Skocz do zawartości

Jak sprawdzić "pakiecik" ?


Norbert
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jak ładunek dostarczany jest to pakietów? Głównymi przewodami prądowymi - czy przewodami balanserow. Mi to wyglada ze wszystko miedzy plytka a pakietem idzie przez zlacze balansera.

 

Imaxem nie da się ładować aku wyłącznie poprzez gniazdo balansera . Musi być podpięte aku również pod gniazdo ładowania . Aku są  ładowane przez przewody balansera i jednocześnie przez nie balansowane . W przypadku tej ładowarki max . prąd ładowania dla 6S wyniesie 2,3A .

 

Tutaj ktoś wcześniej obliczył że 2,0A . To jest obliczenie dla 4,2V/ogniwo . W tabeli którą wcześniej przedstawiłem jest 2,3A . Po prostu wzięli 3,7V ogniwo . 50W : ( 3,7V x 6 ) = 2,25 A . Zresztą  ładowarka i tak sama sobie dobiera prąd ładowania . Alarm w kopterze też się włącza gdy napięcie  zbliża się do 3,7V/ ogniwo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej dzięki za odpowiedź. Już trochę bardziej zaczynam kapować.

Z tego co zrozumiałem to czym niższa rezystancja wewnętrzna tym lepiej.

Co do ładowarki to masz niewątpliwie rację, chiński pośredni sport, kupiony tylko tylko po to żeby można było na lotnisku doładować pakiecik z drugiego większego pakietu. Ten pomiar rezystancji wewnętrznej to taki przypadek ale skoro ładowarka daje taką możliwość to chciałem sprawdzić. Mirek dość często się właśnie odwoływał do rezystancji wewnętrznej i z tego co zrozuiałem jest to dość istotny parametr mówiący o kondycji całego pakietu. Dla tego zadałem poprzednie pytania.

 

Wspomniana ładowarka to coś takiego https://www.banggood.com/HTRC-T240-DUO-AC-150W-DC-240W-10A-Touch-Screen-Dual-Channel-Battery-Balance-Charger-Discharger-p-1244206.html?utm_design=41&utm_source=emarsys&utm_medium=Shipoutinform171129&utm_campaign=newsletter-emarsys&utm_content=Winna&sc_src=email_2671705&sc_eh=8b0021aa756833551&sc_llid=842291&sc_lid=104858042&sc_uid=YhE0A06c6q&cur_warehouse=CN

 

 

Co do dociągania pakietów jak piszesz to biorę to pod uwagę i nie będę już dociągał przed wcześniejszym rozładowaniem.

Ogólnie to ja ładuje pakiety 3s 850mAh 75C Tattu.

 

No i taka mała ciekawostka.

Ten pakiet z tą tak małą rezystancją na poziomie  2mW to pakiet 3000mAh 4s 20C który przeleżał ponad 5 lat w stanie całkowitego naładowania do wczoraj.

Wczoraj jak go podłączyłem do tej ładowarki to pokazała, że na poszczególnych celach jest po cirka 2,9V. 

Prądem 1C nie chciała ładować wywalając błąd. Załęczem ładować prądem 0,1C i po 2h pakiet osiągnął 3,6V na cele. Wówczas przełączyłem na 1C i bez problemu się zbalansował na 4,2V.

Ten pakiet będzie mi słóżył do doładowywania tych malutkich pakiecików na lotnisku więc jego jakość nie jest dla mnie jakimś problemem.

 

Andrzej kurde to co po niżej to ja nic не понимаю.

Może tak troche bliżej krawężnika zamiast tak ostro po bandzie. :)  ;)  :D

 

 

Jak masz pakiet 1 miliom na którymś ogniwie, to są takie możliwości:

 - duży pakiet (tak powyżej  5000 mAh) doskonałej jakości, albo mniejszy jeszcze lepszej.

 - mały pakiet będący dziełem kosmitów, skontaktuj się niezwłocznie z np. Teslą (tymi od aut elektrycznych), nie schodż w ofercie poniżej bańki dolców za sztukę. Nie mów, skąd go masz  ;). Uważaj bardzo, żeby nie zrobić zwarcia przewodów wychodzących z tego pakietu, bo to mógłby być natychmiastowy start do krainy wiecznych lotów.  

 - masz przeciętną ładowarkę z przeciętnymi szajbami, normalka. Ale nie daj się nabrać  ;) (to tak żartem trochę)

 - SLS X-tron 4S 5200 mAh dobrze zaformowany po kilku cyklach małym prądem. Rozładowany do 14,5V uruchamia Diesla bez trudu... Miodzio  :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzejowi chodziło po prostu o to, że wartość 2mW brzmi mało realnie, tym bardziej dla takiego leżaka.

Trafienie na 3mW  na celę stanowi spore wyzwanie nawet zaopatrując się w te z najwyższej modelarskiej półki.

 

Ja również przypuszczam, że może i Twoja ładowarka dobrze ładuje lipole, to z tym pomiarem troche przedobrzyła :)

 

Co do samego pytania, na które w sumie sobie już odpowiedziałeś - tak, im niższa rezystancja tym lepiej i moim zdaniem jest to najlepszy z łatwo dostępnych sposobów na szybką weryfikację w jakim stanie jest nasz lipolek. Z tego powodu osoby zwracające uwagę na ten parametr z chęcią go prezentują gdy sprzedają używane, ale jeszcze dobre pakiety :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaaa. No trzeba było tak od razu. :) Teraz już rozumiem. Dzięki.

 

Te 2mwydały mi się mocno podejrzane skoro nowy pakiet po raz pierwszy ładowany ma rezystancję na poziomie 20mW

 

No to teraz jeszcze jedno trudne pytanie.

Czy jest jakaś wartość rezystancji wewnętrznej gdzie można mówić, że pakiet jest jeszcze OK a przy której wiadomo, że pakiet tylko do utylizacji? 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko tak to okreslic dokładnie. Jak kupuje lipole to mają z reguły między 3 a 6 (Ale moje urządzenie pomiarowe też nie jest super jakości... ;) ). Jak kupiłem kiedyś od kolegi takie co miały po ok 15-20 to były to właściwie zlomy.

 

Ale z drugiej strony zależy do czego potrzebujesz. Ja zwracam na to uwagę bo wylatuje je z reguły w 3-4min. Do spokojnego pytania pod mniejszym obciazeniem może to nie mieć większego znaczenia.

 

Tak czy siak. Gdybym kupil nowy pakiet i miałby powyżej 10 na cele, czułym się oszukany (o ile świadomie nie bralbym tanioszka).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten nowy pakiet o którym mówię to Tattu 850 mAh 3s 75C. Ja ciągnę z niego 60A przez 30s a potem latam do 10 min już spokojnie.

Po takim locie w pakiecie zostaje około 3,9V na każdej celi.

No nie powiem że mnie mocno zmartwiłeś tymi 6 mponieważ żaden z moich pakietów nawet się nie zbliża do tej wartości. Wszystkie oscylują pomiędzy 16 a 25mW.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to rezystancja wewnętrzna w prosty sposób mówi jak będzie dodatkowo siadać napięcie pod obciążeniem.

Jeżeli masz pakiet 4000mAh o rezystancji wewnętrznej np 20mOhm i pociągniesz z niego 40A to oprócz naturalnego i stopniowego spadku napięcia wynikającego z wylądowywania energii będziesz miał spadek napięcia wynoszący 2.4V... (3 x 0.02Ohm * 40A = 2.4V) - czyli kiepściutko... Aby spadek był mały to jak pisał Miru - pakiet 4000 powinien miec ok 7mOhm - czyli 3 x mniejszy opór wewnętrzny i 3 x mniejszy spadek - ok 0.8V...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten nowy pakiet o którym mówię to Tattu 850 mAh 3s 75C. Ja ciągnę z niego 60A przez 30s a potem latam do 10 min już spokojnie.

Po takim locie w pakiecie zostaje około 3,9V na każdej celi.

No nie powiem że mnie mocno zmartwiłeś tymi 6 mponieważ żaden z moich pakietów nawet się nie zbliża do tej wartości. Wszystkie oscylują pomiędzy 16 a 25mW.

 

Coś tu nie gra...

60A x 30s = 1800 As = 1800 000 mAs >>> / 3600 (tyle sekund ma godzina) = 500mAh. Uwzględniając straty na omawianej Rw trzeba dodać do tego stracone przy takim dużym poborze co najmniej 20%. Na te 10 minut spokojnego latania zostawałoby 250mAh przy wydojeniu pakieciku do zera. A jak zostaje 3,9V/ogniwo, to to jest więcej niż 250mAh ładunku. 

 

Rezystancja wewnętrzna ogniwa od strony elektrycznej jest tożsama z szeregowo włączonym opornikiem. Na nim odkłada się spadek napięcia, jeżeli płynie prąd - zgodnie z prawem Ohma. Jednak ten paskudny opornik nie ma stałej wartości, ta zależy od:

  - jakości początkowej pakietu

  - kondycji pakietu, czyli stopnia zużycia bądż uszkodzenia

  - stanu energetycznego (stopnia naładowania/rozładowania)

  - temperatury wewnątrz ogniw, tej realnej w danej chwili, nie tylko temperatury otoczenia.

  - w związku z tą w/w temperaturą, ale także i bez niego: od prądu rozładowania; ta wielkość jest dynamiczna i opisana jasno wykresami w karcie katalogowej... No właśnie...

 

Nikt nie lubi tracić (noo...hmm... pewnych rzeczy w pewnym wieku to nie dotyczy), więc im Rw jest mniejsza, tym lepiej. Paskudność tego opornika tkwi też w tym, że straty na nim idą w ciepło, a ono w temperaturę. Ta z kolei może albo trochę pomóc, albo bardzo zaszkodzić ogniwkom. Producenci podają jako graniczną temperaturę rozładowania zwykle 45*C, a ładowania 35 lub 40*C. Mam na myśli tych, którzy podają rzetelne dane.

Zwróćcie proszę uwagę na ten jakoś pomijany milczkiem niewygodny fakt, że firmy brandujące modelarskie pakiety ani mru-mru na temat gwarantowanej minimalnej ich żywotności. Ciekawe... Kokam czy Panasonic zawsze podają w karcie katalogowej wyrobu (widzieliście coś takiego dot. modelarskich ?) wraz z odnośnymi warunkami eksploatacyjnymi, których trzeba dotrzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś tu nie gra...

60A x 30s = 1800 As = 1800 000 mAs >>> / 3600 (tyle sekund ma godzina) = 500mAh. Uwzględniając straty na omawianej Rw trzeba dodać do tego stracone przy takim dużym poborze co najmniej 20%. Na te 10 minut spokojnego latania zostawałoby 250mAh przy wydojeniu pakieciku do zera. A jak zostaje 3,9V/ogniwo, to to jest więcej niż 250mAh ładunku. 

Cóż tym razem to ja poszedłem chyba po bandzie. :)

 

To jest tak.

W modelu mam uprzędzenie Altis, które odcina zasilanie silnika po 20s a nie po 30s ja wyżej napisałem (w 30s to jest mierzona i zapisywana wysokość). Do tego nie zawsze lecę całe 20s na silniku, zdarza się, że wyłączam go kilka sekund szybciej.

Po prawie 10 min. locie w pakiecie 850mAh zostaje od 3,8V do 3,9V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie dzięki za rozjaśnienie tej mojej humanistycznej wiedzy. 

 

Cóż ładowarka jest nowa i dopiero kilka razy była w użyciu. Pewnie z czasem opanuje i ją i być może te pomiary Rw będą ciut bardziej rozsądne. :)

Nie mniej w tej ładowarce intryguje mnie jeszcze jedna rzecz, mianowicie ładowarka ma 3 stopnie balansowania - fast, norma i slow.

I teraz jak Wam się wydaje która z tych opcji będzie lepsza dla pakietu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tej ladowarki, ale BYĆ MOŻE chodzi o poziom akceptowalnych rozjazdów między celami.

Jak ładujesz i w górę to nie ma co się pieprzyc zbytnio i tracic czas. Ale czasami zależy nam na bardzo dokładnym wyrownaniu cel i wtedy możemy poczekac.

 

Co do ohmów... mój przykładowy pakiet z wczorajszego ładowania:

 

369b95138780fa82ea0e7ddf0fca7004.jpg

 

SLS 3000 6S 30C. Ma obecnie pół roku i około 30 cykli w heliku (czyli wysysanie 70% pojemności w 3-4 minuty, często w sposób nierownomierny ;) ). Po locie zawsze zimny lub letni.

 

A co do łączenia...

6 takich pakietów jak wyżej połączonych równolegle wykazują mniej więcej 6 krotnie niższa rezystancje:

 

bc624356130c270406d56d7e5115b7df.jpg

 

f8f92b99df6721a558ef4c0961cffa3d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie cele pokazują inne napięcie. Ta ładowarka jest sprawna?

 

 Tak , jak najbardziej . 0,01V różnicy pomiędzy ogniwami jest dopuszczalne . Na zdjęciach jest pokazany początek ładowania . Potem w trakcie ładowania napięcia pomiędzy ogniwami są wyrównywane do 0,00V .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.