Skocz do zawartości

JA37 Viggen


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tak, płaty będą płaskie, ale nie wykluczam wykonania w późniejszym terminie rev2 tego modelu z kilkoma dodatkami. W końcu szablony już mam, technikę cięcia też w miarę ogarnąłem, a przecież to największa część pracy.

Póki co temat trochę utknął bo czekam na elektronikę, ale jeszcze w tym tygodniu powinienem ruszyć dalej z budową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Patryk. A jak myślisz czemu dodałem denaturatu a nie rozpuszczalnika nitro lub acetonu - bo taki rozpuszczalnik podany jest na opakowaniu? Napisałem wyraźnie.: znalazłem stary klej bardzo gesty którym już ledwo co mogłem kupić z data 2008. Dolalem duuuzo denaturatu i klei mi się nim lepiej niż oryginalnym dragonem. A używam go od ponad 10 lat. To sobie wnioski z księżyca wziąłem?

Źle mnie zrozumiałeś, właśnie podkreślałem dlaczego to co zrobiłeś było sensowne i nie wymagało jakichś wielkich testów ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Po trochę zbyt długiej przerwie wróciłem do pracy nad modelem.

Jak wspominałem na początku nie miałem wcześniej do czynienia z EDFami więc zestaw jest budżetowy i 'na oko':

LiPo Turnigy 3S 2200mAh 30C

LiPo Zippy Compact 4S 1800mAh 40C

ESC Emax BlHeli 60A

Silnik Turnigy 2226 3000kv

EDF 70mm Ducted Fan Unit 6Blade

Serwa TowerPro 9g

przedłużacze do serw i ESC

 

Silnik jest dedykowany dla 4S, ale już w trakcie wstępnego testowania przekonałem się, że to nie polata - może za duży skok łopatek w EDFie? Wattmeter jest jeszcze w drodze więc nie wiem ile taki setup ciągnie amperów, ale silnik szybko się grzeje co potwierdził jeden z użytkowników HK, który na 4S spalił go po minucie lotu :/ Ponadto timing musi być ustawiony na mid-high bo inaczej się tnie.

 

Przy okazji silnika muszę dodać, że najpierw trzeba było go kupić, zmierzyć a potem ciąć kadłub. Okazało się, że obudowa EDFa ma 74mm średnicy a kanał powietrzny wg planów 70mm, no i trzeba było szlifować elementy F-G i G-H.

 

Na tym etapie postanowiłem pomalować na czarno wnętrze wlotów i wylotu powietrza.

 

Od tego momentu do samego końca budowy używam tylko kleju na gorąco. Powód jest prosty - możliwość bezstratnego rozłączenia elementów przy pomocy alkoholu jeśli przyjdzie potrzeba późniejszej ingerencji w model.

 

Niestety przez złość na samego siebie nie zrobiłem zdjęć z etapu przymiarki i wklejania EDFa, ale wygląda to dokładnie tak samo jak na zdjęciu Davida W.

edfviggen28-jpg_1367251110.jpg

Czyli wycinamy sobie wejście techniczne od spodu elementu F-G i wklejamy silnik.

 

Przed zamontowaniem skrzydła zrobiłem prowadnice uzbrojenia :)

post-5375-0-02539400-1455485273_thumb.jpg

 

Na planach nie ma zaznaczonego CG, ale ze znalezionych informacji ustaliłem je na 40mm od początku skrzydła. Model jest zaprojektowany pod LiPo 2800-3000mAh więc by uzyskać prawidłowe wyważenie na moich bateriach postanowiłem przesunąć ESC do przodu skrzydła.

post-5375-0-74784700-1455485775_thumb.jpg

 

Przy okazji tutorial jak wykonać bezpieczne połączenie goldów:

1. przygotowujemy kabelek z wlutowanym goldem żeńskim, wpinamy w gotowy gold męski,

2. dopasowujemy termokurczkę by nachodziła częściowo na gold męski, obkurczamy opalarką,

3. uzyskujemy gold żeński z kołnierzem, bez  szans na zwarcie.

post-5375-0-82363900-1455485947_thumb.jpg

 

Wkleiłem serwa i przedłużki serw (30-40cm), połączenie zabezpieczyłem taśmą klejącą i przeciągnąłem do wnętrza kadłuba.

Kable są schowane za 2cm paskiem depronu, na tyle długim by sięgał do końca modelu. Na elemencie G-H zrobiłem trójkątne zakończenia skrzydeł z kadłubem.

post-5375-0-09960800-1455486585_thumb.jpg

 

Dopasowałem i zamknąłem spód modelu, a następnie przeszlifowałem by uzyskać w miarę jednolite przejście z resztą kadłuba.

post-5375-0-99035100-1455487025_thumb.jpg

 

Pora wkleić ster kierunku i kanardy, które muszą mieć lekki wznios (1cm różnicy między przodem a tyłem).

 

Jeszcze tylko jakieś zamknięcie owiewki, rzep wklejony wewnątrz kadłuba i surowy model jest gotowy do oblotu.

post-5375-0-53778400-1455487132_thumb.jpg

Edytowane przez Hincek
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oblot 2016.02.14.

Wiatr 2m/s

Masa startowa 895g

Bateria 3S

Expo 25%

AIL DR 30%

ELE DR 30-60%

 

Dzień był nudny i pochmurny więc zdjęcia też takie sobie.

post-5375-0-25107800-1455489160_thumb.jpg

post-5375-0-07648500-1455489163_thumb.jpg

post-5375-0-41683300-1455489165_thumb.jpg

 

Model poleciał idealnie, szok  :o

Wygląda na to, że CG jest OK.

Reakcja na stery bardzo precyzyjna, jest przewidywalny, nieźle też szybuje więc nie ma stresu przy lądowaniu :)

 

Nie ma jednak róży bez kolców,

mocy jest zdecydowanie za mało więc model lata jak trenerek, a nie odrzutowiec :/

Chyba jednak zaryzykuje na 4S.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem identyczny silnik silniczek i taka turbine i nie miałem żadnego kłopotu na 4s .

Statyczny ciąg na chamowni uzyskałem 1450g ale po zamontowaniu do modelu i zrobieniu dyszy na 56mm zrobiło się 1250 i 58 A poboru ale wzrosła za to prędkości .

Znajomy lata takim samym modele jak ty i na takim zestawie .

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę na wyważenie turbinki bardzo istotna sprawa i zamontuj pierścień do niej będzie znacznie cichasza. A i gratuluję modelu świetna robota. A tak na dokładkę czerwony twester na filmiku lata na takim zestawie i pakiecie 3300 4s 35c.

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lukasz,

Jak wiesz tez buduje Viggen, wczoraj przyszly wyciete laserem wregi.

 

Bedzie to moj pierwszy model EDF i nie chce sie za bardzo madrowac ale troche poczytalem przed budowa.

 

Gdzies pisalo, ze jako pierwsze przyblizenie, dysza wylotowa powinna byc 90% Fan Swept Area, sorry nie wiem jak to przetlumaczyc (pewnie Omywana Srednica Wirnika).  Tzn powierzchnia pierscienia wirnika.

 

Ja na planach zmienilem srednice wylotowa na 60mm.  Ponadto, pisza, ze dobrze jest wstawic na odcinku wylotowym gladki pierscien z plastyku aby zmniejszyc opor.

 

Czolem

 

Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.