Skocz do zawartości


Zdjęcie

Mandarin 2,0 Reichard - relacja z budowy

Mandarin Mandarin 20

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
55 odpowiedzi w tym temacie

#1 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 16 październik 2015 - 08:53

Tydzień temu stałem się szczęśliwym posiadaczem wspomnianego w tytule modelu. Szybowiec zakupiłem u Reicharda i osobiście odebrałem. Mimo iż pudło jest gigantyczne mogę zapewnić że mieści się bez problemu we Fiacie Punto II generacji :)
Od razu zaznaczam że w kwestii składania modeli jestem zupełnym praktykantem. Zatem wszelkie uwagi przyjmuję z uwagą i pokorą.

Relację tworzę z myślą o innych użytkownikach tego modelu. Na naszym forum takowej nie ma więc kilka zdjęć i informacji nie oficjalnych z pewnością się przyda.

Dane techniczne:
Rozpiętość: 3600 mm
Długość: 1650 mm
Waga bez wyposażenia: 1350 g
Powierzchnia nośna: 86,5 dm2
Profil skrzydła: AG 26-27
Konstrukcja skrzydła: styro/balsa/folia
Konstrukcja statecznika: konstrukcja szkieletowa z elementem węglowym
Rurka ogonowa: węglowo-kewlarowa
Kadłub: węglowy
Zawiasy lotek i klap: taśmowe
Średnica kadłuba w przedniej części: 40 mm
Klapy wychylane wyłącznie w dół.
Sterowanie statecznikiem: linkowy system pull-pull


Wprowadziłem kilka zmian. Mam nadzieję że słusznych.
Półkę z serwami statecznika przesunąłem o 3cm w kierunku przodu bo kąt załamania bowdenów na wejściu do części ogonowej był zbyt duży.
Na etapie produkcji nakazałem pogłębić wycięcie w klapach tak by nie hacząc o kadłub wychylały się pod kątem 90O .
System sznurkowy statecznika zastąpiłem teflonowym bowdenem.

Na razie tyle.

Załączone miniatury

  • Mandarin 2,0 reichard.JPG
  • DSCF1791.JPG
  • DSCF1813.JPG
  • DSCF1824.JPG
  • DSCF1826.JPG
  • DSCF1838.JPG

  • 0

#2 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 4162 postów
  • Age: 43
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 16 październik 2015 - 17:44

Gratulacje .Model bardzo ładny :) .

Przeraża mnie ta rurka ogonowa,taka cieniutka,wszelakie "cyrkle" przy lądowaniu raczej nie wchodzą w rachubę ;) .

Nie wnikam w wyposażenie ale te regulatory z Abc to miernota,ja zakupiłem 30 A i reklamowałem nie wytrzymywał prądów rzędu 20 A.

Serwa o ile widzę to Corony MG,metalowe zębatki ? Nie są złe ale lubią przy byle uderzeniu zerwać główną zębatkę z tworzywa !...(mam ,wymieniłem już 2 szt.).

Fajny model ,zrób go na poziomie -w sensie wyposażenia :) .


  • 0

#3 Oko 007

Oko 007
  • Modelarz
  • 296 postów
  • Age: 31
  • GG:
  • SkądBochnia
  • Imię:Tomasz

Napisano 16 październik 2015 - 18:14

Mateusz ESC 40A do tego silnika nie wystarczy ??


  • 0

#4 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 16 październik 2015 - 22:06

Tomku,

40A powinien wystarczyć. Ale takowego nie posiadam. Ten megakloc z ABC służył wiernie przez rok intensywnego latania i nie zawiódł. Na razie zostanę przy tym. Chyba że nie zmieści się w kadłubie razem z baterią to wymienię.

W jakiej odległości wyszedł Ci środek ciężkości ? W instrukcji nie zauważyłem informacji na ten temat.

 

Jeżeli chodzi o rurkę ogonową, jest całkiem sztywna. Wygląda delikatnie ale jest mocna. Wszystkie serwa montuję z Corony.

Lotki i klapy DS-239MG, stateczniki DS-939MG. Wiem że osprzęt szału nie wzbudza ale wiadomo jak to wżyciu bywa ;) Nie można mieć wszystkiego.


  • 0

#5 Gośćhorn3t_*

Gośćhorn3t_*
  • Guests

Napisano 17 październik 2015 - 11:35



 

Przeraża mnie ta rurka ogonowa,taka cieniutka,wszelakie "cyrkle" przy lądowaniu raczej nie wchodzą w rachubę ;) .

 

Ładny model, ciekawe jak się będzie sprawował w powietrzu, rurką bym się nie przejmował podobne rozwiązanie w modelu syna eksploatowanym głownie na zboczach trzyma się już kilka dobrych lat :D

DSC_4620_zpstrz6thsv.jpg


  • 0

#6 Oko 007

Oko 007
  • Modelarz
  • 296 postów
  • Age: 31
  • GG:
  • SkądBochnia
  • Imię:Tomasz

Napisano 17 październik 2015 - 14:52

Belka ogonowa wytrzyma spokojnie :) natomiast gorzej z usterzeniem ''wysokość-kierunek jest tak licha że szok''. Jeśli chodzi o cyrkiel przy lądowaniu to trzeba się o niego mocno postarać, bo prędkość przyziemiania w bezwietrznej pogodzie jest w granicach 10-20 km-h podczas delikatnego wiatru model praktycznie stoi podczas lądowania .

Ja wyważyłem na 110mm i lata bardzo dobrze :) według mnie :) dodam tylko że ten twój kloc jak go nazwałeś mocno utrudni wyważenie bez dodawania zbędnego balastu na tył. 


  • 0

#7 GośćColumb_*

GośćColumb_*
  • Guests

Napisano 17 październik 2015 - 22:08

Też jestem ciekaw czy uda Ci się go wyważyć bez balastu na ogonie. A w związku z klapami to taka modyfikacja klap jest robiona bardzo często przez modelarzy po zakupie modelu  i nie wiem czemu nie jest robiona standardowo przez producenta. Nawet Niemcy robią te modele tak, że klapy łapią za kadłub.

Co do belki ogonowej to miałem okazję pomacać i zgadzam się że obawy o nią są na wyrost. Spodobało mi się w tym modelu bardzo płynne i łagodne przejście centropłat-uszy, zdjęcia tego nie oddają w 100%. Płaty pomimo swej wielkości i budowy są nad wyraz lekkie jak i sztywne. Producent przewidział montaż serwa w ogonie i myślę że w sytuacji gdy będziesz musiał dać ołów na ogon jest to o niebo lepsze rozwiązanie, choć nie jestem pewien do końca czy jest to takie proste do zrobienia  ;) . Dlatego dobrze mieć wszystkie fanty co by wybadać jak wypada wyważenie. Jaki pakiet przewidujesz zamontować? Przyjrzyj się też pasowaniu statecznika poziomego z bagnetem czy aby nie jest za luźne a same stateczniki no cóż, delikatne ale praktycznie nic nie ważą.

Domyślam się że zagraniczne fora już oblukałeś  ;), Czekamy zatem na dalszą relację i zdjęcia ze składania.

 

P.S.

Jak długo czekałeś na model od złożenia zamówienia i co Cię skłoniło do zakupu bezpośrednio u producenta? Czyżby specjalna cena? Ta którą ja od niego otrzymałem była na poziomie cen w PL.


  • 0

#8 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 18 październik 2015 - 13:12

Zrobiłem kilka przymiarek i regulator rzeczywiście musi być cieńszy.
 
 
 

P.S.
Jak długo czekałeś na model od złożenia zamówienia i co Cię skłoniło do zakupu bezpośrednio u producenta? Czyżby specjalna cena? Ta którą ja od niego otrzymałem była na poziomie cen w PL.


 
Na model czekałem 10 dni. Reichard z ceny nie upuścił ani grosza. Gościu jest twardy w negocjacjach jak zbrojony beton :) Cena była cennikowa 9299Kc x 0,158zł = 1470zł. W polsce o 250zł drożej.Odbiór osobisty wybrałem z kilku powodów... Chciałem model zobaczyć przed odbiorem. Bałem się że dostanę jakiś poskładany ze zwrotów. Obawiałem się też uszkodzeń transportowych i problemów związanych z ewentualna reklamacją. Po za tym koszt przesyłki był taki sam jak koszt dojazdu ok 85zł. Ja do Brna mam 220km z czego 98% trasy pokonuję autostradą.

 

 

 

 

Wkleiłem już końcówki gwintowane do drugiego końca bowdenów. Czy nie uważacie że orczyki są zbyt płytko wpuszczane w lotkę ? Ja czuję że przy mocniejszym szarpnięciu serwem będę w stanie wyrwać je z lotki...

Załączone miniatury

  • DSCF1857.JPG
  • DSCF1860.JPG

  • 0

#9 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 4558 postów
  • Age: 48
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 18 październik 2015 - 13:32

A czemu chcesz szarpać? Przecież to model do spokojnego latania.
  • 0

#10 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 18 październik 2015 - 17:01

A czemu chcesz szarpać? Przecież to model do spokojnego latania.

 

Różne sytuacje się zdarzają. Choćby przyziemienie z opuszczonymi klapami. Wiem że to amatorszczyzna ale może się zdarzyć, zwłaszcza mi.

 

 

Dla swietego spokoju mozesz przewiercic i dołożyć szpilki.

 

Albo to sarkazm, albo nie ogarniam...


  • 0

#11 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 18 październik 2015 - 20:22

Ok, zrozumiałem. Bardzo sprytne rozwiązanie. O takim jeszcze nie słyszałem. Dzięki za wyjaśnienie ;)

 

 

EDIT.

 

Bowdeny już wklejone. Narzędzia specjalne: klej CA średni z 60cm pancerzem po bowdenie, latarka "czołówka" oświetlająca wnętrze rurki oraz magnesy (teflonowy bowden ma stalowy rdzeń - chyba właśnie na taką okoliczność jak ta ;) )

 

.

Załączone miniatury

  • DSCF1866.JPG

  • 0

#12 Wiesiek

Wiesiek
  • Modelarz
  • 478 postów
  • Age: 55
  • SkądBamberg DE
  • Imię:Wiesiek

Napisano 18 październik 2015 - 22:08

Wyglada na to ze Czesi w tym modelu zwykle nakretki zalaminowali,a to raczej jak widac na fotce dlugo nie wytrzyma.

Załączone miniatury

  • mandarin.jpg

  • 0

#13 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 4558 postów
  • Age: 48
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 18 październik 2015 - 22:13

Różne sytuacje się zdarzają. Choćby przyziemienie z opuszczonymi klapami. Wiem że to amatorszczyzna ale może się zdarzyć, zwłaszcza mi.

 

 

I dlatego takie rozwiązanie w tym przypadku jest lepsze. Praktycznie zero szkód. Przy innym będzie sieczka :P Zresztą raz tak wylądujesz - i potem juz nie będziesz tak lądował :)

Takie zalaminowane nakrętki to tez fajny bezpiecznik, szczególnie w delikatnych modelach. Kadłub łatwo sie naprawia. Skrzydła już nie za bardzo.


  • 1

#14 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 21 październik 2015 - 20:29

Rzeczywiście, lepiej by najsłabszym elementem układu był element nie skomplikowany i łatwy w naprawie.

 

Zakończyłem montowanie serw i instalację elektryczną skrzydeł. Kiedy wklejałem już kostkę elektryczną przeszła mi

przez myśl pewna koncepcja... może zbyt nowatorska, może zbyt amatorska ale własna ;)

Aby zamiast klasycznie izolowanych przewodów trój żyłowych wykorzystać drut nawojowy. W miejscu mocnego zagięcia można ewentualnie zabezpieczyć koszulką termokurczliwą. Duża oszczędność wagi i przestrzeni. 

Przewody w skrzydłach leżą nieruchomo więc przetarcia emalii są mało prawdopodobne.

 

 

Załączone miniatury

  • DSCF1868.JPG
  • DSCF1871.JPG

  • 0

#15 Oko 007

Oko 007
  • Modelarz
  • 296 postów
  • Age: 31
  • GG:
  • SkądBochnia
  • Imię:Tomasz

Napisano 21 październik 2015 - 20:51

Po podłączeniu w całość MPX-ÓW  nie dojdzie do kolizji orczyków serw z przewodami ?? 


  • 0

#16 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 22 październik 2015 - 19:35

Po podłączeniu w całość MPX-ÓW  nie dojdzie do kolizji orczyków serw z przewodami ?? 

 

Też o tym myślałem. Serwa będą zakryte balsową półką na której będzie odbiornik. Tomku, powiedz mi czym przykleiłeś uchwyty do lotek i klap. Mam dylemat bo lotki to syropian i balsa. Jak wkleję CA to wytopi styropian. Jak wkleję polimerowym to czuję że będzie za słabe. Żywica też mnie tu nie przekonuje...

 

A to owoc dzisiejszej pracy. Jakoś powoli mi ta robota idzie.

Załączone miniatury

  • DSCF1872.JPG

  • 0

#17 Oko 007

Oko 007
  • Modelarz
  • 296 postów
  • Age: 31
  • GG:
  • SkądBochnia
  • Imię:Tomasz

Napisano 23 październik 2015 - 19:05

To musisz mieć bardzo cieniutki odbiornik bo miejsca tam będziesz miał jak na lekarstwo :) no chyba że sporo półkę z serwami obniżyłeś :). Jeśli chodzi o dźwignie powierzchni sterowych to zamocowałem ją na żywicy, model lata bardzo wolno to o wyrwaniu podczas lotu mowy nie ma. Mocno to trzyma :) zrób troszkę większy otwór pod montaż zanurz dźwignię w żywicy, włóż i będzie git :) 


  • 0

#18 cZyNo

cZyNo
  • Modelarz
  • 4558 postów
  • Age: 48
  • SkądWrocław
  • Imię:Jurek

Napisano 23 październik 2015 - 19:38

Daje sie druty lub bardzo cienkie przewody ;) szczegolnie gdy zalezy na dwadze :D
  • 0

#19 matmax

matmax
  • Modelarz
  • 291 postów
  • Age: 38
  • SkądRybnik
  • Imię:Mateusz

Napisano 24 październik 2015 - 17:47

Po długich przemyśleniach uchwyty lotek wkleiłem na CA. Czas pokaże czy była to dobra decyzja.

 

Daje sie druty lub bardzo cienkie przewody ;) szczegolnie gdy zalezy na dwadze :D

 

Jurku, nie bardzo rozumiem... Gdzie daje się te druty ?

 

W związku z tym że dzisiejsza sobota była dla mnie wolna od zawodowych obowiązków miałem czas na te osobiste :)

Tomku, zdjęcia półki nad serwami specjalnie dla Ciebie. Jak dla mnie to odbiornik, vario, i czujnik napięcia spokojnie się zmieszczą. Ale to jeszcze nie koniec, końcowy montaż to potwierdzi lub wykluczy.

 

DSCF1924.JPG

DSCF1929.JPG

DSCF1932.JPG

 

 

Zmontowane razem moduł Vario i General Graupnera celem minimalizacji.

 

DSCF1936.JPG

 

 

Kabinka z oryginalnie dostarczonymi elementami w żaden sposób nie dała się zmontować. W

pudełku z zabawkami mojej córki znalazłem mocny magnes w kształcie kulki. Spisał się idealnie

w roli magnetycznego zapięcia kabinki.

 

kabinka.jpg

Załączone miniatury

  • DSCF1883.JPG

  • 1

#20 GośćJerzy Markiton_*

GośćJerzy Markiton_*
  • Guests

Napisano 24 październik 2015 - 22:58

Powiedziałbym - widać, że nie jest !  A dlaczego ma być ? Przecież to niesymetryczny profil ?  Lotka z założenia ma się wychylać 2x bardziej w górę niż w dół, klapa - przeciwnie: wielokrotnie bardziej w dół niż w górę. Zakładam, że na zdjęciu jest klapa. Jeśli lotka  - to plama !

Pozdrawiam - Jurek


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych