Skocz do zawartości


Zdjęcie

Latające Skrzydło FliteTest Arrow z podkładów pod panele

fliteTest FTArrow

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
17 odpowiedzi w tym temacie

#1 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 16 czerwiec 2018 - 10:28

Witam

 

Z uwagi iż mam jeszcze sporo podkładów pod panele (pozostałości po Spitfire też od Panów z FliteTest) chodziło mi po głowie zrobić coś w miarę szybko i łatwo.

Padło na latające skrzydło - wybrałem Arrow z serii Mighty Mini. Poszerzyłem odrobinę kadłub ponieważ mam pakiet lipo którego właściwie nie używam i będzie jak znalazł.

 

Na wyposażenie:

Silnik Tarot MT2204 CW 2300KV - 230W,

ESC: ABC-Power Air 30A,

serwa: Emax ES-9051 4,3g,

Pakiet: Lipo 3S 1300 mAh 20C,

Śmigło: 6x4 - 3 łopatowe.

 

Rozpiętość skrzydła 74 cm.

 

Wydrukowałem i wyciąłem plany, nakleiłem je na podkłady 5mm i całość powycinałem. Sklejałem klejem na gorąco.

Na piankę z gładkiej strony nakleiłem folie soft touch przy pomocy żelazka. Nie robiłem zdjęć z postępu prac załączam fotki ze stanu na dziś.

 

Obie połówki skrzydła już połączone, na krawędź natarcia i zawiasy taśma z włóknem szklanym.

001.jpg

002.jpg

 

do wnętrza kabiny wkleiłem sklejkę 1 mm aby całość wzmocnić.

003.jpg

 

Kabinka będzie wykańczana i wkleję kilka dodatkowych wzmocnień gdy przyjdzie silnik i reszta wyposażenia w zależności jak będzie się całość wyważać.

 

Pozdrawiam i liczę na uwagi.

Adam


  • 1

#2 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 671 postów
  • Age: 68
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 17 czerwiec 2018 - 13:23

Podkład, ale robótka schludna i czysta. ;) Cóż tu radzić !, działaj i pokazuj dalsze postępy.beer.gif


  • 0

#3 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 20 czerwiec 2018 - 07:29

Dotarły elementy wyposażenia (silnik, ESC i serwa) więc zabrałem się za skończenie skrzydełka.

 

Chcąc zapewnić odpowiednie chłodzenie regulatora zaplanowałem umieszczenie go z góry w tyle kadłuba.

004.jpg

 

Kompletnie nie spodobał mi się wygląd bo ESC dość duży, więc postanowiłem wtopić go w kadłub.

005.jpg

 

W kadłubie dość ciasno, kable zasilające i złącza też zabierają przestrzeń więc odbiornik poszedł do wnętrza skrzydła.

007.jpg 008.jpg

 

Bateria wypełnia 50% całości kadłuba ale jest jeszcze miejsca na przyszłe FPV.

009.jpg

 

Całość prezentuje się tak. Nie jest najpiękniejsze ale mam nadzieje że będzie pięknie latać.

006.jpg 010.jpg

 

i na koniec waga, cały model z elektroniką i aku waży:

011.jpg

 

Nie jest źle, chłopaki z FT na stronie podają że bez baterii 170 g. Moja bateria waży 107 g, więc jestem w granicy.

 

Został tylko oblot, pierwszy raz mam do czynienie z latającym skrzydłem więc chętnie usłyszę od Was jakieś zalecenia.


  • 0

#4 Atomizer

Atomizer
  • Modelarz
  • 564 postów
  • Age: 37
  • SkądOlszewki
  • Imię:Michał

Napisano 20 czerwiec 2018 - 10:27

Waży dokładnie tyle co moja pierwsza delta ha ha ha...

Te 279g na pewno jak poleci będzie latać ładnie...


  • 0

#5 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1146 postów
  • Age: 51
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 20 czerwiec 2018 - 11:54

Brak mi tu dżwigaru łączącego połówki skrzydeł ...wiem że w projekcie Flitetest też go niema ale oni stosują troszkę odmienny materiał od podkładów .

Najprostrzym w tej chwili rozwiązam\niem było by wklejenie w wycięciu na smigło  listewki lub płaskownika węglowego poprowadzonego przed wręgą silnika , długości nie mniejszej jak rozstaw serw .


  • 1

#6 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 20 czerwiec 2018 - 12:38

Brak mi tu dżwigaru łączącego połówki skrzydeł ...wiem że w projekcie Flitetest też go niema ale oni stosują troszkę odmienny materiał od podkładów .

Najprostrzym w tej chwili rozwiązam\niem było by wklejenie w wycięciu na smigło  listewki lub płaskownika węglowego poprowadzonego przed wręgą silnika , długości nie mniejszej jak rozstaw serw .

Też mnie to martwi, był plan że wkleję w kadłub dodatkowe wzmocnienie ale zabrakło miejsca. Obie połówki połączone ze sobą przy silniku takim podwójnym boxem (pod regulatorem jest też ścianka)

box.jpg

 

Mam sklejkę 1mm i 2,5mm czy ten materiał nada się na taki dźwigar?

Dobrze rozumiem jego rozmieszczenie?

dzwigar.jpg


  • 0

#7 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1146 postów
  • Age: 51
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 20 czerwiec 2018 - 12:55

O takim rozmieszczeniu pisałem ,tyle że  wkleiłbym je na samej krawędzi wcięcia na tym widocznym wypełnieniu  (dżwigar byłby widoczny od strony silnika) a dopiero na to wkleić wręgę napędu..

Jest to chyba w tej chwili najmniej inwazyjne rozwiązanie .


  • 0

#8 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 20 czerwiec 2018 - 13:31

O takim rozmieszczeniu pisałem ,tyle że  wkleiłbym je na samej krawędzi wcięcia na tym widocznym wypełnieniu  (dżwigar byłby widoczny od strony silnika) a dopiero na to wkleić wręgę napędu..

Jest to chyba w tej chwili najmniej inwazyjne rozwiązanie .

Czyli tu? na niebiesko za wręgą silnika.

dzwigar2.jpg

 

Nie wiem czy nie łatwiej naciąć skrzydło od spodu i wcisnąć w nacięcie listwę na kleju.


  • 0

#9 Atomizer

Atomizer
  • Modelarz
  • 564 postów
  • Age: 37
  • SkądOlszewki
  • Imię:Michał

Napisano 20 czerwiec 2018 - 13:52

A co? skrzydło ugina się? Nie ma sztywności? Profil wygląda na gruby a waga niewielka...lot bez szaleństw powinno wytrzymać :lol:


  • 0

#10 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 20 czerwiec 2018 - 13:56

A co? skrzydło ugina się? Nie ma sztywności? Profil wygląda na gruby a waga niewielka...lot bez szaleństw powinno wytrzymać :lol:

520g ciągu może z niego zrobić pocisk.


  • 0

#11 Atomizer

Atomizer
  • Modelarz
  • 564 postów
  • Age: 37
  • SkądOlszewki
  • Imię:Michał

Napisano 20 czerwiec 2018 - 14:06

520g ciągu może z niego zrobić pocisk.

No to przy mocnym pociągnięciu drążka do siebie może się złożyć...

Moja delta jest większa ale ciąg mniejszy niż waga 279g, silnik już sporo dostał... 3 lata piłowany tak samo jak pakiet.

A mimo to jak sklejałem deltę to wkleiłem dobry kawałek listwy balsowej średnio twardej o gr. 10mm i wysokości ok 20mm przez większą szerokość skrzydła.


  • 0

#12 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1146 postów
  • Age: 51
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 20 czerwiec 2018 - 14:16

"na niebiesko za wręgą" - tak , o tym miejscu myślałem .

 

Listewka w nacięciu - też jakis środek zaradczy ale lepiej się sprawdzający przy np KFM gdzie kilka warstw trzyma piankę  w kupie .

Przy dżwigarze w  nacięciu poszycia w skrzydle z pustym wnętrzem może nie przynieść oczekiwanego efektu .

 

Raczej bym się nie decydował na te rozwiązanie .


  • 1

#13 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 21 czerwiec 2018 - 08:18

"na niebiesko za wręgą" - tak , o tym miejscu myślałem .

 

Listewka w nacięciu - też jakis środek zaradczy ale lepiej się sprawdzający przy np KFM gdzie kilka warstw trzyma piankę  w kupie .

Przy dżwigarze w  nacięciu poszycia w skrzydle z pustym wnętrzem może nie przynieść oczekiwanego efektu .

 

Raczej bym się nie decydował na te rozwiązanie .

 

Sławek dzięki za podpowiedź.

 

Plan był taki by wsunąć dźwigar za wręgę bez jej wcinania jednak stwierdzam że będę miał problem na tym etapie bez większych ingerencji z kilku względów:

- wszystko wklejone na stałe, skrzynka z wręgą silnika przed wklejeniem była oklejona taśmą z włóknem,

- w dolnej części wręgi jest jedna ze śrub silnika,

- będę miał problem z dojściem z klejem do wnętrza skrzydła.

 

Musiał bym raczej całość wyciąć i zbudować kadłub od nowa - nie jest to nie do zrobienia, może zrobię delikatny oblot i później się na to zdecyduje lub...

 

Znalazłem w pudełku z gratami rurkę węglową średnicy ~7,70 mm (nie jest idealna pochodzi z ogrodowego wiatraczka) i długości 27 cm waga 13g.

dzwigar.jpg

 

Mógł bym w okolicach SC (jak na zdjęciu) wyciąć na wymiar rurki prostokątny otwór  i tam ją wkleić, dodatkowo zrobić kilka wsporników(z podkładu) o wewnętrzną część skrzydła.


  • 0

#14 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 23 czerwiec 2018 - 15:14

Brak dźwigara który zauważył kolega Sławek nie dawał mi spokoju ale zrobiłem go po najmniejszej linii oporu.

Wyciąłem sklejkę 2,5mm x 10mm x 27cm

016.jpg

W okolicach CG naciąłem otwór i wkleiłem dźwigar na wikol, długość wystarczająca by sięgnąć wewnętrznego wzmocnienia w okolicach serw.

017.jpg

Podkleiłem dodatkowo wikolem w miejscu do którego miałem dostęp.

018.jpg

Od spodu podkleiłem całość wzmocnioną taśmą.

019.jpg


  • 0

#15 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 09 lipiec 2018 - 17:22

Skrzydełko zostało wreszcie zostało oblatane - byłem na urlopie. W ten weekend wróciłem z urlopu i w sobotę wieczorkiem zabrałem "strzałę" na pobliską polankę.

Poszła jak przecinak na pół gazu wyrzucam ją z reki a lata nawet na 1/3. Wymagała sporo trymu na sterze wysokości bo ciągnęło ją ku ziemi, reszty nie trzeba było regulować.

Ustawienia niskie DR na 50% i Expo na 35% na wysokie nawet nie przełączałem bo nie ma sensu.

 

Załączam krótki film z oblotu żeby nie było :D

 

 

Pozdrawiam

Adam


  • 0

#16 madrian

madrian
  • Modelarz
  • 2023 postów
  • Age: 43
  • SkądWarszawa
  • Imię:Adrian

Napisano 09 lipiec 2018 - 18:57

Dobra rada. Nie lataj więcej w tym miejscu.

Za blisko zabudowań, dużo drzew i samochody w pobliżu.

Jest tylko kwestią czasu, aż model w coś uderzy i będzie to dla ciebie bardzo bolesne. Bardzo łatwo też dopuścić do wylecenia modelem za linię drzew i utratę kontaktu wzrokowego. 

A wtedy pewnie poczytamy w gazetach o modelach spadających na miasto. Przepisy aktualnie narzucają minimalną odległość w jakiej można latać, od terenów zabudowanych i zabudowań czy dróg.

 

Poszukaj dużego pola lub łąki za miastem. Sugerowane rozmiary, co najmniej 500 m wolnej przestrzeni w każdą stronę.

Tyle wystarczy by takim małym modelem latać komfortowo i w zasięgu wzroku.

Może trzeba wyjechać za miasto parę kilometrów, ale naprawdę warto oszczędzić sobie późniejszego kłopotu.

 

Co do padania na dziób - przesuń bardziej do tyłu środek ciężkości. Trymowanie sterem wysokości, odbiera ci zakres ruchu.


  • 0

#17 poharatek

poharatek
  • Modelarz
  • 1107 postów
  • Age: 46
  • SkądSłomniki/Kraków
  • Imię:Marcin

Napisano 09 lipiec 2018 - 21:58

Ale to latające skrzydełko  jest.

O ile nie ma jakiegoś samostatecznego profilu, a w tym wypadku nie ma, to zawsze trzeba trochę unieść sterolotki, bo inaczej się będzie waliło na dziób.

Faktem jest - po wytrymowaniu i obczajeniu ile je trzeba unieść,  dobrze jest je ustawić mechanicznie, żeby nie tracić zakresu ruchu serwa.


  • 0

#18 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 124 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 10 lipiec 2018 - 08:36

Dzięki za dobrą radę Adrian, zazwyczaj latam na lotnisku RC na które mam 25km, w tym dniu kompletnie nie miałem czasu a kusiło bo nie zdążyłem oblatać skrzydła przed urlopem.

 

Uniesienie sterolotek o którym wspomniał Marcin jest w projekcie Flite Test, tak też zrobiłem za pomocą prostego wzornika podczas centrowania serw.

Na sterach wysokość po trymowaniu doszło jakieś 5mm, zaznaczam że CG w mojej strzale jest w punkcie wg instrukcji.

O ograniczaniu wychyłu steru przez trym wiem a że mam popychacze na sztywno użyłem na razie funkcji subtrym w aparaturze, choć raczej zrobię trymowanie mechaniczne.


  • 0



Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: fliteTest, FTArrow

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych