Skocz do zawartości


Zdjęcie

Autopilot do latającego skrzydła - opis


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
54 odpowiedzi w tym temacie

#1 maxiiii

maxiiii
  • Modelarz
  • 520 postów
  • Age: 49
  • SkądSchwerin
  • Imię:Marek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 08:28

*
Popularny


WSTĘP
 
Poniższy tutorial pozwoli na zamontowanie taniego systemu ardupilota jakim jest ardupilot na apm lub nowszym pixhawku w twoim latającym skrzydle..
 
zalety i wady tego systemu autopilota
 
Cena najprostszego zestawu łącznie z GPS-em to ok 160zł. Bez ok. 90zł ale nie działają wtedy funkcje związane z lataniem po kursie, misje, autostart i automatyczne lądowanie oraz powrót do miejsca startu.
 
Przykładowa cena zestawu na APM 2.8 w komplecie z GPs-em za cenę 34$ to jest 140zł.
 
Za:
- cena 
- umożliwia latanie modelami przez "niemodelarzy"
- darmowe update oprogramowania
- możliwość włączenia rożnych trybów lotu zaczynając od braku stabilizacji poprzez stabilizację na akcelerometrach i żyroskopach kończąc na w pełni autonomicznym locie po wyznaczonej na mapie trasie.
- waga 30g w wersji mini, 60 g w pełnej wersji
- automatyczny start
- automatyczne lądowanie
- automatyczny powrót do miejsca startu po utracie łączności lub po wyczerpaniu bateryjki
- utrzymywanie stałej wysokości w czasie lotu (barometr)
- specjalne tryby lotu do lotów akrobacyjnych
- przełączanie jednym włącznikiem na aparaturze do lotu "do góry nogami" i pełne sterowanie nim
- możliwość sterowania modelem z poziomu telefonu, komputera lub tableta. 
 
 
Przeciw:
- trudna konfiguracja dla tych którzy robią to pierwszy raz
- więcej kabli w modelu
- aparatura musi mieć 6 lub więcej kanałów oraz rozbudowany system mikserów.
 
Oczywiście wszystkie udogodnienia można wyłączyć jednym przełącznikiem na aparaturze i latać "jak bozia przykazała"
 
Zaczynamy:
 
Wersja mission planner zastosowana w tym poradniku to 1.3.36
do pobrania tutaj lako zip bez instalacji:
Sprzet APM 2.6 z GPS 6m.
Nie musisz korzystać z tej wersji. Może to być dowolna wersja dostępna 
na stronie http://firmware.eu.ardupilot.org/ chociaż wtedy komunikaty i rozmieszczenie niektórych ikon będą w innym miejscu.
Peła instrukcja w języku angielskim dostępna jest tutaj
 
Zaczynamy od wgrania oprogramowania samolotu do autopilota.
Po podłączeniu apema do komputera (poprzez gniazdo USB) uruchamiamy MP.
W górnym prawym rogu ustawiamy odpowiedni port i prędkość 115000 (w moim przypadku port nr 17)
 
Nie klikamy conect
 
Snap2.jpg
 
Przechodzimy do zakładki initial setup/wizard.
Wybieramy PLANE i przechodzimy dalej.
Snap3.jpg
 
Ponownie wybieramy numer com-a tak jak poprzednio i przechodzimy dalej.
Snap4.jpg
 
MP wykryje typ sprzętu .......
Snap5.jpg
 
i zacznie  sprawdzać dostępne oprogramowanie.
Zostanie zainstalowane najnowsze dostępne oprogramowanie.
Do APM-a najnowszym oprogramowaniem jest 3.4.
Snap6.jpg
 
Po zainstalowaniu oprogramowania Wizard zacznie kalibrować poszczególne składniki sprzętowe.
Na pierwszy ogień idzie akcelerometr.
Naciskamy START i wykonujemy kolejno wszystkie czynności nakazane przez WIZARDA.
Czyli najpierw ustawiamy poziom (w tej chwili nie musi to być bardzo dokładne - wystarczy stół lub podłoga.
Lewe skrzydło na dole  i naciskamy CONTINUE.
Nastepnie w prawo, przodem w dół, przodem do góry i do góry nogami. Za każdym razem naciskając CONTINUE.
Snap7.jpg
 
Powyższe czynności wykonujemy do momentu uzyskania poniższego komunikatu.
Pamiętaj pochylanie skrzydła nie musi być o 90st. a tylko do 90 stopni.
APM zczytuje wartości dodatnie lub ujemne a nie ich wartość kątową.
Snap8.jpg
 
Kolejny element do kalibracji to kompas. Wymaga on jednak większej uwagi i prawidłowego ustawienia więc ten element pomijamy. Kompas będzie trzeba kalibrować osobo.
Snap9.jpg
Kolejne ustawienie to kalibracja power module czyli układu zasilającego i pomiarowego napięcia i prądu pobieranego 
prze skrzydełko. Element bardzo przydatny jednak nie jest konieczny.
wpisujemy te parametry jak na rysunku a w miejscu pojemności baterii wpisujemy pojemność baterii która będzie zasilać skrzydełko.
Jest to tylko wielkość orientacyjna nie mająca większego wpływu na działanie autopilota.
Snap10.jpg
 
Następnym elementem jest czujnik prędkości tak zwany rurka pitota.
W copterach nie jest potrzebny wcale a w samolotach jest to jeden z podstawowych elementów.
Zalecany ale nie konieczny.
Pokazuje prędkość skrzydła względem środowiska czyli powietrza.
Pozwala na lot nawet przy zerowej prędkości GPS:))  
Snap11.jpg
 
Kolej teraz na kalibrację aparatury. pod koniec dam przykładowe ustawienie mojej aparatury
ale na użytek wizarda teraz będziemy kalibrować to co jest najważniejsze czyli 4 podstawowe kanały.
 
Odbiornik podłączamy do INPUT
kanał 1 do in 1, 2 do 2 itd
Jeżeli używamy wyjścia PPM z odbiornika kabelek podłączamy do IN 1 a na pinach sygnałowych 
2 i 3 wkładamy zworkę.
 
Snap12.jpg
 
wychylając wszystkimi drążkami ustawiamy wszystkie endpointy i midpointy.
Nie widzę potrzeby ustawień 1100 i 1900 jako mushave. Autopilot sam wpisze odpowiednio prawidłowe wartości.
PAMIĘTAJ
 
Jeżeli zmieniasz parametry w aparaturze na podstawowych kanałach wykonaj ponowną kalibrację aparatury w MP.
Ominiesz wtedy kilka niespodzianek w locie:)
Snap13.jpg
 
W autopilocie masz do dyspozycji kilka trybów lotu. Na tym ekranie masz możliwość wpisania swoich ulubionych.
Jeżeli nie masz jeszcze takich wpisz takie jak są na rysunku.
Potem możesz je dowolnie zmieniać dostosowując je do swoich predyspozycji i potrzeb.
Trybu lotu nr 6 nie zmienisz w tych ustawieniach i nie widzę zresztą takiej potrzeby.
Można to zmieniać ręcznie w ustawieniach zaawansowanych.
Snap14.jpg
 
Kolej na podsumowanie kalibracji. Jeżeli wszystko jest na zielono kalibracja została przeprowadzona prawidłowo.
Na czerwono może być kompas i pre arm.
Snap17.jpg
 
W kolejnym etapie ustawiamy FS czyli FAIL SAFE, reakcje autopilota na kłopoty.
Throotlle failsafe enable wybieramy enable.
Oznacza to, że jeżeli autopilot straci połączenie z radyjkiem i poziom thr na 3 kanale spadnie poniżej thrs_FS_value (w tym przypadku 950) to po czasie long failsafe timeout (w tym przypadku 5s)  wykona long failsafe action (w tym przypadku powrót do miejsca startu i będzie wykonywał koła ((standardowo promień 90m) na wysokości ustalonej w parametrach (w standardzie 100m)
short faisafe action oznacza co skrzydło będzie wykonywać po utracie łączności w pierwszych 5 sekundach.
Snap18.jpg
 
Kalibracja kompasu.
 
Kompas jest bardzo ważnym elementem w prawidłowym działaniu autopilota.
Jest wykorzystywany w wielu trybach lotu takich jak RTL, CRUISE LOITER czy START w trybie AUTO.
 
Zła i niedokładna kalibracja kompasu może powodować nieprawidłowy i niekontrolowany lot taki jak:
 
- W trybie RTL brak powrotu na miejsce startu i minięcie celu i lot po spirali oddalającej.
a w niektórych przypadkach nawet odlot do pierwotnie ustawionych współrzędnych (Afryka).
 
Pierwszą czynnością jaka musimy wykonać jest fizyczne sprawdzenie położenia magnetometru.
 
Znajduje się on na płytce GPS zazwyczaj pod spodem.
 
Ze względu na sporą ilość dostępnych typów GPS z kompasem na rynku nie polecam sugerowanie się strzałka na obudowie.
 Należy rozkręcić taki GPS i fizycznie to sprawdzić.
 
image077.jpg
 
GPS należy ustawić w taki sposób aby plecy literki L skierowane były w kierunku przodu koptera
i jeżeli kompas będzie znajdował się pod spodem płytki to w MP należy ustawić ROTATION ROLL 180.
 
Przechodzimy do zakładki Initial setup - mandatowy hardware – compass.
 
Snap19.jpg
 
Ustawiamy wszystkie „fajeczki” zgodnie ze zdjęciem.
 
Linku declination website nie są aktywne.
 
Następnie klikamy na Live Calibration -  OK.
 
Obracając modelem we wszystkich osiach APM zbiera próbki.
Nie jest potrzebna żadna reguła obracania - obracamy dowolnie w trzech osiach.
Snap21.jpg
 
 
 i po uzyskaniu zadowalającego wyniku powinien ukazać się komunikat:
 
image090.jpg
 
Dozwolony ofset to 250 max, ale najlepsza kalibracja powinna zakończyć się dwoma wartościami poniżej 100 a trzecia poniżej 20.
Każdy wynik powyżej 250 jest nieprawidłowy i kalibrację należy wykonać jeszcze raz.
 
Uwaga zafałszowanie danych offsetu może nastąpić jeżeli kalibrację wykonujemy w domu gdzie w pobliżu może znajdować się kaloryfer, kominek lub inne metalowe elementy. Nieodpowiednie jest też stosowanie śrubek metalowych w odległości mniejszej niż 10 cm od kompasu.
Dlatego zaleca się kalibrację kompasu na świeżym powietrzu z daleka od przedmiotów metalowych.
 
Podłączenie GPS-a z kompasem w APM 2,6
 
Snap35.jpg
 
Jeżeli posiadasz APM-a w wersji 2.8 kompas podłącza się w inne miejsce.
luopanwai-MS-01.jpg
 
Sprawdź też czy na twojej płytce nie ma czasami kompasu.
kompas.jpg
 
Jeżeli posiadasz wersję apema z kompasem na pokładzie to wtedy:
1. można nie podłączać kompasu zewnętrznego a wtedy w ustawieniach zdejmujemy fajeczkę z EXTERNALY MOUNTED i rotation ustawiamy na NONE.
2. jeżeli chcemy jednak użyć zewnętrznego kompasu zdejmujemy zworkę z miejsca zaznaczonego czerwonym kółkiem na zdjęciu powyżej. 
Pozostałe czynności i ustawienia wykonujemy jak przy normalnej kalibracji.
 
W przypadku kompasu na płytce APM-a mamy mniejsze prawdopodobieństwo rozkalibrowania kompasu ze względu na przypadkowe poruszenie GPS-a i zmianę jego położenia.
Przy ustawieniu na kompas wewnętrzny położenie GPS-a nie ma żadnego znaczenia.
 
I to cała kalibracja.
 
Teraz należy sprawdzić czy wszystko zostało wykonane prawidłowo.
 
Ustawiamy skrzydło na podłodze przodem na północ. 
Kierunek północny należy określić innym sposobem (kompas, mech :-P  albo google map).
 
Na HUD-ie sprawdzamy czy odpracowany kierunek z kompasu pokazuje północ (literkę N lub wartość w okolicy 0)
 
image093.jpg
 
Następnie obracamy skrzydło o 90 stopni w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).
 
Na HUD-ie powinien ustawić się zachód (literka W lub okolice 270).
 
Jeżeli te wskazania są prawidłowe możemy uznać że kompas jest skalibrowany prawidłowo,
oczywiście kalibrację wykonujemy gdy GPS umocowany jest na skrzydle, a nie „na stole”.
 
 
Przechodzimy do zakładki initial setup/failsafe
W zaznaczonym miejscu wpisujemy minimalne napięcie dla pakietu przy jakim model wróci do miejsca startu.
Dla pakietu 4S najczęściej jest to wartość 13,9V. Przy pakietach multistara 10C można wpisać 13.6V.
 
Przy okazji w tym menu możemy sprawdzić działanie failsafe odbiornika.
Przy włączonym radiu w słupku radio i radio 3 powinno mieć wartość powyżej 950. Teraz wyłączamy aparaturę i ta wartość powinna zmniejszyć się do wartości poniżej 950 najczęściej ok 900 lub do wartości ustalonej jeżeli używamy odbiorników LRS.
Jeżeli tak się nie dzieje należy w aparaturze i odbiorniku ustawić odpowiednie ustawienia zgodnie z instrukcją od aparatury.
Snap23.jpg
 
Kolejnym etapem kalibracji jest ponowne ustawienie poziomu. Skrzydło należy położyć na ziemi i kliknąć Calibrate level.
Po chwili pojawi się napis succesfull.
Snap24.jpg
 
Prawidłowe ustawienie poziomu sprawdzamy na HUD-zie. Poziom wynosi wtedy 0 stopni.
Ustawienie poziomu uzależnione jest od specyfiki budowy modelu i przy skrzydle najczęściej jest to właśnie poziom względem dolnej powierzchni skrzydła bez kół i innych podpórek. 
Snap26.jpg
 
 
Na tym można zakończyć podstawową kalibrację autopilota.
Powyższe ustawienia dla wszystkich modeli latających w stylu skrzydło i samolot jest właściwie identyczne. Różnice pojawiają się dopiero w ustawieniach zaawansowanych.
=====================================================
 
Miksowanie kanałów wykonuje się w autopilocie. Podstawowe cztery kanały w aparaturze mają być czyste - niezmiksowane, bez EXPO lub DR.
 
Wyszukujemy parametr ELEVON_MIXING i zmieniamy go z "0" na "1" oraz klikamy write.
Każda zmiana parametrów w MP musi zostać zapisana w autopilocie poprzez kliknięcie na write params.
Snap27.jpg
 
W skrzydle silnik podłączony jest do OUT 3
Serwa do OUT 1 i 2
Zgodnie z rysunkiem
APM_2_5_PLANE_V_ELEVONS_enc.jpg
 
teraz jest kolej na ustawienie rewersów w celu prawidłowego działania autopilota. 
Ważna jest kolejność i nie można jej zmieniać.
 
Ustawiamy tryb lotu MANUAL.
 
Zmieniamy parametr ELEVON_OUTPUT wpisując po kolei cyfry od 1 do 8.
Snap28.jpg
 
Zmiana tego parametru jest uzależniona tylko i wyłącznie od mechanicznego zamocowania serw w skrzydle.
 
 
Zmieniając ten parametr należy doprowadzić do sytuacji gdzie:
prawy drążek do przodu - lotki w dół.
prawy drążek do siebie - lotki do góry.
 
 
 
Następnie przesuwamy prawy drążek w lewo  
Lewa lotka idzie do góry, prawa w dół.
 
dalej przesuwamy prawy drążek w prawo  
Lewa lotka idzie w dół, prawa góry.
 
Jeżeli jest odwrotnie w aparaturze ustawiamy rewers na kanale 1.
 
Po zakończeniu kalibracji w trybie manual już nic nie zmieniamy a aparaturze.
 
Przełączamy tryb lotu na podstawową stabilizację czyli FBWA
 
Sprawdzamy działanie aparatury wychylając prawy drążek. Zachowanie lotek powinno być takie same jak w trybie manual.
 
Następnie odstawiamy włączoną aparaturę na bok i sprawdzamy działanie autopilota.
 
Podnosimy przód skrzydła do góry.
Lotki powinny przesunąć się w dół.
Podnosimy tył skrzydła do góry.
Lotki powinny przesunąć się do góry.
 
Jeżeli działanie lotek jest odwrotne należy zmienić parametr RC2_REV na "-1"
Snap29.jpg
 
Wychylenia lotek w trybach stabilizacji jest o wiele mniejsze niż w trybie manual. W czasie lotu wychyleniem steruje autopilot.
 
Następnie podnosimy lewe skrzydło do góry.
Lewa lotka podnosi się a prawa opada.
 
Podnosimy prawe skrzydło do góry.
Lewa lotka opada a prawa podnosi się.
 
Jeżeli lotki działają odwrotnie ależy zmienić parametr RC1_REV na "-1"
Snap31.jpg
 
Powyższe sprawdzenia są bardzo ważne i bez ich prawidłowego działania
 nie ma możliwości prawidłowego latania w trybach autopilota. 
Testy te przed pierwszym startem należy sprawdzić kilkukrotnie aby w czasie lotu nie było żadnych niespodzianek.
 
=============================================================================
 
Konfiguracja radyjka.
 
Na poniższych zdjęciach przedstawiam moją sprawdzoną konfigurację.Oprogramowanie radia er9x.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
 
Podporządkowanie przełączników.
RUD - autopilot - manual
ELE - RTL
P3 - gimbal
ID0 - FBWA
ID1 - FBWB
ID2 - CRUISE
AIL - AUTO
TRN - Lot odwrócony
GEAR - coś np światełka.
 
potrzebne kanały:
1 i 2 sterowanie
3 silnik
4 wolny
5 wolny
6 lot odwrócony 
7 wolny
8 tryby lotu
 
Jak widać do latania z autopilotem możemy zastosować pięciokanałową aparaturę.
 
Powyższe ustawienia już pozwalają na pierwszy lot. 
 
Sposób startu:
 
1. ustawiamy tryb lotu manual
2. lewy drążek w dół i prawo na kilka sekund. Nastąpi uzbrojenie silnika. W standardzie wyłączone jest rozbrajanie silnika i uważam, że to nie powinno być zmienione.
3. trzymając mocno skrzydło jedną ręką dodajemy gazu i sprawdzamy czy silnik pracuje w pełnym zakresie obrotów. Jeżeli tak to zatrzymujemy silnik i wychylamy lotki w dowolnych kierunkach sprawdzając czy prawidłowo wychylają się.
Sprawdzenie przedstartowe jest gotowe.
4. przełączamy tryb lotu na  FWBA.
5. Sprawdzamy wychylenia lotek i ewentualnie start silnika.
6. dodajemy gazu na "full" 
7. prawy drążek przyciągamy maksymalnie do siebie.
8. rzucamy skrzydłem.
 
Skrzydełko powoli rozpędza się i unosi.
A dalej to już jak kto chce.
 
Standardowo kąt wznoszenia ustawiony jest na 20 stopni i to z tego powodu w trybie FBWA maksymalne wychylenie prawego drążka "ELE" powoduje ustawienie skrzydła względem poziomu "LEVEL" o te 20 stopni.
 
Proponuję już od początku zmienić 
LIM_PITCH_MIN na "-30"
LIM_PITCH_MAX na "30"
parametr ten decyduje o maksymalnym i minimalnym kącie wznoszenia.
 
Parametr ALT_HOLD_RTL zmieniamy na 7000 czyli po wykonaniu RTL skrzydło będzie wykonywać koła na wysokości 70 m o średnicy WP_RADIUS (standardowo 90metrów)
 
Przy okazji tego parametru należy także zaznaczyć, że w copterach dokładność wynosi ok 2 metrów a w samolotach ok 90 metrów i zwykły GPS 6M jest wystarczający do prawidłowego latania.
 
 
A TERAZ CAŁA ŚMIETANKA czyli 
 
Automatyczny start
 
Sposobów na automatyczny start jest kilka ale opiszę mój ulubiony.
Ze względu, że na moim lotnisku nie mam płyty startowej muszę rzucać skrzydłem ręcznie.
 
sposób ręczny.
1. po przejściu sprawdzenia lotek i silnika w trybie manual ustawiamy tryb auto. w tym momencie ważny jest kierunek względem północy. Parametry kompasu zostają zapamiętane i start odbywa się w kierunku w jakim było skrzydło z chwilą przełączenia w AUTO.
2. szarpię skrzydłem w celu uzyskania przyspieszenia TKOFF_THR_MINACC
3. silnik załącza się po czasie TKOFF_THR_DELAY i wchodzi na obroty max TKOFF_THR_MAX
4 rzucamy skrzydłem i obserwujemy wspaniały start bez naszego udziału.
5 skrzydło wykonuje zaprogramowany lot a w tym przypadku 
startpod kątem P1 i lot na wysokość ALT (40 metrów) oraz RTL na wysokość 70metrów. 
To znaczy parkuje nad naszą głową wykonując kółka 90m i czeka na naszą decyzję co dalej.
6. wyłączamy tryb AUTO i latamy, latamy latamy........
 
d4e181ca426e55ce.jpg
 
Gotowy plik do autostartu
 
8202cd8fd6ca6586.jpg
 
Ładowanie pliku autostartu
 
Po rozpakowaniu pliku ładujemy plik do MP przez klawisz LOAD WP.
Na pytanie o zmianie punktu HOME odpowiadamy twierdząco.
Następnie poprzez klawisz WRITE WP zapisujemy autostart do autopilota.
 
Jeżeli po wstrząśnięciu skrzydłem silnik nie uruchomi się oznacza to:
1. brak fixa GPS
2. brak wprowadzonego autostartu
3. brak ustawionego trybu AUTO
4. nie uzbrojony silnik.
 
Tak wygląda autostart.
 
Krótkie omówienie podstawowych trybów lotu.
 
1. MANUAL
tryb lotu z pominięciem wszelkich wspomagaczy - latasz jak nasi tatusiowie bez abesów i wspomagania kierownicy.
 
2. FBWA
podstawowy tryb lotu ze wspomagaczem typu żyroskop i akcelerometr. Utrzymuje stabilizację lotu bez żadnych pomiarów wysokości czy pomiaru kierunku lotu. Można porównać do trybu lotu z coptera STABILIZE.
 
3. FBWB 
zawiera wszystkie stabilizacje trybu fbwa ale dodatkowo utrzymuje wysokość na podstawie barometru. Wykorzystuje także rurkę pitota. Minimalna wartość drążka gazu odpowiada wartości FBW min. a maksymalne wychylenie drążka FBW max. Nie można wyłączyć silnika. Podobny do ALTHOLD w copterze.
 
ACRO
tryb podobny do manual ale po puszczeniu drążków następuje stabilizacja lotu poziomego.
 
CRUISE
Pełne wykorzystanie wszystkich wspomagaczy takich jak akcelerometry, żyra, baro, kompas, pitot czy GPS. Autopilot samoczynnie wyznacza sobie punkt w przestrzeni 1 km przed dziobem i dąży do niego. ruszając drążkami punkt ten jest zmieniany w RT.
 
AUTO
tryb autonomiczny czyli autostart, lądowanie czy lot po punktach na mapie nawet przy wyłączonej aparaturze.
 
CIRCLE
wykonuje lot po okręgu w miejscu włączenia tego trybu. Wykorzystuje wszystkie wspomagacze.
 
DODATKI do trybów lotu.
 
Tryb odwrócony.
 
Pod dowolny przełącznik w aparaturze i dowolny wolny kanał ( u mnie TRN i kanał 6)
można podłączyć automatyczne obracanie skrzydła do góry nogami. Można robić to w dowolnym trybie lotu.
W konfiguracji należy podać tylko na jakim kanale ma odbywać się odwacanie.
Snap34.jpg
 
AUTOTUNE czyli pidowanie automatyczne.
 
Zamieniamy jeden z trybów lotu na autotune.
Snap36.jpg
 
Startujemy skrzydłem na ok 50 - 100m do góry. (to tak dla bezpieczeństwa)
włączamy tryb autotune, jest to taki sam tryb jak FBWA ale w czasie lotu zmienia PID-y.
Prawym drążkiem wykonujemy energiczne ruch w skrajne wartości. 
W trakcie tych ruchów zapisywane są nowe wartości co 10 sekund. 
Po chwili jeżeli stwierdzimy, że skrzydło lata tak jak chcemy przerywamy autotune i już mamy gotowe pidowanie.
Całkowite pidowanie nie trwało u mnie więcej niż 1 minuta.
Skrzydełko nie powinno być już tak ospałe jak poprzednio.
 
Podłączenie OSD
 
Aby uzyskać nałożone na obraz z kamery parametry lotu należy podłączyć kamerę, nadajnik i minimosd
według schematu poniżej. Nic więcej nie trzeba zmieniać zacznie działać "od strzała".
 
DiagramaMinimOSD.jpg

  • 8

#2 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3083 postów
  • Age: 53
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 08:48

Wielkie Brawo i szacun za takie wyczerpujące przeprowadzenie krok po kroku. Już pare razy zabierałem się za ustawienia mego apm ale zawsze gdzieś na początku kończyłem nie wiedząc co dalej robić. 

Temat powinien być wklejony na stałe by w każdej chwili od razu można było do niego wejść.


  • 0

#3 Speedaco

Speedaco
  • Modelarz
  • 192 postów
  • Age: 59
  • SkądMyślenice
  • Imię:Andrzej

Napisano 15 kwiecień 2017 - 08:51

Super opis! Kawał dobrej roboty!!  Czy dałoby się zrobić taki tutorial dla łódki zdalnie sterowanej - dwusilnikowej?? Było by super! Są szczątkowe informacje to tu to tam ale nie ma czegoś co kompleksowo opisywałoby temat pływania  modelami przez "niemodelarzy" np. na bazie najpopularniejszej ostatnio aparatury FlySkyI6...


  • 0

#4 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3083 postów
  • Age: 53
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:04

Andrzej, chyba wystarczy odhaczyć model kołowy? Wydawało mi się, że na moim był też symbol łodzi ale mogło mi się wydawać.


  • 0

#5 TOMEK.CEKALA

TOMEK.CEKALA
  • Modelarz
  • 595 postów
  • Age: 37
  • SkądRydzewo-Ostrołęka
  • Imię:Tomek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:14

Super, takich instrukcji brakuje na forach, świetna robota.


  • 0

#6 CichyBart

CichyBart
  • Modelarz
  • 267 postów
  • Age: 34
  • GG:
  • SkądKonin / Poznań
  • Imię:Bartek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:25

Pogratulować opisu. W przeciągu 2ch miesięcy przyda mi się - będę zgłaszać ewentualne uwagi.

Aktualnie jest promocja: 28,98$ (~116zł) do 20 kwietnia.


  • 0

#7 Exu

Exu
  • Modelarz
  • 52 postów
  • Age: 30
  • SkądPiaseczno i okolice
  • Imię:Piotr

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:36

Powiem tylko... dziękujemy  :)  :D

 

Super opis, tego naprawdę brakuje podczas pierwszych kroków. 


  • 0

#8 CichyBart

CichyBart
  • Modelarz
  • 267 postów
  • Age: 34
  • GG:
  • SkądKonin / Poznań
  • Imię:Bartek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:37

Jak byś dorabiał OSD do tego warto by było uzupełnić. Byłby komplet wtedy :)


  • 0

#9 maxiiii

maxiiii
  • Modelarz
  • 520 postów
  • Age: 49
  • SkądSchwerin
  • Imię:Marek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:58

Super opis! Kawał dobrej roboty!!  Czy dałoby się zrobić taki tutorial dla łódki zdalnie sterowanej - dwusilnikowej?? Było by super! Są szczątkowe informacje to tu to tam ale nie ma czegoś co kompleksowo opisywałoby temat pływania  modelami przez "niemodelarzy" np. na bazie najpopularniejszej ostatnio aparatury FlySkyI6...

Na początku był copter, teraz skrzydełko potem będzie w planie samolot a na końcu łódka. 

 

Jak byś dorabiał OSD do tego warto by było uzupełnić. Byłby komplet wtedy :)

 

Opis cały czas jest uzupełniany, a to dobry pomysł.


  • 0

#10 Speedaco

Speedaco
  • Modelarz
  • 192 postów
  • Age: 59
  • SkądMyślenice
  • Imię:Andrzej

Napisano 15 kwiecień 2017 - 09:59

Czekam z niecierpliwością na kompleksowy opis łódki i pewnie nie tylko ja :)

Marku  Dlaczego na końcu? Czy zawsze latające muszą być górą?? Nie da się raz zrobić odwrotnie ?? :rolleyes:


  • 0

#11 CichyBart

CichyBart
  • Modelarz
  • 267 postów
  • Age: 34
  • GG:
  • SkądKonin / Poznań
  • Imię:Bartek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 10:01

a na końcu łódka. 

ta dyskryminacja ;)


  • 0

#12 young

young
  • Modelarz
  • 1000 postów
  • Age: 51
  • SkądPruszków
  • Imię:Mariusz

Napisano 15 kwiecień 2017 - 11:12

Marku "edit:" dziękuję za ten opis sporo mi pomogłeś pozdrawiam Mariusz
  • 0

#13 maxiiii

maxiiii
  • Modelarz
  • 520 postów
  • Age: 49
  • SkądSchwerin
  • Imię:Marek

Napisano 15 kwiecień 2017 - 12:21

Bartku dziękuję za ten opis sporo mi pomogłeś pozdrawiam Mariusz

Marek mnie na imię:)

 

 

ta dyskryminacja ;)

Po drodze może być jeszcze czołg:)


  • 0

#14 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3083 postów
  • Age: 53
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 16 kwiecień 2017 - 09:44

Pewnie głupie pytanie zadam - by zacząć ustawianie parametrów to muszę mieć od razu APM'a podłączpnego do modelu? Czyli wtyczki serw do APM wejście, a z wyjścia do odbiornika? Czy GPS muszę mieć też od razu podłączony? Moje ARDU było wersji chyba 2.6 przewód GPS zakończony jest dwoma wtyczkami - jedna wchodzi do gniazdka od góry druga powinna od dołu(?) ale nie pasuje.

 

E D I T : Zapomniałem zapytać czy mogę do tego APM'a  podłączyć nadajnik kamerki FPV i OSD czy muszę mieć dwa układy oddzielnie? Posiadam nadajniki Aurora 9( 2,4GHz) i Optic6(35MHz). Gdy zakładałem FPV to używałem Optica by nie zakłócały się tory RC i FPV.


  • 0

#15 Shock

Shock
  • Moderatorzy Forum
  • 4117 postów
  • Age: 43
  • SkądKęty
  • Imię:Rafał

Napisano 16 kwiecień 2017 - 09:55

Ze względu na znakomity i pomocny opis, temat podpięty   :)  (choć nie wiem czy to optymalny dział )


  • 0

#16 Francka

Francka
  • Modelarz
  • 1178 postów
  • GG:
  • SkądRuda Śląska
  • Imię:Franciszek

Napisano 16 kwiecień 2017 - 14:04

Ze względu na znakomity i pomocny opis, temat podpięty   :)  (choć nie wiem czy to optymalny dział )

Myśle, że do Elektronika Platformy tam są autopiloty


  • 0

#17 maxiiii

maxiiii
  • Modelarz
  • 520 postów
  • Age: 49
  • SkądSchwerin
  • Imię:Marek

Napisano 16 kwiecień 2017 - 15:56

Pewnie głupie pytanie zadam - by zacząć ustawianie parametrów to muszę mieć od razu APM'a podłączpnego do modelu? Czyli wtyczki serw do APM wejście, a z wyjścia do odbiornika? Czy GPS muszę mieć też od razu podłączony? Moje ARDU było wersji chyba 2.6 przewód GPS zakończony jest dwoma wtyczkami - jedna wchodzi do gniazdka od góry druga powinna od dołu(?) ale nie pasuje.

 

E D I T : Zapomniałem zapytać czy mogę do tego APM'a  podłączyć nadajnik kamerki FPV i OSD czy muszę mieć dwa układy oddzielnie? Posiadam nadajniki Aurora 9( 2,4GHz) i Optic6(35MHz). Gdy zakładałem FPV to używałem Optica by nie zakłócały się tory RC i FPV.

Można konfigurować "na stole " ale nie jest to wskazane ze względu na możliwość pomyłki. Odbiornik podłączamy do wejść a serwa i silnik do wyjść. Zaraz dopiszę to dla jasności w tutoriale:)) GPS powinien być podłączony w innym przypadku nie będzie można skalibrować kompasu. Do apm 2.6 kompas (te dwa kabelki podłączamy do i2c, z boku podłączamy tylko  apm 2,8. Tor wideo to inna bajka nie ma znaczenia w autopilocie. (no chyba, że podłączymy osd:)


  • 0

#18 CichyBart

CichyBart
  • Modelarz
  • 267 postów
  • Age: 34
  • GG:
  • SkądKonin / Poznań
  • Imię:Bartek

Napisano 16 kwiecień 2017 - 18:16

Pewnie głupie pytanie zadam

Wg mnie nie ma głupich pytań - są tylko głupie odpowiedzi... Jeśli nie można czegoś odszukać na internetach, to po to są fora.


  • 0

#19 Irek M

Irek M
  • Modelarz
  • 3083 postów
  • Age: 53
  • SkądGdańsk
  • Imię:Irek

Napisano 18 kwiecień 2017 - 00:25

Dziś/wczoraj znowu próbowałem ustawić apm'a ale znowu poległem. Dochodzę do kalibracji nadajnika: rozumiem, że na tym etapie apm podłączony jest do serw i regulatora, a z drugiej strony do odbiornika. Ale czy napięcie aku napędowego skrzydła ma być podłączone czy nie? Gdy ruszałem drążkami - przy podpiętym pakiecie zasilania modelu jak i bez pakietu nic się nie działo na ekranie. Natomiast ustawienia sterów modelu trochę rozjeżdżają się gdy podpinam apm'a. W nadajniku - Aurora 9 - mam włączony rewers 1 i 2 kanału na ekranie też mam odhaczyć te zmiany rewersu? Tyle, że nie bardzo wiem, który to kanał 1 i 2 na ekranie. Poza tym ramkę Elevon Config widzę tylko w 1/4 wysokości lub mniej więc nie mogę niczego w niej odhaczyć.


  • 0

#20 maxiiii

maxiiii
  • Modelarz
  • 520 postów
  • Age: 49
  • SkądSchwerin
  • Imię:Marek

Napisano 18 kwiecień 2017 - 18:25

Na tym etapie można to robić nawet na stole. Jak nic się nie przesuwa to znaczy, że masz źle zbindowaną aparaturę, uszkodzony odbiornik lub podłączyłeś się do out a nie do in:)

Pierwotnie nie powinieneś mieć rewersów ale jak będziesz ustawiał manual to i taadnych rewersów nie odchaczaj w MP.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych