Skocz do zawartości


Zdjęcie

UGLY TWIN


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 51
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 13 styczeń 2018 - 15:26

Po wielu latach "skladania" modeli postanowilem tak przeorganizowac swoje zycie , aby czasu wystarczylo rowniez na ich BUDOWE .  Poniewaz dotychczas w mojej modelarskiej karierze towarzyszyly mi wylacznie jednosilnikowce

( zarowno spaliny jak i elektryki ) , przyszedl wiec czas na dwa silniki !

 Docelowo ma byc to model samolotu  XF5F-1 SKYROCKET ( wtedy watek znajdziecie w POLMAKIETACH , ale mysle ze bedzie to 2019 rok  ) , ale zanim sie za niego zabiore , znalazlem bardzo podobna ( lecz znacznie prostsza ) konstrukcje do "ogarniecia" problemow modeli dwusilnikowych . Grzebiac w sieci chcilem znalezc plany TWIN STIKa , a znalazlem niechcacy UGLY TWINa , ktory do zludzenia przypomina SKYROCKETa ( sa do siebie i podobne i rownie brzydkie ) :-)

 

Oto plan modelu : https://outerzone.co...ils.asp?ID=9481

 

Model w oryginale napedzany jest dwoma silnikami .40 . Ja chcialbym zrobic go na moich ENYAch 53-4C ( ktore juz do mnie "ida" ) . ENYe znalazlem na jakims forum modelarskim w Danii i Pan Dunczyk ma ( czy raczej MIAL ; twierdzi , ze juz wyslal )  je nawet w kombinacji "dwusilnikowej" ( jeden kreci w lewo , drugi w prawo ) . Pisal , ze sa wstepnie dotarte , ale nigdy nie byly w powietrzu ! 

 

Poniewaz jak wspomnialem oryginal ma dwa silniki poj. .40 ( dwusuwy ) , wiec pierwszym zauwazalnym problemem jest waga silnikow. 

Ogladalem  rozne  .40-ki  i waza one ( z tlumikiem ) od 280 do 380 G , a  rozwijaja ok 1,0 PS.

 ENYA 53 -4C wazy 415G z tlumikiem  i ma wg instrukcji ok 0,82 HP . Lekko liczac moje silniki waza ok 100G wiecej niz zalecane.

Teraz pytanie do ekspertow. Probowac to wywazyc polozeniem pakietu , czy cofnac troszke wrege z lozami silnika ? 

 

Jest to moj pierwszy ( jakze maly w porownaniu do PRAWDZIWYCH  problemow z tego forum ) problem , dalej mysle ze pojdzie juz z gorki . 

 

Silniki ( jesli kreca sie w roznych kierunkach ) montuje sie chyba tak , aby krecily  DO KADLUBA ?

Sa rozne opinie ( grzebalem juz na forum ; niektorzy pisza nawet ze maja dwa "normlne  i tez lata ) . Chodzi rowniez o zaklinowania i wyklony ( bo ponoc sa roznice w montazu loza w zaleznosci od tego  JAK smigla sie kreca ) 

 

Prosilbym serdecznie o wsparcie kolegow ktorzy juz ten temat ( dwusilnikowca ) przerabiali i maja jakies uwagi ktore pomaga i w budowie i w lataniu.

 

Z gory dziekuje i pozdrawiam  ; Jarek  


  • 0

#2 Marcin K.

Marcin K.

    <<MURDOCK>>

  • Modelarz
  • 3053 postów
  • Age: 27
  • SkądRogoźno WLKP
  • Imię:Marcin

Napisano 13 styczeń 2018 - 15:54

Mam 2x asp .46 w Dual Ace. Sklon i wyklon silników symetryczny. Kręcą w tą samą stronę. Jeżeli będziesz miał silniki z przeciwnym kierunkiem obrotów wtedy sklon w standardzie jak zalecany ale wyklon na zero bo strumień zasmiglowy będzie się rownowazyl. Zalecam ci zakup pokładowego podgrzewacza do świec od firmowego kolegi. Bardzo ułatwia odpalenie bo podchodzisz tylko z rozrusznikiem. Trudno mi tylko powiedzieć w którą stronę powinny się kręcić silniki;)
  • 0

#3 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 51
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 13 styczeń 2018 - 16:25

Teraz pozostaje TYLKO zrobic rozrusznik ktory kreci w dwie strony :-)

 

Tak na szybko ; jest to tylko "zamiana kabelkow " czy powazniejsza sprawa ? 


  • 0

#4 rajaner

rajaner
  • Modelarz
  • 633 postów
  • Age: 49
  • SkądNisko
  • Imię:Andrzej

Napisano 13 styczeń 2018 - 16:47

Teraz pozostaje TYLKO zrobic rozrusznik ktory kreci w dwie strony :-)

 

Tak na szybko ; jest to tylko "zamiana kabelkow " czy powazniejsza sprawa ? 

To bardzo skomplikowana sprawa.

Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia w obsłudze takich silników.

Radzę zaczerpnąć porad u fachowców. :)


  • 0

#5 Marcin K.

Marcin K.

    <<MURDOCK>>

  • Modelarz
  • 3053 postów
  • Age: 27
  • SkądRogoźno WLKP
  • Imię:Marcin

Napisano 13 styczeń 2018 - 19:49

Wystarczy zmienić kable, wtedy pozostaje pamiętać kierunek odpalania:)
  • 0

#6 MASK

MASK
  • Modelarz
  • 788 postów
  • Age: 44
  • SkądBiłgoraj, Nowy Jork
  • Imię:Marcin

Napisano 15 styczeń 2018 - 06:13

A Twoje Enye z palca nie palą? Moje wszystkie :P

 


Poniewaz jak wspomnialem oryginal ma dwa silniki poj. .40 ( dwusuwy ) , wiec pierwszym zauwazalnym problemem jest waga silnikow. 

Ogladalem  rozne  .40-ki  i waza one ( z tlumikiem ) od 280 do 380 G , a  rozwijaja ok 1,0 PS.

 ENYA 53 -4C wazy 415G z tlumikiem  i ma wg instrukcji ok 0,82 HP . Lekko liczac moje silniki waza ok 100G wiecej niz zalecane.

Teraz pytanie do ekspertow. Probowac to wywazyc polozeniem pakietu , czy cofnac troszke wrege z lozami silnika ? 

 

- Popularne silniki .40 mają spore kłopoty z osiągnięciem mocy 1 KM na śmigłach powszechnie stosowanych, więc nie warto się przejmować katalogowymi zapiskami.

- Do masy samego silnika 53-4C trzeba dodać większą masę większego śmigła (z którym normalna 40 nie dałaby sobie rady), ale za to można zastosować mniejsze zbiorniki paliwa :)

- Położenie wręgi silnikowej wynika z długości silnika wraz z łożem w relacji do pozycji śmigła. Zabawa z położeniem silnika ma sens tylko wtedy, kiedy nie ma innych możliwości wyważenia modelu. Wyważaj pakietem i serwami :)


  • 0

#7 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 51
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 15 styczeń 2018 - 07:01

Tak tez zrobie ! Poniewaz kadlub jest "czysty" ( TZN bez silnika ) , mozliwosci wywazania sa praktycznie nieograniczone.We wtorek-srode dotra do mnie pierwsze materialy i cos tam zaczne wtedy dlubac. 


  • 0

#8 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 51
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 15 styczeń 2018 - 21:56

Przylozylem dzisiaj silnik do planu  i niestety caly gaznik wychodzi poza wrege ....

 

Troszke to kiepsko widac , ale wyszedlem z polozenia smigla ( w rzeczywistosci sa na ZERO , choc fotka troszke przeklamuje ) .

 

Cofac wrege ?    W takim przypadku musialbym znalezc jeszcze  takie loze ktore nie cofnie tej wregi jeszcze dalej ....

 

Jutro dostane pierwszy rzut materialow , wiec zaczna sie jakies przymiarki :-)

Załączone miniatury

  • IMG_2742.JPG

  • 0

#9 Grifon

Grifon
  • Modelarz
  • 366 postów
  • SkądLublin, Gdańsk
  • Imię:Patryk

Napisano dziś, 13:24

To nie makieta zrób żeby było jak najprosciej,bez kombinowania, skruć gondole i juz.

Zasiadam do kibicowania.
  • 0

#10 majula7

majula7
  • Modelarz
  • 555 postów
  • Age: 39
  • SkądŚwidnik
  • Imię:Patryk

Napisano dziś, 14:08

Jak już dotrą to pokaż jak się kręcą, musisz sobie kupić tahometr co byś zbadał czy coś z tego będzie, próbowałem kręcić silnik w drugą stronę (uzywke) duży jest problem z tym. Co zaś się tyczy podgrzewania świec dobry aku kawałek przewodów i złączka elektryczna i po zabiegu.
  • 0

#11 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 979 postów
  • Age: 52
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano dziś, 15:55

a to w ogóle możliwe, żeby czterosuw kręcił się w drugą stronę? przecież dla każdego silnika są ustalone fazy rozrządu zgodne z ustalonym kierunkiem obrotu.


  • 0

#12 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 51
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano dziś, 16:05

Dunczyk od ktorego kupilem ( jeszcze niestety nie doszly ) twierdzil ( zreszta pisal to tez w anonsie ) , ze silniki sa LEWY i PRAWY.

Pozniej wyslal mi SMSa , ze nawet zaznaczyl KTORY jest KTORY. Smigla na zdjeciu tez mial rozne ...

 

 Z tego co wiem , to nie ma problemu z przestawieniem czterosuwa na LEWY . On je wstepnie dotarl , to znaczy chyba ze chodza jednak w rozne strony  :)

 

Wczoraj wycialem pierwsze wregi , ale okazalo sie tez , ze balsa ktora mialem , to sa "platki" o szer. 800 , a nie 100mm .

Model "przemyslany" jest na pod material o rozmiarze 100mm ( i kadlub i statecznik ).  Mozna kleic , albo domowic nowe ........

 

Co do gondol , to bedzie trzeba je skrocic. Wczoraj ogladalem rozne loza silnika i przeciez dojdzie jeszcze ( na 90% ) koncowka loza ktora jest przykrecona do wregi. Czterosuwy w wiekszosci maja gaznik i z tylu , co powoduje , ze trzeba zamawiac dlugie loza i to powieksza jeszcze problem .

 Pomysle ( jako opcja ) o wklejenie loza z beleczek bukowych , ale to wymaga zmiany drugiej wregi ( jest z balsy ) na sklejke + jakies tam male dlubanka. Wtedy problem mam z glowy.

 

Jasne ze to nie makieta :-) . Ma byc to cos do opanowania przyzwyczajen "dwusilnikowych" ....

 

Tak jeszcze na szybko , to cofajac pierwsza wrege , zmniejszam tym odleglosc do drugiej , a tam jest zbiornik paliwa , ktory i tak wydaje mi sie jakis krotki. Nie mam planow przy sobie , ale teraz tak pomyslalem , ze jednak loze bukowe moze "skonfliktowac" sie ze zbiornikiem paliwa .....


  • 0

#13 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 208 postów
  • Age: 51
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano dziś, 19:37

a to w ogóle możliwe, żeby czterosuw kręcił się w drugą stronę? przecież dla każdego silnika są ustalone fazy rozrządu zgodne z ustalonym kierunkiem obrotu.

Enya engines that have the front crankcase separately attached (do current Enya still have this?) it is possible to "retime" the induction for reverse running by rotating the front crankcase 90 degrees one way (don't know which way though!)

 

LASERy tez mozna "przestawic" . Pisza cos , ze male OS Maxy  rowniez sie da .


Bylem pogrzebac i znalazlem jedno loze , ktore w moim przypadku jest wrecz IDEALNE ! Problemem ( na dzisiaj ) jest to , ze mam tylko jedno. Kupilem je tydzien temu w moim modelerskim sklepie pod Malmö ( za 25 koron = 10 zl , znalezione w koszu ze starociami ) i wydaje mi sie , ze bylo jeszcze jedno . Jak nie bedzie to poszukam gdzies w swiecie . Fotki na dole . 

Nakretke z tylu zamienie na nakretke z "hamulcem" + dodatkowo LOCTITE na gwinty

Załączone miniatury

  • IMG_2751.JPG
  • IMG_2752.JPG
  • IMG_2750.JPG

  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych