Skocz do zawartości


Zdjęcie

[ESA] me 262 NPN


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

#1 d2f

d2f
  • Modelarz
  • 337 postów
  • Age: 37
  • SkądRadzyń Podlaski
  • Imię:Paweł

Napisano 11 lipiec 2018 - 10:47

Chciałbym dziś przedstawić skrótową foto-relację z budowy i oblotów Me262 produkcji NPN, który miałem już od dłuższego czasu ale niedawno postanowiłem dokończyć.

Poszczególne etapy postaram się rozbić w oddzielne posty aby podzielić trochę zdjęcia.

 

 

 

Spis treści:

 

1. Zawartość opakowania
2. Wstępne założenia dotyczące budowy, materiały do budowy spoza kompletu
3. Proponowane wyposażenie
4. Budowa - obróbka dostarczonych prefabrykatów
5. Budowa - klejenie
6. Budowa - montaż wyposażenia
7. Regulacja
8. Obloty
9. Podsumowanie i wnioski
10. Czynności po budowie

 

 

1. Zawartość opakowania

 

Produkt został dostarczony w fabrycznym komplecie z zawartością:
- części piankowe modelu:
1A-1E skrzydła podzielone na 5 części ze względu na skosy płata
2A,2B kadłub podzielony na 2 części (część przednia wymaga obróbki w celu makietowym oraz montażu wyposażenia)
3A,3B stateczniki pionowy i poziomy (poziomy z gotowym sterem wysokości)
4A1,4A2,4B1,4B2 gondole silników (ja na specjalne zamówienie otrzymałem zarówno wersję pod montaż napędu śmigłowego jak i EDF)
- przeźroczystą wytłoczkę osłony kabiny
- komplet prętów węglowych
- wzmocnienia sklejkowe na wręgi silnikowe
- popychacze
- instrukcja w formie książeczki (instrukcja ogólna budowy esa + dodatek dla modeli wielosilnikowych)

 

 

 

2. Wstępne założenia dotyczące budowy, materiały do budowy spoza kompletu

 

Wstępnie założyłem budowę modelu w wersji ze śmigłami pchającymi ale z gondolami od edf.
Wybór gondoli w wersji edf podyktowany był pomysłem o zwiększeniu powierzni nośnej modelu dla ułatwienia startu i lądowania, przy podobnym lub mniejszym oporze czołowym.
Powstanie też wersja z drugim kompletem gondoli.

Materiały jakie zostały zastosowane spoza kompletu to:
- klej CA jocker styro (jedna buteleczka nie starczyła)
- klej CA jocker super rzadki (przy zastosowaniu też wersji syro – zużyłem super rzadkiego dość niewiele*)
- klej uhu por (wystarczyła ok 1.5 tubki)
- klej na gorąco z pistoletu (ok 2cm/10mm)

Zdecydowałem się ponadto na zastosowanie w niektórych miejscach cieńszych prętów węglowych niż te które były w komplecie – celem zmiany wytrzymałości konstrukcji* i sztywności modelu*

 

 

 

3. Proponowane wyposażenie

 

Proponowane wyposażenie to:
2 silniki A2212 z propsaverami
2 śmigła 8x6-7x4,5 dobierane eksperymentalnie
2 serwa TP 9g na lotki
1 serwo TP 9g na ster kierunku
1 serwo EMAX 5g na ster wysokości
2 regulatory 30A z odzysku z jakiegoś koptera*
odbiornik D8r2
pakiety turnigy 3s 2200mAh


4. Budowa - obróbka dostarczonych prefabrykatów

 

Do obróbki dostarczonych elementów piankowych używałem głównie ostrza do noża do tapet marki stanley. Podczas całej budowy modelu zużyłem 2 takie ostrza.
Elementy nie były szlifowane, jedynie wycinane ostrzem noża*

4.1 Utworzyłem bardziej ostry profil dla natarcia i spływu stateczników
4.2 Utworzyłem bardziej opływowy obrys gondoli silników
4.3 Wyobliłem dziób modelu
4.4 Z załączonych „odpadów” wyciąłem krzyżaki piankowe do mocowania wręg silnikowych*, wręgi uformowałem na krzyżaki
4.5 Zeszlifowałem powierzchnie do klejenia, w celu lepszego wiązania kleju.

Załączone miniatury

  • części 20180608_125959.jpg
  • 20180608_122854.jpg
  • 20180608_125532.jpg
  • 20180608_125551.jpg
  • 20180608_125959.jpg
  • 20180613_145622.jpg
  • 20180613_145627.jpg
  • 20180613_145632.jpg
  • 20180613_145750.jpg
  • 20180613_145636.jpg
  • 20180614_121020.jpg
  • 20180614_121023.jpg
  • 20180614_121026.jpg
  • 20180614_135357.jpg

  • 0

#2 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 1789 postów
  • Age: 51
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 11 lipiec 2018 - 11:06

Trzymam kciuki za ambitny projekt.

Mam zbudowany takie model i początkowo latał ze śmigłami pchającymi, był bardzo szybki a to zwiększa obciążenia na poszczególne elementy z epp wobec czego odradzam ...

 

Zdecydowałem się ponadto na zastosowanie w niektórych miejscach cieńszych prętów węglowych niż te które były w komplecie

W skrzydle mam osadzony pionowo płaskownik węglowy 3x1 [mm] oraz pręty 1,5mm a skrzydła i tak się wyginały a płaskownik uległ złamaniu.

Przemyśl swoją decyzję.

 

Jeżeli dobrze "wygooglowałem" https://pl.aliexpres...wE&gclsrc=aw.ds

to Twój silnik ma 2200kV .... do takiego silnika na pewno śmigło 8x6 jest zbyt duże

 

Przy pchających śmigłach miałem duży problem z wyważeniem i pakiet 1800mAh z jakim latałem był prawie w samym nosie modelu. Proponuję w trakcie budowy intensywnie kontrolować SC aby sie nie okazało, że braknie kadłuba na umiejscowienie pakietu :-)

 

Usztywnij też SK bo wysoko uniesiony SW spowoduje flater gdy ogon będzie zbyt wiotki

 

Kibicuję i obserwuje budowę, czekam na koniec i oblot  bo Me-262 zawsze pięknie sie prezentuje w powietrzu :-)

ms


  • 0

#3 d2f

d2f
  • Modelarz
  • 337 postów
  • Age: 37
  • SkądRadzyń Podlaski
  • Imię:Paweł

Napisano 11 lipiec 2018 - 11:16

5. Budowa – klejenie

 

Pierwszym etapem klejenia było połączenie skrzydła z nadaniem delikatnego wzniosu.
Skrzydło skleiłem na kleju uhu por, natomiast widoczne łączenia elementów, po zaschnięciu, dodatkowo zalałem niewielką ilością ca styro zachowując pożądane wzniosy.

 

Kolejnym etapem, realizowanym niejako równolegle do etapu pierwszego, było sklejenie obu części kadłuba (przód i tył). Klejenie części tylnej na dolnej stronie zostawiłem na później w celu wzmocnienia węglem lub poprawek skręcenia kadłuba w tej części.
Zastosowałem uhu por do sklejenia tych części kadłuba.
Szczelinę w dolnej części tyłu kadłuba zalałem CA styro na sam koniec klejenia modelu, po uprzednim zaschnięciu wszystkich miejsc i sprawdzeniu geometrii kadłuba.

 

W skrzydła zastosowałem wzmocnienia węglowe, zarówno z góry jak i z dołu (oszlifowane proste pręty węglowe od NPN plus cieńsze – 1 mm-  pręty węglowe w dodatkowych miejscach), oraz z przodu i z tyłu płata (oszlifowane cieńsze – 1mm - pręty węglowe).

 

W statecznikach zastosowałem też wzmocnienia węglowe z pręta 1mm – z obu stron stateczników z przodu i z tyłu. Dodatkowo wzmocnienia węglowe statecznika pionowego przedłużyłem do montażu w kadłubie celem wzmocnienia i poprawy sztywności.

 

Sklejkowe krzyżaki do krzyżaków piankowych są klejone na uhupor, oraz klej na gorąco.

 

Klejenie gondoli do skrzydeł przeprowadziłem na kleju uhu por, a po zaschnięciu i montażu silników i innego wyposażenia – szczeliny na krawędziach styku gondoli i skrzydeł wypełniłem klejem na gorąco w małej ilości – ale regulując wyważenie skrzydeł.

 

Klejenie skrzydeł do kadłuba to uhu por, a po związaniu wypełnienie szczelin klejem na gorąco.

 

Klejenie stateczników do kadłuba to uhu por, z wypełnieniem szczelin za pomocą CA styro, oraz parę kropek z kleju na gorąco.

 

Krzyżaki piankowe do gondoli, razem z wzmocnieniami z patyczków od kawy z MCDnds, klejone uhu por + klej na gorąco.

 

 


Trzymam kciuki za ambitny projekt.

Mam zbudowany takie model i początkowo latał ze śmigłami pchającymi, był bardzo szybki a to zwiększa obciążenia na poszczególne elementy z epp wobec czego odradzam ...

W skrzydle mam osadzony pionowo płaskownik węglowy 3x1 [mm] oraz pręty 1,5mm a skrzydła i tak się wyginały a płaskownik uległ złamaniu.

Przemyśl swoją decyzję.

 

Jeżeli dobrze "wygooglowałem" https://pl.aliexpres...wE&gclsrc=aw.ds

to Twój silnik ma 2200kV .... do takiego silnika na pewno śmigło 8x6 jest zbyt duże

 

Przy pchających śmigłach miałem duży problem z wyważeniem i pakiet 1800mAh z jakim latałem był prawie w samym nosie modelu. Proponuję w trakcie budowy intensywnie kontrolować SC aby sie nie okazało, że braknie kadłuba na umiejscowienie pakietu :-)

 

Kibicuję i obserwuje budowę, czekam na koniec i oblot  bo Me-262 zawsze pięknie sie prezentuje w powietrzu :-)

ms

 

 

Jeśli o tą szybkość chodzi - to będzie we wnioskach pewien wniosek.

Model już jest zbudowany i lata, ale liczyłem na pytania i uwagi i zaraz na nie odpowiem:

 

Właśnie dlatego węgla jest gęściej, bo czytając inne relacje z me262, zrobiłem testowe skrzydło ze styropianu i eksperymentowałem z węglami prostopadłymi do kadłuba, ukośnymi, wzdłużnymi, z rowingiem, prętami i płaskownikami.

Uzyskany rezultat przeszedł pomyślnie testy:

- uderzeń od natarcia

- uderzeń z góry i dołu

- łamania (jak u Ciebie - w górę) i skręcania

 

Co do silnika - nie napisałem ale mam silniki w wersji 1400KV i usilnie do nich szukam kompletu śmigieł 8x6 cw ccw.

Na obecnych śmigłach lata za wolno. Będzie wniosek we wnioskach.

 

Co do wyważenia - na początku wydawało się to osiągalne bezproblemowo z pakietem nie do końca w dziobie. Rzeczywistość zweryfikowała to przy pierwszych oblotach. Radą także pomógł producent, za co bardzo dziękuję. Obecnie pakiet jest w dziobie.

Załączone miniatury

  • 20180614_121219.jpg
  • 20180614_142405.jpg
  • 20180615_143410.jpg
  • 20180615_153134.jpg

  • 0

#4 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 1789 postów
  • Age: 51
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 11 lipiec 2018 - 11:51

klej na gorąco ?

To ciężkie i chyba niezbyt chętnie stosowane połączenie w modelach z epp ...jako wypełniacz lepsza moim zdaniem kropla kleju wypieniającego.

ms


  • 0

#5 d2f

d2f
  • Modelarz
  • 337 postów
  • Age: 37
  • SkądRadzyń Podlaski
  • Imię:Paweł

Napisano 11 lipiec 2018 - 13:15

Tak, zostało użyte ok 2cm pałeczki kleju na gorąco.

W kolejnym egzemplarzu zostanie zastąpiony przez pieniący się soudal.

 

Dla mnie klej na gorąco ma parę niewątpliwych zalet:

- bardzo mocno trzyma piankę i inne elementy do pianki

- szybka aplikacja

- szybko schnie

- plastyczny do pewnego momentu, ale też daje się obrabiać

- łatwy do usunięcia w razie potrzeby


6. Budowa - montaż wyposażenia

 

Przed montażem wyposażenia, zostało one wstępnie zamocowane na modelu w celu wyważenia.

Otwierany dziób modelu został wykonany cięciem gorącym drutem w ramce.
Otwory na serwa i pakiet zostały wykonane lutownicą transformatorową z grotem z drutu miedzianego.

Do klejenia serw, dźwigienek i bodwenów popychaczy zostały wykorzystane w równym stopniu CA, uhu oraz klej na gorąco.

 

 

7. Regulacja

 

Bardzo ważną kwestią jest kalibracja gazu dla regulatorów. Oba regulatory muszą być jednakowo ustawione do gazu, hamulca itp. Bez poprawnej kalibracji lot na nierówno pracujących silnikach może być niemożliwy.

 

W trakcie eksperymentów z oblotami, środek ciężkości został ustawiony na 7cm od natarcia przy kadłubie i przy tym ustawieniu model lata poprawnie.

 

Przy takim ustawieniu model lata prosto ze sterami „prawie na zero”.

 

Po ustawieniu środka ciężkości, waga modelu z pakietem, gotowego do lotu to 663g z farbą.
Kolejny egzemplarz będzie zdecydowanie lżejszy.

 

 

8. Obloty

 

Udane obloty zostały zarejestrowane i można je obejrzeć w YT:

https://youtu.be/6d3BZwiZCaI
https://youtu.be/AfYxTlKvk0Q
https://youtu.be/7_wIon8JOB0
https://youtu.be/0117ZAXc0vU
https://youtu.be/0117ZAXc0vU

https://youtu.be/qlDutm3kEdQ
https://youtu.be/vw3RQsBK8zY
https://youtu.be/PB1PAc8FpkU
https://youtu.be/rh3NmXZSXOQ

 

9. Podsumowanie i wnioski

 

W trakcie oblotów silniki były pochylane w dół aby zrównoważyć moment wychylający dziób modelu w górę. Po osiągnięciu ok 45st wychylenia i niezadowalających rezultatach, silniki zostały przeniesione w linie skrzydeł. Dodatkowo został zastosowany mały balast z przodu (widoczny na jednym ze zdjęć) i problem został zażegnany.

 

Model nie został pomalowany w pełni makietowo, a jedynie tak, aby był dobrze widoczny na niebie i na ziemi (ogon fluo). Jednak nawet w pełni biały model można z powodzeniem oblatywać bez obawy o utratę orientacji modelu na niebie. Kształt kadłuba oraz obecność gondoli silników pod skrzydłami skutecznie obrazują położenie modelu na czystym niebie jak i w białych chmurach. Na tle ciemnych chmur jest idealnie.

Przeprowadzone eksperymenty w locie wskazują na konieczność zastosowania hamulca w regulatorach. Model bez hamulców w locie szybowcowym ma doskonałość sięgającą 2. Bardzo szybko traci wysokość.

 

Na 3 letnich pakietach turnigy 25-35c 2200mAh 3s uzyskuję następujące czasy lotu:
- przeważający pełny gaz – 5-10 minut
- przeważający umiarkowany gaz – 8-15 minut
- gaz mocno umiarkowany – 10-15 minut

 

Obecnie zainstalowane śmigła nie pozwalają na uzyskanie pełnych osiągów modelu. Lot jest wolniejszy niż na śmigłach 8x6, odpowiada prędkością lotowi modelu esa mig3 ze śmigłem 8x4 na takim samym silniku A2212 1400kv.

 

Testowany wariant ze śmigłami 8x6 o tym samym kierunku obrotów nie sprawdził się. Model przechylał się zaraz po starcie na skrzydło i pogłębiał ten przechył przy każdej zmianie ciągu. Wychylenie lewego silnika w lewo tylko minimalnie korygowało ten efekt. Za to na wspomnianych śmigłach 8x6 model był zdecydowanie szybszy.

 

W trakcie początkowych nieudanych oblotów model kilkakrotnie lądował dziobem w ziemię, jednak oprócz wychodzących węgielków w części przy samym dziobie nie zaobserwowałem żadnych uszkodzeń. Lądowanie takie zwykle następowało w wyniku utraty kontroli nad zadzierającym modelem ok 2m nad ziemią.

 

Model jest bardzo zwrotny, chodzi za ręką, chociaż często traci wysokość w zakrętach na mniejszym gazie.

Jest w zasadzie nieczuły na wiatr w locie. Latałem do 12m/s z porywami do 17m/s (pomiary z trax).

Do prędkośći wiatru 7m/s model jest bardzo stabilny w powietrzu, gdzie posiadanym mig3 esa miota szczególnie rotor zza drzew.

 

Model z zastosowanym aktualnie napędem osiąga w zasadzie jednakową prędkość w pionie jak i w poziomie.

Brak hamulca skutecznie ogranicza prędkość nurkowania. Na pełnym gazie prędkość nurkowana jest podobna jak prędkość przelotu.

 

Elektronika modelu jest zasilana z jednego regulatora. Przy lotach do końca pakietu ten regulator odcina silnik 1 sekundę wcześniej. Warto wziąć to pod uwagę przy budowie innych wielosilnikowców.

 

 

10. Czynności po budowie:

 

Najprawdopodobniej model otrzyma wymienną kabinę – makieta i wersję fpv z HT.

 

Czeka go też wymiana śmigieł i popychaczy do lotek.

 

Rozważam montaż na wpół schowanych w gondole silników kółek piankowych w celu zmniejszenia hamowania po przyziemieniu podczas lądowania. Oklejenie gondoli taśmą nie powoduje widocznego zmniejszenia hamowania.

 

Konieczne będzie zaprogramowanie hamulca dla regulatorów, jednak najprawdopodobniej wcześniej regulatory zostaną zmienione.

Załączone miniatury

  • 20180617_122039.jpg
  • 20180617_122045.jpg
  • 20180617_122048.jpg
  • 20180617_122050.jpg
  • 20180617_170448.jpg
  • 20180628_193828.jpg
  • 20180628_193831.jpg
  • 20180701_104007.jpg
  • 20180707_210926.jpg
  • 20180707_210929.jpg
  • 20180708_171307.jpg
  • 20180708_171312.jpg
  • 20180708_171316.jpg
  • 20180708_171320.jpg
  • 20180708_171323.jpg
  • 20180708_171328.jpg
  • 20180708_183533.jpg
  • 20180708_183556.jpg
  • 20180708_183603.jpg
  • 20180708_183616.jpg
  • 20180708_183620.jpg
  • 20180708_183624.jpg
  • 20180708_183631.jpg
  • 20180708_183637.jpg

  • 0

#6 ancymonek

ancymonek
  • Modelarz
  • 5 postów
  • Age: 37
  • SkądGarwolin
  • Imię:Paweł

Napisano 17 lipiec 2018 - 10:56

https://youtu.be/qlDutm3kEdQ?t=110

 

ten film najfajniejszy od tego momentu i ciekawe jak przechodzi nad zbożem do lądowania.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych