Skocz do zawartości

Samolt z silnikiem odrzutowym


Kubuś
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem studentem Politechniki Poznańskiej. Zapisałem się do koła naukowego, które ma robić modele samolotów. Jest to nowe koło. Okazuje się, że założyciele koła planują zbudować silnik turboodrzutowy i samolot do niego. Pomysł jest to ciekawy, tyle, że z tego co wiem w całym kole (jakieś 30 osób ) jest dwóch modelarzy. Ja- początkujący modelarz rc i jeszcze ktoś, bardziej doświadczony. Ogólnie pomysł jest dość ciężki. Powstało kilka pomysłów na samolot. Ogólnie podstawą większości projektów ma być rura PCV. Nie sądzę, że to dobry pomysł. Niemniej jednak przedstawię nasze projekty i proszę o rady i pomysły. Oto projekty:

 

1. Podstawą kadłuba ma być rura PCV. Ma być ona zarazem dolotem powietrza do silnika i głównym elementem kadłuba. Do niej będą doczepione prawdopodobnie inne elementy (podwozie, skrzydła, silnik itp.). Rura ma być oklejona pianką obtoczoną do odpowiedniego kształtu na tokarce. Silnik ma być na samym końcu rury, na końcu ogona.

 

2. Latające skrzydło. Silnik na górnej powierzchni prawdopodobnie zamocowany w rurze PCV lub podobnej.

 

3. Samolot przypominający kształtem krzyżówkę Focke-Wulfa Ta 183 i Jaka-23. Kadłub oparty na rurze PCV lub podobnej. Prawdopodobnie złożony z dwóch części: dolnej i górnej. Obie części prawdopodobnie zrobione z rury.

 

4. Mój pomysł. Osobiście uznaję pomysł robienia kadłuba z rury PCV za niezbyt szczęśliwy. Nie widzę sensu w budowaniu czegoś skomplikowanego, skoro i tak nikt by tego nie umiał i nikt nie robił. Jedyne co członkowie kółka, którymi są początkujący modelarze z zerowym stażem, są wstanie zrobić to jakaś prosta konstrukcja kratownicowa. W ogóle najlepiej by było zacząć od silnika elektrycznego lub spalinowego, ale to nie ode mnie zależy. To co mi przychodzi do głowy, to zrobić coś na kształt "Wicherka" odpowiednio dostosowanego pod silnik. Zważywszy, że silnik ma ciąg około 5 kG sądzę, że powinien mieć jakieś 2,7-3 metry. Silnik będzie w przedniej części kadłuba (zależy od wyważenia, ale od dziobka do miejsca gdzie się kończy skrzydło). Z tego powody ogon będzie inny. Musi być pod nim miejsce na wylot gazów z silnika. Kadłub będzie chroniony przed gazami z silnika cieniutką blachą (0,15mm) we wrażliwych miejscach.

 

Ogólnie chodzi też o to, aby samolot (niezależnie który projekt) byłby raczej "latającą hamownią" dla silnika. Nie ma latać za szybka, czyli samolot musi być raczej duży.

Proszę o rady, które dadzą przynajmniej odrobinę szansy dla tego całego szalonego pomysłu.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Na początek dobrze jest poznać budowę i działanie silnika odrzutowego. 

https://allegro.pl/silnik-odrzutowy-haynes-je01-model-konstruowania-i7265939477.html?reco_id=1ebad271-7ef4-11e8-915e-b8ca3a69b3c8

Tu jest przykład silnika własnej roboty, który oparty jest na paliwie gazowym:

https://www.youtube.com/watch?v=tUWilioJhlk

Poszukaj też na forum bodowę modelu PZL TS-11 Iskra.

:huh: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik ma być budowany według gotowych projektów.

A kwestia samolotu jak wygląda? Jakie są te nasze projekty?

W poniedziałek (9 czerwca) będzie zebranie koła i prawdopodobnie ustalimy kształt samolotu. Być może będziemy robić dwa. Ja nie mam wielkiego wpływu na przebieg wydarzeń, ale mogę spróbować przeforsować swój projekt. Na razie wymyśliłem tego "Wicherka". Jestem gotów na sugestie i mogę zaprojektować coś nowego. Problemem jest to, że prawie nikt tam nie potrafi robić modeli i musiałoby to być coś naprawdę prostego.

Opisy budowy Iskry wydają się być ciekawe, ale niestety nie chcą mi się zdjęcia pokazać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo wam wszystkim dziękuję za wsparcie!

Myślimy o zrobieniu modelu jak najwolniejszego i najłatwiejszego w pilotażu. A czy zainstalowanie silnika turboodrzutowego w Wicherku to jest dobry pomysł? Na pewno byłoby zabawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli model ma być prosty w pilotażu to może model na sznurku do latania po okręgu? Obawiam się że z niewielkimi umiejętnościami pilotażu modeli rc to tylko krzywdę komuś można zrobić, albo napracujecie się i w kilka sekund cała praca legnie w gruzach. Poza tym przeliczcie fundusze. Do takiego pełnego RC same wyposażenie trochę będzie kosztować. Na pierwsze posiedzenie proponowałbym obgadać temat samego silnika, ewentualnie stacjonarnej hamowni do niego, jak już będzie działał na tyle bezawaryjnie żeby go w model montować to można zastanawiać się jaki to ma być model.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może rozchodzi się o napęd EDF? Bo to już jest w zasięgu...

http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=Electric_ducted_fan

 

A tutaj nawet gosciu ma wlasnorecznie zaprojektowany i wydrukowany na drukarce 3D model EL39 z napedem EDF takze wydrukowanym:

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3054055-3D-printed-120mm-EDF-3D-printed-1-6-5-scale-L-39

a10825727-14-DSCN1660%5B1%5D.jpg

 

Projekt tego EDF'a jest dostepny na thingiverse:

https://www.thingiverse.com/thing:2838324

 

EDIT:

A projekt odrzutowca na drukarke 3D pod ten konkretny silnik mozna kupic tutaj:

https://cults3d.com/en/3d-model/various/el-39-semi-scale-rc-jet-for-120-mm-edf

IMG_20180622_200136162_HDR_large.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik ma być turboodrzutowy. Na pewno będzie testowany przed użyciem. Kwestie finansowe są mało istotne, gdyż i tak Politechnika płaci. :D Jeżeli chodzi o pilotaż to jest w kółku na pewno, co najmniej jedna osoba, która dosyć dobrze potrafi (chyba). Ja tak trochę potrafię, ale czymś szybkim i dużym to w tej chwili to bym się bał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam że żaden z zaproponowanych projektów nie ma szans powodzenia. Rura PCV nie nadaje się na kadłub modelu umieszczenie silnika na samy końcu kadłuba to zły pomysł bo będzie olbrzymi problem z wyważeniem. Mam spore doświadczenie z modelami turoodrzutowymi ( złożyłem 6 a oblatałem 3) i zapewniam Cie,że płatowiec musi być solidny w miarę lekki i dobrze przemyślany. Najprostszy z możliwych to ten brzydal www.tonynijhuisdesigns.com/retro-jet75-turbine.htm

Uwazam że powinniście spróbować iść w takim kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik ma być turboodrzutowy. Na pewno będzie testowany przed użyciem. Kwestie finansowe są mało istotne, gdyż i tak Politechnika płaci. :D Jeżeli chodzi o pilotaż to jest w kółku na pewno, co najmniej jedna osoba, która dosyć dobrze potrafi (chyba). Ja tak trochę potrafię, ale czymś szybkim i dużym to w tej chwili to bym się bał.

 

Kolego Kubusiu.

 

Politechnika za to płaci - tzn, że my wszyscy za to płacimy. 

Projekt silnika odrzutowego DIY znam jeden. Jego plany opublikowane były dawno temu (zanim się urodziłeś) w niemieckim piśmie i te plany mam gdzieś jeszcze. Uważam, że budowa silniika odrzutowego jest dużo trudniejsza i kosztowniejsza niż budowa modelu, który będzie nim napędzany... Zbudujcie silnik a samolot się znajdzie. Jeżeli macie dostęp do maszyn CNC i odpowiedniego oprogramowania inżynierskiego - to może się uda. Inaczej raczej nie wróżę wam sukcesu...

 

EDIT: tu jest model 3D silnika (sama geometria, bez gwarancji, ze to bedzie dzialac):

https://grabcad.com/library/18-kg-force-jet-engine-1

A tu dzialajacy silnik:

https://grabcad.com/library/rs-30-gas-turbine-jet-engine-1

 

Kluczowe elementy gdzie wymagana jest wiedza o tym co bedziecie robic:

1. kompresor odsrodkowy - wymaga obrobki CNC (najlepiej 5 osiowej) - mozna kupic jako czesc zamienna od jakiegos znanego silnika - chociazby od kolegow z Poznania

2. stator - odpowiednie prowadzenie powietrza z przodu, podtrzymuje lozyska, komore spalania.

3. turbina - wymaga wysokowytrzymalych stopow. W silniku DIY byl to arkusz blachy, z nacieciami i lopatkami wygietymi pod odpowiednim katem. mozna kupic gotowy element.

4. komora spalania - tez z materialu zaroodpornego, w tym silniki DIY byla to blacha z odpowiednia liczba nawierconych otworkow. 

5. uklad paliwowy - wymagane sa odpowiednie wezownice aby wstepnie podgrzac paliwo, i do tego pompa paliwa

6. lozyska szybkoobrotowe

7. uklad smarowania - potrzebna jest pompa oleju

8. wal

9. uklad sterowania - z pomiarem temperatury w roznych miejscach na silniku - chyba ze nie ma znaczenia dla was zywotnosc tego silnika

10. dynamiczne wywazenie tego wszystkiego aby sie nie rozlecialo w drobny mak

 

Przy tym wszystkim budowa samolotu to pikuś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że chcesz aby model latał wolno. Każdy model będzie latał wolno jeśli będzie miał małe obciążenie powierzchni nośnej. Więc raczej duży i lekki.

Tu sprawę komplikuje silnik odrzutowy który zapewne ma jakiś zakres obrotów poniżej których będzie nie efektywny, więc od tej strony może okazać się, że model nie będzie mógł latać wolno mimo, ze obciążenie powierzchni nośnej bęzie małe..

Co do samego modelu to proponowałbym jak koledzy wyżej coś w stylu latającego skrzydła lub coś w tym stylu

post-7718-0-22149900-1530814049.jpg

 

Proponowałbym też poszukać wsparcia u modelarzy, którzy  maja jety, to jest trudny temat i sam zapał nie wystarczy. Na lotnisku w Kąkolewie latają koledzy jetami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

www.tonynijhuisdesigns.com/retro-jet75-turbine.htm     Jeżeli chodzi o ten model, to jest podobny do mojego. Ja chciałem zrobić Wicherka przerobionego tak aby wyglądał jak ten model, lub coś podobnego. Oczywiście wymagałoby to całkowitego przerobienia ogona w Wicherku.

Jeżeli chodzi o silnik, to niestety nie mam na to wpływu. Ktoś już znalazł projekt i już są zamawiane części. Zgadzam się, że o wiele lepsze byłoby zaprojektowanie własnego silnika, choćby to miał być tylko zwykły silnik żarowy.


A tak poza tym mam literówkę w nazwie tematu. Jak to poprawić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.