Skocz do zawartości


Zdjęcie

CSS 13 albo PO-2 w skali 1:4


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
300 odpowiedzi w tym temacie

#41 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 854 postów
  • Age: 63
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 30 styczeń 2017 - 19:12

Czy aby boki, te kratownice nie są obrócone o 180 stopni (chodzi o pion). Ten widoczny knik powinien być u dołu kadłuba, od razu tworzy on kąt natarcia skrzydła- dno kadłuba i dolna powierzchnia skrzydeł stanowią jedną płaszczyznę (umownie, bo skrzydła mają wznios, więc de facto jedną płaszczyzną nie są).


  • 0

#42 Henio

Henio
  • Modelarz
  • 89 postów
  • Age: 70
  • SkądSłupsk
  • Imię:Henryk

Napisano 30 styczeń 2017 - 19:40

 Zbyszek dobrze prawi ;)


  • 0

#43 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 30 styczeń 2017 - 22:16

Jakże by inaczej? Wyjechałem z kadłubem poza obrys stołu, bo mi "zasadnicza" wręga swym garbem bardzo brużdziła, a płaszczyznę prostopadłą do wszystkich wręg tworzy właśnie ta część kadłuba, na której on teraz leży na stole. Zaokrąglenia powsadzałem tak dla jaj i aby zobaczyć, czy wymiary są zachowane. Jest miodzik! A będzie jeszcze piękniej...
  • 0

#44 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 854 postów
  • Age: 63
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 30 styczeń 2017 - 22:48

Pytanie mi siadło jak nie przymierzając na jakiejś maturze- jestem aktualnie obkuty z tematu. Wczoraj rozrys całości, a dzisiaj wręgi i konstrukcja wewnętrzna. Dobrze że to na podpuchę, bo myślałem, że sklejone na amen.


  • 0

#45 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 31 styczeń 2017 - 10:02

Dzisiaj, kiedy już wyschło moje wczorajsze lepienie, zaspokoiłem swoją ciekawość , a dotyczącą pytania: ile też to teraz waży?

Od początku najcięższym elementem było łoże silnika, solidnie odlane ze stopu "amelinum"  ;)

Ale po kolei:

Postawiłem konstrukcję kadłuba na nogi i powkładałem półwręgi w swoje miejsca, co tak się miało:

 

Zdjęcie0175.jpg

 

i powiesiłem na haku z takim wynikiem:

 

Zdjęcie0174.jpg

 

czyli całkiem przyzwoicie, by nie powiedzieć "Legutko"  ;) Pardon - miało być z małej litery.

Po wsadzeniu przodu kadłuba na miejsce tak teraz się to miało:

 

Zdjęcie0178.jpg

 

a sam ten przód na haku dawał taki wynik:

 

Zdjęcie0180.jpg

 

Czyli razem 1,25 kg, co daje jeszcze zapas 8,75 kg do założonej wagi 10 kg. Ciężko będzie, ale próbować trzeba.


  • 0

#46 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 01 luty 2017 - 10:45

Wczoraj znowu udało mi się chwilę podłubać przy modelu. Ponieważ nikt się nie wypowiedział w sprawie słojów balsowych i ich poprawnym kierunku, to doszedłem samemu do wniosku, że skoro dół kadłuba jest złapany sklejką 3 mm łatwiej giętą wzdłużnie, to pokrycie balsą zrobię odwrotnie, co też uczyniłem i dało to dobry efekt, bo teraz podłoga jest sztywna , jak należy. A okleję całość balsą 1,5, bo taką mam i wg mnie w zupełności to wystarczy.

 

Zdjęcie0183.jpg

 

Teraz muszę krawędzie opiłować i przejść do oklejania w ten sam sposób dalszej części kadłuba.

 

Zdjęcie0182.jpg

 

Dokleiłem też półwręgi oraz górną listwę je łączącą i teraz waży to tyle:

 

Zdjęcie0181.jpg

 

Kolejne zajęcie  to wykonanie płozy ogonowej i jej zamocowanie. Obrazki z planów na ten temat sobie pooglądałem, ale zrobię to podobnie, jak w Fokkerku. Z zewnątrz zaś będzie, jak w oryginale. :)


  • 0

#47 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 03 luty 2017 - 13:32

W środę starałem się zrobić , podobnie jak kolega z równoległego tematu o Moranie, płozę ogonową do mego modelu. Chciałem by była zbliżona do oryginału i odpowiednią fotkę znalazłem w książeczce ze zdjęciami tego samolotu wydaną przez MLP. Taka ta płoza jest w oryginale:

 

Zdjęcie0188.jpg

 

a mi udało się zrobić taką:

 

Zdjęcie0184.jpg

 

jak również zrobić po swojemu amortyzację do niej. Wkleiłem tę wręgę, jak również wręgę ostatnią, czyli 9-tą, będącą częścią statecznika pionowego:

 

Zdjęcie0185.jpg

 

oraz okleiłem od spodu pozostałą część kadłuba:

 

Zdjęcie0186.jpg

 

Jeszcze przed opiłowaniem boków i przed obcięciem listew obrysowych, które nieco wyszły poza 9-tą wręgę.

A tak już po tych zabiegach z wagą całości 0,6 kg.

 

Zdjęcie0187.jpg

 

Teraz zamierzam zrobić statecznik pionowy, a później się zobaczy. 


  • 0

#48 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 05 luty 2017 - 11:50

No i statecznik się zrobił, ja także w pracy na trochę się zatrzymałem i intensywnie myślałem. Bo w głowie powstał mi urojony /jak się okazało później/ problem. Najlepiej źródło tego problemu widać na fotce ze zbudowanym już statecznikiem pionowym:

 

Zdjęcie0191.jpg

 

Statecznik zbudowany dokładnie wg planu, co można nawet porównać patrząc na plan papierowy. Zamocowane także zostały płaskowniki do przykręcenia usterzenia poziomego, które - mam nadzieję - kiedyś powstanie. Stanowi ten statecznik zamkniętą bryłę , a skoro tak, to powstał mi w głowie taki problem: jak w taką zamkniętą bryłę wsadzić całe usterzenie czyli statecznik poziomy wraz ze sterem wysokości? Główkowałem usilnie i nic nie mogłem wymyślić. Więc skontaktowałem się w końcu z moim "przewodnikiem po modelarstwie", czyli naszym Heniem S. Ten dosłownie w momencie mnie oświecił, wykazując mi osobiście /sam to sobie uświadomiłem, Heniu jest zbyt delikatny, aby mi powiedzieć, że jestem matoł do kwadratu  :( / gdzie tkwi błąd w mym rozumowaniu. Usterzenie poziome składa się z dwóch części, z czego sam statecznik stanowi jak gdyby jego połowę /tego usterzenia/ i ta właśnie połówka doskonale mieści się w dziurze w zbudowanym stateczniku pionowy. Przepycha się ją więc przez tę dziurę i mocuje ster wysokości. Proste, jak ten przysłowiowy sznurek w kieszeni. I to najlepszy przykład na to , jak potrzebni są doświadczeni Koledzy  - Modelarze z forum.

To teraz chyba kolej na ster kierunku. :)


  • 0

#49 Slawek_9000

Slawek_9000
  • Modelarz
  • 38 postów
  • Age: 48
  • GG:
  • SkądŁódź
  • Imię:Sławek

Napisano 06 luty 2017 - 13:40

polecam poszukać książki "Samolot Po-2" z lat 40, wydana w jęz. polskim, miała sporo detali pokazanych tego samolotu. Chociaż bez skali, to warto ją poznać. Kiedyś była w BUŁ ale ją zmielili.

Ta górna część tylnego kadłuba w oryginale była odejmowana i dołączana takimi spinkami, warto jakąś tę linię podziału dorobić. W wersji sanitarnej, umieszczano pod tą owiewką pacjenta.


  • 0

#50 Stanisław_

Stanisław_
  • Modelarz
  • 17 postów
  • Skądmałopolskie
  • Imię:Stanisław

Napisano 06 luty 2017 - 15:07

No i statecznik się zrobił, ja także w pracy na trochę się zatrzymałem i intensywnie myślałem. Bo w głowie powstał mi urojony /jak się okazało później/ problem. Najlepiej źródło tego problemu widać na fotce ze zbudowanym już statecznikiem pionowym:

 

attachicon.gifZdjęcie0191.jpg

 

Statecznik zbudowany dokładnie wg planu, co można nawet porównać patrząc na plan papierowy. Zamocowane także zostały płaskowniki do przykręcenia usterzenia poziomego, które - mam nadzieję - kiedyś powstanie. Stanowi ten statecznik zamkniętą bryłę , a skoro tak, to powstał mi w głowie taki problem: jak w taką zamkniętą bryłę wsadzić całe usterzenie czyli statecznik poziomy wraz ze sterem wysokości? Główkowałem usilnie i nic nie mogłem wymyślić. Więc skontaktowałem się w końcu z moim "przewodnikiem po modelarstwie", czyli naszym Heniem S. Ten dosłownie w momencie mnie oświecił, wykazując mi osobiście /sam to sobie uświadomiłem, Heniu jest zbyt delikatny, aby mi powiedzieć, że jestem matoł do kwadratu  :( / gdzie tkwi błąd w mym rozumowaniu. Usterzenie poziome składa się z dwóch części, z czego sam statecznik stanowi jak gdyby jego połowę /tego usterzenia/ i ta właśnie połówka doskonale mieści się w dziurze w zbudowanym stateczniku pionowy. Przepycha się ją więc przez tę dziurę i mocuje ster wysokości. Proste, jak ten przysłowiowy sznurek w kieszeni. I to najlepszy przykład na to , jak potrzebni są doświadczeni Koledzy  - Modelarze z forum.

To teraz chyba kolej na ster kierunku. :)


Witam

 

Mam coś takiego

Załączone pliki


  • 0

#51 Tomasz

Tomasz
  • Modelarz
  • 238 postów
  • Age: 70
  • SkądRumia-Lębork
  • Imię:Tomasz

Napisano 06 luty 2017 - 17:26

Stanisławie materiał rewelacyjny ale dla starszych kolegów- młodzi nie kumaci w tym języku  :D .


  • 0

#52 Stanisław_

Stanisław_
  • Modelarz
  • 17 postów
  • Skądmałopolskie
  • Imię:Stanisław

Napisano 06 luty 2017 - 17:40

Witaj

 

Może to i prawda ale rysunek techniczny znają doskonale.

 

http://mirageswar.com/flot/

w szukaj wpisać Po-2

 

 

pozdrawiam


  • 0

#53 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 06 luty 2017 - 17:44

Bolszoje spasiba Stanisławie. Eto instrukcja, kak siebie postroit sowriemiennyj, lietajuszczij samoliet. Da, możiet byt, czto eto była naszaja liciencja, po kotoroj w Polsze stroili etot samoliet. ;)

A po naszemu, serdeczne dzięki, tej książki jeszcze nie miałem.


  • 0

#54 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 07 luty 2017 - 10:07

Wczoraj ster kierunku sechł:

 

Zdjęcie0192.jpg

 

a dzisiaj przymierzyłem go do kadłuba:

 

Zdjęcie0193.jpg

 

Dzięki książce podesłanej przez Stanisława wychwyciłem już dwa błędy z moich planów papierowych, a to: brak przekątnej poprzeczki w "okienku", tuż nad statecznikiem pionowym i w samym stateczniku  poprzeczki nie tworzą trójkąta, a logicznie biorąc - powinny, ale tak jest na planie, a w książce inaczej. Te błędy są b. proste do skorygowania, co też uczynię. Teraz ster będzie szlifowany i gładzony, a nast. chyba będzie czas na branie się za usterzenie poziome.


  • 0

#55 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 08 luty 2017 - 10:34

Znowu drobny kroczek do przodu:

 

Zdjęcie0194.jpg

 

Prawa strona usterzenia "wylamelkowana", druga też będzie. Nudne to i mało satysfakcjonujące. Ale tak to jest. Byle do wiosny.


  • 0

#56 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1060 postów
  • Age: 53
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 08 luty 2017 - 12:54

idziesz jak burza  :)

 

ale nadal nie wiem jak się ten motorek nazywa


  • 0

#57 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 08 luty 2017 - 16:33

Zapomniałeś Panie Szanowny! Toż Ci szeptałem na ucho, że Saito!


  • 0

#58 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1060 postów
  • Age: 53
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 08 luty 2017 - 18:27

 

 

Usterzenie poziome składa się z dwóch części, z czego sam statecznik stanowi jak gdyby jego połowę /tego usterzenia/ i ta właśnie połówka doskonale mieści się w dziurze w zbudowanym stateczniku pionowy. Przepycha się ją więc przez tę dziurę i mocuje ster wysokości. 

 

ale ja jestem chyba ograniczony jakiś, tzn że będziesz odpinał od zawiasów jedną połówkę steru wysokości do montażu ?


  • 0

#59 motfil

motfil
  • Modelarz
  • 48 postów
  • Age: 50
  • SkądDęblin
  • Imię:Tomek

Napisano 08 luty 2017 - 20:21

Dokładnie tak było w cssie którym latał  śp Marek S


  • 0

#60 MareX

MareX

    MareX

  • Moderatorzy
  • 1274 postów
  • Age: 68
  • SkądKrakow
  • Imię:Marek

Napisano 08 luty 2017 - 21:30

E, tam, e tam... Jak se zmontuję, to będzie zmontowane "na zawsze". Bez zawiasów przepchnę, założę zawiasy, przykleję je "biurowym" z kasztanów i gotowe! Przecież wiesz, że moje modele latają głównie pod sufitem, ale - fakt- do lotniska mam stosunkowo blisko. :-) "Pociak" śp. Pana Marka to było 1: 3, był wożony tu i tam, moja ma być "ćwiarteczka" i raczej nigdzie wożona nie będzie. Nowe lamelki schną, a i półżebra sie zrobiły. Jutro muszę uzupełnić zapas materiałów budowlanych, bo mi balsy 6-tki i 5-tki brakuje.
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych