Skocz do zawartości

Yak krzyżak V2


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Pierwszy popełniony przez mnie model zaczyna w locie przypominać cegłę, waga obecna to 620g, przy rozpiętości 1m, to sporo. Wpływ na obecną wagę maja przede wszystkim kilometry prętów węglowych i litry kleju. Bardzo pasuje mi odporność modelu na uszkodzenia i zwrotność, dlatego zbuduję model od nowa, ale bazując na zdobytym doświadczeniu wersja będzie udoskonalona, cokolwiek miałoby to znaczyć przy tak prostym modelu.

Założenia:

- rozpiętość 1m

- waga 450 - 500g ( z nadzieją że będzie poniżej 450 ) :)

- elementy poziome epp 10mm

- elementy pionowe epp 15mm

- listwa wzmacniająca skrzydła węglowa 2x10mm.

- listwa wzmacniająca ster wysokości sosnowa 2x10mm

- powozie drutowe z kołami

- całe wyposażenie zamontowane z przodu - poprzednia wersja miała serwa SK i SW w ogonie, ale przy o połowę lżejszym pakiecie przy takim umiejscowieniu serw mogę mieć problem z wyważeniem modelu bez dodatkowego balastu.

 

Wyposażenie

- silnik Emax GT 2210/11 1470 kV

- regulator ABC 20A

- serwa SW i SK TowerPro sg90

- serwo(a) lotek TP sg92

- pakiet Tattu 1000 mAh 45C

 

Waga wypozażenia z odbiornikiem około 230g.

 

Pytania odnośnie rozwiązań, które chcę zastosować:

1. Dźwignie sterów - zastanawiam się czy na SK zrobić jako pul-pul i dać 2 x pręt węglowy 0,5mm, czy lepiej pojedynczy popychacz 1mm? Alternatywne rozwiązanie to serwo w ogonie i napęd bezpośredni, czyli ster zamontowany bezpośrednio na serwie, ale to rozwiązanie może powodować problemy z wyważeniem modelu.

2. Zawiasy - myślę o zastosowaniu zawiasów płytkowych żeby mocowanie było bardziej stabilne, ale ostatnio znalazłem stare dyskietki i podobno z nich są całkiem dobre zawiasy.

3. profil łączenia sterów - rozważam wycięcie na półokrągło, żeby szczelina była mała, ale chyba jest to przerost formy nad treścią. Gdyby zastosować takie rozwiązanie zawiasy musiałyby być płytkowe, żeby było sztywno i stery nie zahaczały przy ruszaniu ( mam nadzieję, że dobrze opisałem o co mi chodzi ).

4. Serwo lotek - chciałbym zastosować jedno sg92, ale nie wiem czy da radę - tu także proszę o podpowiedź.

5. Na wręgę silnika i mocowanie podwozia mam sklejkę 5mm. Ewentualnie w Opolu w modelarskim jest jeszcze sklejka 3,5mm lub balsa 2,5 mm.

 

Do klejenia chyba wybiorę UHU poor, bo polimerowy który mam dość długo schnie jeżeli jest za grubo położony i nie przeschnie wystarczająco przed złożeniem elementów, ale mam wrażenie, że polimerowy tworzy mocniejszą spoinę.

 

Jeszcze pytanie odnośnie napędu. Dzięki TeBe w innym temacie wychodzi, że słusznym śmigłem będzie 7x4 (APC E), ale testowałem napęd w starym yaku i przy śmigle 8x4, waga 530g po otworzeniu przepustnicy na max puściłem samolot trzymając pionowo w górę i nie bardzo chciał się utrzymać - opadał. Zmieniłem śmigło na 9x4,5 i po puszczeniu ciągnie w górę, tylko w/g kalkulatora coś się spali, albo oba ( silnik i regiel ). Czy zmieniać napęd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Masz trochę nie za bardzo pasujący silnik do tego rodzaju modelu. Jest wysokoobrotowy -  do modeli, które mają być szybkie, podczas gdy Ty, do "krzyżaka" potrzebujesz czegoś, co da duży ciąg na śmigle SF,

Proponowałbym taki silnik:

http://abc-rc.pl/silnik-abc-power-a2212-1000kv-195w

Używałem takich w moim pierwszym krzyżaku, potem w Ultronie, przelotnie też w Sbachu z RcFactory.  Teraz będzie dla odmiany napędzał motoszybowiec ;) (Guppy mk2).

Świetny silnik za niewielkie pieniądze. Razem ze śmigłem APC 10x4,7 SF jest idealny do lekkich akrobatek o wadze 400-600g.

 

Osobiście mam jak najgorsze doświadczenia z sg92. Z węglem maja tyle wspólnego, że zębatki są czarne. 

Kiepsko centrują, drgają w pobliżu neutrum. No i nie zauważyłem też, żeby były jakoś specjalnie silniejsze od zwykłych sg90.

Czemu nie dać dwóch serw sg90 jako napęd lotek?

Łatwiej wyregulować, no i zawszeć można różnicowość wychyleń ustawić - a to się bardzo przydaje do "fikołków".

 

Sklejka 5mm na wręgę silnikową to gruba (dosłownie) przesada.

Wystarczy 3mm - ba nawet topolówka 3mm by dała radę.

 

Płaskownik węglowy 2x10 mm to też zbytek.

Jako wzmocnienie daj dwa płaskowniki ,5x3mm wklejone "na sztorc" od góry i od spodu skrzydła - nad sobą, tak, żeby razem tworzyły dźwigar.

 

Jeśli budujesz model z EPP ,to oprócz UHU Pora (który jest świetny przy łączeniu elementów o dużej powierzchni styku), możesz też stosować klej poliuretanowy (który jest fajny, bo pęczniejąc wnika w pory EPP i tworzy bardzo mocną spoinę), no i jako podstawowy do tego tworzywa - cyjanoakryl.

 

Napędy sterów w systemie pull/pull są fajne, bo lekkie i można uzyskać duże wychylenia sterów.

Z tym, że zamiast prętów węglowych proponował bym użyć jakiejś nierozciągliwej nici (kevlarowej, plecionki wędkarskiej, albo nici dentystycznej).

 

Powodzenia w budowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj zrobiłem zakupy w modelarskim i poza płytami doszła też listwa 0,5x10, wiec dźwigar będzie z jednego kawałka, a jak będzie za słaby, zawsze można wymienić na większy. Kupiłem tez sklejkę, mieli na miejscu topole 7warstwową 3,5mm. Koła tez już mam. Ze zmianą silnika na razie muszę się wstrzymać, ale mam na stanie emaxa2822 (1200 kV) najwyżej z nim spróbuje. Chciałem szybszy silnik, żeby śmigło mogło być mniejsze, a to chyba tak nie działa.

 

 

Wysłane telepatycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Długo nic się nie działo, pochłonęło mnie inne hobby - motocykl :). Ale latadełko już prawie skończone. Zostało zamontować 2 serwa i porobić cięgna sterów. Ostatecznie do modelu trafił emax 2822. Waga do lotu z pakietem 1000mAh wyjdzie niecałe 420g z czego jestem bardzo zadowolony.

8edac8dc2a81d7c949cced38a170829e.jpg

Zawieszenie też powinno przetrwać twarde ładowania ;).

53f93ccfd522f969fe8630b533cf25ff.jpg

b9f75c23d99ceb605df74e25daaa730f.jpg

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Yak spędził w powietrzu już trochę czasu, ma się całkiem dobrze i bardzo przyjemnie się nim lata. Silnik zmieniłem jednak na emax gt2210/11 do tego śmigło 9x4.7 SF. W takiej konfiguracji lata mi się najlepiej. Całość z pakietem 1000mah waży 450g. Nic więcej nie usztywniałem węglem. Malowanie - wolna twórczość przy testowaniu aerografu ;).

695eaca4554eef88d5516fe3c0002d26.jpg

 

 

e0def941435d16448cb1e22cf75933d2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pancerny ten twój Yaczek i z takim motorkiem!?.

post-3422-0-33711700-1508479551_thumb.jpg

Mój na zdjęciu , element pionowy kadłuba jest z EPP8-ki, reszta 6-tka, na płacie dla usztywnienia go ma naklejone dwie listwy sosnowe 2x5m/m i to w zupełności wystarcza. ..Silnik E-max CF2805, regielek chyba 10-ka ze śmigłem6x4.5 z drona/ zielone i jest mocniejsze od GWS-a/, do tego pakiet 2S 500mAh.Serwa 3.7 -mio gramowe.Popychacze węglowe fi 1m/m.Loże silnika to 3.2 m/m owocówka.

Dla kolegi wykonałem taki sam, w takiej samej konfiguracji wyposażenia lecz bez podwozia.

post-3422-0-68049000-1508480270_thumb.jpg

Na wolnej przestrzeni  robił wszystkie figury akrobacji łącznie z zawisem na śmigle dając sobie radę nawet przy lekkim wiaterku.

Film z oblotu jest, ale ma dużą pojemność i nie da się go zamieścić na forum.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałeś może jaka wyszła Tobie waga modelu bez pakietu i silnika? Chcę zrobić halówkę i zastanawiam się nad wykorzystaniem tych planów i budowy z epp 5mm. Tylko obawiam się o wagę konstrukcji. Lżej byłoby z depronu, ale bardziej urazowo. Bardzo fajny pomysł z kabiną, chyba zaadoptuję do swojego ;). Serwa 3,7g dają radę? Na lotkach też masz jedno 3.7g?

Jako dźwigar dałem listewkę węglową 0,5x10, miałem przedtem ten sam model z listwą sosnową, ale pękała przy lekkim krecie. Ta węglowa w zupełności daje radę, jest lekka, elastyczna i nie trzeba jej co kilka lotów wymieniać.

 

Co do filmu, to wstaw na YT i link na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model gotowy do lotu ma 185gram.

Odbiornik-6.5grama, silnik-29 gram, pakiecik 30gramy /regiel?+śmigło? + pdwozie? /.Wychodzi że surowy+-120gram.

Serwa są wszystkie 3.7gramowe  GH-S37A analogi i radę dają.Zawiaski są wykonane z "dyskietek" ,tak że lotki chodza lekko i bez oporów.

śmigło stosowałem takie

http://www.rc4max.com/smigla_nylonowe_proprop_6x4_5_-_komplet__prawe_i_lewe_(cw_i_ccw)__zielone,2376,31570.html

Aha.. w kolegi modelu,oprócz tych listew sosnowych,między nimi wlkejona została  pionowo listwa węglowa 3x 0.5 m/m.

Ja bawiłem się z tych planów

Yak-54_v4.pdf 

 

 

epp yak 54 final fuse.pdf

epp yak 54 final wing.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Słowo konstruktywnej krytyki: takim maleństwem lataj bliżej to będzie coś widać oprócz małej kropeczki :) wtedy operator tez będzie miał więcej funu :) Na pewno będziesz miał na przyszłość dobrego pomocnika.

 

A odnośnie samych serw o które pytałem wcześniej to moje mają chyba jakiś defekt albo mój serwo driver jest walniety. W jedna stronę wychylaja się płynnie a w druga strasznie skaczą a w okolicy neutrum się trzęsą. Wiem ze po dołożeniu obciążenia ten efekt ustanie ale mam 8 takich serw (4 z Aliexpress i 4 z Banggooda tylko z inną nalepka ) i wszystkie 8 tak się zachowują. Wiec albo ten typ tak ma albo mój serwo tester nie działa z tymi serwami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.