Skocz do zawartości

Prośba o pomoc w budowie dwupłatowca


Rekomendowane odpowiedzi

Mam ostatnio sporo wolnego czasu wieczorami, i chciał by ten czas poświęcić na zbudowanie modelu.

Chciał bym zbudować model Pittsa  o rozpiętości 1500mm.

Zbudowałem ten model w rozpiętości 1200mm z napędem elektrycznym.

A do wersji 1500mm chciał bym zastosować silnik spalinowy.

I tu pojawia się problem bo z budową elektryka nie było problemów a silnik spalinowy generuje spore wibracje , i dobrze by było żeby konstrukcja się nie rozleciała za nim poleci (jak w ogóle poleci).

Widziałem na forum jak koledzy budują modele ze styropianu pod silniki spalinowe, więc pomyślałem że może i ja spróbuję coś wystrugać.

Model będzie ze styroduru, ale już na początku nie wiem czym pokryć skrzydła i kadłub , aby były mocne i lekkie.

Z laminowaniem żywicą nie mam doświadczenia ale wyczytałem że łatwiej niż żywicą laminuje się lakierem EZEKOTE (chyba to jest lakier?)

Jak wykonać wzmocnienia kadłuba?

Wszystko co będę robił, będę robił pierwszy raz , bo jak dotąd dłubałem tylko w piance z napędem elektrycznym.

Ale nawet sklejając modele z pianki zdążyłem się nauczyć że potrzeba pomyśleć i zaplanować kolejność wykonywanych prac żeby nie robić czegoś dwa razy , lub np zdarzało sie wklejać wzmocnienia w zamkniętym kadłubie przez małą dziurkę , jak jeszcze kilka dni temu kadłub był otwarty i można to było zrobić lepiej szybciej i wygodniej, wystarczyło pomyśleć.

Czy pomoże ktoś zbudować taki model? i pokieruje , co , gdzie , jak i czym?

 

Tak będzie wyglądał kadłub , bo chyba od niego trzeba będzie zacząć.

0aacf8f06d7acc8cgen.jpg

 

0b13264a46eb5fa3gen.jpg

 

Czym i gdzie go zabezpieczyć tak aby silnik spalinowy go nie rozdarł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Oops , tak się spieszyłem , bo powinienem być już w połowie drogi do pracy a ja jeszcze temat w domu pisałem, i z tego pośpiechu mimo że pewnie błąd był podkreślony to ja go nie zauważyłem.

Właśnie o pomoc takich fachowców mi chodzi.

Kilka dni temu odpalałem silnik z pilarki 37ccm wkręcony w imadło, ale po odpaleniu silnik wyskoczył z imadła i ja taki pracujący silnik złapałem w ręce żeby nie upadł na posadzkę.

I w tym momencie miałem okazję zobaczyć jakie wibracje generuje podczas pracy taki silnik bez żadnej amortyzacji.

Tak samo szybko zdałem sobie sprawę że sam nie zaprojektuję wzmocnień kadłuba pod silnik spalinowy.

Jedyne co mi ktoś kiedyś powiedział to żeby na odcinku od początku kadłuba do skrzydła , wykonać klatkę w kształcie sześcianu i ją wkleić w kadłub i dopiero do niej wręga silnikowa, ale czy to dobre rozwiązanie czy są lepsze to już pewnie koledzy pokierują.

Czy od środka trzeba laminować kadłub na całej długości?

Czy do laminowanego kadłuba trzeba wklejać podłużnice np sosnowe?

Bo domyślam się że laminowanie to najlepsza opcja w moim wypadku, ale czy da się to zrobić w domu? które żywice (czy czego tam będę używał) nie za bardzo śmierdzą , bo nie chciał bym dostać jakąś patelnią po głowie od żony, za zapachy w domu.

Co powinienem kupić żeby zacząć coś robić, jaka tkanina? waga gęstość? jaka żywica jaki utwardzacz?

Model będzie miał powierzchnię skrzydeł lekko ponad 80dm2 , w jakiej wadze do lotu najlepiej było by się zmieścić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób szkielet który oblozysz tym styrudorem. Jedyne na czym się musisz skupić to moczniejsza wrega silnika którą uniesie musi silnik. Wibracje rochodza się po konstrukcji, tak ze to sklejaj na jakiś klej do drewna. Podluznice sosnowe, pierwsza wrega sklejka, pozostałe balsa-balsosklejka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model spalinowy to takie trochę moje marzenie, a taki pierwszy chciał bym wykonać sam, poważniejszą konstrukcję za poważniejsze pieniądze pewnie sobie kiedyś kupię juz jako gotowy model do lotu.

Wręgę silnikową planowałem wykonać ze sklejki 5mm.

Sklejał to będę pewnie na soudal 66A.

Czyli nie laminować od środka styroduru?

A jak wykonać taki szkielet żeby był mocny i lekki? to też nie za bardzo wiem jak, miejsce na wysokości dolnego płata i kabiny jest chyba najsłabszym miejscem, ścianki boków kadłuba w tym miejscu są dość niskie.

Co do silnika , wspomniałem o odpalaniu silnika z pilarki , ale żeby ktoś nie pomyślał że ten silnik to do tego modelu.

Do tego modelu kupię typowy silnik modelarski, a tak na marginesie, czy silniki modelarskie tak samo mocno drążą jak silnik z chińskiej pilarki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm? Dobre pytanie jaki silnik?

Dobrze by było jak bym się zmieścił z wagą do lotu około 4kg, lubię jak model ma spory zapas mocy , może z 6kg ciągu?

Podobnym dylematem jest wybór silnika żarowy? benzynowy?.

Jak będzie to silnik benzynowy to pewnie coś około 26ccm , bo słyszałem że te mniejsze są kapryśne , a poza tym nie wiem czy mniejszy poradził by sobie z z tym modelem , a jak jeszcze bym chciał jakieś wygibasy robić, czy wznoszenie pionowe?.

O żarowych wiem tyle co nic , coś tam gdzieś poczytałem i tyle, z benzyniakami mam pewnie większe doświadczenie niż było by mi potrzebne choć i tu doświadczenie jest z silnikami z motocykli , motorowerów czy narzędzi spalinowych typu piła czy kosa, typowego modelarskiego nie miałem w rękach widziałem je tylko w relacjach na forum :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał ja to juz ci nerwów zjadłem chyba :)  i Marcinowi, też już chyba miał mnie powyżej uszu.

Ale chciałem się pochwalić tym że w końcu się na coś zdecydowałem :)

Model który chcę zrobić doświadczony modelarz bez problemu by wykonał.

Natomiast nie doświadczony zrobi nie dość że cegłę to jeszcze mało wytrzymałą.

Dlatego mimo że jeszcze go dobrze nie zacząłem chciał bym go budować, może czegoś tez się nauczę.

Z pomocą fachowców którzy jak widzę budują modele ze styropianu pod napędy spalinowe , pewnie mam szansę skończyć ten model , natomiast sam polegnę już na początku.

Wystarczy wspomnieć ten sam model 1200mm z silnikiem elektrycznym, sam wykombinowałem wręgę do mocowania podwozia i to mocowanie to niewypał.

Dlatego założyłem temat żeby doświadczeni ludzie patrzyli mi na ręce i wytykali błędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zerknij tutaj ,coś po Twojej myśli..

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/57401-akrobat-220-cm-styro-laminat/

 

Ja tam nie widzę w takim modelu dwupłata 1500 mm rozp. silnika z kosy 26 cm .Wagowo pewnie będzie koszmar a konstrukcyjnie to wyzwanie ;)

Ale Twój upór jest godny podziwu ...Ty wycinałeś te połówki kadłuba ? wyglądają przyzwoicie !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie ja wycinałem.

Elementy wycinał modello.

Na zdjęciach jest kadłub z wersji 1200mm rozpiętości, na wtorek będę miał w domu elementy modelu w rozpiętości 1500mm.

Rafał chyba coś pokręciłem , silnik 26ccm planowałem kupić typowo modelarski , taki leciutki , bo te silniki z narzędzi są dość ciężkie.

Ale silnik modelarski benzynowy 26ccm to tylko taki mój wymysł , co do wyboru silnika zdam się na doświadczonych ludzi i co zaproponujecie to to kupię.


Mi jest ciężko o taką fizyczną pomoc doświadczonych ludzi bo nikogo blisko nie mam tak żeby zobaczył podpowiedział i pokierował, wszystko czego doświadczyłem i się nauczyłem to wyniosłem to z tego forum.

Jak pierwszy model budowałem z podkładów to były wpisy że jaja sobie robię itp, ale Bartek umiał zmotywować, pomagał tłumaczył banalne rzeczy, jak mógł a ja i tak nie wszystko rozumiałem, model powstał , latał a później zeżarł go pies.

Później był następny lepszy i następny i tak dobrnąłem to tego aby zrobić sobie coś spalinowego.

Wybrałem ten model bo pasuje mi bardzo to jak on lata, choć wersja elektryczna 1200mm waży prawie 2KG , ten 1500mm będzie sporo cięższy więc też nie wiem czego się spodziewać.

Ja tam się na niego napaliłem jak szczerbaty na suchary , i mam nadzieję go skończyć.

Rafał temat który podesłałeś oglądałem wiele razy , jest to jeden z tematów jakie mnie zmotywowały.

Szkoda że tak nie wiele widać wnętrza kadłuba, z tego co widać to nie za wiele tam jest drewna, za to jest konkretnej grubości wręga silnikowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesiek to prawda że w tym modelu drewna jest niewiele, tylko boki, mocowanie podwozia no i wręga pod mocowanie domku pod silnik, ale wewnątrz,  przednia część kadłuba i jego spód na całej długości  jest za laminowany, strona zewnętrzna oczywiście też laminat, wręga silnikowa jest grubości chyba 8 mm.ale tam mam silnik 70 cc boxer. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza myśl była taka właśnie aby laminować kadłub, Marcin proponuje zrobić konstrukcję klatki od środka kadłuba, ale które rozwiązanie jest lepsze?.

Właśnie Damian tak się przyglądałem że w części ogonowej nie ma nic, żadnych podłużnic, później pomyślałem że coś tam wstawiłeś tylko w zamkniętym kadłubie tego nie widać.

Chciał bym tak ten kadłub zrobić aby był wystarczająco wytrzymały i nie był za ciężki, z wierzchu styrodur pokryję raczej laminatem, ale od środka to zdam się na sugestie kolegów co w tym wypadku będzie najlepsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widze na zdjeciach to ma byc model samolotu Pitts Python (silnik gwiazda).

Moja opinia:

Tego typu model (akrobat) powinien miec kadlub zbudowany troche inaczej, podstawa to sklejkowa rama do ktorej jest zamocowany

silnik,podwozie,pylon skrzydla,serwa,zbiornik paliwa, itd.   Ksztalt zewnetrzny kadluba naturalnie moze byc zrobiony z pianki.

Wysylam link z rysunkami  tego rozwiazania kadluba w modelu Pythona :https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=562495&page=10

Pozdrawiam Wladek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie Władek, chyba dokładnie o coś takiego mi chodziło.

Czyli trzeba by było wyciąć i ażurować taką konstrukcję jak na rysunkach.

To ja chyba tak to rozwiążę , wykonanie tego nie wygląda na coś ponad siły amatora.

Ale mam pytania,

Czy trzeba do takiej konstrukcji laminować kadłub od środka na odcinku od wręgi silnikowej do krawędzi spływu dolnego skrzydła? czy to był by tylko zbędny balast? bo jak by nie było będzie tam zbiornik z paliwem może coś się rozlać , pianka lubi podobno nasiąkać paliwem.

I jakiej grubości sklejki użyć do wykonania takiej konstrukcji jak na rysunkach.

Bo muszę zamówić jakieś materiały bo na stanie to mam jedną deskę balsową 5mm i jedną deskę balsową 2mm i mam jedną skrzynkę po mandarynkach i tyle mam drewna :)


Tak liczyłem na masę około 4kg do lotu ale przeglądając temat od Władka, model z tego tematu ma prawie takie same wymiary i waży chyba 5,3kg no i na filmie całkiem sympatycznie lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Władek za link.

Więc chyba położę laminat od środka kadłuba.

Mam zamiar jutro zamówić tkaninę i żywicę, ale co kupić?

Żywicę chyba zamówię L285 , podobno nie śmierdzi i można używać jej w domu.

A jakiej tkaniny użyć?


I jeszcze chciałem zapytać czy trzeba czymś zagruntować styrodur? czy nie ma takiej potrzeby?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elementy modelu już mam wycięte.

Kupiłem sklejkę modelarską 4mm , na klatkę kadłuba.

Kupiłem również żywicę L285 i tkaninę na kadłub 80g/m2 i tkaninę na skrzydła 25g/m2

Troszkę ten model będzie musiał poczekać w kolejce bo zabrałem się obecnie za miga 29

Ale podczas budowy miga postaram się wyciąć klatkę ze sklejki dla pittsa.

Ktoś gdzieś napisał że nie warto budować powiększonej wersji tego pittsa bo prawie nie ma różnicy w wielkości względem standardowego.

Skleiłem połówki kadłuba i połączyłem je ze sobą gumkami , ale tym sposobem mogłem porównać z wersją standardową, jak dla mnie różnica jest bardzo duża.

Ten standardowy pitts wcale nie jest mały , ale w porównaniu z tym przeskalowanym różnica jest bardzo duża .

1aef0af6c1c0ae16.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Model nie umarł ma się dobrze , a nawet będzie nabierał tępa , bo do tej pory nie działo się nic.

W linku który podesłał Władek można sporo zobaczyć jak to robią inni, ale konkretnej klatki żeby pasowała do mojego modelu raczej nie znajdę.

Więc dziś sam zacząłem rozrysowywać klatkę , wzorując się na konstrukcjach innych modelarzy.

Elementy wytnę z pianki tak żeby wszystko do siebie pasowało, a jak już będę miał gotową pasującą klatkę z pianki , to wtedy odrysuję elementy z pianki na sklejce i wytnę.

Dziś narysowałem i wyciąłem dwie pierwsze wręgi i dwa boki klatki.

Ale mam problem.

W modelu elektrycznym wręga silnikowa była wklejona równo z początkiem kadłuba.

W tym powiększonym modelu pod silnik benzynowy wydaje mi się że trzeba trochę odciąć będzie kadłuba.

Ale ile go odciąć?  gdybym miał w nim montować silnik elektryczny to kadłub został by taki jak jest i na początku kadłuba wkleił bym wręgę silnikową.

A jak to rozwiązać pod silnik benzynowy? nie znając odpowiedzi na to pytanie nie wiem jak długi ma być kadłub np licząc od KN dolnego skrzydła, a tym samym nie wiem jaką w tym miejscu powinna mieć długość klatka ze sklejki i w którym miejscu ma być wręga silnikowa.

Pomoże ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.