Skocz do zawartości

przedszkole F5J nim kupię Jantara (lub coś podobnego)


Bax
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Biorąc pod uwagę dość ciepłą temperaturę wcześniejszej dyskusji o tym co jest relewantne w temacie Jantara (http://pfmrc.eu/index.php?/topic/64645-to-tylko-jantar/), to mam pytanie:

 

Zastanawiam się poważnie nad rozpoczęciem 'pracy' w kierunku F5J, ale jaki szybowiec wybrać "przed" kupnem zawodniczego Jantara (lub czegoś innego równie 'poważnego').

Musze po ponad 30 latach (ostatnio 1985) wrócić do szybownictwa modelarskiego, i na czymś się "nauczyć od nowa"...

Chodzi o naukę łapania kominów, lądowania, BT na lewym drążku, etc.

Kilka tygodni temu kupiłem 2m GEM-a na początek (po koledze, 150 PLN, teraz go robię), ale patrząc na kadłub to lądowania "na dzidę" wytrzyma 1-2 max. a właściwości płaskiego krążenia to raczej nie to. On posłuży na początek jako prosty powrót do szybownictwa.

 

Rekomendacje mile widziane, budżet delikatnie mówiąc nie jest nieograniczony.... ...ogladam teraz sporo filmików: Kolb, Naton, Rondel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Cóż powroty są dość trudne, wiem po sobie. :)

Dobrym pomysłem jest przelatanie sezonu lub dwóch modelem piankowym, stosunkowo odpornym i dość prostym w naprawach.

Cudów nie ma, jak nie trzymałeś nadajnika przez te 20-30 lat to czym tańszy model tym lepiej, bo początki naprawdę potrafią być trudne. Chyba że będziesz miał kogoś kto Ci pomoże i podpowie, wówczas będzie na pewno łatwiej.

 

Na pewno na samym początku lądowanie na punkt sobie odpuść i oszczędź tego Gema bo jednego lądowania na dzidę nie wytrzyma. Ucz się lądować płasko a czy będziesz musiał pójść po model 10m czy 50m to na początku nie istotne. Istotne to żeby model przetrwał lądowanie.

 

Jaki model Ci doradzić, w zasadzie każdy piankowy w rozsądnej cenie bo nim się nauczysz będziesz potrzebował ze dwie lub trzy

sztuki. :)  ;) EasyGlider Pro, Beta, Solius, Gama. To są proste modele które fajnie latają. Zanim będziesz szukał termiki to dobrze naucz się latać.

 

Jak już na 1000 startów będzie 1000 udanych lądowań to wówczas coś większego np. Elipsoid. Model konstrukcyjny bardzo fajnie latający i nieźle łapiący termikę a może model laminatowy uniwersalny np. Falcon. Po sezonie z takim lub podobnym modelem -Jantar. :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż powroty są dość trudne, wiem po sobie. :)

Dobrym pomysłem jest przelatanie sezonu lub dwóch modelem piankowym, stosunkowo odpornym i dość prostym w naprawach.

 

Jaki model Ci doradzić, w zasadzie każdy piankowy w rozsądnej cenie bo nim się nauczysz będziesz potrzebował ze dwie lub trzy

sztuki. :)  ;) EasyGlider Pro, Beta, Solius, Gama. To są proste modele które fajnie latają. Zanim będziesz szukał termiki to dobrze naucz się latać.

 

Jak już na 1000 startów będzie 1000 udanych lądowań to wówczas coś większego np. Elipsoid. Model konstrukcyjny bardzo fajnie latający i nieźle łapiący termikę a może model laminatowy uniwersalny np. Falcon. Po sezonie z takim lub podobnym modelem -Jantar. :)

 

Dzięki za uwagi  :)

 

Tak kompletnie źle nie jest ;) , już trochę odświeżyłem odruchy i latanie ogólne w zeszłym i w tym sezonie, i po kolei - trochę używanych modeli które doprowadziłem do stanu użyteczności: W zeszłym roku easy star potem easy glider, troche silnikówek (Mentor, Cub),

teraz troche GEM-a (jak go zrobię) - zależy mi w nim na zabawie z S.C., klapami i po katem ustawien faz lotu - na początek ustawiam 3 fazy.  

 

Więc chyba nastepny Falcon i dobra twoja uwaga - trenowanie lądowań. Założę mój Unisense-E żeby monitorować wysokość i przyzwyczajając się (jaka sylwetka = jaka wysokość)

 

Mam zamiar zabrać się do tego z planem treningów, po prostu żeby nie marnować czasu na czysto rekreacyjne latanie, plan na ten sezon naszkicowany w weekend:

 

Faza 1:

Odczytywanie wskazań termicznych na ziemi przed lotem

Starty - wietrzna pogoda

Precyzyjne lądowania na taśmach, kółkach

Lądowania przy wietrznej pogodzie - wszystkie kierunki (pod wiatr, z wiatrem, wiatr boczny)

Trzymanie wysokości (max. 200 m) (na początek przy użyciu wysokościomierza - unisense, alarmy 100, 200 m)

Latanie przy małym noszeniu (poranne) - utrzymywanie wysokości

 

po opanowaniu Fazy 1 - dodatkowo Faza 2:

Szukanie termiki w trakcie lotu

Szukanie kominów w wietrznej pogodzie

Trzymanie się w słabej lub wąskiej termice

Start i lot zgodne z kierunkiem wiatru - łapanie uciekającej z wiatrem termiki

 

Czy dodałbyś (dodalibyście) coś ?

 

+ W ramach 'nagrody' wyjazdy na zawody F5J żeby trochę podpatrywać - widzę ze na Słowacji będzie tego trochę w lipcu, ale nie wiem, może i u nas coś jest (na Radawiec się niestety nie załapałem) - trzeba będzie przepatrzyć kalendarze w internecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do nauki latania w termice i lądowań bardzo pomocne mogą być modele DLG (np. relatywnie tani Spinacz z W-wy od kolegi Patryka) - dają dużo czystego latania i świetną naukę czytania niskiej termiki oraz modele klasy F3-RES, które można startować z gumy lub zelektryfikować, a z założenia są fajnymi, prostymi i niedrogimi modelami termicznymi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silent, nowy model f5j z Arthobby

 

 

Dzięki za pomysły już sprawdzam; swoja drogą pamiętam jakoś że RESy po popularności w USA zaczęły "przesiąkać" do Niemiec...

Silent wart sprawdzenia - pytanie czy wytrzyma 'dzidowate' lądowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silenty były na 5 i 9 miejscu. 

Bardzo dobry model za niewielkie pieniądze do nauki F5J.

Wygrałem nim dwie rundy w Radawcu. Jedną przeszarżowałem i będąc tylko z Tomkiem Frąkiem w powietrzu nie doleciałem do 75 m za co dostałem 0 punktów

za cały lot.

Pan Krzysztof był w finale  5.

 

Poniżej link do zawodów w Poznaniu gdzie byłem drugi (na zdjęciach model z czerwono niebieskimi płatami)

 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1894769060800032.1073741847.1505979796345629&type=1&l=274bea7ff7

 

Pozdrawiam serdecznie 

Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsze sa powroty do modelarstwa :) Zanim kupisz zawodniczy model do F5j to bardzo tobie polecam modele od Reicharda.cz  sam tez po dlugich latach

powrocilem do modelarstwa i na poczatku walilem w glebe styropianowka ,a pozniej uczylem sie na http://www.reichard.cz/modely/  Ja kiedys bylem modelarzem na uwiezi F4B makiety jestem wychowankiem sp. Lecha Podgorskiego z Torunia .  mam juz troche doswiadczenia i startow w zawodach F5j ,szkoda tylko ze w Polsce sa tylko takie jedne zawody jak MP w Radawcu ,ja startuje w Niemczech w ciagu roku jest okolo 14-16 zawodow a i blisko na slovaky i czechy tam jest tez sporo zawodow.Jesli chcesz cos robic w tym kierunku aby zostac zawodnikiem F5J trzeba sie zabrac ostro do pracy i cale doswiadczenie zdobedziesz na zawodach

Dlaczego Jantar ? bo Polski ? Sa w Europie super modele nowe tez w takiej samej cenie. :) Dobrymi modelalami do treningow na poczatek sa : Aladyn,Grafas Max,Samsara lub  Inside F5J :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze z Monachium.

 

Zajmuję się modelarstwem od ponad 40 lat.

 

I będę w pierwszej kolejności promowa polską produkcję ponieważ 

w wielu wypadkach przewyższamy technologicznie i wytrzymałościowo produkty renomowanych producentów.

Wymienione przez Ciebie modele bardzo dobrze latają.

Miałem okazję polatać na Słowacji Inside F5J który wygrał kilka kolejek w Mikulaszu.

Ale to fajny produkty na długie zimowe wieczory -  konstrukcyjnie delikatny i nie wytrzyma "dzidowania" :-)

Cudze chwalicie swego nie znacie....

 

Tak wytrzymałych kadłubów jak produkcji Art hobby za tak niewielkie pieniądze w całej Europie nie znalazłem.

Przyjżyj się tym produktom bo są warte uwagi.

Moja wersja Silenta jest zrobiona pod moje zamówienie i przy rozpiętości 3,6m uzyskałem wagę 1270g

Obecnie zamówiłem nowy dłuższy kadłub który ułatwi rozłożenie wyważenia i powinienem przy 7% termicznym profilu

uzyskać  masę gotowego do lotu modelu w granicach 1100-1150 gram.

Model sam lata, jest bardzo samostateczny co przy wysokich termicznych lotach jest bardzo ważne, przepięknie krąży w kominie.

I ma bardzo szeroki zakres prędkości.Nie ma klap tylko hamulce aerodynamiczne ,bardzo skuteczne.

Co przy lądowaniu w wysokiej trawie nie naraża serw klap na przepalenie. Co niestety jest dość częstą awarią dla początkujących 

zawodników.

 

Jantary są rewelacyjne - ale nie produkowane na skalę masową.

 

A w zawodach w F5J najważniejsza jest głowa i nalot. 

A do tego wystarczy model, który przy neutralnych warunkach jest w stanie wylatać z 200 m  10-15 min.

 

 

 

Pozdrawiam serdecznie


Tak dla ścisłości to albo czerwono-niebieskim płatem albo czerwono-niebieskimi skrzydłami.

masz rację Darku 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja wersja Silenta jest zrobiona pod moje zamówienie i przy rozpiętości 3,6m uzyskałem wagę 1270g

Obecnie zamówiłem nowy dłuższy kadłub który ułatwi rozłożenie wyważenia ...

 

Napisz może czym się różni Twoja wersja od wersji "standard". I rzeczywiście można zamówić w AH płat o większej rozpiętości czy to pomyłka?

 

Ten zamówiony kadłub to może od któregoś innego modelu czy po prostu inna wersja kadłuba od Silenta? Belka ogonowa pasuje ta sama? Podpytuje tak, bo jakiś czas u mnie leży nowy kadłub od Solarisa. Przymierzam się go wykorzystać w najbliższym czasie, ale w sumie bardziej pasowałby mi jakiś dłuższy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz może czym się różni Twoja wersja od wersji "standard". I rzeczywiście można zamówić w AH płat o większej rozpiętości czy to pomyłka?

 

Ten zamówiony kadłub to może od któregoś innego modelu czy po prostu inna wersja kadłuba od Silenta? Belka ogonowa pasuje ta sama? Podpytuje tak, bo jakiś czas u mnie leży nowy kadłub od Solarisa. Przymierzam się go wykorzystać w najbliższym czasie, ale w sumie bardziej pasowałby mi jakiś dłuższy.

 

No dzis zadzwoniłem i porozmawiałem w AH, masa Silent-E wyjsciowo1340g, jutro jadę porozmawiać face-to-face i zobaczymy bo kuszą kompletem z wyposażeniem ;)

 

Ale nie wykluczam modeli proponowanych przez Piotra @ Bayern, porównam sprawdzę :) :) :) 

 

Co do klap vs. Hamulce, to po obejrzeniu filmików z Paulem Naton-em trochę przemawia do mnie jego dyskusja o używaniu klap przy rożnych fazach lotu, wiec docelowo nie wiem czy bym nie wolał ich od hamulców, ale jak na razie to dla mnie teoria, trzeba cos wybrać i latać ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz może czym się różni Twoja wersja od wersji "standard". I rzeczywiście można zamówić w AH płat o większej rozpiętości czy to pomyłka?

 

Ten zamówiony kadłub to może od któregoś innego modelu czy po prostu inna wersja kadłuba od Silenta? Belka ogonowa pasuje ta sama? Podpytuje tak, bo jakiś czas u mnie leży nowy kadłub od Solarisa. Przymierzam się go wykorzystać w najbliższym czasie, ale w sumie bardziej pasowałby mi jakiś dłuższy.

Darku,

jutro zrobię zdjęcia porównawcze obu kadłubów.

 

Standardowo Silent robiony jest w rozpiętości 3,40m

Problem z dobraniem forniru :-( przy większej rozpiętości

 

Ja mam kadłub od Odysey -a , ale pierwotnie przy tak dużej rozpiętości, powierzchnia statecznika pionowego była za mała

i zamówiłem u Pana Jasińskiego o większej powierzchni.

co spowodowało również większą  masę i potrzebę mocnego doważenia przodu, a co za tym idzie zwiększenie masy modelu o kolejne 120g

 

W tej konfiguracji brakuje mi 2-3 mm przesunięcia śc do przodu.

 

Na zawodach w Radawcu po zeszłorocznych telefonicznych rozmowach z Panem Jasińskim zaprojektował nową dłuższą  rurę i nowy dłuży kadłub  

co ułatwi wyważenie i znaczne zmniejszenie ogólne masy.

Model Pana Jasińskiego na zawodach był już wyposażony w nowy kadłub a masa gotowego do lotu wyniosła tylko 1100 g

 

Dokładnie taki sam zamówiłem na zawodach,

w zeszłym tygodniu do mnie dotarł.

 

Pan Krzysztof latał na profilu sd 7080 ja na OP 0830

 

Oba profile się sprawdziły na zawodach 

 

Pozdrawiam

Napisz może czym się różni Twoja wersja od wersji "standard". I rzeczywiście można zamówić w AH płat o większej rozpiętości czy to pomyłka?

 

Ten zamówiony kadłub to może od któregoś innego modelu czy po prostu inna wersja kadłuba od Silenta? Belka ogonowa pasuje ta sama? Podpytuje tak, bo jakiś czas u mnie leży nowy kadłub od Solarisa. Przymierzam się go wykorzystać w najbliższym czasie, ale w sumie bardziej pasowałby mi jakiś dłuższy.

Z tego co pamiętam Solaris ma większą średnicę rury i inny kąt zaklinowania oraz głębszy płat z profilem Nasa

Ogólnie bardziej pękaty.

 

Nowy kadłub Silent jest zrobiony pod silniki Mega dzięki czemu jest smuklejszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrze z Monachium.

 

Zajmuję się modelarstwem od ponad 40 lat.

 

I będę w pierwszej kolejności promowa polską produkcję ponieważ 

w wielu wypadkach przewyższamy technologicznie i wytrzymałościowo produkty renomowanych producentów.

Wymienione przez Ciebie modele bardzo dobrze latają.

Miałem okazję polatać na Słowacji Inside F5J który wygrał kilka kolejek w Mikulaszu.

Ale to fajny produkty na długie zimowe wieczory -  konstrukcyjnie delikatny i nie wytrzyma "dzidowania" :-)

Cudze chwalicie swego nie znacie....

 

Tak wytrzymałych kadłubów jak produkcji Art hobby za tak niewielkie pieniądze w całej Europie nie znalazłem.

Przyjżyj się tym produktom bo są warte uwagi.

Moja wersja Silenta jest zrobiona pod moje zamówienie i przy rozpiętości 3,6m uzyskałem wagę 1270g

Obecnie zamówiłem nowy dłuższy kadłub który ułatwi rozłożenie wyważenia i powinienem przy 7% termicznym profilu

uzyskać  masę gotowego do lotu modelu w granicach 1100-1150 gram.

Model sam lata, jest bardzo samostateczny co przy wysokich termicznych lotach jest bardzo ważne, przepięknie krąży w kominie.

I ma bardzo szeroki zakres prędkości.Nie ma klap tylko hamulce aerodynamiczne ,bardzo skuteczne.

Co przy lądowaniu w wysokiej trawie nie naraża serw klap na przepalenie. Co niestety jest dość częstą awarią dla początkujących 

zawodników.

 

Jantary są rewelacyjne - ale nie produkowane na skalę masową.

 

 

Osobiscie kiedys zamowilem jeden model od Dzika ktorego znam bardzo dobrze ,model byl ok ale co bylo najgorsze to laczenie platow na wlokno szklane ,wiec dlatego te modele nie maja przebicia na rynku europejskim ,pewnie nadaja sie do latania na Laczkach :) Odnosnie Jantara jest to fajny model ale ma przestarzale profile i cala konstrukcje dobry jest do lotu ok 1600-1700 wiem z pewnych zrodel ze prace nad udoskonaleniem tego modelu trwaja.Ja osobiscie teraz Latam na jednym typie modelu PIKE Dynamic i Perfection .Proponuje Tobie abys sporobowal latania naprawde F5J na wyczynowym modelem to jest tak jakbys jezdzil Duzym Fiatem i pozniej przesiadl bys sie do BMW :) Jesli chodzi o mnie mam mozliwosci zalatwienia taniej takie modele jak: ORLA ,Infinity,STORK,K3600,Pulsar.Teraz sie nie bede dalej rozpisywal bo pakuje sprzet jutro rano wyjezdzam na Zawody F5J Kulmbach DE kmoj kolega Konrad z Wroclaw tez tam jedzie namowilel jego ,zreszta powiedzial mi ze nie po to wyrabial Lizencje FAI zeby byc tylko na jedynych zawodach w Polsce :)

post-20011-0-09248700-1498145581_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiscie kiedys zamowilem jeden model od Dzika ktorego znam bardzo dobrze ,model byl ok ale co bylo najgorsze to laczenie platow na wlokno szklane ,wiec dlatego te modele nie maja przebicia na rynku europejskim ,pewnie nadaja sie do latania na Laczkach :) Odnosnie Jantara jest to fajny model ale ma przestarzale profile i cala konstrukcje dobry jest do lotu ok 1600-1700 wiem z pewnych zrodel ze prace nad udoskonaleniem tego modelu trwaja.Ja osobiscie teraz Latam na jednym typie modelu PIKE Dynamic i Perfection .Proponuje Tobie abys sporobowal latania naprawde F5J na wyczynowym modelem to jest tak jakbys jezdzil Duzym Fiatem i pozniej przesiadl bys sie do BMW :) Jesli chodzi o mnie mam mozliwosci zalatwienia taniej takie modele jak: ORLA ,Infinity,STORK,K3600,Pulsar.Teraz sie nie bede dalej rozpisywal bo pakuje sprzet jutro rano wyjezdzam na Zawody F5J Kulmbach DE kmoj kolega Konrad z Wroclaw tez tam jedzie namowilel jego ,zreszta powiedzial mi ze nie po to wyrabial Lizencje FAI zeby byc tylko na jedynych zawodach w Polsce :)

attachicon.gif17328158_1499664513438934_326058165_n.jpg

Powodzenia w zawodach. Trzymam za Was kciuki.

 

Odpowiadając na twoją uwagę łączenia skrzydeł. Wytrzymują podobne obciążenia jak skrzydła węglowe.

A co najważniejsze nawet w wypadku uszkodzenia są bardzo łatwe w naprawie. węglowe w wielu wypadkach jednorazowe.

Podobnie z kadłubami. Walka z wagą w F5J spowodowała produkcję bardzo delikatnych kadłubów.

I tak jak kolega powiedział nie wytrzymują "dzidowania".

Konstrukcje Pana Jasińskiego są przeznaczone dla budżetowej polskiej kieszeni.

Chociaż cieszą się bardzo dużą popularnością w USA oraz zamawiane przez Multiplex-a czy swego czasu Simpropa i to nie w małych ilościach.

 

Dwie wygrane prze zemnie  Rundy w Radawcu wskazują, że tym modelem można rywalizować z 3-4 krotnie droższymi modelami węglowymi. 

 

Jak wygospodaruję trochę czasu pojeżdżę na zawody organizowane w Słowacji i w Niemczech.

Obecnie wprowadzam jeszcze kilka zmian i mam nadzieję, że Pan Krzysztof wygospodaruje trochę czasu na ich zrealizowanie pod moją prośbę .

 

Te płaty nie mają profili klapowych , które są stosowane przez większość producentów modeli F5J, ale profile samostateczne termiczne

Latanie na nich trochę się różni. To bardziej powiększone A1. To tylko kwestia systematycznego treningu i umiejętnego wykorzystywania termiki i ustawień oraz wyważenia.(jak napisał w innym wątku Wojtek Byrski zajęło mu wyważenie modelu około 5 lat a praktycznie lata co dziennie).   Nie ma problemu z przepalaniem klap - bo w ferworze walki i emocji zapomniało się je wycofać.

 

Latając w zawodach F3E mojego 2,5 m Evolution próbuję skatować i się nie daje. Mocowanie na tkaninę kevlarową trzyma,

zawiasy nie chcą pęknąć , trochę popękał kadłub od dynamicznych punktowych lądowań czy  lądowania na asfalcie  ,ale trzyma fason :-) i lata dalej.

 

Tak obserwując neutralnie rozwój F5J to tylko odciążono F3J i zamontowano silnik.

 

W F3J start bez silnego dźwigara i klap żeby konkurować był niemożliwy.

Tak latanie w F5J to inna bajka i tu można popuścić wodze fantazji i poeksperymentować :-)

 

A tak z sentymentu Evolution oblatywałem  na Górze Żar, kiedy Ty je organizowałeś , będzie to już 10 może 11 lat.

I bardzo doceniam Takie osoby zaangażowane społecznie  jak Ty.

 

Jeżeli uzbieram jakąś większą gotówkę to może też skorzystam z Twojej propozycji pomocy.

 

Pozdrawiam

 

Tomasz

Jeszcze jedna prośba z mojej strony. Czy możesz zmierzyć i podać długość całego kadłuba oraz odległość do krawędzi natarcia (bez kołpaka) oraz długość i średnicę zewnętrzną belki ogonowej na końcu i początku?

Proszę bardzo :-)

 

od początku do krawędzi natarcia 340 mm

Od początku do początku rury 557 mm

 

średnica mocowania silnika 35 mm

kołpak 35 mm majstersztyk na CNC :-)

belka : długość - 985 mm

średnica wew - 25/11 mm zew 27/13 mm

 

całość kadłub, rura, ster kierunku waży tylko 178 g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.