Skocz do zawartości

Return - budowa modelu 2,7m z historią


bocian
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Historia jest taka, że model, którego dzisiaj nazwałem RETURN, leżał kilkanaście lat i po raz trzeci zabieram się do budowy i powrotu do modelarstwa. Laminatowy kadłub dł. 123cm, skrzydło balsowe w 60% zrobione (rozp. 2,7m, pow. 58 dm2), profil 10% zbliżony do MH32. Tak wygląda dzisiaj:

post-18740-0-69096600-1520086780_thumb.jpg

Jak widać małe wydłużenie płata, brak kesonów z przodu, nie ma lotek i klap. A tutaj usterzenie z bliska (brak bagnetów), ster pionowy prowizorycznie na taśmie. Właśnie statecznik poziomy i ster kierunku świeżo zrobiłem:

post-18740-0-24960700-1520086877_thumb.jpg

Tak wygląda konstrukcja centropłata:

post-18740-0-82148500-1520086934_thumb.jpg


Ma to być motoszybowiec. Kupiłem prostą 6 kanałową aparaturę FLySky i6x, zgodnie poradami kolegów symulator i model Surfer X8 do nauki. Myślę że do symulacji na kompie szkoda innej aparatury a jak ją zjeżdżę i się nie zniechęcę to kupie lepszą. Moim marzeniem jest za dwa, trzy lata dwumetrowa spalina do nauki akrobacji. 

Zamówiłem silnik Turnigy GliderDrive SK3 Competition Series - 3858 - 4.6 1120kv, śmigło 13x6,5, akku ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 40C 2 szt. Akku będą służyły w Return i w Surferze.

W centropłat pomiędzy dźwigary wkleję rurkę Ms śr. 9/8mm, bagnet węglowy lub stalowy (zamówiłem pręt węglowy i stalowy, rurkę alu 9x8, wybiorę zestaw ten który spasuje, resztę odeślę).

To jest pierwszy problem: spasowanie bagnetu z rurką. Trudno to zrobić na odległość. Zamówiłem w jednym ze sklepów rurkę Ms 9/8,2 i pręt węglowy 8mm, który okazał się mieć średnicę 7,85 mm. Duże luzy, towar oddałem do sklepu. Później pomyślałem, że mogłem zalać pręt upłynnioną żywicą, odwirować w wiertarce, szlifować.

Zauważyłem, że sklepy nie podejmują się dopasowania rurek do prętów bagnetowych. Jak to robicie?

Proszę o uwagi, zawsze będą dla mnie wsparciem. Pozdrawiam Krzyśka - budowniczego Tequili, już skorzystałem z Twoich podpowiedzi.      

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

MH32 to bardzo zacny profil.

Jeden z niewielu łatwo dostępnych które godnie rywalizują z AG w takich modelach.

I żeby było ciekawiej - w mniejszych modelach na tym profilu to mniejsze wydłużenie bardzo pasuje. Wynika to z tego, że to szybki profil, który dobrze pracuje na małych współczynnikach siły nośnej.

 

A bagnet - polecam jednak stalowy. Dużo ciężej nie będzie, a chociaż wymiar trzyma jak należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Roman za podpowiedź, trochę szukałem na tym forum opisu budowy rurki z papieru na żywicy. Doczytałem tylko, że do węglowej to raczej papier na żywicy. Tylko czy grubość ścianki nie przekroczy 0,5 mm? Mógłbyś Roman podać linka albo krótki opis?

Kadłub laminatowy waży 340 g, jest b. sztywny, jednak zastanawiam się czy nie powinno się dać przynajmniej jednej wręgi (pionowej) pomiędzy kabiną a skrzydłem. Półka na serwa i na zasilanie z reglem co prawda jest poziomo i dodatkowo wzmocni okolice kabiny i skrzydła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryk dobrze radzi byś użył stalowy bagnet. Nawet jak model pójdzie do ognia to bagnet nawet to przetrwa !

 A na stalowym to klasycznie -separator ,nawinąć nawet spiralnie szklaną szmatę i po sprawie.

Na węglowym troche kłopotliwe bo 5 min epoxy ,wymierzony papier z kreską na pierwszą warstwę ,smarujesz epoxy, czekasz aż już zacznie łapać i ściśle zawijasz ale klej już poza pierwszym zwojem. Smarujesz epoxy tylko to co nie styka bezpośrednio z węglem . Ale i tak użyj jakiegoś separatora bo potrafi podcieknąć ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście chyba prosta sprawa: folia spożywcza może być? Żywica to jakaś specjalna? Mam EPOXY METAL firmy Techniqll.pl, może być? Nie kleiłem od dawna (ale jak przyjemnie znowu dotykać balsę),nigdy nie robiłem laminatu; więc owinąć warstwą folii pręt węglowy naciągnąć potrzebną długość rękawa z naddatkiem nanieść przygotowana żywicę, trochę pogrzać suszarką, po wyschnięciu szlifować i to wszystko?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EPOXY METAL- nie znam tego kleju. Obawiam się że może być zbyt gęsty żeby dobrze przesączyć tkaninę. Ja używam do laminowania EPIDIANU 52 lub 53.

Ostatnio zastosowałem DELUXE EZE-KOTE też z dobrym skutkiem.

Zobacz jeszcze w tym linku;

http://pfmrc.eu/index.php/topic/71924-laminowanie-kieszeni-na-rurce-alu/?hl=%2Blaminowanie+%2Bkieszeni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, instrukcja jak trzeba. Zamówiłem Epidian 53, rękaw i pręt  8mm, jednak węglowy.  Zsumowałem ciężary: kadłub 340, silnik-180, ESC-82, kołpak i śmigło-60, zasilanie-207, odbiornik-16, 6 serv- 125, kable konektory-60 to już = 1070. Chciałbym zmieścić się w 2 kg, żeby obciążenie wyszło ok. 36g/dm2

Co by nie mówić, to hobby to zabiera mnóstwo czasu. W młodości dniami i nocami siedziałem w modelarni, jakoś więcej czasu było czy co :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Postępy są, ale nieduże, bo chorowałem. Kontynuuję budowę stateczników, zrobiłem dźwignię z laminatu miedziowanego dwustronnie, mocowanie statecznika poziomego, muszę jeszcze wkleić rurki w statecznik pionowy, ale wcześniej doszlifować bagnety stalowe 3mm. Ten pręt chyba z nierdzewki, bo piłka się ślizga a papier ledwo bierze. Ale cierpliwości ... 

post-18740-0-12992800-1521231679_thumb.jpg

post-18740-0-42263800-1521231781_thumb.jpg

Nadałem profil statecznikowi poziomemu i powiększyłem ster kierunku o listwę z przodu, bo wydawała mi się za mała powierzchnia statecznika pionowego:

post-18740-0-83761000-1521231925_thumb.jpg

post-18740-0-11307100-1521231955_thumb.jpg

 


Przyszła aparaturka, taka trochę zabawkowa mi się wydaje, ale działa i ma telemetrię wbudowaną, ma też odbiornik na 8,4V, więc można stosować pakiet LiPo 2S i serwa HV. 

Telemetria pokazuje poziom sygnału z odbiornika i napięcie w odbiorniku, ale nie na pakiecie zasilającym. Konfrontacja pomiarów: na pakiecie 5,12V a z telemetrii - 4,97V. Różnica 0,15V.

post-18740-0-79240500-1521232334_thumb.jpg

post-18740-0-27352200-1521232360_thumb.jpg

Dzisiaj zadyma zimowa i ciemno, ale zaczynam latać - na symulatorze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz,

to dobra rada, będę szukał, może z Radomia? Dzisiaj było lepiej, bo znalazłem model samolotu elektr., który lata wolno. Ale myślę żeby się uczyć na bardziej wymagającym modelu, np. Zlin, bo potem łatwiej pilotować coś takiego jak Sky Surfer.  Myślisz o wspólnym lataniu na symulatorze czy o trenowaniu na lotnisku? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyciąłem półkę na serwa, LiPo i ESC, ale napotkałem na problem z miejscem na serwa.  Przymierzyłem silnik,  LiPo i serwa i mam trochę mało miejsca na długości. Kadłub "przed" skrzydłem jest krótki.

Wpierw miałem dać dwa serwa na kierunek i wysokość takie:

https://hobbyking.com/en_us/hxt-5010-twin-bearing-digital-servo-6-9kg-0-16sec-39-2g.html

Jednak po pomiarach wymiarów wyposażenia pomyślałem, żeby zastosować takie serwa:

http://www.towerpro.com.tw/?product=mg92b

Ostatni pomysł to taki, żeby do wysokości (statecznik pływający o powierzchni 9,5 dm2) zastosować HXT-5010 a do kierunku - MG92B.

Mam takie pytania do kolegów: czy ten ostatni pomysł jest najlepszy?

Czy może wystarczy 2 x MG92B? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Szkoda ze tak wyciąłeś ten statecznik , robi się to tak ja na foto wycina się otwór rewizyjny do podpięcia orczyka w  postaci kółka .

ten kadłub kupiłem w takim stanie :( 

Zrobię tam solidne połączenie dźwigni z bowdenem (klej na gwintach), potem zaślepię na stałe dając na spodzie listwę sosnową

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Return... po 2 latach.

Witam

Spodobało mi się latanie i kupowanie kitów piankowych, kilka dni temu złożyłem FunCub-a. Czas skończyć przed sezonem szybowca. Piszę oczywiście nie bez przyczyn, bo proszę o porady praktyczne:

1) jednak mój profil to HQ 2.0 - czy ktoś ma informacje o charakterystyce tego profilu, mam nadzieję, że do termiki dobry, załączam zdjęcie; zamierzam zbudować nowe płaty kiedyś,  z lotkami i klapami, może na profilu S3021.

2) lotka ma 47x5 cm - czy taki mały serwomechanizm pociągnie? (MG 92B); zakładam spokojne loty, wychylenia lotek +2 cm, -1 cm, 

3) jak wyznaczyć środek ciężkości?  Mam trochę starych modelarskich książek i w jednej znalazłem opis, gdzie robi się rzut graficzny modelu, zakłada, że nośność 1 dm2 płata jest 3x większa od nośności statecznika, kreśli linie i "wychodzi" pozycja ś. c. Nie przejmowałbym się problemem gdyby nie to, że chcę wkleić do środka listewkę do mocowania haku do holowania, którego położenie jest zdeterminowane położeniem środka ciężkości. Myślałem o wstępnym założeniu położenie ś.c. w odległości 35-40% od krawędzi natarcia.

4) ile żeber przykadłubowych i jaka grubość sklejki? Cięciwa 235 mm. Do kadłuba laminatowego chciałem dokleić żebra ze sklejki 3 mm (po jednym na stronę) i na płacie tak samo. Żebro konstrukcyjne (pierwsze) wpłacie jest ze sklejki 2 mm. Czy moje plany dobre?

5) czy do kadłuba wklejać rurki pod dźwigar czy można je pominąć?

HQ 2.0.jpg

lotka.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.