Skocz do zawartości

POMOcy cessna nie chce wystartowaĆ


matiss333
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zgadzam się ze wszystkim co opisał Mirek. Moim zdaniem problem leży w  małych umiejętnościach pilotażowych naszego Kolegi lub złych nawykach nabranych podczas nauki na symulatorze.  Na nowym silniku będzie łatwiej. Odpadnie kwestia subiektywnej oceny pilota czy model rozpędza się bardzo czy nie bardzo.  Jedna drobna rada posiadacza Cesny Skylink - Tuż po oderwaniu od ziemi pozwól jej przez  kilka sekund nabrać ciut prędkości  na bardzo lekkim wznoszeniu, nie zadzieraj dziobu  od razu.  Jeśli jest dobrze wyważona to nawet z tym starym silnikiem powinna spokojnie polecieć.

Powodzenia 

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

dziekuje kolego wiedz co proponujesz zostawic ten silnik?? wszystkie graty łacznie z pakietem juz zostaly przesuniete do przodu i dalej wywazenia nie bylo. dzieki kolego moze i za bardzo zaciagam drazek ale po 40 metrowym rozbiegu powinna isc do gory a taqk nie jest moze faktycznie ten silnik no nie wiem juz sam!! moze to moja wina nie mam tu nikogo kto mogłby mi pokazac co i jak dlatego tez zwracam sie o pomoc do was!! macie napewno wiecej duzo wiecej wiedzy niz ja i nigdy nie zrownam sie z waszymi godzinami nalotu skoro dopiero zaczynam. dla mnie kazda uwaga i kazda podpowiedz jest wazna. dlatego tez prosze o jakies konkretne odpowiedzi jaki silnik pod ten model itd. zarazilem sie tym i chce dolaczyc do was mam tu jednego modelarza ale no niestety nowobogacki ma duzy model i nic nie chce powiedziec. !!co i jak co rozwiaze moj problem wiekszy silnik ?? chce nauczyc sie na poczatek startowac pozniej bede uczyl sie ladowac moze z czasem cos innego. ale no mowie powiedz jak nim wystartowac jaki rozbieg jaki kat wychylenia steru wysokosci jaka predkosc naprawde pomocy z gory dziekuje!!!


zgadzam sie z wami moje umiejetnosci sa naprawde male owszem bawilem sie troszke symulatorem. ile powinien sie rozpedzac?? czy startowaqc pod wiatr??


PIOTR dziekuje za rade moze faktycznie masz racje ze zadzieram za bardzo powiedzcie jak ustawic pilota zeby mniej wychylal serwa?? aparatura   http://abc-rc.pl/FlySky-Fs-i6-iA6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mateusz. Po pierwsze, jeśli nie poprawisz pisowni  to będzie moja ostatnia odpowiedź. Jeśli nie szanujesz swego języka, to tak jakbyś nie szanował kolegów z forum- taka niepisana etykieta forumowa.  Ale to tylko tak na marginesie. Jeśli masz już nowy silnik to pakuj go do modelu, wyważaj i lataj. Technika lotu, jego fazy ... to wszystko jest na forum, poszukaj, poczytaj, potrenuj na symulatorze jeśli posiadasz i w górę.  Nowobogackim się nie przejmuj, jeśli nie chce Ci nic powiedzieć to pewnie ma też coś jak BMW, a więc przedłużacz penisa, a co za tym idzie tak samo szponci tym dużym modelem, nie wykluczam, że pewnie sam mało wie. Weź pod uwagę to co Koledzy z forum już napisali. Wszystko, niczego nie pomiń. Jeśli chodzi o zakres wychyleń to temat ciut szerszy.   Jeśli nie znajdziesz w sieci  instrukcji do tego lub podobnego modelu to trzeba na oko ustawić w aparaturze wychylenia. Ja osobiście czasami ryzykuję oblatując swoje lub kolegów modele  ale wcześniej ustawiam w aparaturze kilka zakresów wychyleń i po prostu dodaje np +30% wychyleń jeśli model   słabo reaguje na wysokość, lotki, czy kierunek lub odejmuję jeśli reaguje zbyt nerwowo.  Jeśli  nie masz możliwości ustawienia w aparaturze kilku wychyleń i widzisz, że coś jest nie tak, to nie lataj tylko staraj się od razu wylądować, przestaw ustawienia wychyleń w radiu i wio w górę. To tyle . Reszta w czeluściach naszego wspaniałego forum.

Piotr 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby bardziej precyzyjnie doradzić trzeba nieco więcej wiedzieć o tym modelu.

Ze zdjęć widać, że ma dość gruby profil skrzydła w centropłacie zatem nie będzie potrzebować dużych prędkości do lotu ale czy wystarczy do startu 20 czy 30 metrów tego nikt nie wie.

Dobrze jest puścić model prosto i pozwolić mu się samemu podnieść od pasa. Podwozie masz raczej wysokie i skrzydło jest moim zdaniem dobrze ustawione na małym kącie dodatnim zatem model powinien wystartować sam. Ważna jest konfiguracja skrzydła i SW. Czy możesz zrobić zdjęcie z boku modelu i pokazać ułożenie SW w pozycji neutrum oraz w pozycji maksymalnie zaciągniętego steru?

Moim zdaniem na początek ustaw 7-8 stopni bo Cessna ma długi kadłub i spory statecznik, ustaw też EXP-o na 30 stopni aby ten pierwszy moment szarpnięcia nosa do góry nie był zbyt gwałtowny.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak pisze Mirek. Sprawdź jeszcze, czy przypadkiem do posiadanego silnika nie zastosowałeś niewłaściwie dobranego śmigła.  Osobiście do tego modelu wsadziłbym 8/6 ale to ja. A Ty znajdź w necie tabelę doboru śmigieł i zastosuj takie jak trzeba.  Nie wiemy jaki masz pas do startu.... może ten model potrzebuje  do startu kilkadziesiąt metrów, a nie 10 czy 20? Chociaż takie też bywają.  Co do wyjaśnienia jak startować i lądować,  to najlepiej najpierw poczytać, potem popróbować na symulatorze, a potem dopiero w realu i to z doświadczonym modelarzem obok, który poradzi i zwróci uwagę na ważne rzeczy. I oczywiście, zawsze staramy się startować i lądować pod wiatr. W inny sposób dopiero, kiedy nabierzesz naprawdę dużego doświadczenia. Teraz staraj się wybrać odpowiednie miejsce,  warunki pogodowe i nauczyć wcześniej jak najwięcej "na sucho", aby rozumieć co się robi i w razie jakichś kłopotów w locie nie spanikować. Każdy start jest na początku pełen nerwów i obaw ale po kilku przechodzi. 

PJ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak mówisz żebym dał mu się samemu podnieść to nie zaciągać      SW??


Mirek i Piotr dziękuje bardzo za doradzanie ale jak mowie jest u mnie jeden modelarz ma duży model i nic nie chce powiedzieć ani nic wiedz muszę radzić sobie sam mam do startu drogę polna równa i długą na 100 metrów śmigło zalecane do tego modelu to 8*4 takie miałem 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mateusz, jeszcze raz proszę o poprawę pisowni. Ostatni raz.  W zasadzie dobrze zmontowany i wyważony model powinien w czasie rozpędzania się sam oderwać najpierw ogon, a potem cały wnieść się łagodnie w powietrze. W praktyce trzeba ten moment często wspomagać delikatnymi ruchami drążka , czyli sterem wysokości . Powtarzam - delikatnymi. Nie machamy drążkami jak flagą na manifestacji.  Potem dajemy mu chwilę na rozpędzenie się i dopiero wtedy robimy łagodny zakręt, najlepiej na  dużych, pełnych obrotach silnika, ale na to są różne szkoły.  Potem następuje etap trymowania modelu w locie za pomocą trymerów drążków. O trymowaniu jest dużo w sieci. Poszukaj. Jeśli chodzi o wychylenia sterów, lotek, klap czy inne ( np. gazu) to poszukaj w instrukcji czegoś o nazwie EPA. Uważam, że nikt nie powinien Ci dawać 100% kompletnych odpowiedzi, musisz sam dojść do pewnych wniosków i zrozumieć działanie modelu, aparatury jak i  oddziaływanie otoczenia oraz swoje własne ograniczenia.  

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załadowałem na You Tube starszy film z mojego pierwszego startu Cessną 182.

https://youtu.be/rTgx6BV3fjQ

 

Model waży 3.3kg i ma silnik klasy 46 czyli też nie grzeszy nadmiarem mocy ale stosunek ciągu do masy ma lepszy niż w Twoim przypadku. Zwróć uwagę na rozbieg i pierwszą fazę lotu zaraz po starcie - dłuuugo po prostej i łagodne wznoszenie. To był pierwszy start i model jeszcze nie był wytrymowany stąd widoczne lekkie opadanie po oddaniu drążka.

Zobacz też na zakręty w których starałem się nie przechylać nadmiernie skrzydeł - są bardzo łagodne na lotkach i SK bo w pierwszym locie nigdy nie wiesz do jakiego kąta możesz model położyć na skrzydło aby nie przepadł.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok dziękuje ci Piotr i przepraszam za pisownie ale ona nigdy się nie poprawi Dysekcja.  zapamiętam twoje rady dam znać jak poszło z nowym silnikiem


ale jeśli zastosuje ten silnik ASP 5,26 cm na pewno będzie o niebo lepszy niż 2,5cm    i nie trzeba będzie ołowiu na przód widzę własnie jak łagodnie start wygląda robiłem to bardziej agresywnie zaciągałem SW za mocnoooo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocniejszy silnik na pewno ułatwi start ale jak pisałem wcześniej wzrośnie masa całości a tym samym prędkość. Im większe obciążenie skrzydła (powierzchni nośnej) tym model będzie szybszy w locie, szybszy przy lądowaniu ale także będzie wymagał większej prędkości do startu.

Dla mniej doświadczonych pilotów zwłaszcza prędkość podejścia do lądowania oraz wyznaczenie miejsca przyziemienia zawsze stanowi spory problem

 

Jeżeli jeszcze nie kupiłeś większego silnika to spróbuj startu na tym co masz pozwalając na długi rozbieg i łagodne wznoszenie w pierwszej fazie po oderwaniu od ziemi

.

Wcześniej pokaż na zdjęciu zakres wychyleń SW i lotek oraz zrób zdjęcie wnętrza kadłuba po zdjęciu skrzydła - może cos doradzimy jak rozmieścić wyposażenie aby pozbyć się tego balastu na nosie.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocniejszy silnik na pewno ułatwi start ale jak pisałem wcześniej wzrośnie masa całości a tym samym prędkość. Im większe obciążenie skrzydła (powierzchni nośnej) tym model będzie szybszy w locie, szybszy przy lądowaniu ale także będzie wymagał większej prędkości do startu.

Mirek, ogólnie masz oczywiście rację, ale niepotrzebnie w tym przypadku straszysz chłopaka. Chyba, że naprawdę uważasz, że te 100-150g więcej w modelu 1800g zauważalnie podniosą jego prędkości. Idę o zakład, że nikt by tego nie zauważył.

Wielu doświadczonych Kolegów lubi mieć (i słusznie) zapas mocy w krytycznym momencie. Większy silnik to większe śmigło, szerszy strumień zaśmigłowy (który też dodaje siły nośnej) i możliwość lepszego dozowania mocy. Początkujący i slaby silnik = kłopoty.

 

Mateusz,

pytasz czy startować pod wiatr, zastanawiasz się czy dobrze starujesz, odkrywasz po fakcie, że niedobrze. Czytaj, korzystaj z filmów na YT. Wiem, powtarzam się po Kolegach, ale jakbyś obejrzał 10-20 filmów, to byś wiedział co to jest łagodny/prawidłowy start. A tak to cała strona postów strzelających na chybił-trafił (dobrze, że Mirek wkleił Ci film), a Ty narzekasz, że jeden jedyny modelarz w Twojej okolicy jest nieuprzejmy, bo nie chce rozmawiać.

 

Jedna rzecz mi została po przeczytaniu Twoich wrażeń: najpierw piszesz, że model rozpędza się bardzo szybko, potem, że startuje po 40 metrach rozbiegu. Więc albo go przytrzymujesz na pasie niepotrzebnie długo (SW w dół i dociskanie nosa do podłoża), albo ten silnik ledwo daje radę. 40 m rozbieg jest wielką sztuką dla początkującego, dla mnie o wiele trudniejszą, niż szybki start z 5m rozbiegiem.

 

Kup mocniejszy silnik. Latać "na rzęsach" będziesz jak się nauczysz latać z zapasem mocy.

No chyba że jesteś ambitny i lubisz wyzwania. ;)

 

Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten model to na oko 120 cm rozpiętości i waży dość sporo a na dodatek dźwiga 80g balastu.

Po założeniu nowego silnika i zdjęciu balastu waga wzrośnie niezbyt dużo, dlatego to rozwiązanie jest całkiem dobre.

Uważam jednak, że lepiej odchudzić to co jest i latać lżejszym modelem bo będzie łatwiej go opanować. Nadmiar mocy tylko z pozoru jest rozwiązaniem ratunkowym.

Większość młodych adeptów latania o tym że ma pod ręku drążek gazu i może nim sterować, przekonuje się dopiero gdy trzeba myśleć o lądowaniu a to oznacza większe prędkości i znacznie mniej czasu na manewry.

 

ms

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile w nadajniku to nie ma znaczenia, ważne aby ustawić na modelu wychylenie SW max 10mm na SK 15mm a lotki po 10mm w górę i 7mm w dół

Jak nauczysz się latać zwiększysz wychylenia.

EXPO ustaw na -30% czyli tak aby z ruchem drążka wychylenia były na początku mniejsze a na końcu zakresu większe.

 

Jeżeli chcesz zobaczyć jak regulować model do lotu, zobacz na mój film na YT "jak zbudowac model ESA- regulacja i oblot"

https://youtu.be/O0DRY-d9o60

Modele ESA to oczywiście zupełnie inne latanie ale zobaczysz tam jak ustawić zakresy wychyleń sw i lotek

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak juz latał na silniku os max 5cmm  mam filmik na telefonie było dobrze był stabilny i dość wolny w sam raz na początek 


i czy można zrobić do niego lotki??


TO JEST TRENEREK CZY KAŻDY TRENEREK MA LOTKI??:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.