Skocz do zawartości

PT 17 z planów Nicka Ziroli


solainer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Jesienią 2014 wpadłem na pomysł zrobienia jakiegoś prostego modelu. Wybrałem PT-17 bo lubię dwupłaty. Poszukałem trochę po internecie i kopiłem plany od Nicka Ziroli. Po paru dniach dotarł polecony z planami. Następnie kupiłem drewno i ruszyłem z budową.

 

Miałem nie robić żadnej relacji przed ukończeniem modelu bo już nie raz zdarzało się ze zaczynałem budować i do końca nie wytrwałem ale może tym razem się uda gdyż do końca prac został mi już całkiem niewiele i mam zamiar wiosną wypróbować dwu letnie wypociny na lotnisku. Z góry przepraszam za jakość zdjęć bo telefonom jednak daleko do lustrzanek. 

 

A tak dłubałem go tej pory:

 

Szkielet kadłuba

 

post-143-0-83033900-1455568587.jpg

post-143-0-40134200-1455568588.jpg

 

Podwozie zrobiłem z blachy stalowej i rurek precyzyjnych, Sprężyny do amortyzatorów zamówiłem z w firmie zajmującej się produkcją sprężyn. Całość pospawałem spawarką. Jestem zadowolony z rezultatu prac i z kosztów nieporównywalnie niższych niż komplet podwozia od Robarta. 

 

post-143-0-84660900-1455568588.jpg

post-143-0-27780300-1455568589.jpg

 

Centropłat zrobiłem troszkę inaczej niż na planach bo zmieniłem też stójki. Na planach były z drutu stalowego 5mm, ja wykonałem je z płaskowników aluminiowych 5x20 mm. Uzyskałem w ten sposób bardzo sztywną i co najważniejsze prostą konstrukcję, czego nie mogę powiedzieć tym co wychodziło mi z drutu. 

 

post-143-0-84389300-1455568589.jpg

 

Szkielet płatów. Wszystko jak na planach bez ulepszeń

 

post-143-0-33750400-1455568590.jpg

post-143-0-91007500-1455568590.jpg

 

Baldachim po oklejeniu

 

post-143-0-42686800-1455568591.jpg

 

Poszycie kadłuba to Oratex malowany na szaro. Imitację blach na grzbiecie kadłuba zrobiłem ze sklejki 0,4mm szpachlowanej i szlifowanej do gładkości. Wszyło całkiem przyzwoicie na tyle że skusiłem się na kilka nitów. 

 

post-143-0-86024200-1455568591.jpg

post-143-0-31987500-1455568592.jpg

 

Usterzenie pokryłem Solartexem gdyż folia była w kolorze jaki potrzebowałem. Solartex jest gorszym materiałem niż Oratex ale przynajmniej nie trzeba było malować. 

 

post-143-0-73464700-1455568599.jpg

post-143-0-30830400-1455568600.jpg

 

Skrzydła pokryłem żółtym Oratexem. Jak widać na załączonym obrazku folie z różnych rolek różnią się odcieniem. Nie spodziewałem się ze tak będzie, ale co zrobić na przyszłość będę wiedział że bezpieczniej jest kupić całość z jednej rolki.

 

post-143-0-79876200-1455568600.jpg

 

Wykończenia ciąg dalszy. Ramki owiewek, sklejka 0,6 mm, szyby z vivaku. 

post-143-0-15907800-1455568601.jpg

post-143-0-57625000-1455568601.jpg

post-143-0-41874800-1455568602.jpg

 

To zdjęcie to ściema, nie mam jeszcze dolnych płatów

 

post-143-0-88728200-1455568602.jpg

 

Kadłub pomalowany i wstępnie ozdobiony

 

 

post-143-0-35141800-1455568603.jpg

post-143-0-73137500-1455568603.jpg

post-143-0-70304100-1455568612.jpg

post-143-0-68735400-1455568614.jpg

post-143-0-17347800-1455568615.jpg

 

Z atrapą silnika poszedłem na łatwiznę. Zakupiłem w Williams Brothers Model Products 7 cylindrów w skali 1/4 i poskładałem z tego silnik. Na tym zdjęciu jeszcze przymocowany na próbę do styropianowego kopyta. 

 

post-143-0-72626800-1455568615.jpg

 

A tu już właściwa owiewka, wylaminowałem ją na kopycie z 3 warstw tkaniny 150 i 3 warstw 80. Po kilku szpachlowaniach wygląda całkiem przyzwoicie.

 

post-143-0-24200200-1455568616.jpg

 

Gotowy silnik. Jak widać właściwy silnik chowa się dość ładnie za atrapą, tylko dwa dolne cylindry są rozcięte na pół. Napęd to DLE 55 z tłumikiem pits w celu uniknięcia krojenia owiewki. Normany tłumik nie miesił się na szerokość.

 

post-143-0-90369000-1455568616.jpg

post-143-0-37054700-1455568617.jpg

post-143-0-88378800-1455568617.jpg

 

Podwozie główne ubrałem w portki z blachy aluminiowej. Wnętrze owiewek jest wypełnione pianką do okien. Usyskałem w ten sposób Twardą blachę sklejoną na całej powierzchni. Trzyma się to bardzo solidnie i na pewno nie zgubię ich w locie.

Tylne podwozie mnie pokonało i kupiłem u Robarta.

 

post-143-0-54554300-1455568630.jpg

post-143-0-63770600-1455568631.jpg

 

Na koniec jeszcze kilka zdjęć praktycznie gotowego kadłuba. Brakuje jedynie trymerów i odciągów na usterzeniu, a z przodu zbiornika paliwa i akumulatorów ale to dopiero zamontuję przy wstępnym wyważaniu. 

 

post-143-0-08589300-1455568632.jpg

post-143-0-02768700-1455568633.jpg

post-143-0-48677200-1455568633.jpg

post-143-0-01157300-1455568634.jpg

post-143-0-44426000-1455568634.jpg

post-143-0-03300100-1455568635.jpg

 

Czas zrobić rolne płaty

 

CDN...

 

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Bardzo świetny model.
Kapitalnie wyszła ta symulacja płótna na kadłubie. Silnik (atrapa) też mi się bardzo podoba.
Trochę szkoda, że nie poleci z 4 taktem, ale pitts powinien trochę dźwięk zmiękczyć.
U mnie na monitorze żółty wpada w bananowy, taki mniej nasycony, niż w oryginalnym. Tak rzeczywiście jest czy to przekłamanie?
jakbyś mógł jeszcze wrzucić w pierwszego posta podstawowe parametry modelu. Wiesz, tutaj większość z nas nie zna na pamięć planów tuzów modelarstwa, jak Zirolli, czy Platt;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za miłe słowa. Rzeczywiście zapomniałem napisać danych modelu, a więc ma się to tak:

Rozpiętość 87 cali czyli około 2,2m

Długość  około 1,7m

Masa – myślę ze w granicach 11-12 kg do startu

Koszty planu z wysyłką to 82 dolary. Na tamtejszy kurs wyszło to jakieś 270 zł i to była jedyna przesyłka jakiej mi nie oclili.

Tylne podwozie po długich negocjacjach sprzedali mi w Robarcie osobno ( teoretycznie występuje w zestawie z przednim). Dałem za nie 72 dolary + wysyłka + vat i cło

Cylindry do silnika coś koło 90 dolarów z przesyłką + vat + cło

Koszty budowy ciężko ocenić  bo zakupy rozłożyły się na długi czas i nie bardzo pamiętam, wiem że poszło sporo drewna, samej balsy 3mm chyba ze 30 desek, foli oratex 12 metrów.

Ale jak to mówią nie ma nic za darmo. Tajnej na pewno było by kupić gotowca z Chin ale czy wato to już kwestia dyskusyjna.

 

 

 

W miedzy czasie zrobiłem komplet żeber do dolnych płatów oraz zmontowałem lotki. Jeden mankament, że obie prawe, ale co zrobić jak się myśli o czymś innym w miedzy czasie. 

 

post-143-0-14404500-1455648460.jpg

post-143-0-61500200-1455648467.jpg

 

Teraz przygotowuje dźwigary i będę składał skrzydła do kupy. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękny model -gratulacje ,koszty przesyłki z USA są strasznie wysokie ,jeśli jeszcze doliczą cło to już "kapica" całkowita,ale efekt końcowy sprawia ,że mimo wszystko warto.Tu jeszcze filmik dla zachęty na pewno go znasz .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,2 m dwupłat i 11-12kg do startu - wspaniały model  :)

Z uwagą będę z obserwował dalsze postępy.

 

PS

Miałem kiedyś GWSowe PT17.

Przepraszam za to porównanie, ale z bardzo daleka nie widać, a nawet tamto styropianowe maleństwo fajnie śmigało i mnie bardzo cieszyło (potem kupił go kolega z forum)  https://www.alexrc.pl/viewtopic.php?f=14&t=4893&start=18

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem wszystkie Twoje modele. Zazdrościłen Ci zawsze bo miałeś dość dużo ciekawych modeli, a ja w tamtych czasach stawiałem pierwsze kroki na jakiś lichych szybowcach i z dwu kanałowym radiu. Na szczęście teraz i ja się mogę czymś pochwalić ale dzięki temu forum i wiedzy jakiej dostarczają tu niektórzy bo bez tego z wieloma rzeczami człowiek by sobie nie poradził.

Też uważam że 12 kg to niezły wynik ale to pewnie dlatego że model nie ma za wiele detali. Nick Ziroli podaje masę około 13-15 kg. Może jak się zacznie wyważanie to też się okaże że będzie ważył 13 kg. Zobaczymy...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W weekend troszkę posiedziałem przy desce i złożyłem płaty. Brakuje paru elementów i kesonu ale po 2 latach budowy nie mogłem się oprzeć pokusie przymiarki. 

 

post-143-0-08806800-1456175079.jpg

post-143-0-70185000-1456175079.jpg

post-143-0-29517900-1456175080.jpg

post-143-0-84849200-1456175080.jpg

 

Zrobiłem też skórzany mieszek- osłonę podwozia ogonowego. 

 

post-143-0-36073900-1456175081.jpg

 

Następny zdjęcia zamieszę po oklejeniu płatów albo już gotowego modelu. Jestem zadowolony z efektu i ze zbliżającego się końca prac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Model praktycznie gotowy ale mam pewne wątpliwości odnośnie ustawienia kątów. Statecznik poziomy ustawiony jest na +3 stopnie. Tak samo jest w oryginale ,gdzieś doczytałem że w celu zwiększenia widoczności z kabiny bo kadłub wtedy jest ustawiony lekko do dołu. Nie ma przez to skłonu silnika i ustawiony jest on na 0 stopni. 

Tak to wygląda na planie:

post-143-0-25212100-1457020914.jpg górny płat

post-143-0-87246000-1457020914.jpg dolny płat

post-143-0-31336100-1457020915.jpg ogon

Górny płat na planach ma być ustawiony na 2,5 -3 stopnie. Ja ustawiłem na 3 stopnie co daje względem ogona 0. Nie wiem jednak co zrobić z dolnym płatem. Na planie jest na +2 stopnie co daje -1 stopień względem ogona. Nie spotkałem się jeszcze z ujemnym kątem zaklinowania dla dolnego płata, z górnym owszem w modelu Ultimate. Znalazłem na Rc universe wypowiedź, że samolot miał ustawiony górny płat na +4 dolny na +3 i ogon na +3 a wiec bez ujemnego natarcia dla żadnego z płatów i sumarycznie +1 dla górnego. 

 

Moje ustawienie rzeczywiście sprawia że gdy ustawimy statecznik na 0stopni, to górny płaty wypada na 0 stopni i oś modelu jest lekko przechylona do przodu. Wydać to nawet na zdjęciu. 

post-143-0-81349600-1457020915.jpg

post-143-0-19503500-1457020916.jpg

post-143-0-61712700-1457020916.jpg

 

Co o tym myślicie, ustawić tak jak na planie czy tak jak w oryginale ? Chciałbym uniknąć błędu żeby nie posłać do piachu modelu w pierwszym locie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś praktycznie skończyłem model, zostało parę drobiazgów, między innymi zastrzały i namalowanie insygniów. Farby mam już przygotowane zostało wykonać lub zlecić wykonanie szablonów. Zastrzały zrobię z listew sosnowych 6x20mm. Będzie trochę skręcania na lotnisku ale nie mam pojęcia jak zrobić całą N aby była pojedynczym elementem. Zamierzam zrobić każdą z poprzeczek osobo i składać to wszystko do kupy przy każdym montażu modelu. 

Zamontowałem już całą elektronikę, ustawiłem wychylenia sterów itp. zostało wyważenie, tak na oko z 20 dkg ołowiu. Wyjdzie na to, że przekrzyczę 12 kg ale to nadal super wynik jak dla modelu który ma ponad 1,3m2 powierzchni nośnej. Jeśli nie zrobiłem jakiegoś byka model powinien latać jak trenerek :) Domalowałem też kolektor wydechowy, teraz rury z cylindrów nie wchodzą do maski tylko już to bardziej przypomina to co być powinno. Zrobić szczegółowy model to jednak nie jest takie proste. Pierwszy raz w życiu robię taki duży model z planów, składania AFR nie liczę choć złożyłem dużo ciekawsze niż ten modele. 

Korzystając z dobrej pogody zrobiłem jeszcze zdjęcia na dworze. O ile w domu nie przeszkadza brak wyposażenia kokpitów to na dworze strasznie daje to po oczach, ale to może kiedyś. 

post-143-0-13846700-1457204847_thumb.jpg

post-143-0-32308900-1457205142_thumb.jpg

post-143-0-60670600-1457205236_thumb.jpg

post-143-0-85064900-1457205384_thumb.jpg

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Namalowałem insygnia. Zrobiłem też zastrzaly z plaskownika aluminiowego oraz mocowanie zastrzałów z teownika aluminiowego. Na chwilę obecną zostało wyważyć i czekać na wiosnę. Następne zdjęcia będąz lotów. Detale dorobię po obrocie. Chciałbym zrobić jeszcze imitację zbiornika paliwa, wykończyć kabiny oraz, zrobić odciągi.

post-143-0-13704100-1457805168_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Ciekawe, co piszesz o tych kątach...

Nie mnie polemizować z Nickiem Zirroli, ale w starych podręcznikach modelarskich i w Modelarzu (dość dawno temu...) spotkałem zasadę, że górny płat ma mieć 0,5-1 stopnia mniejszy kąt zaklinowania....

Było to dla mnie dość logiczne. W sytuacji awaryjnej strugi zrywało na dolnym płacie szybciej, niż na górnym. Model w ten sposób sygnalizował krytyczne kąty natarcia przed wpadnięciem w korkociąg ?

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.