Skocz do zawartości

Stary kadłub nowe problemy


bocian
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam modelarzy po moim wieloletnim niebycie w modelarstwie. Proszę o pomoc w powrocie. 

 

Mam laminatowy kadłub szybowca dł. 123cm, skrzydło balsowe w 60% zrobione (rozp. 2,7m, pow. 58 dm2), profil zbliżony do MH32.Takie mam problemy:

1.statecznik pływający, profil NACA 0009, jaka powierzchnia? Analizowałem dostępne mi plany, dawniej bywało to 25% powierzchni skrzydła, teraz znacznie mniej, a w modelu IDEAL (rozp. 3.2m) statecznik stanowi 10-11% powierzchni skrzydła. Przyjąłem 18% (10,5 dm2) - nie za dużo, jak radzicie? Chętnie bym zmniejszył.

2. czy serwo o sile 2kg wystarczy do napędu ww. statecznika poziomego? Oś obrotu jest 3,5 cm od krawędzi natarcia, bo statecznik pionowy mocno pochylony do tyłu.

3. czy dźwigar-łącznik główny do płata wystarczy ze stali fi 6mm? (kadłub pełny nad płatem, są otwory na druty, skrzydło łamane, będą albo 4 wznosy albo 2 (uszy). Mógłbym ostatecznie zrobić  dwie połówki proste, bez uszów. 

4. skrzydło jest bez lotek i klap, boję się komplikacji i latania od razu z lotkami i klapami, ale na tym etapie skrzydeł mogę je jeszcze zrobić.  Konstrukcyjnie sobie poradzę, co prawda dochodzą 4 serwa. Robić lotki i klapy?

5. jak zrobić zdalne wyczepianie holu?

6. czy stare serwo Hitec HS-300 będzie pracowało ze współczesną aparaturą, np. FlySky FS-i6?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Ad 1 Użyj tego kalkulatora do obliczenia wymaganych rozmiarów stateczników: http://www.charlesriverrc.org/articles/design/SailplaneCalc2005-05-04.xls
Daje naprawdę dobre rezultaty.

Ad 2 Zależy od masy modelu, taka zasada z palca to dobrze mieć serwa o sile "masa modelu"/cm.

 

Ad 3 Skrzydło z dwóch polówek ? 6mm to za mało, 10mm minimum (w lekkim modelu), 12mm lepiej.

 

Ad 4 Rób bez lotek, tylko dobierz odpowiedni wznios i wielkość pionowego z kalkulatora.

 

Ad 6 Będzie współpracowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1

Zdecydowanie ten kalkulator, sam chciałem go podlinkować :)

Niemniej - nie rób statecznikach na profilach NACA, charakteryzują się one dużym 'deadbandem', czyli w zakresie niskich kątów natarcia mają bardzo powolną reakcję na zmianę kąta natarcia.

Tutaj znajdziesz bardzo dobre profile na ogon:
http://charlesriverrc.org/articles/drela-airfoilshop/markdrela-ag-ht-airfoils.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam za podpowiedzi.

Jaką średnicę ma pręt z włókna węglowego jako odpowiednik pręta stalowego, np. w zamian za pręt stalowy fi 10?

Jakie rurki i pręty dobrze "współpracują" ? Np. węglowy pręt i rurka z mosiądzu, rurka aluminiowa czy tylko węglowa?

Czy obie połówki skrzydeł na bagnetach z prętów trzeba skręcić, ściągnąć żeby się nie rozsuwały w locie? 

Skrzydło ma  kesony balsowe, może rurkę węglową wkleić dłuższą niż bagnet w celu wzmocnienia konstrukcji?

Mam ból braku planów, mam kilka starych książek Wojciechowskiego, Schiera, Sztorca, ale plany wcięło. Oglądam dostępne plany w necie, ale są zwykle poglądowe bez szczegółów.

Może jest jakiś praktyczny poradnik, książka. Upatrzyłem sobie plany podobnych szybowców np.

 http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=419&products_id=8191  

Portas -  w przyszłości chcę dorobić wieżyczkę ze spaliną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Wam za podpowiedzi.

Jaką średnicę ma pręt z włókna węglowego jako odpowiednik pręta stalowego, np. w zamian za pręt stalowy fi 10?

Jakie rurki i pręty dobrze "współpracują" ? Np. węglowy pręt i rurka z mosiądzu, rurka aluminiowa czy tylko węglowa?

Czy obie połówki skrzydeł na bagnetach z prętów trzeba skręcić, ściągnąć żeby się nie rozsuwały w locie? 

Skrzydło ma  kesony balsowe, może rurkę węglową wkleić dłuższą niż bagnet w celu wzmocnienia konstrukcji?

Mam ból braku planów, mam kilka starych książek Wojciechowskiego, Schiera, Sztorca, ale plany wcięło. Oglądam dostępne plany w necie, ale są zwykle poglądowe bez szczegółów.

Może jest jakiś praktyczny poradnik, książka. Upatrzyłem sobie plany podobnych szybowców np.

 http://www.modelemax.pl/product_info.php?cPath=419&products_id=8191

Portas -  w przyszłości chcę dorobić wieżyczkę ze spaliną

 

Tanie pręty węglowe lepiej stosować 1:1 względem stalowych, stalowe nawet jak słabsze to się tylko ugną, węglowe strzelają.

 

Rurki mogą być alu, mosiądz, stal i zwijane z włókna szklanego. Najtaniej kupić rurki alu w markecie budowlanym, ale mosiężne się lepiej przyklejają.

 

Polówek nie trzeba skręcać, wystarcza taśma klejąca na łączeniu (i poprawia aerodynamikę).

 

Rurkę bagnetu lepiej wkleić do wewnątrz dźwigara, lub przykleić do sklejkowej ścianki dźwigara i owinąć nasączoną klejem nicią szklaną.

 

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/54962-p-szybowiecmotoszybowiec-3-35m/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.