Skocz do zawartości


Zdjęcie

Cruiser


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 WueR

WueR
  • Modelarz
  • 15 postów
  • Age: 34
  • SkądWarszawa/Zamość
  • Imię:Wojtek

Napisano 25 czerwiec 2018 - 21:43

Witam,

Przedstawiam kilka zdjęc z budowy wiatrakowca Cruiser z planów z wkładki czasopisma RCM&E z 2015r. Spodobała mi się bardzo konstrukcja i chęć spróbowania czegoś 'latajacego inaczej'. Jak toto lata można zobaczyć tutaj. Dla ciekawskich na forum czasopisma (link) jest więcej informacji nt. różnych modyfikacji.

Część elementów (wręgi, główne podłużnice i stery) przerysowałem do Autocada i wydrukowałem jako szablony. Kadłub bardzo szybki w budowie to co na zdjęciach zajęlo mi kilka godzin ze szlifowaniem + wcześniejsza zabawa piłką włosową przy wręgach. Sterowanie pochyleniem wirnika dwoma serwami umieszczonymi na wrędze + 1 serwo do steru kierunku w systemie pull-pull, serwo umieszczone pod kadłubem. Planuję umieścić regulator pod kadłubem przed serwem steru kierunku, które przesunąłem o jego długość do tyłu wzgledem planu, na planie jest to zamknięta, niewykorzystana przestrzeń, dorobiłem już otwór chłodzący we wrędze silnikowej. Łopaty drewniane, na razie sklejone i gotowe do szlifowania ale muszę zrobić do tego przyrząd. Sterowanie głowicą zrobiłem z aluminium w b. podobnym kształcie jak na planach ale nie mam zdjecia

Zdjęcia:

P1050427.JPG

P1050430.JPG

P1050431.JPG

 

główny expert ds. doboru silnika dokonał już wyboru:

P1050433.JPG

P1050434.JPG

łopaty jeszcze nie oszlifowane:

P1050441.JPG

 

Pozdrawaim,

WueR


  • 0

#2 WueR

WueR
  • Modelarz
  • 15 postów
  • Age: 34
  • SkądWarszawa/Zamość
  • Imię:Wojtek

Napisano 25 lipiec 2018 - 02:11

Witam,

poniżej kilka zdjęć z postępów w budowie Cruisera. Kabina i pokrywa silnika z butelki PET, trochę butelek namarnowałem zanim szyjka obkurczyła się blisko osi silnika ;P

P1050488.JPG

 

Do łopat zaprojektowałem i narysowałem w Autocadzie przyrząd, pomysł ściągniety ze strony grupy modelarskiej z Siedlec (link), mój przyrząd wycięty został ze sklejki 3mm, kostka z regulacją 'głębokosci' szlifowania również ze sklejki 3mm

P1050455.JPG

 

Łopaty zrobiłem wg planów tzn. klejonka sosna 6x10 mm +balsa 6x50mm jednak okazało się być bardzo pracochłonne żeby dobrze odwzorować profil, poza tym nie zwróciłem uwagi na listewki sosnowe, z których 2 były mocno żywiczne (czuć było przy szlifowaniu łopat) i po przygotowaniu 3 teoretycznie 'identycznych' łopat dostałem ich następujące masy: 28g, 38g, 37g. Wydało mi się, że to troche za duża różnica, a nie za bardzo chciało się szlifować kolejną łopatę więc uprościłem sprawę i zrobiłem nowy zestaw łopat klejonych z balsy 15x6 mm + węgiel 1x6mm + balsa 45x6mm. Szlifowanie całego nowego zestawu zajęło mi tyle co szlifowanie jednej łopaty z pierwszego zestawu, masy łopat z nowego zestawu po ok. 23 g, a sztywność porównywalna.

Lopaty wg instrukcji montuje się do tarczy 2mm za ich środkiem ciężkości, łopaty wyważałem na dwóch szpilkach i dwóch ostrzach od noża do tapet. Potem wg instrukcji łopaty wyważa się parami szukając najcięższej do której doważa się pozostałe (tego jeszcze nie zrobiłem).

 

Mechanizm sterujący tarczą wyfrezowany z różnych skrawków złomu aluminiowego jaki mi się nawinał i zrobiony na podobieństwo tej z planów modelu tj. zapożyczonej z modelu Cierva C30. Łozyskowanie tarczy: dwa łożyska są wciśnięte w dwie obudowy, które skręcone razem zaciskają się na tarczy z formatki z włókna szklanego do wydruków płytek elektroniczncych. Wał wkręcany jest przez oś łożysk do górnego elementu mechanizmu sterujacego i blokowany niebieskim loctitem i przeciwnakrętką.

P1050519.JPG

P1050531.JPG

 

Po złożeniu całości (na razie do zdjęcia) wygląda to następujaco:

P1050514.JPG

 

Przód i nowy pilot:

P1050516.JPG

 

przednia owiewka:

P1050523.JPG

 

pokrywa regulatora zrobiona z siatki metalowej (fajnie wygląda chociaż łżejszy byłby podziurawiony PET)

P1050525.JPG

 

luk na baterię i odbiornik:

P1050527.JPG

 

łopaty złożone do transportu (maszt można wyjąc, blokowany jedną srubą od spodu kadłuba):

P1050534.JPG

 

Pozdrawiam,

WueR

 

 

 


  • 0

#3 Vesla

Vesla
  • Modelarz
  • 1186 postów
  • Age: 45
  • SkądPortsmouth / UK
  • Imię:Wiesław

Napisano 29 lipiec 2018 - 12:24

Jeszcze trochę i będzie oblot. Fajne maleństwo. Z łopatami to faktycznie zabawa. Ciekawe jak będzie latać.
  • 0

#4 WueR

WueR
  • Modelarz
  • 15 postów
  • Age: 34
  • SkądWarszawa/Zamość
  • Imię:Wojtek

Napisano 16 sierpień 2018 - 01:07

Witam,

jest już po oblocie ale model rozbity i to x2  8-D  na szczęście połamał się bardzo ładnie i naprawa zajęła mi tylko 2 wieczory:)

a tak prezentował się po przyjeździe na lotnisko (łopaty same rozkręcały się na postoju przy b. słabym wietrze):

IMG_20180801_184310.jpg

38223889_1016129161899965_2100097441326956544_o.jpg

 

tak po pierwszej kraksie (pęknięty kadłub za wręgą silnikową, szybko naprawiony wiaderkiem CA):

IMG_20180802_190355.jpg

 

a tak po drugiej kraksie (wszystko pomiedzy wręga silnikową i masztem do wymiany):

IMG_20180802_192447.jpg

 

Co dziwne, łopaty praktycznie się nie uszkodziły, a przwaliły na pełnej prędkości o beton, mają jedynie lekko (3-4 mm) wgniecioną końcówkę na linni natarcia.

 

Generalnie podczas lotów model był praktycznie niesterowny z tendencją do opadania na ogon, przyczyna była dość prosta, bo wykorzystałem za słabe serwa, które nie były w stanie przekręcić głowicą, tzn. mogły ale w ograniczonym zakresie...

dopiero później doczytałem o prostym teście serw do głowicy autogyra: chwytamy mocno i sztywno za głowicę i ruszamy drążkiem nadajnika we wszystkie strony, jeśli serwa są w stanie bez przeszkód majtać modelem na prawo, lewo, góra, dół to serwa się nadają, jeśli nie to do wymiany... serwa któere wykorzystałem to tower pro 90S 1,8kg*cm, sugerowane w planach sa corony 2,2kg*cm, wymieniłem na tower pro 92S 2.5kg*cm, które przeszły test 'majtania' pomyślnie 8) przy okazji zlikwidowałem dwa przeguby kulowe i poluzowałem śruby głowicy żeby zmniejszyć opory ruchu całego mechanizmu. Model jest już gotowy do kolejnych lotów, wymieniłem tez koła 40mm na 70 mm bo po kostce jakoś ciężko sie toczył ;P czekam teraz na kilka dni urlopu.

 

Pozdrawiam,

WueR


  • 1

#5 Piotrek83

Piotrek83
  • Modelarz
  • 15 postów
  • Skądprawie Krosno
  • Imię:Piotr

Napisano 17 sierpień 2018 - 19:40

Ciekawa konstrukcja i cenne doświadczenia przy oblocie. Powodzenia przy kolejnych startach.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych