Skocz do zawartości


Zdjęcie

UGLY TWIN


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
98 odpowiedzi w tym temacie

#41 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 08 luty 2018 - 18:39

 Dzisiaj wycialem plat ( w sumie to CENTROPLAT ) . Nie jest idealny , ale tez nie musi byc . Ni oklejam papierem , tylko raczej balsa .

Cialem sam , pierwszy raz w zyciu wiec efekt mysle jest OK . Ponizej moja ramka .

 To ze sa jakies tam slady po drucie nie ma znaczenia , bo wypelni to i tak klej pod pokryciem .

Zaczalem ciac otwory na serwa ( na  centroplacie jest serwo gazu i serwo lotkek ). Musze jeszcze wydrazyc kanaly na bowdeny od serwa silnika , ktore ida do gondol . 


Dzisiaj wycialem plat ( w sumie to CENTROPLAT ) . Nie jest idealny , ale tez nie musi byc . Ni oklejam papierem , tylko raczej balsa .

Cialem sam , pierwszy raz w zyciu wiec efekt mysle jest OK . Ponizej moja ramka .


a jaką rozpiętość mają te skrzydła ? jak chcesz mieć pancerne, to sam fornir lub balsa a na to cieniutka tkanina max 50g.

 

Centroplat ma 110 cm , a uszy ze wzniosem po 28 cm kazde , Mysle ( tak jak w planach ) polozyc jakas tkanine na laczenie centroplata z uszami ( po kazdej ze stron ) . Chcialbym zrobic to POD balsa , aby moc lepiej wykonczyc plat . Chyba nie bedzie to bledem ? Czy jednak tkanine na balse ( nie da sie tego ladnie ofoliowac niestety :-( ) 

Załączone miniatury

  • IMG_2956.JPG
  • IMG_2955.JPG
  • IMG_2957.JPG

  • 0

#42 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1060 postów
  • Age: 53
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 08 luty 2018 - 18:45

przy  tej rozpiętości  grubości profilu daj sobie spokój ze wzmocnieniami, tym bardziej że robisz natarcie i spływ z balsy, a połączenie uszu z centropłatem przelaminuj cienkim paskiem tkaniny.


  • 0

#43 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 08 luty 2018 - 19:05

przy  tej rozpiętości  grubości profilu daj sobie spokój ze wzmocnieniami, tym bardziej że robisz natarcie i spływ z balsy, a połączenie uszu z centropłatem przelaminuj cienkim paskiem tkaniny.

 

Pod balsa ? 


  • 0

#44 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1060 postów
  • Age: 53
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 08 luty 2018 - 19:20

no niestety na wierzchu. uszy i centropłat oklejasz oddzielnie a potem łączysz w całość i wzmacniasz połączenie cienkim paskiem tkaniny, myślę że starczy 1 - 1,5 centymetra zakładu na stronę.


  • 0

#45 wojtek-a

wojtek-a
  • Modelarz
  • 166 postów
  • Age: 47
  • SkądGent, Belgia
  • Imię:Wojtek

Napisano 08 luty 2018 - 19:32

Wczesniej pisales chyba, ze jeda z opcji bylo pokrycie balsa na zalaminowany szklem rdzen.

Ja tak zrobilem ze trzy skrzydla i bylo gut. Robilem tak, ze wycinalem poszycie z balsy (potrzebny mi ksztalt z naddatkiem na splywie) i laminowalem ta balse tkanina np. 50g . Potem sciskalem to w negatywach i po wyschnieciu moglem opilowywac do woli. Na wierzch mozna tez dac szklo albo okleic folia.

 Nie wychodzi to superlekko bo balsa pije ale jest solidnie. 

 na laczeniach z uszami dalbym tez po pasku tkaniny na zewnatrz przed oklejeniem.


  • 0

#46 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 08 luty 2018 - 19:59

no niestety na wierzchu. uszy i centropłat oklejasz oddzielnie a potem łączysz w całość i wzmacniasz połączenie cienkim paskiem tkaniny, myślę że starczy 1 - 1,5 centymetra zakładu na stronę.

 

Wolabym jakos ( nie myslalem jeszcze jak :) ) powalczyc i okleic SKLEJONE na gotowca skrzydlo z uszami , ale z tkanina POD balsa. Nie wiem tylko czy to ma sens i czy cos wzmocni ( TZN tkanina pod balsa ) . Myslalem wstawic nawet jakies wzmocnienia ( za dwa na strone ) ze sklejki ktore wchodzilyby ok 10 cm w centroplat i 10 cm w uszy . 

Załączone miniatury

  • IMG_2960.JPG

  • 0

#47 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1060 postów
  • Age: 53
  • SkądGóra Kalwaria
  • Imię:Arek

Napisano 08 luty 2018 - 20:55

części płata po oszlifowaniu i nadania odpowiednich kątów kleisz na styk, ja to robiłem na soudal puchnący, żeby się potem za mocno nie męczyć że szlifowaniem tego co wylazło, szczelinę na czas schnięcia kleju zaklejałem taśmą malarską (tylko taką dobrą ze sklepów lakierniczych), jeśli połączenia nie zrobisz z jakiejś mega grubej tkaniny to nie będzie ich zbytnio widać z pod folii. Inna sprawa to, że w tych miejscach warto się wspomóc jakimś preparatem, żeby folia lepiej przylegała.

 

Oklejanie już sklejonych rdzeni ze wzniosem, to niezła ekwilibrystyka i wątpię żebyś był zadowolony z efektu końcowego.


  • 0

#48 motfil

motfil
  • Modelarz
  • 47 postów
  • Age: 50
  • SkądDęblin
  • Imię:Tomek

Napisano 08 luty 2018 - 21:18

Można uniknąć laminowania połączenia , wystarczy wstawić łącznik sklejkowy lub nawet balsowy (twarda balsa dobrej jakości) oszlifować wszystko na równo i będzie gitara . Ważne aby powierzchnie czołowe dokładnie do siebie  przylegały . Przede wszystkim nie  utrudniaj sobie pracy , na początku widziałem jak zbudowałeś gondole silników i były zrobione fachowo i tak trzymaj .


  • 0

#49 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 08 luty 2018 - 22:26

Wlasnie caly czas mysle o laczniku , jako alternatywie dla laminowania . W koncu bede musial podjac jakas decyzje  ;)


  • 0

#50 motfil

motfil
  • Modelarz
  • 47 postów
  • Age: 50
  • SkądDęblin
  • Imię:Tomek

Napisano 09 luty 2018 - 03:27

Wlasnie caly czas mysle o laczniku , jako alternatywie dla laminowania . W koncu bede musial podjac jakas decyzje  ;)

Kiedyś jak balsa była materiałem deficytowym płaty łączyło się łącznikiem , na styropian papier pakowy i takie skrzydła latały w akrobatach.


  • 0

#51 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 667 postów
  • Age: 68
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 09 luty 2018 - 08:25

Jarek,w styropianie dużo nie wymłodzisz, ale myślę ,że to co masz na rysunku dobrze Cię kieruję.Ciąłem skrzydło ze styroduru/ jedna połówka 60cm/ Lączenie wykonywałem w ten sposób że naciąłem na wylot profilu szczelinę po 20cm od osi płata.Szczelina miała 2.5 m/m i takiej też grubości wkładka/ łącznik/ z deseczki lipowej, akurat nie miałem twardej balsy.Klej to Soudal 62A do miękkiego drewna i tektury.Reszta to tylko doszlifować do płaszczyzny po wyschnięciu.Wznios, coś podobnego, ale nacięcie wykonasz po jego sklejeniu od spodu, np piłką do metalu na taką głębokość aby było po obu stronach wzniosu 6 cm / jak na twoim rysunku środkowym/.Możesz wykonać dwa nacięcia i w te rowki wprowadzasz deseczkę lub listwy które po wyschnięciu doszlifujesz do płaszczyzny.Ja tak robiłem i problemu nie miałem.Szkoda że nie dysponuję zdjęciami, ale myślę że napisałem zrozumiale.Oczywiście łączenia płatów musisz skleić bardzo starannie i kryć na gotowca.Acha, moje skrzydło nie posiadało dzwigara a sztywność uzyskałem z pokrycia.


  • 0

#52 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 09 luty 2018 - 18:15

Dzisiaj tylko 2 godzinki . Wkleilem dalszy kawalek sklejki do "domku" serwa od silnikow , oraz wyprowadzilem rurki bowdena ktore ida z w/w serwa do gondol , wycialem szczelinki po 10 cm z kazdej strony ( w najgrubszym miejscu w profilu ) na sklejke 2 mm ( beda to laczniki ) ktore polacza centroplat z "uszami" , no i nie wytrzymalem i okleilem dol plata :-) Kleilem na poliuretan . Zobaczymy co wyjdzie . Docisnalem dwoma paczkami plytek i 2 workami czegos-tam  ( bedzie razem z 70 kG ).  Przod musialem podeprzec linialem , gdyz na samym przodzie bylo troszke wiecej wypalone ( na szczescie nie w skrzydle ) i balsa troszeczke odchodzila . 

 

Tam gdzie widac wyciety styropian bedze wchodzila gondola silnika i wlasnie widac rurke bowdena. Bedzie ona dalej wklejona i ustabilizowana w gondol i dalej przez wrege silnikowa do gaznika ( bowden polutuje z drutem , a regulacja bedzie przy serwie ) 

 

Centroplat z "uszami" postanowilem polaczyc TYLKO lacznikiem ( po 10 cm w centroplacie i uchu ) , solidnie skleic i nie laminowac na laczeniu . Mysle , ze jak sie postaram przy klejeniu ( pelne wypelnienie , dobry docisk  + lacznik wklejony na zywice ) nie powinno sie nic dziac .

 

P.S no i scialem jeszcze koncowki plata ( o polowe wzniosu ) po to , aby sie centroplat z uchem perfekcyjnie "zszedl" . Uszy tez podetne o polowe wzniosu i powinny sie trafic calymi powierzchniami.

Załączone miniatury

  • IMG_2971.JPG
  • IMG_2972.JPG

  • 0

#53 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 12 luty 2018 - 16:24

Przez weekend troszke sie dzialo . Okleilem gore skrzydla , ( przed oklejeniem wkleilem oprofilowana  listwe na krawedzi splywu do dolnego pokrycia , tak aby gorne sie rowniez do niej przykleilo ). Dzisiaj przeszlifowalem przod , tak aby moc wkleic krawedz natarcia ( balsa 10 mm ) . Po sklejeniu oszlifowalem wszystko CUDOWNYM przyrzadem , ktory zrobilem ze starej laty murarskiej ( takiej z twardej pianki ) , pod ktora rozwinalem papier scierny 150 , zawijajac go na koncach i wywijajac do gory ( tam przypiete trzema krotkimi szpilkami z kazdej strony ) . Uzyskujemy wielka rowna powierzchnie scierna z solidna raczka . Przy swojej metrowej dlugosci uzyskana linia ( + oszlifowane krawedzie natarcia i splywu ) sa IDEALNIE rowne , zez zadnych gorek i dolkow. Polecam !!!

Te pace wystepuja w roznych wielkosciach od malych TZW ( chyba ) rajbetek , do dlugich na 150 cm . Super rzecz do szlifowania duzych powierzchni   i dlugich kawalkow . Uzywam porugalskiego papieru sciernego z rolki INDASA (http://www.lakiereo....31-id-3580.aspx ) Bardzo dobra jakosc ! 

 

Ota takie pace : http://producent-pac...nowe-on-line,19

 

Jutro pobawie sie z dokonczeniem centroplata i oszlifowaniem ( pod katem ) koncowek do przyklejenia koncowek skrzydel. Zabraklo mi balsy na ich pokrycie , ale postaram sie je przygotowac na gotowca do oklejenia. Sa to 2 kawalki po 28 cm kazdy . Pozostanie podciecie krawedzi natarcia w miejscach gdzie wklejone beda gondole silnikow ( wchodza one niejako w skrzydlo ok 3-4 cm ) . Jutro ma dojsc serwo niskoprofilowe do napedu gazu w silnikach i bedzie trzeba pobawic sie z jego mocowaniem. Po przymierzeniu wszystkiego wejdzie szpachlowka na wszelkie laczenia i nierownosci , pozniej szlif no i sklejenie do kupy centroplata z koncowkami. Potem czesciowe oklejenie plata , wklejenie gondol ITP ITD . Nie bede opisywal CO ma nastapic , tylko bede informowal na biezaco .....

Załączone miniatury

  • IMG_2999.JPG
  • IMG_3001.JPG
  • IMG_3003.JPG
  • IMG_3007.JPG

  • 0

#54 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 12 luty 2018 - 21:01

Nie wytrzymalem i pojechalem jeszcze troche podlubac ... Wycialem "wciecia " na gondole silnikow ( nawet wszystko sie ladnie spasowalo ) , obudowalem "domek" serwa lotek balsa ( pozniej nakleje dwa kawalki sklejki 3mm w poprzek w celu przykrecenia serwa ). Przymierzylem to wszystko i zlozylem na chwile , aby zobaczyc w koncu CO to bedzie za model  ;)

 

 Podkleilem tez sklejke w gondolach , gdyz chce jednak zrobic otwierane klapki od gory w celu ew. inspekcji zbiornika . Bedzie to klapka na 4 srubki , a osiadzie ( i przykrecona bedzie ) na sklejce ( na jednej z fotek ) .

Załączone miniatury

  • IMG_3010.JPG
  • IMG_3011.JPG
  • IMG_3014.JPG
  • IMG_3016.JPG
  • IMG_3017.JPG
  • IMG_3013.JPG

  • 0

#55 Grifon

Grifon
  • Modelarz
  • 491 postów
  • SkądLublin, Gdańsk
  • Imię:Patryk

Napisano 13 luty 2018 - 06:30

Juz teraz wygląda super.
  • 0

#56 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 13 luty 2018 - 07:37

On NIE bedzie wygladal super  :D .    Bedzie wygladal dokladnie tak jak sie nazywa ( ale dzieki w kazdym razie ) .....


  • 0

#57 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 13 luty 2018 - 16:24

Uszy wyciete , jedno oklejam z JEDENEJ strony ( nie moge z dwoch na raz , bo musze wkleic listwe na splywie zanim okleje druga strone ) . Fotek brak .

 

Poszpachlowalem tez troche centroplat , bo mial rozne male wgniecenia i "braki" . 


  • 0

#58 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 14 luty 2018 - 12:01

Ucho ma wklejona listwe na splywie ( pozniej po oszlifowaniu dojdzie krawedz splywu ) i poszlo w "forme" do calkowitego oklejenia . Na sam koniec ( na szczescie przed nalozeniem kleju ) przypomialem sobie o nacieciu pod sklejke ktora polaczy ucho z centroplatem.

Załączone miniatury

  • IMG_3034.JPG
  • IMG_3036.JPG

  • 0

#59 jarek996

jarek996
  • Modelarz
  • 464 postów
  • Age: 52
  • SkądMalmö
  • Imię:Jarek

Napisano 15 luty 2018 - 15:49

Zeby nie bylo , ze NIC sie nie dzieje . Wklejone natarcie .  Jutro jedno ucho gotowe i oszlifowane na 100%...

Załączone miniatury

  • IMG_3054.JPG

  • 0

#60 Marcin K.

Marcin K.

    <<MURDOCK>>

  • Modelarz
  • 3138 postów
  • Age: 27
  • SkądRogoźno WLKP
  • Imię:Marcin

Napisano 15 luty 2018 - 16:14

Model brzydki ale budujesz ładnie:)
  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych