Skocz do zawartości

RWD8


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

Klamka zapadła rozpoczynam nowy projekt bo poprzednie zakończone i czekają na wiosenną pogodę i ulotnienie.

Długo myślałem co budować i po prawie codziennej kawie z Henrykiem doszedłem do wniosku że Makieta RWD8

Heniu udostępnił mi plany wykonane przez p. Marka Klimczaka wydrukowane do budowy i objął nadzór budowlany  ;)

Jak ktoś ma zdjęcia w celu podglądu oryginału to chętnie skorzystam.

Budowa potrwa ale chcę zbudować pierwszą makietę (zobaczymy co wyjdzie  :o )

Liczę na Wasze wsparcie w szczegółach.

Pierwsze zdjęcia z budowy niebawem.

 

post-12589-0-13813500-1517515872_thumb.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek,

Tak, to znowu ja o profilach  :D.

 

Plany RWD-8 Mark'a maja nieprawidlowy profil skrzydla, powienien byc to profil tzw samostateczny a tak naprawde to oznacza profil o malym lub zerowym wsp. momentu.  Ma to wplyw na sterowanie i statecznosc modelu.  Byla o tym mowa tutaj:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/66179-rwd-8/

 

 

A

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek,

Tak, to znowu ja o profilach  :D.

 

Plany RWD-8 Mark'a maja nieprawidlowy profil skrzydla, powienien byc to profil tzw samostateczny a tak naprawde to oznacza profil o malym lub zerowym wsp. momentu.  Ma to wplyw na sterowanie i statecznosc modelu.  Byla o tym mowa tutaj:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/66179-rwd-8/

 

 

A

Super dzięki sprawdzę po powrocie z delegacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek,

Tak, to znowu ja o profilach  :D.

 

Plany RWD-8 Mark'a maja nieprawidlowy profil skrzydla, powienien byc to profil tzw samostateczny a tak naprawde to oznacza profil o malym lub zerowym wsp. momentu.  Ma to wplyw na sterowanie i statecznosc modelu.  Byla o tym mowa tutaj:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/66179-rwd-8/

 

 

A

Andrzej tylko ciekawe jak się będzie sprawdzał profil prawdziwego samolotu zastosowany w modelu gdzie cięciwa jest mniejsza .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej tylko ciekawe jak się będzie sprawdzał profil prawdziwego samolotu zastosowany w modelu gdzie cięciwa jest mniejsza .

 

Radziu,

Bardzo dobre pytanie!

Nie stosowalbym orginalnego profilu bez sprawdzenia na komputerze.  Ale do tego trzeba miec jego wspolrzedne. Wiec raczej poszukalbym profili modelarskich; byc moze Clark-YH, lub jakis od latajacych skrzydel..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Dzięki za wszystkie wskazówki, oczywiście przeanalizuje.

Obecnie jestem jednak na etapie, że wszystko wykonuje zgodnie z planem który posiadam - wychodzę z założenia że jak ktoś go narysował

to i zbudował i pewno latało.

Ale tak jak pisałem jeszcze nie zapadła ostateczna decyzja co do profilu skrzydeł.

 

Może właściciel tego modelu przeczyta ten post i powie jak to jest naprawdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za telefon rozmawiałem już wszytko wiem, muszę sprawdzić na planach.

Jak posprawdzam napiszę jak sprawa się ma.

Model Mariana 2,5 m lata bardzo ładnie stabilny w locie i lądowaniu silnik 15 cm benzyna.

 

Strona kolegów modelarzy z Leszna.

http://www.latacze.pl/index.php/artykuly

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobilem szybka analize:

-          Dla wagi okolo 5.5kg i skali 1:5 wychodzi predkosc przeciagniecia ~10m/s co daje Re~250000 przy cieciwie ~400mm.

 

-          Wspolrzedne, ktore podal romigraf (dziekuje) byly zbyt “rzadkie’ i za pomoca XFLR5 wygenerowalem wiecej, sa w zalaczeniu.

 

 

post-12308-0-15790600-1517694672_thumb.png

 

 

post-12308-0-12618700-1517694685_thumb.png

 

 

 

 

post-12308-0-45525100-1517694696_thumb.png

 

 

post-12308-0-47565100-1517694707_thumb.png

 

 

 

 

post-12308-0-05240300-1517694727_thumb.png

 

 

post-12308-0-42251900-1517694750_thumb.png

 

 

 

-          W porownaniu z Clark YH, profil IAW 140 ma wiekszy wsp. oporu i troche “pokrzywiana” charakterystyke w okolicy przeciagniacia pomimo wygladzenia wspolrzednych.  Samo przeciagniecie jest jednak w miare lagodne.  Duzy opor jest zapewne nawet wskazany dla samolotow szkolnych.  Mysle tez, ze Profili (= X-Foil) ma troche klopoty z przewidzeniem charakterystyki przy duzych katach natarcia w tym profilu.  

 

-          W sumie trudno powiedziec, ktory profil jest lepszym wyborem dla tych liczb Re; IAW 140 jest calkiem OK dla tego modelu ale dla tylko troche mniejszych modeli juz nie; tutaj Clark YH wydaje sie byc lepszy.

 

 

post-12308-0-08529200-1517694810_thumb.png

 

 

post-12308-0-66041500-1517694821_thumb.png

 

 

 

-           Wsporzedne Clark YH wzialem od Profili ale tez byly troche rzadkie.

 

-          Profile “samostateczne” maja na ogol niski wsp. momentu co pozwala na zastosowanie mniejszego statecznika poziomego.

 

-          Nothing ventured nothing gained!  

 

 

Uwielbiam profile; ich piekne ksztalty i krzywizny (minus ten od Wicherka)  ;).  Zakochalem sie w nich  :rolleyes:  25 lat temu kiedy wracajac do modelarstwa po dlugiej przerwie zbudowalem prosty balsowy model szybowca do latania na zboczu.  Model mial profil Clark Y i zebra wycialem laserem.  Potem probowalem 4-5 roznych skrzydel z roznymi profilami od S3016 do RG15 obserwujac zmiany w zachowaniu.   Doskonala zabawa i nauka, przynajmniej dla inzyniera :D .

 

 

IAW 140 M 1.txt

 

CLARK YH 1.txt

 

 

  

post-12308-0-15790600-1517694672_thumb.png

post-12308-0-12618700-1517694685_thumb.png

post-12308-0-45525100-1517694696_thumb.png

post-12308-0-47565100-1517694707_thumb.png

post-12308-0-05240300-1517694727_thumb.png

post-12308-0-42251900-1517694750_thumb.png

post-12308-0-08529200-1517694810_thumb.png

post-12308-0-66041500-1517694821_thumb.png

IAW 140 M 1.txt

CLARK YH 1.txt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dawal mi spokoju ten IAW 140 profil przy Niedzieli i zrobilem proste modyfikacje:

-          Powiekszylem promien noska do 1%

 

-          Zmniejszylem grubosc profilu z 12.8 do 11.5%.  Ciensze profile na ogol zachowuja sie lepiej przy malych liczbach Re.

 

-          Oba powyzsze naraz no i mamy jeszcze lepszy profil o wiekszym wsp. sily nosnej!

 

post-12308-0-28836800-1517709102_thumb.png

 

post-12308-0-38451900-1517709111_thumb.png

 

 

 

post-12308-0-19096600-1517709139_thumb.png

 

post-12308-0-07892300-1517709150_thumb.png

 

 

 

post-12308-0-97190600-1517709172_thumb.png

 

post-12308-0-82662300-1517709180_thumb.png

 

 

 

 

-            Dodatkowo profil dziala do Re=150000

 

 

post-12308-0-56484100-1517709200_thumb.png

 

 

To jest bardzo prosta metoda modyfikowania profili (Patryk zrobilby to pewnie lepiej) ale pokazane jest co mozna uzyskac w prosty sposob.

 

 

Marek, zrobisz jak uwazasz ale “Nothing ventured nothing gained” !  :D

 

 

IAW 140 M 1-11,5%thk-nose R1%.txt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Andrzej wielkie dzięki za tak obszerne i szczegółowe analizy. 

Masz rację muszę się zastanowić jaki profil wybrać.

Pokazałeś mi tyle zależności że nie sposób to w parę minut przeanalizować i wybrać. 

Obecnie czekam na wysyłkę z zamówionym materiałem do budowy (sklejka, basa, klej) jak dojdzie to rozpocznę budowę kadłuba.  :)

Co do profilu pewno jeszcze do Ciebie napiszę.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dawal mi spokoju ten IAW 140 profil przy Niedzieli i zrobilem proste modyfikacje:

-          Powiekszylem promien noska do 1%

 

-          Zmniejszylem grubosc profilu z 12.8 do 11.5%.  Ciensze profile na ogol zachowuja sie lepiej przy malych liczbach Re.

 

-          Oba powyzsze naraz no i mamy jeszcze lepszy profil o wiekszym wsp. sily nosnej!

 

attachicon.gifC5.PNG

 

attachicon.gifC5a.PNG

 

 

 

attachicon.gifC6.PNG

 

attachicon.gifC6a.PNG

 

 

 

attachicon.gifC7.PNG

 

attachicon.gifC7a.PNG

 

 

 

 

-            Dodatkowo profil dziala do Re=150000

 

 

attachicon.gifC10.PNG

 

 

To jest bardzo prosta metoda modyfikowania profili (Patryk zrobilby to pewnie lepiej) ale pokazane jest co mozna uzyskac w prosty sposob.

 

 

Marek, zrobisz jak uwazasz ale “Nothing ventured nothing gained” !  :D

 

 

attachicon.gifIAW 140 M 1-11,5%thk-nose R1%.txt

Andrzeju trochę to skomplikowane jak dla mnie ale może coś z tego rozumiem , że wychudzenie i pogrubienie nosa profilu IAW polepszyło jego właściwości lotne przy małej cięciwie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.