.com/EMAX-XA2212-820KV-980KV-1400KV-Motor-With-Simonk-30A-ESC-p-981866.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę jeszcze podpytać o silniki a dokładnie o ich kV z tego co do tej pory wyczytałem to większe kV jest zalecane do małych dronów natomiast jak przeglądałem różne konfiguracje 450tek to zazwyczaj ludzie wkładają tam silniki w okolicach 1000 kV, stąd pytanie czy 1400 nie będzie za dużo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A przy tym wyposażeniu, które podałem i już skompletowałem ( bo leci do mnie) + dodatkowe 50-100 gramów na FPV i runcama (czyli z 800-900 gramów do lotu) jaki maksymalnie pakiet można zastosować aby osiągnąć jak najdłuższe latanko? Bo zamówiłem 3s 2800 mAh 30C o wadze niby 200 gramów, jaki by tam można wpakować największy aby nie przegiąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, tak zrobię. A powiedzcie mi jak wasze doświadczenia z banggood? Korzystał ktoś z was opcji darmowej przesyłki? Bo zastanawiam się czy nie podzielić paczki i liczyć na szczęście że tylko za jedną przyjdzie mi cło zapłacić :) tyle tylko, że wolałbym wtedy 2 razy nie płacić za przesyłke..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idzie do mnie 4-ta paczka za około 400 zł (najdroższe zakupy jakie tam robię), jak na razie bez żadnych problemów z celnikami, cłem, vatem i innym pieruństwem. Przesyłka jest darmowa od iluś tam złotych, czasem trzeba dopłacić kilka złotych (zazwyczaj 4-6) aby mieć "registered" czyli aby dostać numer trackingowy i możliwość śledzenia. Od chyba stówy w górę jest gratis rejestrowana, do pakietu za 7 dych dopłaciłem 4 zł z groszami aby mieć rejestrowaną. Podzielić zawsze można, bezpieczniej będzie na pewno. Zawsze oddzielnie zamawiam pakiety. Ale ogółem przesyłka jest na takie rzeczy darmowa, albo darmowa nierejestrowana i trzeba dopłacić kilka złotych do rejestrowanej albo darmowa rejestrowana jeśli kupujesz tam od stówki w górę (100 złotych). Robię tam już 10-te zakupy, paczki zazwyczaj idą średnio 10-13 dni. bezproblemowy i szybki kontakt mailowy ze sklepem. Jeśli chcesz to ja mogę Ci dokonać zamówienia na Twój adres, nie chcę od tego żadnego profitu. Dzisiaj zrobiłem tam 4-ry zamówienia - części do quada, pakiet, nowe FPV i anteny (system automatycznie rozdzielił zamówienie, akurat anteny i pakiet były w innym magazynie tzn. i ten i tamten w Chinach ale widocznie w innym miejscu i z 2-ch różnych miejsc wysyłają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie, że się trochę rozpisze aby upewnić się czy wszystko dobrze zrozumiałem :)

Waga modelu:

 

  90g - podwozie

295g - rama

  66g - naza (MC:25g, VU:20g, GPS:21g)

  13g - odbiornik

112g - esc (4x28g)

187g - pakiet nano tech 2200 3s (na początek potem pewnie pomyślę o czymś większym)

208g - silniki 980kV (4x52g)

-----------------

971g

 

Gdzieś na forum widziałem wzór do obliczenia jaki silnik dobrać

 

Dobierz wg poniższego wzoru:

( ( całkowita_waga_modelu *2 / ilość_silników ) / ciąg_1_silnika ) * 100

otrzymasz procentową wartość potrzebnej mocy do unoszenia. Im mniejsza wartość, tym lepiej będzie latać. Wartość powyżej 75 będzie wymagać doboru innych silników.

 

Pewnie sam model po drodze jeszcze trochę "przytyje" więc chyba mogę założyć że waga do lotu będzie 1kg bez ewentualnego FPV

 

czyli dla silinika 980kV

(1000g * 2 / 4 / 730 (APC 9x6) )* 100  daje w przybliżeniu 68,5

(1000g * 2 / 4 / 880 (APC 10x4,7) )* 100  daje w przybliżeniu 57

 

dla 820kV

(1000g * 2 / 4 / 830 (APC 11x4,7) )* 100  daje w przybliżeniu 60

 

Jeżeli dołoże do tego 100g na FPV to 980kV przy śmigle 9x6 wyjdzie na styk ale mam wtedy jeszcze możliwość zmiany śmigła.

W przypadku silnika 820kV masa drona nie może przegroczyc 1245g przy 980 jest to 1320g

 

Więc teoretycznie lepiej wypada 820kV ze względu na mniejsze zuzycie prądu. Ale teraz pojawia się pytanie czy zmieszcze się z ewentualnym FPV + gimbalem? bo obawiam się że zamknąć się w 1245g może być cięzko (z tego co widziałem sam gimbal pod gopro to jakieś 200g)

 

@Y/F-22

dzięki za propozycję zamówienia ale już część rzeczy sobie sam zamówiłem :) podziele to na 2 paczki, jak zdecyduje jakie silnik to zamówie drugą paczkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pozwolę się nie zgodzić z przedmówcami w kwestii rozmiaru modelu. Zaczynałem (po lataniu zabawkami - tak naprawdę to od tego powinno się zacząć) od modelu o rozmiarze 500 na śmigłach 12" i to był potwór (1.5 kg model, uciąg prawie 5 kg). Nie dosyć, że lata się trudniej niż małą 250tką, to jest też spore ryzyko uszkodzeń, jeśli model się rozbije o coś. Przy większej wadze modelu większość kretów skończy się poważniejszymi uszkodzeniami, gdy w 250tkach przeważnie łamią się tylko śmigła (a jeśli trafi się w głębszą trawę, to nawet i śmigła wytrzymują). 250tką łatwiej się steruje (rozpędzony model łatwiej wyhamować, mniej dryfuje niż 500, możliwe bardziej dynamiczne manewry, co pomaga w nauce). Ewentualne naprawy 250tek są tańsze niż 500 (3 silniki 250 = 1 silnik 500). 250 znacznie łatwiej się też transportuje. No i jeżeli nie chcesz wieszać na tym modelu czegoś rozmiaru lustrzanki, to na 250tce wszystko spokojnie się zmieści. Możesz kupić sobie Mobiusa - pozwala na jednoczesne nagrywanie i przekazywanie wideo - nie będziesz musiał kupować dodatkowej kamerki (chyba, że planujesz latać wyścigowo - *podobno* Mobius ma lagi, które to utrudniają).

 

Być może w przypadku 450 będzie to wyglądało inaczej, ale ja bym sugerował jednak zacząć od 250tki. To, że zwykle lata się nimi wyścigowo nie oznacza, że jest to konieczność - ja moich 250tek używam jako mobilnych wież widokowych.

 

Zbudowałem dwie 250tki i po kilku miesiącach lotów zabieram się z powrotem do konstrukcji większego modelu ze stabilizowaną kamerą.

 

Pozdrawiam -- Spook.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A latałeś wcześniej jakimkolwiek quadem-zabawką? Jeśli nie, to zainwestuj jakieś 150 PLN w biedronkę czy inną symę i wcześniej poćwicz. Ja zacząłem od Galaxy Visitora 2 i jednego roztrzaskałem o beton, a drugi lądował w trawie (jak się już nauczyłem żeby latać nad trawą) kilka razy na lot...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy upierają się na kupowanie w Chinach a tu u nas bez problemu można dać za całość http://www.rcpitstop.pl/pl/p/DJI-zestaw-do-zlozenia-quadro-KIT-F450-NAZA-Lite-z-GPSem-podwozie/5159 niewiele więcej i do tego jakość którą oferuje DJI.

Zdjęcie pokazuje starszą wersję, faktycznie silniki i regle to E-300 nie do zajechania, całość 840g i na baterii http://hobbyking.com/hobbyking/store/__56839__Multistar_High_Capacity_3S_5200mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack.html 20 min lotu z palcem w nosie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to nie jest najlepsze pytanie w nawiązaniu do poprzedniego postu ale trudno ;) .

Czy ktoś z kolegów używa może takich regulatorów:      http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__73086__Hobbywing_X_Rotor_ESC_20amp_EU_Warehouse_.html                                                                                                  ?

Czy może lepiej zastosować te: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__47810__Afro_ESC_20Amp_Multi_rotor_Motor_Speed_Controller_SimonK_Firmware_EU_Warehouse_.html

Od jakiegoś czasu chodzi za mną quadocopter rozmiaru 450 i jestem na etapie dobierania podzespołów :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.