Skocz do zawartości

PZL Dromader


model
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,witam w kolejnej relacji dotyczącej budowy Dromadera

Czemu akurat Dromader? Dlatego ,ze niedaleko miejsca mojego zamieszkania znajduje sie lotnisko w Kościelcu aeroklubu Czestochowskiego,gdzie stacjonuje pzl Dromader, który używany jest do gaszenia pożarów. Od czasu do czasu przelatuje on ,, nad moja głową " ale pierwsze co słychać to dźwięk silnika którego nie mozna zapomnieć jak i pieknych powolnych przelotów tej maszyny, dlatego też postanowiłem, ze zbuduje takowy model i pierwszy oblot postaram sie wykonać na lotnisku w Kościelcu.

Podstawowe założenia przy budowie modelu to

1450mm rozpiętości

Silnik elektryczny okolo 250 350 W

Konstrukcja balsowo sklejkowa

Profil skrzydła NACA 2415

Sterowanie SK SW lotki klapy

WAGA ?

Plany znane wiekszosci z nas ściągnięte ze stronki outerzone.

Budowe rozpocząłem od wyciecia wreg kadłuba ze sklejki 3 mm boki kadluba balsa 2,5 mm ,werga silnikowa pochylona o 2 stopnie w dół, mocno wyażurowana w celu dobrej wentylacji elektroniki, w kadłubie zastosowalem wzmocnienia po obu stronach ze sklejki 1,5 mm,skrzydlo ze zmienionym profilem bedzie mocowane do kadłuba za pomocą dwóch koleczkow z przodu i dwóch srób nylonowych z tylu. Kąt zaklinowania skrzydła do statecznika dodatni jak w planach.Statecznik pionowy jak i poziomy wykonany z jednego kawałka balsy 5mm

Na dzien dzisiejszy kadłub jeszcze nie zamkniety musze zamówić pare materiałów do budowy modelu. Na razie wykorzystałem to co zostało z innych konstrukcji.

Wszelkie uwagi mile widziane do nastepnego cześć.

post-5808-0-89309100-1525451775_thumb.jpg

post-5808-0-74666800-1525451804_thumb.jpg

post-5808-0-03533700-1525451825_thumb.jpg

post-5808-0-26945100-1525451845_thumb.jpg

post-5808-0-29892100-1525451873_thumb.jpg

post-5808-0-22883500-1525451894_thumb.jpg

post-5808-0-33931000-1525451921_thumb.jpg

post-5808-0-12510700-1525451946_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Własno reczna praca sprawia najwiecej frajdy przy modelu. Niż tylko zkładanie gotowego zestawu.

Radze zrobic pare wzmocniej przy mocowaniu podwozia. Obstawiam na wage  1500- 1800 gram.


Do dromadera najlepiej zrobić otwieraną maskę do wkładania akumulatora. Środek cieżkości będzie gdzieę 10 cm od natarcia

a zważając na dość krutki ogon akumulator bedzie zaraz za wręgą silnikowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, przy 1500g wyjdzie nam okolo 50g/dm2 nie chciał bym zrobic cegły ale z drugiej strony nie chce aby wyszlo za lekko co by gazetą nie latac na wietrze, jak myślicie bede to dobry stosunek wagi do powierzchni skrzydła ? Rozpiętość 145 cm,cieciwa 20 cm.

Co do wzmocnienia podwozia to juz mniej wiecej wiem jak je wykonać ale na razie jestem na etapie kadłuba, w tym tygodniu przyszły materialy do budowy także ruszylem dalej z pracami,

na razie nie ma za bardzo co pokazać ale bliżej wtorku postaram sie pokazać postepy w pracy nad kadłubem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Środek cieżkości będzie gdzieę 10 cm od natarcia

a zważając na dość krutki ogon akumulator bedzie zaraz za wręgą silnikowa.

Nie wiem ja Ci CoG wyszedł na 10 cm, ale ja się nie znam, a krótki to on ma przód a nie ogon, ten zaś powinien (musi) być lekki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, lecimy dalej z tematem.

Kadłub w 80 % skończony ale jeszcze jest co robić, boki balsa 2.5 mm, góra i tył balsa 1.5mm. W środku półeczka na pakiet troszke nie mialem pomysłu jak ma wyglądać i taka wyszla mi inwencja twórcza jak widać.

Stateczniki przyklejone ,prócz sk sw ,serwa w kadłubie 9 gramowe tower pro ostatnie dwa z mojej kolekcji bez luzow, kadłub poszpachlowałem w paru miejscach i dotarłem . Waga do tej pory 180g.

W następnej kolejności zamykam spód kadłuba i biorę sie za kabinke.

post-5808-0-92010200-1526422612_thumb.jpg

post-5808-0-42674500-1526422677_thumb.jpg

post-5808-0-09435000-1526422799_thumb.jpg

post-5808-0-44083700-1526422846_thumb.jpg

post-5808-0-77402700-1526422902_thumb.jpg

post-5808-0-66200200-1526422944_thumb.jpg

post-5808-0-32039900-1526422988_thumb.jpg

post-5808-0-70037400-1526423055_thumb.jpg

post-5808-0-73306700-1526423117_thumb.jpg

post-5808-0-74109900-1526423172_thumb.jpg

post-5808-0-43327000-1526423227_thumb.jpg

post-5808-0-54746100-1526423269_thumb.jpg

post-5808-0-91162700-1526423320_thumb.jpg

post-5808-0-77773300-1526423357_thumb.jpg

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie to wygląda. Ciekaw jestem ile będziesz musiał dołożyć ołowiu żeby go wyważyć. Ja w swoim (co prawda to EPP i odrobinę mniejszy) muszę dołożyć ok 60g na nos i to przy akumulatorze zaraz za wręgą silnika. I tak z 840g zrobi się 900g.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez jestem ciekaw jak to bedzie z wyważeniem, zamiast ołowiu damy wiekszy pakiecik, :) silnik który chce zastosować do testów ze smiglem bedzie miał 120g dojdzie atrapa silnika gwiazdowego itp itd, jakoś rozsądnie dowazymy w razie czego:) Ogólnie mam nadzieje ze jakos mi sie to wszystko ładnie zrównoważy buduje model z powiekszonych planów malego modelu i oprócz ogólnego zarysu kadłuba usterzenia i skrzydeł jest pare niewiadomych i tworze niektóre zeczy wedle inwencji twórczej ( to nie zestaw kit) a czy moje rozwiazania co do budowy sa wlasciwe czy nie okaże sie w praniu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli sugerujecie ze na dzien dzisiejszy mam i tak juz za ciężki ogon (jeszcze dojdzie pare rzeczy + folia ) i bez dużej ilosci ołowiu sie nie obedzie co spowoduje ze samolot bedzie duzo za ciężki (cegła)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie sugeruje że masz z ciężki ogon . Po prostu ten samolot miał olbrzymią gwiazdę przed maską i było ok. A model mimo atrapy silnika trzeba będzie i tak  doołowić na dziobie niestety. Mój pionkolotowielbłądo potrzebował 65 gram . I mimo że był BARDZO, BARDZO , BARDZO za ciężki -5 razy malowany kadłub na biało to lata do dziś -może wolno ale za to bardzo majestatycznie i przewidywalnie do bólu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszke mnie pocieszyłes :) licze sie z dowazeniem samolotu, z jednej strony i licze na powolne i majestatyczne przeloty z drugiej, a takie wlasnie widze od czasu do czasu nad moją głową w skali 1:1 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takiego kapitalistycznego Dromadera Tobie proponują? Jak można...  :rolleyes:  

 

A może jak szaleć to szaleć i takie... będzie i brzydkie i turbo

 

1643226_-_main.jpg

 

Ale żeby nie było, prawdziwym jest to, jak już ktoś napisał, że: "Dromader jest tak brzydki, że aż piękny..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, kadłub doczekał sie kabiny i mocowania kółka ogonowego, zostało jeszcze do wykonania otwierana klapka do wkldania pakietu od góry (jutro) i kadłub gotowy :).

Jak widac w kabinie wykonalem z tyłu dodatkowe okna. Swojego dromadera chce wzorować na tym który obecnie stacjonuje na lotnisku w Kościelcu.

Wczorajszego dnia skończyłem wczesniej prace i pojechałem na lotnisko pocykać pare zdjęć dromaderowi , w którym tego dodatkowego miejsca w kabinie nie ma (wersja jednoosobowa) Ale to taki maly szczegół ,wiernej kopi czy makiety nie buduje ,także myślę ze ta drobna różnica nie bedzie zbytnio rzucać sie w oczy.

To co kilka fotek z prac i dronadera w skali 1:1 :)

Ps szukam śmigła czterolopatowego miedzy 10 a 11 cali i nie moge jak na razie znaleźć co prawda jest jedno lub dwa gws i innej firmy ale bedzie chyba zbyt elstyczne jak na 350W. Wie ktoś moze gdzie mógłbym nabyć w Polsce takie smigielko ?

post-5808-0-76881100-1527114453_thumb.jpg

post-5808-0-11612400-1527114594_thumb.jpg

post-5808-0-40236100-1527114649_thumb.jpg

post-5808-0-97315100-1527114696_thumb.jpg

post-5808-0-83977400-1527114750_thumb.jpg

post-5808-0-02563000-1527114792_thumb.jpg

post-5808-0-30796100-1527114842_thumb.jpg

post-5808-0-29602700-1527114887_thumb.jpg

post-5808-0-63326200-1527114946_thumb.jpg

post-5808-0-08289000-1527114996_thumb.jpg

post-5808-0-47812900-1527115063_thumb.jpg

post-5808-0-24957400-1527115110_thumb.jpg

post-5808-0-63940400-1527115192_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Cześć wszystkim, dalsze postepy prac nad budową skrzydła, niewiele tego jak do tej pory ale za bardzo nie mam czasu na sklejanie i dzialam ile mogę. Wstawiam pare fotek co by nie bylo ze nic nie dzialam ;) .

Dzwigary skrzydła listwa sosnowa 5x3 mm to samo tyczy sie trzeciego,

Skrzydlo oklejone balsa 1,5 mm , zeberka zrobilem z balsy twardej 2,5 mm ale to tylko tutaj,reszta żeberek będę robil z balsy 2 mm wkleilem sobie tez wzmocnienie pod śruby mocujace skrzydło do kadłuba.

post-5808-0-35186100-1529017604_thumb.jpg

post-5808-0-46381200-1529017658_thumb.jpg

post-5808-0-18510100-1529017697_thumb.jpg

post-5808-0-63614200-1529017735_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Przy projektowaniu modelu, jeżeli nie budujemy go na zawody i musimy dokładnie odwzorować oryginału dobrze jest wydłużyć przednią część kadłuba. W tego typu samolotach stosowano bardzo ciężkie silniki gwiazdowe, co zmuszało konstruktora do skrócenia przodu kadłuba aby zachować właściwe położenie środka ciężkości. W modelach z napędem elektrycznym mamy lekkie silniki i jest problem z wyważeniem. Lepiej wydłużyć przód niż potem dokładać balast. Na moje oko to przy tych proporcjach dołożysz więcej ołowiu niż waży silnik. Warto też zwiększyć płaty, te samoloty w rzeczywistości miały dość rozbudowaną mechanizację płata co w modelu trudno jest osiągnąć.

2) Jeżeli zakładasz płaty kryte balsą, to nie musisz dawać tyle żeberek, lepiej mniej ale z grubszej balsy i trochę je wyażurować. Jest to konstrukcja skorupowa, która jest wytrzymała na zginanie i skręcanie.

3) Kółko ogonowe. To rozwiązanie jest do bani. Długa dźwignia sterująca spięta ze sterem kierunku daje mały skręt kółka. Lepiej będzie na osi goleni dać orczyk i połączyć go cięgłem z orczykiem zamocowanym do steru kierunku.

4) Dlaczego nie stosujesz orczyków gotowych tylko wycinasz je ze sklejki, szkoda czasu i wyglądają paskudnie.

5) Poszycie z balsy jest bardzo miękkie, warto okleić model papierem japońskim na pattexie lub wikolu i pomalować nitrocellonem.

 

5) Nie zaczynaj budowy zanim nie masz gotowego i przemyślanego w szczegółach projektu. Potem zaczynają się improwizacje i z tym jest kłopot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.