Skocz do zawartości

Silne zakłócenia od silnika benzynowego


hellios81
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Hiteca używam od 12 lat (najpierw Optic 6 / 35 MHz od roku Eclipse 7/  2,4 MHz) i nigdy nie było najmniejszych problemów z zakłóceniami. Problemy zaczęły się od momentu zakupu silnika benzynowego. Tak sobie dumam, że jeżeli nawet system 2,4 GHz  nie jest w stanie przebić się przez potencjalne zakłócenia układu zapłonowego to benzynki muszą nader często spadać ... Najlepiej to byłoby użyć świeczek żarowych i zrobić "diesla" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście zakładałem tę świeczkę (OS Max G5) do Evolution 20GX, a kolega przerobił Enyę 10ccm w zasadzie tylko wymieniając świeczkę i dodając zwężenie do wlotu powietrza do gaźnika. jest u nas na lotnisku też parę OS Max'ów GGT, które oryginalnie mają tę świecę zamontowaną przez producenta.

 

 

Świeca radzi sobie bez trudu, ale jest jedno ale. Zarówno jeden, jak i drugi silnik można zgasić przepustnicą, bo mają "zwykłe" gaźniki. Jak masz gaźnik Walbro, to musisz jakoś rozwiązać gaszenie silnika. A wrażenia z eksploatacji? Silnik jest taki bardziej "miękki", ładnie wchodzi na obroty, ale nie tak raptownie, jak z zapłonem iskrowym. Trochę więcej chlapie też olejem, ale w małym modelu ubytek około 0,2kg (bateria+moduł zapłonowy) jest bezcenny. Siłą rzeczy, nie ma też żadnego problemu z z zakłóceniami od układu zapłonowego. Natomiast irytuje konieczność stosowania "grzałki" do świec i używania rozrusznika. Zawsze to dodatkowe kilogramy, których nie lubię ciągnąć na lotnisko. Ostatecznie, po lotach i eksperymentowaniu, wróciłem do zapłonu iskrowego. Ale może tobie bardziej będzie odpowiadał żarowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, to teraz moje wrażenia. Wymieniłem świecę iskrową na G5. Po wymianie: rozruch tylko z rozrusznika, silnik musi się rozgrzać zanim odepnie się grzałkę. Obroty maksymalne spadły z 9000 rpm na 8000 rpm. Silnik chodzi tak sobie i wymaga trochę innego wyregulowania wysokich i niskich obrotów. Sytuację trochę ratuję podtrzymanie żarzenia. Obroty max wzrastają wtedy do 8500 rpm. SIlnik faktycznie chodzi z delikatną zwłoką przyspieszania. Tyle, że wtedy zysk masy jest niewielki bo potrzebny jest pakiet do żarzenia. Jednym słowem to rozwiązanie jest dobre jeżeli nie zależy komuś na dynamice i mocy maksymalnej. Co oznacza latanie trenerkiem / makietą itp. Do akrobata nadaje się słabo.  Można pewnie coś jeszcze poprawić, ale generalnie to mi się raczej nie sprawdzi ......

 

Co do zakłóceń, sprawa powraca ! Wydawało mi się, że wymiana świeczki pomogła - BŁĄD. Podczas kolejnej próby na trawie zakłócenia wróciły. Podczas występowania zakłóceń przytrzymałem ręką fajkę i zakłócenia wtedy ustępują. Fajka na świecy jest luźna i metalowa obudowa z masą obija się o sześciokąt świecy stąd pewnie problem. Owinę na próbę świecę taśma izolacyjną, tak by fajka wchodziła na wcisk. Mam dodatkową masę przypiętą od fajki do silnika więc nie powinno być z tym problemu. Tylko czy pomoże ??  Kiedy ja się tych zakłóceń pozbędę, jest pogoda a samolot uziemiony ... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak.  Na stronie Hiteca piszą, że upgrade ma przeciwdziałać zawieszeniu się odbiornika (lock out) i faktycznie tego objawu już nie zauważyłem więcej, ale zakłócenia ciągle są. Test z taśmą izolacyjną -  fiasko kompletne. Zakłócenia wzrosły jeszcze dziesięciokrotnie, sama masa poprowadzona przewodem do silnika nie wystarcza, musi być kontakt bezpośredni świeczka / fajka. Wpadł mi do głowy inny pomysł trzeba zachować przewodzenie a wyeliminować luz (tak mi się przynajmniej wydaje) Przykleiłem więc pasek taśmy aluminiowej (takiej do wentylacji) do sześciokąta świeczki i ... przy pierwszej próbie zakłóceń nie było... Nie ma już luzu i jest zapewnione dobre przewodzenie. To jeszcze nic nie znaczy, już parę razy myślałem, że będzie dobrze, ale jest jakaś nadzieja ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Wpadł mi do głowy inny pomysł trzeba zachować przewodzenie a wyeliminować luz (tak mi się przynajmniej wydaje) Przykleiłem więc pasek taśmy aluminiowej (takiej do wentylacji) do sześciokąta świeczki i ... przy pierwszej próbie zakłóceń nie było... Nie ma już luzu i jest zapewnione dobre przewodzenie. To jeszcze nic nie znaczy, już parę razy myślałem, że będzie dobrze, ale jest jakaś nadzieja ;)

Spróbuj może założyć na fajkę jakiś sprężysty pierścień. Może to być jeden lub dwa zwoje odcięte ze sprężyny odpowiedniej średnicy, można by też spróbować dobrać pierścień Segera. Może by nawet podpasowało kółko do zawieszania kluczy.

Cała rzecz w tym, żeby zapewnić niezawodne połączenie galwaniczne metalowej osłony fajki z korpusem świecy zapłonowej.

 

Wrzuć może fotki tej fajki i świecy zrobione z bliska i podaj ich średnice - wewnętrzną fajki i sześciokąta świecy mierzoną po jego wierzchołkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Garść luźnych pomysłów.

 

ja bym też sprawdził układ zapłonowy. może uszkodzony...

 

 Kabel wys napięcia musi być ekranowany z wbudowanym opornikiem (lub opornik w świecy) .  raczej bez dodatkowej masy biegnącej luzem silnik do zapłonu -pętle masowe sieją. masa ma iść po kablu zapłonowym -po ekranie...

 

 

Jeśli zapłon sieje -to zakłóci praktycznie KAŻDY odbiornik. Po prostu zatka stopnie wejściowe.

Moc potencjalnych zakłóceń od zapłonu jest wielokrotnie wyższa niż moc docierającego sygnału RC. 

spróbuj z innym układem zapłonowym -może inną sztuką. może coś się odlutowało wewnątrz modułu zapłonowego...

 

 

 zapłon i jego zasilanie jak najbliżej silnika, i jak najkrótsze przewody.

 

 układy sterowania odbiornik, serwa -razem z zasilaniem jak najdalej od silnika i zapłonu... tyczy też odsunięcia przewodów. Po liniach zasilania zakłócenia się przenoszą...

 

Na serwa, zasilanie odbiornika itp pierścionki ferrytowe.

 

i praktycznie nic przewodzącego pomiędzy silnikiem (zapłonem) a sterowaniem -z czego masz popychacz serwo -przepustnica?  -spróbuj wymienić np. na pręt szklany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rob Mc Fly - o to właśnie chodzi, świeczka w fajce ma luz i to wyczuwalny. Sądziłem, że tak ma być w końcu wszystko nowe oryginale z jednego kompletu - a to chiński babol jest ... Po owinięciu taśmą alu jest ok / zero zakłóceń. Pierścień sprężysty już jest na fajce i nowy nic nie da fajka bardziej się nie zejdzie, jest po prostu za duża. Ciekawe czy wszystkie RCGFy tak mają. Kilka fotek poglądowych ...

 

20170501_202130%20Copy_zpsqcy2gtll.jpg

 

20170501_202422%20Copy_zps7ibx1orx.jpg

 

20170501_202254%20Copy_zpsizdd4jh9.jpg


Taka fajka to standard inni producenci też je stosują. Dlaczego w takim razie tylko ja mam z tym problem ?

 

large_Zestaw_NGK-CM6_10mm_foto0.jpg?lm=1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieprawda, że tylko ty masz z tym problem. U mnie fajka w "chytry" sposób odłączyła się. W "chytry", ponieważ z zewnątrz nic nie było widać - wada albo uszkodzenie ujawniło się po rozebraniu fajki. Iskra jakimś cudem była, ale przewód wewnętrznie nie dochodził do złącza i też walczyłem z zakłóceniami. Fajkę trzeba było rozebrać i przylutować - zakłócenia ustąpiły jak ręką odjął. Myślę, że nikt tych silników nie uruchamia, nie testuje, podobnie jak układów zapłonowych. Z góry zakłada się, że są sprawne, a jak nie, to przecież klient wróci z gwarancją. Nowoczesny styl sprzedaży... :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polatałem dzisiaj chwilę. Było nerwowo. Najpierw padło serwo na lotce ale dla akrobata to niewielki problem. Wylądowałem, wymjeniłem serwo poleciałem ponownie. Zakłóceń na modelu nie odczułem ale kilka razy aparatura dała znać, że traci kontakt z odbiornikiem. Dla spokoju wylądowałem ... Załamka ostatnie co przychodzi mi do głowy to wymienić układ zapłonowy. Jeżeli to nie to, to będę w 220 zł w plecy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polatałem dzisiaj chwilę. Było nerwowo. Najpierw padło serwo na lotce ale dla akrobata to niewielki problem. Wylądowałem, wymjeniłem serwo poleciałem ponownie. Zakłóceń na modelu nie odczułem ale kilka razy aparatura dała znać, że traci kontakt z odbiornikiem. Dla spokoju wylądowałem ... Załamka ostatnie co przychodzi mi do głowy to wymienić układ zapłonowy. Jeżeli to nie to, to będę w 220 zł w plecy ...

Słabe to pocieszenie, ale też mi ostatnio pało serwo na lotce... zatrzymało lotkę w takiej pozycji, że dało się skontrować i wylądować....

 

Trzymam kciuki za rozwiązanie problemu zakłóceń, bo wiem domyślam się jaki stres przeżywasz i egoistycznie - bo też latam na Hitec'u i za parę lat mam nadzieję polecieć benzyną.

post-7590-0-95182500-1494155898.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za dobre słowo i linki poczytam może coś przydatnego wygrzebię. Odseparowałem dzisiaj wyłącznik zapłonu i przeniosłem go zupełnie do przodu z dala od innych elementów. Oczywiście nic to nie dało :) Nie pozostało nic innego jak wymienić cały zapłon wraz z za dużą fajką. Mam zamiar zamówić takie coś https://modelmotor.pl/rcexl-zaplon-cdi-8-4v-swieca-ngk-cm6.html Przynajmniej ten nowy będzie można zasilać z LIFe 6,6 V. Jak to nie pomoże to RCGF'a wywalę na złom ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem prawdopodobnie w tym że nie jest to silnik RCGF a RCG .HK sprzedaje go jako RCGF i teoretycznie na pudełku jest mała naklejka made by RCGF ale oryginalne RCGF ma zapłon Rexcel a nie Pegasus i całkiem inne pudełko.

Sam się naciąłem na ten silnik,ale jeszcze go nie paliłem.

Z oryginalnymi RCGF nie ma problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.