Skocz do zawartości


Zdjęcie

SERENA C 2M ArtHobby

serena

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
52 odpowiedzi w tym temacie

#41 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1505 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 23 czerwiec 2018 - 14:45

Tomku, położyłem jedną stronę centropłata na stole, przytknąłem drugą i zmierzyłem szczelinę pomiędzy stołem a centropłatem w odległości 1cm od środka co odpowiada połowie szerokości klocka wzmacniającego. Potem wartość podzielona na 2 i naniesiona na klocek z obu stron. Generalnie trzeba uważać i zostawić więcej materiału do szlifowania aby można było na spokojnie doszlifować klocek często przymierzając go do wycięć w płacie. Ewentualne luzy pomiędzy klockiem a fornirem można wypełnić żywicą z mikrobalonem ale lepiej nie śpieszyć się i doszlifować kształt dokładnie.


  • 1

#42 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 23 czerwiec 2018 - 19:30

Zmyślnie :) Bardzo dziękuję za pomoc - też tak do tego podejdę.


  • 0

#43 zipp

zipp
  • Modelarz
  • 180 postów
  • Age: 51
  • SkądGliwice
  • Imię:Piotr

Napisano 19 lipiec 2018 - 00:13

Piękna relacja, może kiedyś będę mógł skorzystać...

:-)

mam tylko nadzieję, że zdjęcia nie znikną z czasem jak to się niestety dzieje z wieloma foto-relacjami na forum :(


  • 0

#44 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 16 listopad 2018 - 01:38

Piotrze, powiedz proszę czy wklejałeś rurkę statecznika pionowego zgodnie z zaleceniami na CA? Pracuję nad swoim odysseyem i kusi mnie, żeby wkleić statecznik pionowy na żywicę, natomiast nie wiem czy pomysł z CA nie jest jednak lepszy ze względu na łatwiejszy awaryjny demontaż statecznika.


  • 0

#45 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1505 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 16 listopad 2018 - 08:25

Cześć Tomek,

 

z wklejaniem rurki jest tak, że musisz mieć podczas wklejania możliwość regulacji kąta pomiędzy przykręconym statecznikiem poziomym a statecznikiem pionowym tak, aby uzyskać 90 stopni. Jeżeli rurka belki ogonowej i statecznika pionowego są doszlifowane na wcisk, czyli nie drgną w żadnym kierunku po włożeniu jedną w drugą to wystarczy je włożyć, ustawić kąt 90 stopni i kapnąć CA w miejscu łączenia aby rurki się nie wysuwały i nie obracały. Oczywiście można też kapnąć żywicą.

 

Jeżeli są drobne luzy lub wolisz mieć dużą powierzchnię klejenia to posmaruj klejem epoksydowym rurkę statecznika i wsuń w belkę ogonową a potem ustaw 90 stopni i zostaw do utwardzenia. Uwaga, może zajść potrzeba ustabilizowania klejonych elementów aby się nie obróciły podczas utwardzania żywicy.

 

CA jest lżejszy i szybko wiąże ale wymaga dużej precyzji - ustawiasz, CA klei i "koniec zabawy".

Żywica umożliwia bezstresowe korygowanie kąta ustawienia stateczników względem siebie zanim zacznie żelować, czyli wystarczająco długo. Czasami trzeba ustabilizować klejone elementy aby nie zmieniły położenia podczas utwardzania się żywicy

 

Nie mam doświadczeń w rozklejaniu. Ktoś kiedyś pisał, że żywicę można rozklejać podgrzewając połączenie.


  • 1

#46 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 16 listopad 2018 - 08:29

Bardzo dziękuję. W tej sytuacji muszę się temu jeszcze raz przyjrzeć i wtedy zadecyduję w jakim kierunku pójdę.


  • 0

#47 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 30 listopad 2018 - 22:39

Po złożeniu dopasowaniu wszystkiego też wybrałem opcję z CA i wydaje mi się, że z powodów o których wspomniał Piotrek jest to lepsza opcja. Bezstresowo można sobie wszystko poustawiać i przymierzyć wszystko tyle razy, ile się chce. 


Przymierzam się teraz do wycinania otworów pod serwa i wszystko niby jest jasne, natomiast w związku z tym, że jest to mój pierwszy model tego typu, nie jestem do końca pewien jak bezpiecznie zamocować serwa w skrzydłach. Mam kilka pomysłów, ale chciałbym spytać czy macie na to jakieś sprawdzone patenty?

Załączone miniatury

  • 3.jpg
  • 2.jpg

  • 0

#48 TommyTom

TommyTom
  • Modelarz
  • 758 postów
  • Age: 47
  • SkądWrocław
  • Imię:Tomek

Napisano 30 listopad 2018 - 22:52

Moje doświadczenie z ORION-em było takie, musiałem wydłubać całe wypełnienie do gołego forniru po wycięciu kwadratowego otworu w formacie serwa.

Żeby wzmocnić podstawę serwa, które leży na spodniej stronie górnego poszycia skrzydła, ważne aby to miejsce było dość sztywne. Możesz położyć tkanię szkalną/węglową jako "wyściółkę" pod serwo lub położyć sklejkę jako "pulpit" na którym zamocujesz serwo.

Przyklenie serwa bezpośrednio do forniru może po pewnym czasie wypaczyć powierzchnię płata.

Samo serwo możesz zamocować na ramce lub przykleić serwo do przygotowanej "podsatwy" (zabezpieczone przed bezpośrednim przyklejeniem obudowy serwa, np. przez oklejenie serwa taśmą - w skrajen sytuacji serwo musi być wyjmowalne na wypadek awarii mechanizmu lub elektroniki) i wypełnić resztę, np balsą.

Powodzenia :)


  • 1

#49 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 02 grudzień 2018 - 14:21

Wiecie może jakiego typu tkaniny sprzedawane są wraz z modelami Arthobby. Z Odysseyem otrzymałem dwa kawałki tkaniny - jeden cieńszy, drugi grubszy, jednak trochę tkaniny zmarnowałem i teraz brakuje mi np. na te wnęki serw. Chciałem zrobić jakieś zakupy w Havel Composites, ale nie wiem jakie gramatury dobrać.

 

Przy okazji chciałem też spytać o cięcie tkaniny. Widziałem, że Ty Piotrek używasz takiego noża obrotowego. Czy takie coś się sprawdza?


  • 0

#50 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1505 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 02 grudzień 2018 - 16:42

Nożyk krążkowy (obrotowe kółko) sprawdza się świetnie do tkanin i nie tylko ponieważ nie strzępi ich przy cieciu. Ale, jeżeli Masz dociąć tylko kilka kawałków tkaniny to wystarczą każde nożyczki, ostre i z dobrze spasowanymi ostrzami.

 

Co do tkaniny na wnęki serw to nawet zwykle tkaniny typu płótno lub coś podobnego wystarczą na wzmocnienie. Znajdź w domu jakiś kawałek tkaniny, zrób próbne klejenie żywicą do kawałka kartonu, styropianu itp. i zobaczysz po 24, czy wytrzymałość Ci odpowiada. Aha, zanim wkleisz na żywicę wzmocnienie z tkaniny to zobacz, czy potem wejdą Ci serwa uwzględniając ew. owinięcie ich taśmą i przyklejenie.

 

Co do tkanin z AH ta grubsza wyglądała na ok. 160g, cieńsza ok. 80g ale mogę się mylić. Zawsze można kupić lżejszą i dać 2 warstwy - będzie się łatwiej układać we wnękach i na zagięciach, czyli np. 2x50g lub 2x80g.


  • 1

#51 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 02 grudzień 2018 - 22:02

Piotrze, bardzo, ale to bardzo dziękuję za podpowiedzi.


  • 0

#52 Tomek3D

Tomek3D
  • Modelarz
  • 64 postów
  • Age: 35
  • SkądKatowice
  • Imię:Tomek

Napisano 08 grudzień 2018 - 22:25

Nóż krążkowy sprawdził się świetnie. Też bardzo gorąco go polecam i jeszcze raz dziękuję Piotrze za podpowiedź. Mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko temu, że wcinam się w Twój wątek.

 

Na zdjęciach widać co jeszcze powinienem kupić - podkładka z Ikei słabo nadaje się do cięcia :)

 

Załączone miniatury

  • 4.jpg
  • 5.jpg
  • 6.jpg
  • 7.jpg

  • 0

#53 samolocik

samolocik
  • Modelarz
  • 1505 postów
  • Age: 49
  • SkądKraków
  • Imię:Piotr

Napisano 09 grudzień 2018 - 20:47

Świetnie Ci idzie :)

Gdybyś kupował matę do cięcia firmy OLFA, a miałbyś przypadkiem kasę na tą droższą z serii profesjonalnej o grubości 3mm to warto. Mam średnią (2mm) i profesjonalną. Tą 2mm już kilka razy o mało co nie przeciąłem nożykiem przy cieciu listewek z deski balsowej, ale przy uważnym cięciu jest w porządku. W żadnym wypadku nie kupuj najcieńszej 1,6mm.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych