Skocz do zawartości


Zdjęcie

PZL Dromader


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
38 odpowiedzi w tym temacie

#1 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 04 maj 2018 - 17:40

Cześć,witam w kolejnej relacji dotyczącej budowy Dromadera
Czemu akurat Dromader? Dlatego ,ze niedaleko miejsca mojego zamieszkania znajduje sie lotnisko w Kościelcu aeroklubu Czestochowskiego,gdzie stacjonuje pzl Dromader, który używany jest do gaszenia pożarów. Od czasu do czasu przelatuje on ,, nad moja głową " ale pierwsze co słychać to dźwięk silnika którego nie mozna zapomnieć jak i pieknych powolnych przelotów tej maszyny, dlatego też postanowiłem, ze zbuduje takowy model i pierwszy oblot postaram sie wykonać na lotnisku w Kościelcu.
Podstawowe założenia przy budowie modelu to
1450mm rozpiętości
Silnik elektryczny okolo 250 350 W
Konstrukcja balsowo sklejkowa
Profil skrzydła NACA 2415
Sterowanie SK SW lotki klapy
WAGA ?
Plany znane wiekszosci z nas ściągnięte ze stronki outerzone.
Budowe rozpocząłem od wyciecia wreg kadłuba ze sklejki 3 mm boki kadluba balsa 2,5 mm ,werga silnikowa pochylona o 2 stopnie w dół, mocno wyażurowana w celu dobrej wentylacji elektroniki, w kadłubie zastosowalem wzmocnienia po obu stronach ze sklejki 1,5 mm,skrzydlo ze zmienionym profilem bedzie mocowane do kadłuba za pomocą dwóch koleczkow z przodu i dwóch srób nylonowych z tylu. Kąt zaklinowania skrzydła do statecznika dodatni jak w planach.Statecznik pionowy jak i poziomy wykonany z jednego kawałka balsy 5mm
Na dzien dzisiejszy kadłub jeszcze nie zamkniety musze zamówić pare materiałów do budowy modelu. Na razie wykorzystałem to co zostało z innych konstrukcji.
Wszelkie uwagi mile widziane do nastepnego cześć.

Załączone miniatury

  • 20180428_114231.jpg
  • 20180428_141012.jpg
  • 20180428_141048.jpg
  • 20180428_141055.jpg
  • 20180428_141114.jpg
  • 20180428_141104.jpg
  • 20180428_141933.jpg
  • 20180428_142038.jpg

  • 0

#2 Szymon2319

Szymon2319
  • Modelarz
  • 26 postów
  • Age: 27
  • SkądBestwina (Bielsko-Biała)
  • Imię:Szymon

Napisano 13 maj 2018 - 12:01

Własno reczna praca sprawia najwiecej frajdy przy modelu. Niż tylko zkładanie gotowego zestawu.

Radze zrobic pare wzmocniej przy mocowaniu podwozia. Obstawiam na wage  1500- 1800 gram.


Do dromadera najlepiej zrobić otwieraną maskę do wkładania akumulatora. Środek cieżkości będzie gdzieę 10 cm od natarcia

a zważając na dość krutki ogon akumulator bedzie zaraz za wręgą silnikowa.


  • 0

#3 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 13 maj 2018 - 12:18

Cześć, przy 1500g wyjdzie nam okolo 50g/dm2 nie chciał bym zrobic cegły ale z drugiej strony nie chce aby wyszlo za lekko co by gazetą nie latac na wietrze, jak myślicie bede to dobry stosunek wagi do powierzchni skrzydła ? Rozpiętość 145 cm,cieciwa 20 cm.
Co do wzmocnienia podwozia to juz mniej wiecej wiem jak je wykonać ale na razie jestem na etapie kadłuba, w tym tygodniu przyszły materialy do budowy także ruszylem dalej z pracami,
na razie nie ma za bardzo co pokazać ale bliżej wtorku postaram sie pokazać postepy w pracy nad kadłubem.
  • 0

#4 Jerzy_R

Jerzy_R
  • Modelarz
  • 286 postów
  • Age: 52
  • Skądokolice Bydgoszczy
  • Imię:Jerzy

Napisano 13 maj 2018 - 12:32

Środek cieżkości będzie gdzieę 10 cm od natarcia

a zważając na dość krutki ogon akumulator bedzie zaraz za wręgą silnikowa.

Nie wiem ja Ci CoG wyszedł na 10 cm, ale ja się nie znam, a krótki to on ma przód a nie ogon, ten zaś powinien (musi) być lekki...


  • 0

#5 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 13 maj 2018 - 15:12

Cos koledze sie pomyliło sc wypadnie gdzies 1/3 cieciwy z tendencją do przesuwania do przodu ewentualnie.
  • 0

#6 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 15 maj 2018 - 23:28

Cześć, lecimy dalej z tematem.
Kadłub w 80 % skończony ale jeszcze jest co robić, boki balsa 2.5 mm, góra i tył balsa 1.5mm. W środku półeczka na pakiet troszke nie mialem pomysłu jak ma wyglądać i taka wyszla mi inwencja twórcza jak widać.
Stateczniki przyklejone ,prócz sk sw ,serwa w kadłubie 9 gramowe tower pro ostatnie dwa z mojej kolekcji bez luzow, kadłub poszpachlowałem w paru miejscach i dotarłem . Waga do tej pory 180g.
W następnej kolejności zamykam spód kadłuba i biorę sie za kabinke.

Załączone miniatury

  • 20180512_130927.jpg
  • 20180512_131003.jpg
  • 20180512_131015.jpg
  • 20180515_125954.jpg
  • 20180515_130025.jpg
  • 20180515_130912.jpg
  • 20180515_235151.jpg
  • 20180515_235208.jpg
  • 20180515_235236.jpg
  • 20180515_235449.jpg
  • 20180515_235253.jpg
  • 20180515_235456.jpg
  • 20180515_235340.jpg
  • 20180515_235356.jpg

  • 2

#7 Maciek295

Maciek295
  • Modelarz
  • 29 postów
  • Age: 37
  • SkądJaworzno
  • Imię:Maciej

Napisano 16 maj 2018 - 16:35

Bardzo ładnie to wygląda. Ciekaw jestem ile będziesz musiał dołożyć ołowiu żeby go wyważyć. Ja w swoim (co prawda to EPP i odrobinę mniejszy) muszę dołożyć ok 60g na nos i to przy akumulatorze zaraz za wręgą silnika. I tak z 840g zrobi się 900g.


  • 0

#8 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 16 maj 2018 - 17:59

Tez jestem ciekaw jak to bedzie z wyważeniem, zamiast ołowiu damy wiekszy pakiecik, :) silnik który chce zastosować do testów ze smiglem bedzie miał 120g dojdzie atrapa silnika gwiazdowego itp itd, jakoś rozsądnie dowazymy w razie czego:) Ogólnie mam nadzieje ze jakos mi sie to wszystko ładnie zrównoważy buduje model z powiekszonych planów malego modelu i oprócz ogólnego zarysu kadłuba usterzenia i skrzydeł jest pare niewiadomych i tworze niektóre zeczy wedle inwencji twórczej ( to nie zestaw kit) a czy moje rozwiazania co do budowy sa wlasciwe czy nie okaże sie w praniu .
  • 0

#9 wlodeklis

wlodeklis
  • Modelarz
  • 93 postów
  • Age: 48
  • SkądWarszawa
  • Imię:Włodek

Napisano 16 maj 2018 - 19:56

Miałem Dromadera 1300mm pakiet 1300mAh maksymalnie z przodu i ołowiu było sporo widać na zdjęciu.

20171023_181125.jpg

 


  • 0

#10 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 16 maj 2018 - 21:18

Czyli sugerujecie ze na dzien dzisiejszy mam i tak juz za ciężki ogon (jeszcze dojdzie pare rzeczy + folia ) i bez dużej ilosci ołowiu sie nie obedzie co spowoduje ze samolot bedzie duzo za ciężki (cegła)
  • 0

#11 pengo

pengo
  • Modelarz
  • 214 postów
  • Age: 37
  • GG:
  • SkądKwidzyn
  • Imię:Marcin

Napisano 16 maj 2018 - 21:26

Na ogonie wystarczyłaby kratownica, a równo naciągnięta folia bardzo ładnie eksponowałaby kształt kadłuba


  • 0

#12 wacek.matuszak

wacek.matuszak
  • Modelarz
  • 447 postów
  • Age: 58
  • SkądStęszewko
  • Imię:włodek

Napisano 16 maj 2018 - 21:34

Nikt nie sugeruje że masz z ciężki ogon . Po prostu ten samolot miał olbrzymią gwiazdę przed maską i było ok. A model mimo atrapy silnika trzeba będzie i tak  doołowić na dziobie niestety. Mój pionkolotowielbłądo potrzebował 65 gram . I mimo że był BARDZO, BARDZO , BARDZO za ciężki -5 razy malowany kadłub na biało to lata do dziś -może wolno ale za to bardzo majestatycznie i przewidywalnie do bólu.


  • 0

#13 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 16 maj 2018 - 21:50

Troszke mnie pocieszyłes :) licze sie z dowazeniem samolotu, z jednej strony i licze na powolne i majestatyczne przeloty z drugiej, a takie wlasnie widze od czasu do czasu nad moją głową w skali 1:1 :)
  • 0

#14 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10469 postów
  • Age: 45
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 17 maj 2018 - 16:43

Przerób go na turbo Dromadera


  • 0

#15 Jerzy_R

Jerzy_R
  • Modelarz
  • 286 postów
  • Age: 52
  • Skądokolice Bydgoszczy
  • Imię:Jerzy

Napisano 17 maj 2018 - 20:24

Takiego kapitalistycznego Dromadera Tobie proponują? Jak można...  :rolleyes:  

 

A może jak szaleć to szaleć i takie... będzie i brzydkie i turbo

 

1643226_-_main.jpg

 

Ale żeby nie było, prawdziwym jest to, jak już ktoś napisał, że: "Dromader jest tak brzydki, że aż piękny..."


  • 1

#16 madrian

madrian
  • Modelarz
  • 1996 postów
  • Age: 42
  • SkądWarszawa
  • Imię:Adrian

Napisano 18 maj 2018 - 18:39

Brzydkie samoloty ziemia lepiej odpycha. Dlatego latają jak anioły. :P


  • 0

#17 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 19 maj 2018 - 20:18

Także nie ma się co stresować wyważeniem, mimo ołowiu lub ciezeszego pakietu i tak poleci, ewentualnie przerobimy na turbo lub w ostateczności zostanie mi model statyczny ;)
  • 0

#18 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 23 maj 2018 - 23:38

Cześć, kadłub doczekał sie kabiny i mocowania kółka ogonowego, zostało jeszcze do wykonania otwierana klapka do wkldania pakietu od góry (jutro) i kadłub gotowy :).
Jak widac w kabinie wykonalem z tyłu dodatkowe okna. Swojego dromadera chce wzorować na tym który obecnie stacjonuje na lotnisku w Kościelcu.
Wczorajszego dnia skończyłem wczesniej prace i pojechałem na lotnisko pocykać pare zdjęć dromaderowi , w którym tego dodatkowego miejsca w kabinie nie ma (wersja jednoosobowa) Ale to taki maly szczegół ,wiernej kopi czy makiety nie buduje ,także myślę ze ta drobna różnica nie bedzie zbytnio rzucać sie w oczy.
To co kilka fotek z prac i dronadera w skali 1:1 :)
Ps szukam śmigła czterolopatowego miedzy 10 a 11 cali i nie moge jak na razie znaleźć co prawda jest jedno lub dwa gws i innej firmy ale bedzie chyba zbyt elstyczne jak na 350W. Wie ktoś moze gdzie mógłbym nabyć w Polsce takie smigielko ?

Załączone miniatury

  • 20180518_065331.jpg
  • 20180523_235316.jpg
  • 20180523_235228.jpg
  • 20180523_235240.jpg
  • 20180523_235114.jpg
  • 20180523_235147.jpg
  • 20180523_235023.jpg
  • 20180523_234931.jpg
  • 20180523_234829.jpg
  • 20180523_235340.jpg
  • 20180522_161907.jpg
  • 20180522_161940.jpg
  • 20180522_162040.jpg

  • 1

#19 model

model
  • Modelarz
  • 85 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 15 czerwiec 2018 - 00:06

Cześć wszystkim, dalsze postepy prac nad budową skrzydła, niewiele tego jak do tej pory ale za bardzo nie mam czasu na sklejanie i dzialam ile mogę. Wstawiam pare fotek co by nie bylo ze nic nie dzialam ;) .
Dzwigary skrzydła listwa sosnowa 5x3 mm to samo tyczy sie trzeciego,
Skrzydlo oklejone balsa 1,5 mm , zeberka zrobilem z balsy twardej 2,5 mm ale to tylko tutaj,reszta żeberek będę robil z balsy 2 mm wkleilem sobie tez wzmocnienie pod śruby mocujace skrzydło do kadłuba.

Załączone miniatury

  • 20180615_001742.jpg
  • 20180615_001757.jpg
  • 20180615_001828.jpg
  • 20180615_003643.jpg

  • 0

#20 KrzySzel

KrzySzel
  • Modelarz
  • 21 postów
  • Age: 65
  • SkądNiepołomice
  • Imię:Krzysztof

Napisano 16 czerwiec 2018 - 00:03

1) Przy projektowaniu modelu, jeżeli nie budujemy go na zawody i musimy dokładnie odwzorować oryginału dobrze jest wydłużyć przednią część kadłuba. W tego typu samolotach stosowano bardzo ciężkie silniki gwiazdowe, co zmuszało konstruktora do skrócenia przodu kadłuba aby zachować właściwe położenie środka ciężkości. W modelach z napędem elektrycznym mamy lekkie silniki i jest problem z wyważeniem. Lepiej wydłużyć przód niż potem dokładać balast. Na moje oko to przy tych proporcjach dołożysz więcej ołowiu niż waży silnik. Warto też zwiększyć płaty, te samoloty w rzeczywistości miały dość rozbudowaną mechanizację płata co w modelu trudno jest osiągnąć.

2) Jeżeli zakładasz płaty kryte balsą, to nie musisz dawać tyle żeberek, lepiej mniej ale z grubszej balsy i trochę je wyażurować. Jest to konstrukcja skorupowa, która jest wytrzymała na zginanie i skręcanie.

3) Kółko ogonowe. To rozwiązanie jest do bani. Długa dźwignia sterująca spięta ze sterem kierunku daje mały skręt kółka. Lepiej będzie na osi goleni dać orczyk i połączyć go cięgłem z orczykiem zamocowanym do steru kierunku.

4) Dlaczego nie stosujesz orczyków gotowych tylko wycinasz je ze sklejki, szkoda czasu i wyglądają paskudnie.

5) Poszycie z balsy jest bardzo miękkie, warto okleić model papierem japońskim na pattexie lub wikolu i pomalować nitrocellonem.

 

5) Nie zaczynaj budowy zanim nie masz gotowego i przemyślanego w szczegółach projektu. Potem zaczynają się improwizacje i z tym jest kłopot.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych