Skocz do zawartości


Zdjęcie

Mustang P51D


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
49 odpowiedzi w tym temacie

#1 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 12 grudzień 2017 - 09:25

Witam wszystkich, dziś chciałem pochwalić się pracami nad budową Mustanga P 51 D z planów marataka.

W planach mamy doczynienia z modelem typowo z balsy i sklejki , ja natomiast będę go budował przede wszystkim  z depronu ,styropianu, pianki ala flitetest, tu i ówdzie listewki balsa i sklejka.

Samolot będzie miał rozpiętość 1200mm w zaokrągleniu, chciałbym w nim wykonać chowane podwozie, lotki oraz klapy, co do wyposażenia to jeszcze nie wiem co zastosuje (zależy jaka wyjdzie waga, według planów to 2 kg na gotowo ze silnikiem spalinowym )  przy mojej technice myślę że wyjdzie mniej, będzie to samolot o napędzie elektrycznym 350-400 W i pakiet 4 s ?

A teraz o tym co udało mi się skleić do tej pory,

boki kadłuba w orginale są wykonane ze sklejki 3 mm ja zastosowałem w tym przypadku piankę ala flitetest 3mm, to samo tyczy się wręg, góra została oklejona depronem 3 mm , wcześniej  pomiędzy wręgi powklejałem paski depronu 6 mm w celu wzmocnienia konstrukcji ale także żeby zapobiec zapadnięciu się poszycia po oklejeniu , przód wyszlifowany wstępnie, na początku góra miała być otwierana w celu wkładania pakietu do środka ale zastanawiam się czy pakietu jak i całej reszty nie wkładać od dołu ? mamy tam dużo miejsca a góry nie  musiał bym rozcinać niepotrzebnie. Statecznik poziomy sklejony z trzech warstw, boki depron 3 mm środek pianka twarda, całość jest jednak trochę wiotka i będę musiał wkleić listewkę sosnową w celu wzmocnienia i usztywnienia, w dalszej kolejności będę wykonywał statecznik pionowy a następnie przejdę do prac związanych z zamontowaniem silnika. Wszelkie sugestie i rady mile widziane, krytyka też nie zaszkodzi ;)  :)

 

Załączone miniatury

  • 2017_1211_100058_001.JPG
  • 2017_1211_100214_005.JPG
  • 2017_1211_100156_004.JPG
  • 2017_1211_100144_003.JPG
  • 2017_1211_100120_002.JPG
  • 2017_1211_100255_009.JPG
  • 2017_1211_100221_006.JPG
  • 2017_1211_100308_010.JPG
  • 2017_1211_100322_011.JPG
  • 4127.jpg

  • 1

#2 zbjanik

zbjanik
  • Modelarz
  • 850 postów
  • Age: 63
  • Skądopolskie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 12 grudzień 2017 - 09:43

Dawid- wygląda to dobrze. Faktycznie- szkoda ruszać tej fajnej góry kadłuba. Na pewno jakoś wzmocnisz pusty na razie przedział silnikowy, prawda? To najbardziej narażone na uszkodzenia miejsce, no i będzie niosło sam silnik, pakiet itd.. Jak chcesz wykończyć powierzchnię- wspomniałeś o oklejaniu- czym?


  • 0

#3 Marcin K.

Marcin K.

    <<MURDOCK>>

  • Modelarz
  • 3145 postów
  • Age: 28
  • SkądRogoźno WLKP
  • Imię:Marcin

Napisano 12 grudzień 2017 - 10:39

Podoba mi się to!! Kibicuje choć szkoda że napęd el... No ale gusta;) mógłbyś przesłać lub podać gdzie można dostać plany?
  • 0

#4 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 12 grudzień 2017 - 21:38

Cześć chłopaki, co do planów to znalazłem je na outerzone, tam wpisujesz w wyszukiwarkę marataka i masz całą listę różnych modeli na drugiej stronie masz 3 rodzaje Mustangów, od najmniejszego do największego, co do wersji spalinowej to nie mówię nie ale byłby to wtedy mój pierwszy model spalinowy ( do tej pory mam styczność tylko z silnikami elektrycznymi). Zobaczymy jak samolot będzie się spisywał po sklejeniu i oblataniu jeśli wszystko poszło by po mojej myśli to zastanowił bym się nad samolotem w wersji oryginalnej balsa +sklejka ( tylko ta waga mnie przeraża czy nie wyszedł by klocek 2 kg według planów) a najcięższy mój model waży 1400g.
Co do przedziału silnikowego to jak najbardziej przód będzie wzmacniany listewkami + dodatkowa wręga że sklejki 3 mm do montażu silnika, ale żeby to zrobić będę musiał na ten czas odciąć górę i przykleić ja po wszystkim. Co do wykończenia modelu to oklejanie papierem śniadaniowym bądź japońską a co powiecie na położenie włókna szklanego i epidianu ( jedna warstwa potem szlifowanie i szpachlowanie aż do nadania wysokiej gładkość? Napewno wzmocni to konstrukcje i będzie ładnie wyglądać po pomalowaniu ale boję się o duży wzrost wagi ( aczkolwiek nigdy nie kładłem maty i żywicy na modelu i nie mam w tym doświadczenia) Jeśli możecie doradzcie mi coś.
  • 0

#5 Jerzy_R

Jerzy_R
  • Modelarz
  • 326 postów
  • Age: 52
  • Skądokolice Bydgoszczy
  • Imię:Jerzy

Napisano 12 grudzień 2017 - 21:57

Zamiast epidianu np. Deluxe EZE-KOTE  http://modelemax.pl/...--i-pianek.html

lub tańszy "zamiennik" czyli np. Sidolux, lakier V3V i tkanina np. 24/48g.


  • 0

#6 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 13 grudzień 2017 - 14:32

Mógłbyś jeszcze podpowiedzieć w jakim celu ten sidolux? Czy też jako,,lakier do tkaniny? Czy mam rozumieć że chodzi tutaj o ten sidolux do nablyszczania podłóg?
  • 0

#7 Marcin K.

Marcin K.

    <<MURDOCK>>

  • Modelarz
  • 3145 postów
  • Age: 28
  • SkądRogoźno WLKP
  • Imię:Marcin

Napisano 13 grudzień 2017 - 15:24

Nablyszczacz do podług. Na pokrycie, będzie się świecić jak psu ten tego;)
  • 0

#8 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1100 postów
  • Age: 46
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 13 grudzień 2017 - 21:48

W tym sezonie trochę eksperymentowałem z wykańczaniem i wzmacnianiem pianek (ba, w tym momencie właśnie oklejam odrzutowego piankolota, z którym się jeszcze na forum nie ujawniłem;)) i wyszło mi na to, że najlepszy kompromis pomiędzy wagą, wytrzymałością i wyglądem jest w przypadku oklejania japonką na akrylowo - poliuretanowy lakier do parkietów (takie Eze-kote dla ubogich ;)).

Robi się to w ten sposób, że na piankę leci warstwa lekkiej szpachlówki akrylowej, potem gruntująca warstwa lakieru, szlifowanko, potem japonka klejona na lakier (lekka - max. 25 g/m2, inaczej ciężko się pozbyć schodków na łączeniach), szlif, finalna warstwa lakieru i ostatnie szlifowanie.

Z tym, że niekoniecznie w ten sposób trzeba pokrywać cały model. Moim zdaniem wystarczy, jeżeli zalaminowany zostanie spód kadłuba, dolna powierzchnia skrzydła, a na natarciu, spływie i końcówkach  można dać dwie warstwy japonki.

Zamiast tego resztę powierzchni modelu można po prostu zaszpachlować, a potem pomalować lakierem - według mnie będzie to wystarczające.

 

YbV6dIf.jpg

W Migu-35  spód kadłuba i dziób został oklejony japonką, z kolei np. owiewka kabiny to tylko szpachla i lakier.

Trochę sobie on w tym sezonie polatał,  a jak na razie oznak rozpadu nie widać ;)


  • 0

#9 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 13 grudzień 2017 - 22:56

Dzięki panowie za wszystkie podpowiedzi w sprawie oklejania modelu, napewno na coś się zdecyduje, ale mam jeszcze troszkę czasu na podjęcie decyzji. Teraz jestem na etapie wzmacniania stateczna poziomego jak i sklejania stateczna pionowego, niedługo kolejna porcja fotek z budowy. Ps - czyli sama pomalowana szpachla nie wskazywała oznak pękania czy kruszenia?
  • 0

#10 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1100 postów
  • Age: 46
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 14 grudzień 2017 - 10:18

 czyli sama pomalowana szpachla nie wskazywała oznak pękania czy kruszenia?

A czemu miało by się tak podziać?

Tam jest nałożone szpachli tylko tyle, żeby pozamykać pory w depronie  (żeby nie wypił tony lakieru).

Tak ten Migacz wygląda teraz, po kilku miesiącach eksploatacji:

iZnkToJ.jpg


  • 0

#11 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 14 grudzień 2017 - 15:36

Pisałeś o lekkiej szpachli, mam na stanie akrylowa spachle do drewna ( biała) marki widaron nada się? A z twojej techniki niedługo skorzystam wyprubuje ja na stateczniku poziomym.
  • 0

#12 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1100 postów
  • Age: 46
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 14 grudzień 2017 - 16:36

Nie wiem, ale pewnie tak. Sam musisz spróbować, jak to będzie wychodziło.

 

Osobiście używam tego: Soudal Lekki Akryl Szpachlowy https://www.soudal.p...kryl-szpachlowy

I takiego lakieru do parkietów : https://www.obi.pl/l...metal/p/5141429


  • 0

#13 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 15 grudzień 2017 - 18:59

Cześć, stateczniki gotowe. Poziomy jak i pionowy sklejony z wyażurowanej wcześniej twardej pianki 3 mm i obustronnie oklejonej depronem 3 mm, statecznik poziomy musiałem wzmocnić jak wcześniej wspominałem ponieważ środek za mocno powycinałem, w stateczniku pionowym zostawiłem grubsze poprzeczki co poskutkowało dużo większą sztywnością , końcówki sterów zrobione z balsy 8 mm wyszlifowane w stożek i połączone ze sobą drutem fi 2, końcówka statecznika pionowego również balsa ale 2 mm obustronnie podklejona depronem 3 mm o zeszlifowana, na razie całość zamocowana  na szpileczki w ramach prezentacji, trzeba jeszcze wkleić dźwigienki bodwenów i powklejać kawałki twardego styropianu w ramach oprofilowania końca kadłuba, w międzyczasie zrobiłem sobie goleń tylnego podwozia będzie ono działać razem ze sterem kierunku. Planowałem i planuje dać na ogon serwa tower pro 9 g , co wy na to ,czy coś innego byście zasugerowali ? głównie chodzi mi o serwo kierunku + goleń czy wytrzyma starty i lądowania? 

Załączone miniatury

  • 2017_1214_194154_006.JPG
  • 2017_1214_192851_001.JPG
  • 2017_1214_192859_002.JPG
  • 2017_1214_193101_005.JPG
  • 2017_1214_193149_008.JPG
  • 2017_1214_193233_009.JPG
  • 2017_1214_193248_010.JPG
  • 2017_1214_193501_011.JPG
  • 2017_1214_193537_012.JPG
  • 2017_1214_194045_002.JPG
  • 2017_1214_194115_003.JPG

  • 0

#14 nisza

nisza
  • Modelarz
  • 111 postów
  • Age: 29
  • SkądGorzów
  • Imię:Marcin

Napisano 18 styczeń 2018 - 12:37

Ładnie wyszło  czaka na więcej :) 


  • 0

#15 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 18 styczeń 2018 - 15:51

Dzieki, na razie troszkę musimy poczekać z mustaniem,ale tylko chwilkę ,niedługo skończę xitona z sąsiedniego działu i biorę się za piankę a i do wiosny troszkę czasu zostało więc myślę że zdążę ze wszystkim.
  • 0

#16 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 24 luty 2018 - 16:04

Cześć, znów ruszyły prace nad mustangiem, tym razem zająłem sie wklejeniem ,,domku" dla pakietu i wregi silnikowej ze sklejki 3mm szczeline pomiedzy domkiem a kadłubem wypelnilem depronem .
W dalszej kolejności zamontowalem silnik , na razie bedzie to dualski 2814 1200kv jako tester waga 103g bez piasty,
z przedniej wregi wyciolem sirodek i nakleilem wrege wycietą ze sklejki 1,5 mm wraz z wycietym wlotem powietrza
silnik według planów pochyliłem w dół około 1,5 stopnia. Zostalo teraz wklejenie klocków z twardego steropianu pomiedzi przednie wregi i szlifowanie azeby nadac kadłubowi ostateczny wyglad.
Ps wrega ze sklejki troszke odklejona ale to na czas zdjęć ściągnąłem zaciski .
Także wszystko pod kontrolą :)

Załączone miniatury

  • 20180224_101827.jpg
  • 20180224_101836.jpg
  • 20180224_101850.jpg
  • 20180224_110239.jpg
  • 20180224_120048.jpg
  • 20180224_120104.jpg
  • 20180224_120111.jpg
  • 20180224_120127.jpg
  • 20180224_120201.jpg
  • 20180224_120209.jpg
  • 20180224_120249.jpg
  • 20180224_120304.jpg

  • 0

#17 Jerzy_R

Jerzy_R
  • Modelarz
  • 326 postów
  • Age: 52
  • Skądokolice Bydgoszczy
  • Imię:Jerzy

Napisano 24 luty 2018 - 19:29

Wkleiłbym jakieś wzmocnienie w postaci listwy balsowej (i pomyślał o zabezpieczeniu wkrętów)

1.jpg


  • 0

#18 Marcin K.

Marcin K.

    <<MURDOCK>>

  • Modelarz
  • 3145 postów
  • Age: 28
  • SkądRogoźno WLKP
  • Imię:Marcin

Napisano 24 luty 2018 - 23:18

O tym samym pomyślałem. Dodaj trójkąty wzmacniające między blokami kadłuba a wrega sionikowa
  • 0

#19 model

model
  • Modelarz
  • 121 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 25 luty 2018 - 09:36

Wrega silnikowa nie tylko przyklejona jest do pianki ale także wzmocniona 6 koleczkami dookoła wregi ktore wchodzą w pianke jakies 4 cm , niemniej jak najbardziej górę trzeba bylo by wzmocnić tak jak mówicie. Po prostu głowa moja bardziej byla zaprzatnieta przednia wregą.

Co do wkrętów to i tak jeszcze musze coś wymyślić ,

jakąś ściankę zaporowa która zabezpieczyła by w jakis sposób pakiet przed wbiciem sie w wał silnika który wystaje nam od sirodka w czasie twardego ladowania.


  • 0

#20 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1100 postów
  • Age: 46
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 25 luty 2018 - 11:10

Teraz to trochę "po ptokach" (bo raczej nie masz w tym momencie dostępu do wręgi silnikowej, żeby w niej otwory wywiercić), ale na przyszłość polecam coś takiego: http://sklep.modelar...m3-mpj1004.html (w wersji "niskiej").

Bo mocowanie silnika o mocy 350W na wkrętach to prowizorka jak cholera jest...


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych