Skocz do zawartości

Góra v.II DLG


Eryk

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Jakiś czas temu przyszła do mnie taka oto paczka z Bielska-Białej.

52c4dcf43616e6ef.jpg

po rozwinięciu pakunku odnalazłem moje ciężko wyproszone od rodziców 350 zł w takiej skromnej postaci :D (brakuje tutaj tylko stat. Pionowego)

070b501aa16fb7f6.jpg

f47c2f1d14fe7104.jpg

Od razu przystąpiłem do oględzin. Jak się spodziewałem, wszystko było tak jak pisał Piotrek(Góra), czyli drobne niedoskonałości na kadłubie pod postacią ubytków żywicy i lekko niedopracowane natarcie jednej z połówek skrzydła. Wszystko przez to, że już koniecznie chciałem mieć model u siebie, czyt. Poganiałem autora w budowie :twisted:

Podążając dalej za wskazówkami producenta owego rzutka, zacząłem budowę kadłuba od odcięcia nadmiaru materiału i wylaminowania noska wewnątrz kadłuba. Posłużyłem się tutaj tkaniną szklaną 110 g, węglową( chyba 160 g) i ścinkami tkaniny kewlarowo-węglowej. Jako rozdzielacza użyłem pasty do butów. Wszystko było przesączane żywicą L285.

47270d602c800264.jpg

f2b2304490079c81.jpg

Kolejnym krokiem było wklejenie połówek nosków w połówki kadłuba :D tutaj również posłużyłem się L-ką, miejsce łączenia ostrożnie docisnąłem ściskami-żabkami.

18ae760c50cfa746.jpg

Następnie połączyłem wszystko za pomocą CA, po czym na taśmie malarskiej wyrysowałem sobie kształt otworu w kabinie i miejsca na kable. Tutaj poszła w ruch mini szlifierka typu DREMEL.

1f3680a072e7c2cc.jpg

e79f4b059d19b3eb.jpg

No ale żeby to wszystko mi się nie posypało podczas kolejnych prac, trzeba by jeszcze na stałe połączyć kadłub. W tym celu posłużyłem się tkaniną szklaną 48 g, L-ką i zakrzywionym pędzelkiem.

47ed14b0a3234735.jpg

c1f95f2436e8f878.jpg

Korzystając z posiadania mini szlifierki wyciąłem w belce ogonowej rowek na stat. Pionowy, który wkleiłem na DISTAL 4 h i wzmocniłem połączenie tkaniną 48 g.

946336f965869d2d.jpg

W tym momencie nastała przerwa w pracach, w sklepie nie mogli się doprosić serw. Zatem zamówiłem je z modele.sklep.

Niestety nie przewidziałem, że kupując tańsze napotkam na aż takie wielkie problemy.

A mianowicie, serwa przestają o ok. 3 mm i mają znaczne luzy.

1819493f4418ecd3.jpg

Mając wstawiony ‘napęd’ płacie począłem składać wszystko do kupy. No i wyszło tak:

33f8e5c9ed481245.jpg

Nie wiedzieć czemu, połówki do siebie nie pasowały, ale postanowiłem zachować linię spływu i możliwość łatwego montażu samolota kosztem zwiększenia kąta natarcia jednego ucha. (W tle również widać serwo)

Z braku lżejszej tkaniny połączyłem uszy stodziesiątką, w miejscach tulejek na śruby położyłem trochę węgla. Niestety, jak się później okazało, z góry skrzydła nie wystarczyło (obecnie przednia tulejka zrobiła sobie więcej miejsca niszcząc styrodur i laminat), ale nie jest to na tyle poważne, żęby nie dało się tego naprawić ;)

eea16a8ac205f9ac.jpg

To zdjęcie przedstawia kolejny etap prac, jakim było wykończenie instalacji w płacie:

1e8946290a15e4dd.jpg

I w kadłubie:

97e584f7f52087d0.jpg

fe65d5ee249c0ada.jpg

1df041b03bd5a738.jpg

Mocowanie skrzydła w kadłubie (śrubki imbusowe M4):

7731d8479239ca8f.jpg

Mając jeszcze kadłub bez rurki węglowej, postanowiłem wstawić serwa. Założenie było proste- godzinka i robię kolejne rzeczy. Tak się jednak nie stało, wymyślanie jak upchać te serwa do dzioba zajęło mi całe przedpołudnie, efektem tych rozmyślań był jeden wniosek: ‘trzeba wywalić denka od serw’, ale nie mogłem zostawić tak latającej elektronik, więc założyłem koszulkę termokurczliwą i naprężyłem suszarką.

2d00670fd0ca8869.jpg

Następne 4 godziny siedziałem nad półkami, żeby mechanizmy siedziały tak jak chcę i orczyki nigdzie nie ocierały.

Efekt jest taki, że wszystko jest na styk, również akumulator:

affdb6f271c7afc4.jpg

Po wyczerpującym dniu z przodem, trzeba było się zając też tyłem J Udało mi się zrobić możliwie prosto mocowanie stat. Poziomego.

92d9af8f536bb967.jpg

bf3b33b000489616.jpg

Żeby model przypominał już model zabrałem się za składanie kadłuba do kupy. Tutaj posłużyłem się radami Piotrka i w taki oto sposób wklejałem belkę ogonową:

f1f1d56845ec041a.jpg

Skrzydła ustawiłem w osi stołu, żeby wznios był równy względem blatu, pod stat. Poziomy podkładałem styrodur, żeby zatrzymał się w pozycji równoległej do stołu. Następnie rozrobiłem DISTAL i dorzuciłem wypełniacza żeby nie wypłynął za daleko, włożyłem rurkę w kadłub, ustawiłem w osi i obciążyłem zszywaczem :D Tutaj wynik moich starań:

f9f3092f91abcb72.jpg

W międzyczasie spłodziłem (bez skojarzeń ;) ) kołek do rzutu, lecz było jedno ‘ale’, użyłem nie tego węgla:

92de52131ac56cf3.jpg

i musiałem go nareperować, tzn. dorzucić jeszcze trochę warstw tkaniny, no i niestety przybrał na masie. Jego wielkość przeraża :S

34ef5555e76dbcfb.jpg

dc47245ed407e448.jpg

Będąc już przy końcu prac dorwałem się do najgorszej roboty, czyli przypasowywania bowdenów. Podglądnąłem trochę z modelu Spin Czarka. Zrobiłem wszystko w dokładnie taki sposób(oprócz przejścia z wnętrza do zewnątrz, bo tego nie było na zdjęciach :evil: ), przez co serwa mają niestety duży opór. Od razu przestrzegam, lepiej dopłacić trochę i mieć mikrobowden. ;)

4e3e3174355989dc.jpg

86b21c88e32db0ef.jpg

24ab3c53c1be656a.jpg

 

Do niedawna model prezentował się tak:

d5d9e587e30ba8cf.jpg

bdb53f9765be22df.jpg

 

Ale nie było by latania, gdyby nie jakiś ‘kresz’ :D Podczas niekontrolowanego lądowania przywaliłem w ziemię i skrzydło troszkę się nadwerężyło.

6fcf620fc3373a60.jpg

0b7c3e50d7adb4a0.jpg

7f8ef481d80e971a.jpg

Obecnie model lata ... i to wyśmienicie J

939dbbb309709a3a.jpg

1a7a9377aa244e49.jpg

 

Dane:

Rozpiętość: ok. 1470 mm

Cięciwa przy kadłubie: 185 mm

Cięciwa na końcówce: 71 mm

Wznios: ok. 170 mm

Długość: ok. 1100 mm

Masa: 310 g

Powierzchnia: 22,3 dm2

obciążenie powierzchni: 14 g/dm2

 

Wyposażenie:

Lotki: 2x E-sky ek-2 0500 8 g

Głębokość: E-sky ek-2 0500 8 g

Kierunek: TP SG-91R 10 g

Odbiornik: Jeti REX 5 MPD 8 g

Aku: 4x KAN 350 mAh

 

I to by było na tyle. Dziękuję za uwagę :)

PS. przepraszam za nieciekawą jakość zdjęć, ale robione były telefonem, dlatego widać liczne rozmazania, nieostrość lub złe światło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od początku:

- kadłub robi się ciut inaczej i w prostszy sposób. Otóż na początku się laminuje nosek tak jak go zrobiłeś. Potem skleja się polówki razem, przecina je, laminuje, w tzw między czasie sklejasz nosek. też go laminujesz i potem wklejasz w kadłub.

- w skrzydle przed sklejeniem w miejscach gdzie będą śruby robisz dziury w styrodurze i wypełniasz je żywica z mikrobalonem. W ten prosty sposób masz pewnie osadzone śruby.

- warto też coś dać między dźwigarami.

- jak się rzuca modelem? bo z tym innym kątem natarcia to powinny być lekkie problemy

- Troszku źle wstawiłeś serwa w ten kadłub i dlatego miałeś takie problemy:

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=1929&postdays=0&postorder=asc&start=175

Gdybyś kadłub wyciął tak jak ja, to 2 serwa hs 55 bez problemu wchodzą do przodu.

 

No i narazie to tyle. Teraz to pozostało ci praktykować i zacząć uczęszczać na zawody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rzuca się dobrze, czasem tylko potrafi mi uciec, ale to przez moje błędy jako początkującego rzutkarza :D

Na położenie serw nie miałem za bardzo wpływu. nawet jeśli wyciąłbym tak jak Ty, to zyskał bym co najwyżej milimetr, a to niestety nie starczy przy obecnych gabarytach. HSy są na pewno niższe od Esky i TP więc na pewno nie miał bym problemu z mocowaniem.

co do mocowania skrzydła- sądziłem że ten węgiel wszystko utrzyma, no i się przeliczyłem, teraz mam dzień latania mniej :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nieźle tego rzutka zmontowałeś, ciekawe jak wzmocniłeś wyrobione miejsce w skrzydle?

 

Cóż Góra vII - to dobry szybowiec, ale niebawem opiszę prosty sposób przerobienia modelu na "Góra vII upgrejd" 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.