Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ventus 2cx 4.5m cd - mechanika skrzydła


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
16 odpowiedzi w tym temacie

#1 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 12 wrzesień 2017 - 17:29

Jak w temacie - chciałbym poprosić o pomoc - jak ustawić mechanikę skrzydła w Ventusie mając do dyspozycji 3 serwa na skrzydło i jak z tego dobrodziejstwa korzystać w locie. Wiem że to temat rzeka, ale może ktoś z doświadczeniem to opisze - a przyda się nie tylko mnie.

 

Pozdrawiam

 

Wojtek


  • 0

#2 kwiekjan

kwiekjan
  • Modelarz
  • 15 postów
  • Age: 48
  • SkądPoznań
  • Imię:Janusz

Napisano 12 wrzesień 2017 - 17:47

Witam, napisze jak ja mam w moim Ventusie od Topmodel. Nie podaje wychyleń bo powinny bęc w instrukcji każdego modelu.
Jak ktoś ma lepsze pomysły albo myśli że coś robię źle to bardzo chętnie przeczytam!

Dodam jeszcze ze ja mam 4 serwa na skrzydło: klapy, klapo-lotki, lotki oraz hamulce.
1. Lotki - wychylam lotki oraz klapolotki. Lotki więcej a klapolotki mniej - według wskazówek z instrukcji a do tego oczywiście własne próby po wstępnych ustawieniach. Oczywiście jedno i drugie różnicowo.
2. Klapy - używam wszystkich 3 powierzchni do trybu termiki, standard oraz prędkość. Czyli wszystko opuszczam w dół (termika), na zero (standard) albo w górę (prędkość), wychylenie jak w instrukcji - tutaj będzie jak zawsze generalna zasada, że wszystko co bliżej kadłuba więcej się wychyla niż to co dalej.
3. Butterfly - klapy maksymalnie w dół, klapolotki działają tak jak normalnie, lotki maksymalnie do góry i oczywiście jednocześnie hamulce. Do tego ja domiksowywuje wysokość aby szybowiec schodzi stabilnie lekko w dół. Nisko nie jest to tak krytyczne bo widać (ale i tak pomaga) natomiast wysoko bardzo ważne bo sam miałem doświadczenie jak źle ustawiłem to BARDZO się rozpędził. ;-) taki układ. Butterfly'a jest BARDZO skuteczny wiec trzeba uważać bo model prawie "staje" i jak się leci wolno i nisko to się można zdziwić jak szybko się przeciąga. Ja mam go na drążku od "gazu", uruchamiany tylko w trybie "lądowanie" wiec mogę w miarę umiejętności proporcjonalnie nim sterować.

Oczywiście wszystkie wychylenie symetrycznie prawo lewo. :-)
Ustawienia expo wedle uznania ja najczęściej mam 60% ale są przeciwnych używania tego w ogóle.

Pozdrawiam
Janusz
  • 0

#3 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 689 postów
  • Age: 61
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 12 wrzesień 2017 - 21:04

Fajnie . Trzy serwa na skrzydło-znakomicie !  A jakie masz powierzchnie do wychylenia ?


  • 0

#4 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 18 wrzesień 2017 - 17:19

Witam - kilka dni nie zaglądałem tutaj ale dziękuje za odpowiedzi - oczywiście na skrzydle są 3 serwa i hamulce więc właściwie to 4. Janusz rozumiem że ustawienia do termiki, szybkości i normalne masz pod przełącznikiem i w zależności od potrzeb wykorzystujesz. A jakie masz serwa 17g wystarczą? (około 3kg)

Jeśli możesz to napisz jeszcze jak się model zachowuje w locie czy musiałeś go dużo doważyć z przodu, bo mój jeszcze w trakcie montażu, a z przodu będzie dodatkowo silnik i tu muszę jeszcze przemyśleć parę rzeczy. Pogoda ostatnia nieciekawa więc myślę że teraz podgonię budowę, może uda się w tym sezonie jeszcze zrobić oblot...

 

Jaka powierzchnia skrzydeł? około 72 dm2

Pozostałe parametry są tutaj:

http://www.topmodelc...i_detail&id=749


  • 0

#5 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 689 postów
  • Age: 61
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 20 wrzesień 2017 - 05:44

Przecież jak będzie pracowała mechanika skrzydła to sprawa oprogramowania nadajnika. Jeżeli masz każdą powierzchnię wychylaną osobnym mechanizmem ,odbiornik 11-12 kanałów to możesz lewą lotkę zmiksować z chowanym podwoziem a ster kierunku z  silnikiem...Wszystkie kombinacje możliwe jeśli nadajnik pozwala. Mądre, głupie, potrzebne, niepotrzebne -twoja wola .

 

Klasycznie to:

CAŁA krawędź jako klapa

CAŁA krawędź spływu jako lotka

 

 lub

KLAPA sobie , lotka sobie

klapa dwu częściowa- wewnętrzna część nieco więcej w dół (2-4 st) lub jednakowo

lotka dwu częściowa -wewnętrzna część nieco więcej dół -góra (2-3 st.) lub jednakowo

 

Zakładam, że nie użyjesz Y kabla.

Różnicowe wychylenia lotek bezwzględnie około 50-60 %

 

Spokojnie oblataj model bez udziwnień w oprogramowaniu. Model lata znakomicie ! Przynajmniej ten od MAVI. Reakcja natychmiastowa na podstawowe stery-małe ruchy drążkiem.

Załączone miniatury

  • IMG_0070.JPG

  • 0

#6 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 20 wrzesień 2017 - 08:30

Jeszcze pytanie odnośnie silnika i startu z ręki. Czy ktoś tak startuje? Jeśli tak to jak mocny silnik przy 4 celach?  XM5050 EA-8 + śmigło 15x8 wystarczy aby to pociągnąć z ręki? Boję się że tu wózek będzie potrzebny.

 

Wojtek


  • 0

#7 Tomek1

Tomek1
  • Modelarz
  • 17 postów
  • Age: 40
  • SkądBrzeg
  • Imię:Tomek

Napisano 20 wrzesień 2017 - 09:48

BRoman- cenne info podałeś z tymi ustawieniami. Spróbuję w końcu ulotnic mojego Ventusa 2ax 3,5m z HF Model. Ja mam 4serwa na skrzydlo: klapa,podwójna lotka na kablu Y i hamulce. Dojdzie wysokość, kierunek i podwozie. Razem 11 serw. I tu mam pytanie: jakie zasilanie zastosować aby bylo pewnie i bezpiecznie? Czy pakiet np. 4NiMh spiąć bezpośrednio do odbiornika czy jest coś jeszcze pomiędzy? Model napedzany silnikiem elektr. z pakietu 5S. Regulator jest OPTO.
  • 0

#8 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 689 postów
  • Age: 61
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 22 wrzesień 2017 - 05:20

Podstawowe dwie sprawy jeśli chodzi o prąd.

 

Omiń odbiornik zasilaniem "+"  i  "-" zasilającymi serwa. Niedawno były wątki na ten temat. Chodzi o ścieżki odbiornika praktycznie do 5 A pracujące bezproblemowo.

 

Akumulatory muszą mieć duża wydajność prądową - spadek napięcia przy pełnym obciążeniu . W żadnym wypadku nie użyj akumulatorów  Enelop. Są bardzo fajne w użytkowaniu ale przy małych prądach .

 

Przewody do mechanizmów z uwagi na ich długość nie mniej niż 0.25-0,35 mm2. Połączenie skrzydło odbiornik przez wtyczkę -gniazdo  o dobrej przewodności np.MPX


  • 0

#9 wojt1125

wojt1125
  • Modelarz
  • 130 postów
  • Age: 31
  • SkądPoznań

Napisano 22 wrzesień 2017 - 09:15

Roman, jeśli nie Eneloop, to co?


  • 0

#10 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 689 postów
  • Age: 61
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 22 wrzesień 2017 - 15:26

Zielone NiMh tak około 2500mAh lub więcej. Nie znam dobrze rynku akumulatorów ale LiFe należy rozpatrzyć . Oczywiście z BEC tak około 8-10 A. Pilnuj by nie spotkały się napięcia z różnych źródeł !!!

Nie kombinuj z wagą zasilania-nie dajesz żelowego akumulatora przecież . Te profile spokojnie znoszą obciążenie 50-60 gr/dm2.

Jak już poznasz model to próbuj z ręki start ale jak nie masz 350-400 W na 1000gr żywej wagi to naprawdę z czuciem i z pomocnikiem ,który wypuści model poziomo ułożony i płasko z rozbiegu.... To nie świstawka do pionowych startów. Nie daj się wypuścić w maliny szpecom od nie swoich  modeli. Model jest bardzo zacny i.......nie tani.


  • 0

#11 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 28 wrzesień 2017 - 19:20

Teraz o serwach.

W zestawie jest 5 piankowych mocować na serwa ale serw jest 6 i pasuje po dwa uchwyty na serwo. Brakuje czy coś przeoczyłem? Z manuala niewiele wynika...

 

 

 

ven1.jpg


  • 0

#12 Pablo_433

Pablo_433
  • Modelarz
  • 284 postów
  • Age: 56
  • SkądWągrowiec
  • Imię:Paweł

Napisano 28 wrzesień 2017 - 19:26

Wojtek czy ta pianka wystarczy na mocowanie serwa czy jeszcze czymś blokujesz


  • 0

#13 djmalolat23

djmalolat23
  • Modelarz
  • 138 postów
  • Age: 35
  • SkądSiemirowice
  • Imię:Marcin

Napisano 28 wrzesień 2017 - 20:45

Słabo widzę tą piankę.

Polecam coś takiego.

Załączone miniatury

  • IMG_20170209_174059.jpg
  • IMG_20170209_174115.jpg
  • IMG_20170209_174125.jpg
  • IMG_20170210_070524.jpg
  • IMG_20170217_095052.jpg

  • 0

#14 BRoman

BRoman
  • Modelarz
  • 689 postów
  • Age: 61
  • SkądPrądnik
  • Imię:Roman

Napisano 29 wrzesień 2017 - 07:31

Te samoróbki mocowania serwa są absolutnie prawidłowe !

 

Piankowe i owszem ale z twardej ,nie kruszącej się pianki. Są takie ??  Nie eksperymentuj z doświadczeniami na piankowych mocowaniach w swoim modelu.

Wklejenie uchwytów serwomechanizmów MUSI być na sztywno ! Pozycja mechanizmu ma być raz na zawsze ustalona i jakieś ruchy całości są niedopuszczalne- nigdy nie będziesz wiedział jak naprawdę wygląda  "0" mechanizmu .


  • 0

#15 Quant

Quant
  • Modelarz
  • 140 postów
  • Age: 60
  • SkądTarnów
  • Imię:Wojtek

Napisano 03 październik 2017 - 11:26

Ciekawe rozwiązanie - muszę to wypróbować szczególnie że serwo można łatwo wymienić. Rozumiem że całą okrągłą płytkę wklejamy otworu na żywicy do styropianu bo on tam jest, chyba że powinno się styropian wydłubać aż do  pokrycia.

 

 

 

Oryginalnie do modelu dołączone są właśnie takie piankowe mocowania z bardzo twardej pianki. I takie się sprawdziły np w Fascination 3.80 z TopModelu. Poniżej zdjęcie z modelu Fascination po 2 sezonach

 

post-5019-0-44290000-1507026787_thumb.jp

 

 

Wydaje się że większym wyzwaniem są jednak serwa. Ostatnio stwierdziłem że mam duży luz około 5mm na końcówce klapy. Wydawało mi się że puściło mocowanie serwa, jednak mocowanie jest ok a pojawił się luz na serwie.

Użyłem 17g Redoxy M160MG. Wyglądały  dobrze (stosunek ceny do jakości) się OK a jednak po 2 sezonach latania są chyba do wymiany. Może ktoś ma jakieś inne doświadczenia z serwami? Może te są "za tanie"?

Ale wydaje się, że przy intensywnym lataniu małe serwa w skrzydłach nie wytrzymają dłużej niż sezon. No i lądowania nie zawsze miękkie, gdzie serwo najbardziej dostaje po zębatkach.

 

 

 

Wojtek

Załączone miniatury

  • ven2.jpg

  • 0

#16 wojt1125

wojt1125
  • Modelarz
  • 130 postów
  • Age: 31
  • SkądPoznań

Napisano 03 październik 2017 - 12:27

Ja robię tak: usuwam styropian aż do górnego pokrycia i laminuję gniazdo kilkoma warstwami tkaniny 50tki. Kołki ustalające kleję bezpośrednio w otworze. Serwo przed włożeniem podklejam jeszcze dwustronną taśmą żeby wyeliminować wszelkie luzy i zamykam przykręcaną klapka jak kolega powyżej. Dopiero takie mocowanie sprawdziło mi się w dużych szybowcach. Gniazdo djmalolat23 na pewno dobrze trzyma serwo, ale samo może się odkleić od skrzydła i poluzować - ja tak miałem.

 

W szybowcach tej skali używałem HS-85MG na lotkach i klapach - lepiej centrują niż popularne HS-82MG i generalnie wg. mnie są solidniejsze.

 

Pozdrawiam


  • 0

#17 djmalolat23

djmalolat23
  • Modelarz
  • 138 postów
  • Age: 35
  • SkądSiemirowice
  • Imię:Marcin

Napisano 03 październik 2017 - 13:00

To samorobne gniazdo serwa wklejałem na żywicę bez wydłubywania styropianu.

Trzyma znakomicie. Co do serw polecam Hitec HS-85MG takie mam w swoim ASW i jest ok. Przeżyły poważny wypadek.

 

Pozdrawiam.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych