Skocz do zawartości

TommyTom
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Taka ciekawostka dla niedowiarków i tych którzy mierzą prądy serw multimetrem. Dwa obrazki pokazują typowe natężenie prądu pobieranego przez serwo Blue Bird BMS-A56V. Serwo leżało na stole NICZYM nie obciążone a drążek lotek był wychylany "tylko-tylko" mniej więcej tak jak w normalnym locie. Zasilanie 5V. 

 

Dla wyjaśnienia jedna działka na osi pionowej to 100mV co odpowiada 1A pobieranego prądu. To się da zmierzyć chyba tylko miernikiem cęgowym (hallotronowym dla prądu stałego). Obrazek z podstawą czasu 5 ms pokazuje impulsowość poboru. Ten z podstawą 100 ms zresztą też. 

 

Trzeci obrazek to zapis wychyleń serwa o dosłownie 1mm tyle, że ciągle "w obie strony".

 

gJn3MO.png

KpIA0K.png
wKpbRD.png
 
 
EDIT: I jeszcze pomiar w modelu. Jantar na klapach serwa KST X-10 mini. Poniżej prąd po wysunięciu klap "na full" (na stole bez obciążenia aerodynamicznego). Ruszanie pozostałymi serwami niczego nie zmienia bo BEC więcej nie daje. Za to spada napięcie na BEC (na radiu też). Przy baterii naładowanej na 11.3 V w instalacji HV na 7.4V napięcie na BECu spada aż do 6.0V.
 
Rmom6w.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiepski bec. Mi na 3A wszystko działa. Klapy mnie wcale nie dziwią bo to norma w tego typu modelach. I powód dla którego można sie mocno zastanawiać czy watro dawać BF przy failsafe. Jak często latasz na pełnym BF na wysokości ponad 10m?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi na 3A też pozostałe serwa działają tyle, że BEC obniża sam z siebie napięcie i to ostro. Przy instalacji HV nie ma niebezpieczeństwa bo 6.0V to jeszcze dużo powyżej minimalnego napięcia na RX. Gorzej w instalacji na 5V po tam spadek o 1.5V może być katastrofalny.

 

Ano zdarza się latać na full BF przy ucieczce z nazbyt mocnego komina na wysokościach i po 400 m i więcej - ci co próbowali to robić tymi delikatnymi modelami inaczej musieli se kupić nowe skrzydła (Jantar wytrzymuje dużo ale np. Maxa czy Pike już niezabardzo). Wtedy BF jest załączone i przez kilkadziesiąt sekund, choć rzeczywiście staram się zmniejszać BF jak widzę, że model schodzi w dół. 

 

 

 

EDIT: Dobry BEC obniży napięcie, kiepski się zatka i wtedy w ogóle jest klapa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesku. Masz jakieś modelarskie czary mary. Nigdy nie miałem takich cudów czy to w wolnym czy szybkim modelu. Na pewno masz dobrze instalacje zrobioną? Napięcie gdzie mierzysz?

Na radiu. Mam podwójny pomiar - jeden to samo radio podaje napięcie zasilania RX i wysyła toto przez telemetrię (mam na ekranie aparatury) i drugi to pomiar napięcia multimetrem na konektorze w miejscu gdzie normalnie wpina się altisa. Oba pomiary raczej trzeba uznać za poprawne bo różnią się minimalnie. Zobaczę jeszcze oscyloskopem - ale to pewnie w przyszłym tygodniu. Hallotron i duży oscyloskop miałem pożyczany. 

 

 

EDIT 1:

https://youtu.be/T4nENS6LGtY. - to tak na szybko telefonem. Napięcie spada do 6.9V ale miałem jedną rękę zajętą - normalnie spokojnie spada do 6.0V - widzieli to zresztą koledzy na lotnisku.

 

EDIT2: sprawdziłem moim "modelarskim" oscyloskopem (nie mam jak zrobić screenshota z niego - https://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digital-Oscilloscope-Kit-SMD-Soldered-13803K-Version-p-984002.html?utm_source=google&utm_medium=cpc_elc&utm_content=gary&utm_campaign=ds-cpa-ds-Ar&gclid=Cj0KCQjw0PTXBRCGARIsAKNYfG35rwJicEQ5tj3lQfY0P-lILGq3wZm1IJhZwrgKgEjt7R20O1LTRRsaAndCEALw_wcB&cur_warehouse=CN) ale jest to samo. Napięcie nie jest gładką linią tylko oscyluje z dużą częstotliwością tak +/- 0.1 może 0.2 V tak, że kreska napięcia na oscyloskopie jest "gruba" ale spadki są tak samo widoczne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesław, używam regulatora YGE HV z BEC 3A. Zgodnie z zapisem telemetrii zasadniczo napięcia mieszczą się między 7,3 - 7,1 V, okreswo schodzą poniżej do 6,9V. W pikach do 6,5V i 7,4V. Nie widać szczególnych odchyleń w końcowej fazie gdy jest podejście do lądowania na klapach. Nie mierzyłem obciążenia w trakcie obciążenia w Amperach. Napięciowo, przy w miarę dobrym regulatorze nie powinno być problemu z zasilaniem układu.

Ciekawe z jakiej przyczy zanotowałeś tak istotne spadki napięcia.

post-9515-0-88586500-1526580078_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przecież jak spada do 6.5V to jest dokładnie to samo co w moich przykładach. To ile spadnie zależy od poboru więc możesz mieć ciut mniejszy pobór i stąd spadek „tylko” do 6.5V. To prawie 1V i tak baaaaaaardzo dużo i w instalacji niskonapięciowej może skutkować blackoutem odbiornika.

Głównie to chciałem pokazać, że pomiar prądu multimetrem jest niewiarygodny, serwo to silnik elektryczny z czasem ogromnym prądem rozruchowym. I w zasadzie tyle. Po prostu ktoś, gdzieś napisał, że bredzę z prądami. Pokazałem, że nie bredzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To akurat nie ma nic (no dobra niewiele) do rzeczy z prcądami i spadkami napięcia. Mam na grubych. Obejrzysz sobie w BB. Przewody to jest „bul” w d.... w modelu o masie 1100g przewody i konektory to ok 80 g.

 

Pczywiście jest świetne wyjście osobny 2S lipo do avioniki i małe (rzędu 500 mAh) 3S do silnika. Masa zusamen będzie ta sama co 3S 850mAh i bec na ESC. Nie wiem, może spróbuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2S na silniku ogranicza. Taktykę. Te pierwsze 30 s lotu to tak z 70-80% rezultatu końcowego. To dotyczy pomocnika ale też silnika. Mój, gdybym walił w górę, to da mi 400m+. To są ampery. Duże.

 

Zasadniczo wyjść na 10 m i gnać pełnym gazem dookoła lotniska. Konkurenci nie wiedzą co się dzieje. Jak znajdę noszenie to... wiadomo, jak nie to 10 sek do końca i wyjdę na 150m. To tylko przykład bo jest milion niuansów gdzie i kiedy się wyłączyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie to przecież było już przerabiane w F3J. W elektrolotach zapotrzebowanie na ampery jest śmiesznie małe w porównaniu z momentem "strzału" modelu F3J. Wyważacie otwarte drzwi. Ciotka wikipedia i wujek Gogle dostarczą wam potrzebnych informacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.