Skocz do zawartości

Dwupłatowy Wicherek 25 Modyfikowany


Osa
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję za wnikliwą analizę, ale mam jedno zastrzeżenie. Otóż Wicherek w tej wersji MA wznios:

attachicon.gifwznios.jpg

Pisałem we wcześniejszym poście, że wznios nie wpływa na zminę obciążeń aż w takim stopniu jak zwichrzenie.

A poza tym po co na miły Bóg wznios w dwupłacie z lotkami? Chyba tyko dla dla bardzo początkującego do nauki latania.

 

Ma wzniosłe bo nie ma lotek.

Panie Jarku, czy robiąc odpowiednio sztywne skrzydło, z kesonem itp, także konieczne jest zwichrzenie?

 

Wysłane z mojego HTC Desire 820 przy użyciu Tapatalka

Keson kesonem odpowiada za wytrzymałość na skręcania jednego płata - w dwupłacie chodzi sztywność całego układu obu płatów, czyli tak naprawdę "sześcian" punkty mocowania w kadłubie i stójki międzyskrzydłowe + "takielunek" jeśli jest.

 

EDIT

Nie mówię, że zawsze musi być zwichrzenie - w tym wypadku moim zdaniem powinno, bo to mutant nie dwupłat. Jeśli jest dwupłat zaprojektowany wg współczynników np. Dr Munk'a, to nie koniecznie. Drugi plik, który zamieściłem pokazuje opracowanie naukowe, które sugeruje zwichrzenie płata górnego.

 

Nie zajmowałem się dwupłatami klasycznymi - więcej układami tandem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czytaj ze zrozumieniem proszę. Wszystko zależy od przeznaczenia samolotu. Szkolne - OK, bojowe (myśliwce) po co?

Właśnie to Twoje zdanie zmusiło mnie do zastanowienia się nad tym do czego ma być ten model. Odpowiedź wiąże się również z doborem silnika do niego. Otóż w moim wykonaniu z pewnością nie będzie to "akrobat", bo umiejętności nie te. Ma sobie majestatycznie latać po niebie a ja nie mam się stresować, czy mi coś nie odpadnie w locie albo nie skręci skrzydła podczas "wygibasów". I dlatego silnik też nie będzie .46 tylko .28. Nie będzie również klap ale będzie wznios.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czytaj ze zrozumieniem proszę. Wszystko zależy od przeznaczenia samolotu. Szkolne - OK, bojowe (myśliwce) po co?

post-8532-0-85389000-1486832201_thumb.jpgpost-8532-0-56583500-1486832267_thumb.jpgpost-8532-0-47296300-1486832318_thumb.jpg

To nie jest takie proste bo gdyby było to można by przeczytać trzy książki, amerykańską, ruską i angielską n.p. i już. Albo jedną.

I nie potrzebne były by tunele aerodynamiczne, obliczenia i próby w locie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie na podstawie obserwacji różnych dwupłatów i na podstawie tego, co autor modelu napisał gdzieś wcześniej (że żałuje braku wzniosu) zamierzam dać wznios, ale nie 6 a 3 stopnie (już to wcześniej pisałem).

 

Wznios pewnie wyjdzie Ci z możliwości limitowanej  wysokością profilu.

W moim Wicherku 25M jednoskrzydłowym sprawa była prostsza - skrzydła były proste a niewielki potrzebny wznios regulowało się długością zastrzałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

attachicon.gifimages.jpgattachicon.gifSE5-1a.jpgattachicon.gifpup_1st_flight2.jpg

To nie jest takie proste bo gdyby było to można by przeczytać trzy książki, amerykańską, ruską i angielską n.p. i już. Albo jedną.

I nie potrzebne były by tunele aerodynamiczne, obliczenia i próby w locie.

 

Tak stabilizuje się wicherek bez wzniosu poprzecznie i kierunkowo

https://www.youtube.com/watch?v=tfAwWF6m2KU&feature=youtu.be

 

A tak to wygląda na wykresie.

post-16754-0-57585900-1486845519_thumb.png

 

Chyba nieźle jak na model bez wzniosu - czyż nie?  :)

Jak na razie, to tylko ja podaję dowody na moje wywody, a reszta to czcze gadanie.

Koniec kwestii wicherka o zbyt długich skrzydłach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nieźle jak na model bez wzniosu - czyż nie?  :)

Jak na razie, to tylko ja podaję dowody na moje wywody, a reszta to czcze gadanie.

 

 

Fachowa literatura i komputerowe programy projektowe są tylko pomocami przy projektowaniu, a nie dowodami na poprawność projektu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś na WAT w oparciu o symulację komputerową napisał pracę magisterską (jest odnośnik do tego  w moim temacie o Wicherku 25M), że Wicherek z lotkami nie ma prawa latać poprawnie. Tak się przejąłem tym, że w swoim modelu przy jego budowie powiększyłem o 100% powierzchnię SK - fakt, że model idzie prosto jak strzała i pięknie wykonuje zakręty, ale czy było to potrzebne chyba nie. Zgadzam się ze Stefanem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy dużym wzniosie - nie wiem czy dobrze odmieniłem - cokolwiek to miałoby znaczyć, lotki potrafiły zupełnie niedziałać lub działać przeciwnie. Tak, że byłbym ostrożny z jakimikolwiek ostatecznymi stwierdzeniami na temat lotek i wzniosu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Irku i Tomku, właśnie po to są obliczenia lub programy aby sprawdzić jaki wznios będzie odpowiedni, tu - nie za duży.

 

Jarku, przekonałeś mnie. Wznios będzie zerowy. Dziękuję.

 

Możesz uzasadnić ?

Poprzednio, moim zdaniem, napisałeś rozsądnie, że Wicherek będzie bez zwichrzenia, ale ze wzniosem.

W akrobatach wznios będzie przeszkadzał "szaleństwom", ale Tobie w spokojnym Wicherku nie zaszkodzi.

 

Jak to rozumiem ? Tak jak życie uczy.

To dobrze, że Jarkowi wyszła z programu wystarczająca stabilizacja, a potem może być tak, że model niby lata stabilnie, a jednak ciągle trzeba go korygować.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I bądź tu mądry :unsure: Żydowskim targiem zrobię tak, żeby można było zrobić wznios lub go nie robić. Jeszcze nie wiem jak, ale wydaje mi się to wykonalne. Trzeba tylko zastosować inne rozwiązanie niż bagnet, ale jakie? Ewentualnie bagnet wymienny? Chyba gadam od rzeczy, poprawcie mnie, proszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I bądź tu mądry :unsure: Żydowskim targiem zrobię tak, żeby można było zrobić wznios lub go nie robić. Jeszcze nie wiem jak, ale wydaje mi się to wykonalne. Trzeba tylko zastosować inne rozwiązanie niż bagnet, ale jakie? Ewentualnie bagnet wymienny? Chyba gadam od rzeczy, poprawcie mnie, proszę.

 

Projektujesz Ty taki model jaki jest Ci potrzebny.

Wybierasz takie elementy, które mają zapewnić Twoje założenia.

 

Taki dylemat jaki masz ma każdy projektant.

Wyjścia masz dwa, albo dajesz odpowiedni wznios i model sam wyrównuje w locie, albo nie dajesz i wtedy np po zakręcie gdy zostawisz zwis na skrzydło to model dalej sobie z tym zwisem będzie leciał.

 

Dowodem na poprawność konstrukcji jest oblot i co powie oblatywacz.

Każdy projektant by chciał usłyszeć, że jest to pierwszy samolot, w którym nic nie trzeba poprawiać.

Ale to się nie zdarza. :D :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.