Skocz do zawartości

Lublin R-XIII G skala 1:5,5


Rekomendowane odpowiedzi

Zdaje sie, ze Kolega Jaroslaw wrzuca wszystko do jednego garnka, najwyrazniej mylac rownanie sil z rownaniem momentow i z jego rozumowania wychodzi przyslowiowy groch z kapusta.

 

W omawianym tutaj przypadku akurat kierunek wypadkowej oporu kadluba przebiega w poblizu kierunku wypadkowej ciagu silnika, dlatego ramie momentu tej pierwszej jest zblizone do zera, a co za tym idzie, z wystarczajaca dokladnoscia mozna opor kladluba w rownaniu momentow pominac. Natomiast plywaki znajduja sie duzo ponizej osi ciagu silnika, a wiec ramie momentu, a co za tym idzie, takze moment ich oporu sa odpowiednio duze i wymagaja uwzglednienia.

 

Prosze zwrocic uwage na rysunek zamieszczony wczesniej przez Stanislawa, a takze jego pozniejszy komentarz: "Równanie sił a równanie momentów".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Burzliwa dyskusja świadczy o dużym zainteresowaniu tematem. A ja naprawdę chciałbym zobaczyć wyniki analiz, jakie prowadzi Jarek.

 

Z moich wyliczeń (tak, nudzi mi się ;)  ), po uwzględnieniu profilu GOE 387 wychodzi, że:

Kąt zaklinowania płata powinien być 2o (uwzględniłem 1,5o zwichrzenia końcówek)

Kąt zaklinowania statecznika poziomego powinien być -5o

A przy masie 7,7kg będzie musiał lecieć z prędkością ok. 17m/s, a przy masie 5,7kg ok. 15m/s

 

Znalazłem zdjęcie samolotu, niestety bez pływaków, na którym widać, że statecznik jest mocno opuszczony, czyli coś w tym dużym, ujemnym kącie zaklinowania może być na rzeczy:

 

post-730-0-31758100-1536304673.jpg

 

No jeszcze mądre wykresy:

 

 

post-730-0-93245200-1536304791.gif

 

 

Oporu pływaków nie uwzględniłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Burzliwa dyskusja świadczy o dużym zainteresowaniu tematem. A ja naprawdę chciałbym zobaczyć wyniki analiz, jakie prowadzi Jarek.

 

Z moich wyliczeń (tak, nudzi mi się ;)  ), po uwzględnieniu profilu GOE 387 wychodzi, że:

Kąt zaklinowania płata powinien być 2o (uwzględniłem 1,5o zwichrzenia końcówek)

Kąt zaklinowania statecznika poziomego powinien być -5o

A przy masie 7,7kg będzie musiał lecieć z prędkością ok. 17m/s, a przy masie 5,7kg ok. 15m/s

 

Znalazłem zdjęcie samolotu, niestety bez pływaków, na którym widać, że statecznik jest mocno opuszczony, czyli coś w tym dużym, ujemnym kącie zaklinowania może być na rzeczy:

 

attachicon.gif765322b4abb744ddfab0335f1c55dcbf.jpg

 

No jeszcze mądre wykresy:

 

 

attachicon.gifwykresy Lublin.gif

 

 

Oporu pływaków nie uwzględniłem.

Wojtek,

Moje analizy dla profilu GOE są podobne do Twoich - też mi wyszedł kąt zaklinowania statecznika poziomego -5 stopni jak dla mnie to dużo na minus, gdyż nie policzona jest poprawka na kompensację momentu od oporu pływaków. 

 

Edit: Nie robiłem zwichrzenia płata.

 

Analizę przesłałem kilka dni temu przez PW do Krzysztofa.

Wczoraj przesłałem mu analizę wstępną odnośnie doskonałości modelu.

Dziś poprosiłem go o dane do wstępnego wyznaczenia pionowego położenia SC. Dlaczego wstępnego? Ano dlatego, że nie wiem czy Krzysztof ma wszystkie dane masowe (silnik, akumulator, inne ciężkie, dokładana masa kadłuba, skrzydła, usterzenia, podał mi przybliżoną masę pływaka)

Wszystko na tym etapie jest przybliżone.

Opracowałem "na wygląd" nowy profil zbliżony trochę do profilu z rysunków Lublina (ale nosek nie ten)

Wczorajsze analizy doskonałości modelu były robione już z tym profilem.

Kąty zaklinowania +2/-2 (już lepiej) 

Model trymeruje się na operacyjnym kącie natarcia +2 stopnie. (Edit: z zachowaniem zapasu stateczności na tym samym poziomie)

Może gdyby obniżyć operacyjny kąt natarcia do +1 stopień, to może kąt zaklinowania skrzydła byłby +1 stopień.

Ale to wszystko czas. "Bawisz" się w XFLR, to wiesz jaki minuty uciekają.

 

Można by popracować nad nowym profilem (znaleźć coś bazie i zmodyfikować) ale to bardzo długotrwała praca. 

Obiecałem analizę Krzysztofowi i ją robię, choć jest ona pozaplanowa i odbywa się częściowo kosztem mojej rodziny (właśnie wróciłem do domu na 4 tygodnie pomiędzy projektami)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...też mi wyszedł kąt zaklinowania statecznika poziomego -5 stopni jak dla mnie to dużo na minus, gdyż nie policzona jest poprawka na kompensację momentu od oporu pływaków.

Ale dlaczego "gdyz", a nie na przyklad "pomimo, ze"? Przeciez opor plywakow powinien implikowac moment sklaniajacy nos maszyny w dol, a wiec jego kompensacja powinna wywolac jeszcze wiekszy, ujemny kat zaklinowania statecznika. Przy zalozeniu, ze analiza jest poprawna, ma sie rozumiec.

 

I zeby lamentu nie bylo, powyzsze nie musi zaraz oznaczac, ze kwestionuje poprawnosc analizy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się tego właśnie obawiam.

Poprawka na kompensację oporu pływaków samym kątem zaklinowania statecznika poziomego na pewno spowoduje pochylenia tego statecznika na bardziej ujemne kąty. O ile? To trzeba obliczyć.

Dlatego napisałem: też mi wyszedł kąt zaklinowania statecznika poziomego -5 stopni jak dla mnie to dużo na minus, gdyż nie policzona jest poprawka na kompensację momentu od oporu pływaków.

Jak ten model będzie wyglądał z kątem zaklinowania statecznika np. na -8 stopni?

Można nie zastosować skłonu silnika (ustawić na zero) tak jak w samolocie rzeczywistym, wówczas może kompensacja kątem zaklinowania statecznika może być mniejsza, ale "zadzieranie" silnika na pewno nie zrobi tego modelu bardziej makietowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nastawny w locie bądź na ziemi kąt zaklinowania statecznika poziomego służył wyłącznie uzyskaniu prawidłowego położenia (poziomego) kadłuba samolotu w czasie lotu w przypadku np. braku załoganta-strzelca (Lublin RXIII) lub dla wygody pilotażu z czasie np. długotrwałego przelotu z wiatrem (kąt ujemny).

 

Trzeba pamiętać, że prawie wszystkie samoloty na pływakach konstruowane były jako samoloty lądowe a wersja z pływakami budowana była zwykle później...Toteż wpływ pływaków na układ płatowca z reguły nie był brany pod uwagę na etapie projektu wstępnego ( oczywiście pewnie były wyjątki).

Ciekawostką jest fakt, większość górnopłatów ma regulację kąta zaklinowania statecznika poziomego a niektóre nawet bardzo rozbudowaną!.

 

Obejrzałem kilkanaście zdjęć startu z wody "klasyka" górnopłatów Piper'a Cub i na wszystkich Piper CUB startuje z wody ze statecznikiem poziomym z położeniu "max. minus" co oznacza, że kompensacja momentu pochylającego od siły oporu pływaków odbywała się tylko poprzez zastosowanie maksymalnie ujemnego kąta zaklinowania statecznika poziomego.

post-6507-0-42496900-1536324174.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) Profil I.A.W. 127

Ja też nie mam danych o współrzędnych i charakterystykach tego profilu oprócz tego jedynego rysunku obrysu z instrukcji

 

Kolego Stanisławie,

 

Według Zeszytu V Prac Instytutu Aerodynamicznego w Warszawie (Warszawa, 1932 r.) dane dla Profilu Nr. 127 przedstawiają się jak poniżej.

 

Pozdrawiam,

 

Roman

post-12522-0-20270300-1536332042_thumb.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Romanie,

 

Wielkie Dzięki i 

 

Błękitne Skrzydła ślę  :)

 

Twoja Pomoc jest BEZCENNA...

Dziękuję bardzo za Błękitne Skrzydła :)

 

Jako, że poziom mojej wiedzy aerodynamicznej nijak nie dorasta do prezentowanego w niniejszej dyskusji, chciałem się choć trochę przyczynić.

Zawsze z dużym zainteresowaniem obserwuję co i jak buduje kol. kesto.

 

PS. W sprawie PWS-24 proszę o kontakt na mój email. Nie chcę "zaśmiecać" obecnego tematu.

 

Roman

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Stanisławie,

 

Według Zeszytu V Prac Instytutu Aerodynamicznego w Warszawie (Warszawa, 1932 r.) dane dla Profilu Nr. 127 przedstawiają się jak poniżej.

 

Pozdrawiam,

 

Roman

 

Dzięki bardzo.

I wszystko jasne dlaczego taka powierzchnia statecznika poziomego 

Można porównać kształt profilu wg współrzędnych z kształtem profilu na rysunku przedstawionym przez Kolegę Stanisława.

Kiepsko z honorem tego kreślarza.

Przerobiłem na plik txt (można zamienić na dat i rozpocząć zabawę)

post-21299-0-53052600-1536351821_thumb.png

 

Charakterystyki dla Re 200k oraz 500k i Ncrit=6

 

post-21299-0-14622600-1536351920_thumb.png

 

Edit:

załączony plik txt

IAW-127.txt

 

Trzeba pamiętać o wykonaniu de-rotate the foil przed analizami

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacyjnie.

Dziś przesłałem do Krzysztofa ostatnią część analiz i wyliczeń.

Wstępnie założony profil GOE 387 został odrzucony ze względu na duży Cm(alfa).

Do analiz użyłem zmodyfikowanego profilu IAW-127, nie jest on za bardzo "modelarski" ale nie udało mi się znaleźć lepszego aby miał wysoki współczynnik siły nośnej i mały współczynnik momentu.

Nie ważne ile czasu poświęciłem na analizy i obliczenia. 

Teraz decyzja Krzysztofa, może z tego skorzystać, może przekazać komuś do zweryfikowania (przesłałem plik "xfl"), a może to po prostu "olać" (przecież wg większości na tym Forum jestem tylko teoretykiem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacyjnie.

Dziś przesłałem do Krzysztofa ostatnią część analiz i wyliczeń.

Wstępnie założony profil GOE 387 został odrzucony ze względu na duży Cm(alfa).

Do analiz użyłem zmodyfikowanego profilu IAW-127, nie jest on za bardzo "modelarski" ale nie udało mi się znaleźć lepszego aby miał wysoki współczynnik siły nośnej i mały współczynnik momentu.

Nie ważne ile czasu poświęciłem na analizy i obliczenia. 

Teraz decyzja Krzysztofa, może z tego skorzystać, może przekazać komuś do zweryfikowania (przesłałem plik "xfl"), a może to po prostu "olać" (przecież wg większości na tym Forum jestem tylko teoretykiem).

Jarek, bardzo dziękuje, że zechciałeś zająć się analizą modelu, doborem profili i kątów zaklinowania. Wiem, że robiłeś to kosztem swojego wolnego czasu i dlatego też tym bardziej jestem Ci wdzięczny. Oczywiście z opracowanych analiz skorzystam i mam nadzieję, że założenia o których rozmawialiśmy na PW zostaną spełnione. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam gotowe skrzydła z tym profilem (GOE 387)i niestety " będę musiał z tym żyć" ;( !

Mój błąd , że nie zadałem pytania o IAW-127 na forum .

Niestety na moje pytania o ten profil znawcy tematu nie odpowiedzieli .

A szkoda bo będę miał spaprany model .

post-16966-0-66554600-1536684477_thumb.jpg

post-16966-0-10428100-1536684450_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.