Skocz do zawartości

PZL P 8/II


Michal4x4
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Detale mam zamiar zrobic, ale plan mam taki: najpierw lot bez detali (ale zastrzaly bedą;)), jesli przezyje i bedzie latal dobrze z zapasem mocy chcialbym zrobic go w wersji ostatniej rozbitej co prawda przez B Orlinskiego ale jednak z szachownicami!;) i owiewkami na kolach. A to mnie kręci;)

czy sie uda zobaczymy.

Jeszcze raz dzieki wszystkim za cieple slowa.Jak tylko wrócę biorę sie do roboty.

ponizej kilka 'na szybko' zdjec moich wczesniejszych modelikow. Jak wroce obiecuje lepsza jakosc zdjec.

pozdr.

m

post-21287-0-59324200-1531858914_thumb.jpg

post-21287-0-31553600-1531858996_thumb.jpg

post-21287-0-96233700-1531859053_thumb.jpg

post-21287-0-85151000-1531859122_thumb.jpg

post-21287-0-29398600-1531859171_thumb.jpg

post-21287-0-46572800-1531859222_thumb.jpg

post-21287-0-72375000-1531859276_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ssuchy

p8-8.jpg

 

 

To starsza/pierwsza wersja z chłodnicą pod kadłubem.

Detale mam zamiar zrobic, ale plan mam taki: najpierw lot bez detali (ale zastrzaly bedą ;)), jesli przezyje i bedzie latal dobrze z zapasem mocy chcialbym zrobic go w wersji ostatniej rozbitej co prawda przez B Orlinskiego ale jednak z szachownicami! ;) i owiewkami na kolach. A to mnie kręci;)

...

Ta wersja miała chłodnice po bokach kadłuba:

post-8532-0-45478300-1531913620_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefan, mam wrażenie, że jest to fotka z początkowych "kombinacji" między pierwszym a drugim prototypem - tzn, gdzie umieścić odchudzoną chłodnicę (zwróć uwagę, że samolot nie ma jeszcze żadnych oznaczeń). Ostatecznie w drugim prototypie chłodnica wylądowała po bokach kadłuba. Zaznaczam, że to są tylko moje gdybania, więc mogą z prawdą nie mieć nic wspólnego. Ponieważ powstały dwa prototypy, a w pierwszym, oznaczonym na mitingu w Zurichu jako 6-B, chłodnica była toporna i wyjątkowo gruba:

 

PZL__P-8_03.jpg

 

post-8532-0-22599400-1401728478.jpg

 

... mniemam, że na tamtej fotce jest drugi prototyp w fazie prób z nową, zgrabniejszą, bardziej opływową chłodnicą (naturalnie najpierw umieścili ją pod kadłubem, tak jak w pierwszej sztuce). Zwróć również uwagę na to, że jedynka miała słabszy (i chyba krótszy silnik rzędowy), gdzie otwory spalinowe rozmieszczone były po bokach kadłuba w łuku, natomiast dwójka miała mocniejszy silnik (przez to pewnie dłuższy przód kadłuba - tak wynika z fotek) i otwory spalinowe rozmieszczone były w linii prostej.

 

Więc, Michał na pewno zrobił model PZL P.8/II (a nie I), a gdzie umieści chłodnicę: po bokach (z oznaczeniem na kadłubie 6-C), czy pod spodem (w wersji przejściowej bez oznaczeń i owiewek kół) to już jego decyzja.

 

Wersja II

 

początkowo:

PZL_P-8_II.jpg

 

 

ostatecznie (uszkodzony przez Orlińskiego koło Końskich w drodze na miting do Zurichu - z tej fotki Stefan, którą wkleiłeś):

29_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefan, mam wrażenie, że jest to fotka z początkowych "kombinacji" między pierwszym a drugim prototypem - tzn, gdzie umieścić odchudzoną chłodnicę (zwróć uwagę, że samolot nie ma jeszcze żadnych oznaczeń). Ostatecznie w drugim prototypie chłodnica wylądowała po bokach kadłuba. Zaznaczam, że to są tylko moje gdybania, więc mogą z prawdą nie mieć nic wspólnego. Ponieważ powstały dwa prototypy, a w pierwszym, oznaczonym na mitingu w Zurichu jako 6-B, chłodnica była toporna i wyjątkowo gruba:

...

Były tylko dwa prototypy P8, każdy z innym silnikiem.

Oznaczone były P8/I i P8/II. W katalogach handlowych miały być oferowane jako P8 i P9.

Ten omawiany tutaj to P8/II (P9).

Na Twoim zdjęciu jest P8/II (P9) pierwsza wersja z chłodnicą pod kadłubem.

Potem po próbach umieszczono chłodnice po bokach kadłuba.

Na wyjazd do Zurychu samolot dostał namalowane oznaczenia, (Jak na moim zdjęciu) ale z powodu katastrofy nie doleciał na mityng.

Bajan wrócił do Warszawy i poleciał na miting na prototypie P8/I.

Samolotu po katastrofie nie odbudowano.

 

Tu oba samoloty na jednym zdjęciu:

post-8532-0-47231800-1531984459_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ssuchy

p8-8.jpg

 

 

To starsza/pierwsza wersja z chłodnicą pod kadłubem.

...

 

 

Stefan, gdybyś dodał w wytłuszczonym, że: "To starsza/pierwsza wersja drugiego prototypu z odchudzoną chłodnicą pod kadłubem" nie byłoby mojego wpisu po twoim, bo po co? Ja zrozumiałem, że masz na myśli pierwszy prototyp, pisząc o wklejonej przeze mnie fotce, no ale wszystko się wyjaśniło, ;) a przy okazji daliśmy parę linków do ciekawych fotek. Jakby nie było to kawał historii naszego lotnictwa, zawsze wart przytoczenia.

 

Deklaracje, deklaracjami - ciekawe jednak, na którym etapie wykonania oryginału drugiego prototypu, będzie się wzorował ostatecznie Michał w swoim modelowaniu i czy zechce mu się pociągnąć dalej zabawę w szczegóły (co jak wiadomo wymaga czasu)? :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stefan, gdybyś dodał w wytłuszczonym, że: "To starsza/pierwsza wersja drugiego prototypu z odchudzoną chłodnicą pod kadłubem" nie byłoby mojego wpisu po twoim, bo po co? Ja zrozumiałem, że masz na myśli pierwszy prototyp, pisząc o wklejonej przeze mnie fotce, no ale wszystko się wyjaśniło, ;) a przy okazji daliśmy parę linków do ciekawych fotek. Jakby nie było to kawał historii naszego lotnictwa, zawsze wart przytoczenia.

 

...  :rolleyes:

Jerzy, nie było pierwszego i drugiego prototypu P8.

Oba prototypy były równoległe i to są dwa odrębne samoloty.

Zakłady PZL i Z. Puławski chcieli sprawdzić jaką prędkość osiągnie PZL z silnikiem rzędowym.

W tym czasie z sukcesem latał już P7.

P8/I został wyposażony w silnik HispanoSuiza, a P8/II w silnik Petrel.

Porównanie osiągów z P7 napędzanym silnikiem gwiazdowym nie wypadło znacząco dodatnio więc dalszego rozwoju P8 zaprzestano.

Nie będę tu dalej przepisywał historii lotnictwa polskiego bo każdy może sobie znaleźć i przeczytać.

Przy okazji to ten rysunek, który Wstawiłeś z szachownicą i czerwonymi oznaczeniami na stateczniku pionowym jest z mojego opracowania o P8. Gdzieś na to musiałeś trafić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jerzy, nie było pierwszego i drugiego prototypu P8.

Oba prototypy były równoległe i to są dwa odrębne samoloty.

...

 

Czyli należy rozumieć, że materiały dostępne w necie są błędne (?), skoro się w nich nagminnie pisze o dwóch prototypach P.8, czyli: P.8/I i P.8/II  Wg ciebie P.8/I i P.8/II to dwa odrębne samoloty (owszem, faktycznie różnią się konstrukcją) i nie są to prototypy P.8, no kurde tak wynika z powyższego cytatu. Więc np. (cytat: samolotypolskie.pl):

 

 

Samolot PZL P-8 zaprojektowany został w Państwowych Zakładach Lotniczych przez inż. Zygmunta Puławskiego, jako kontynuacja koncepcji samolotu PZL P-1 z rzędowym silnikiem. projekt powstał na przełomie lat 1930/1931. W 1931 r. zbudowano dwa prototypy. Stanowiły one rozwinięcie samolotu PZL P-7 i bezzastrzałowej projektowanej wersji PZL P-2. Pierwszy prototyp PZL P-8/I, napędzany silnikiem Hispano-Suiza 12 Mc, został oblatany w sierpniu 1931 r. W styczniu (wg [4]- w marcu) 1932 r. został oblatany drugi prototyp PZL P-8/II, napędzany silnikiem Lorraine 12H ”Petrel”

 

... zapis powyższy (dla jasności wykolorowałem) w świetle tego co piszesz jest błędny? :rolleyes:

 

Stefan, daj mi linka do twojego opracowania o P.8/I i P8/II, chętnie się z tym zapoznam, bo mi teraz niezłego ćwieka nabiłeś. Ale tam - zwał, jak zwał i mniejsza o resztę, wyjaśnij mi ostatecznie tylko to, czy w  drugim , odrębnym samolocie, czyli: P.8/II chłodnica (odchudzona w porównaniu do pierwszego, odrębnego samolotu, czyli P.8/I, w którym wyglądała, jak gruba balia do prania bielizny) była bardziej opływowa i najpierw znajdowała się pod kadłubem P.8/II (jak ta "gruba balia" w samolocie P.8/I  ;)  ), a później ją przeniesiono  na boki kadłuba P.8/II? Czy tak? Bo o to mi tylko chodzi i ja to tak właśnie zrozumiałem, czytając materiały dostępne w necie i przyglądając się fotkom z epoki. No, ale skoro te materiały są "o d..ę potłuc", to ja już zupełnie się pogubiłem! :rolleyes:  :)

 

PS  Wytłuszczoną czcionką miałem na myśli (tak jak we wcześniejszych wpisach) kolejność oblatywania (półroczna różnica), a nie ich powstania, chyba, że te materiały netowe też są do kitu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam Ci się, że ja nie widzę bałaganu w necie na temat tych samolotów.

Sam przepisałeś na zielono "W 1931 r. zbudowano dwa prototypy".

 

Rozmawiamy gdy pytasz mnie o chłodnicę o P8/II bo tam pod zdjęciem napisałem, że to starsza/pierwsza wersja. (Wersja P8/iI)

To po co znów mieszasz chłodnicę odchudzoną w stosunku.. i.t.d. gruba jak balia?

PZL Wilga też jest z silnikami gwiazdowymi i z bokserami i te typy też są odpowiednio oznaczone i tyle.

Dodam ostatecznie, że na tym zdjęciu jest PZL P8/II z chłodnicą umieszczoną pod kadłubem, a potem chłodnicę zamontowano po próbach w locie po bokach kadłuba. Który to jest samolot widać po prostokątnych wlotach powietrza.

(Sam na to zwracałeś uwagę pouczając mnie jak te wloty były wykonane w P8/I.)

Na koniec dopiszę, że wersja z chłodnicą pod kadłubem (Wciąż P8/II) dostała oznaczenie PZL P8/II - 1,

a ta z chłodnicami na bokach PZL P8/II - 2.

Ot i tyle. Jeśli nadal nie wszystko jasne to pytaj, tylko pisz o który P8 Ci chodzi.

 

ED:

Myślę, że nie tylko jest kłopot z Tobą bo PZL też musiał mieć powód oznaczając ostatecznie te samoloty jako P8 i P9.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozpiętość 59 cm.Dlugosc o ile pamietam 47cm. Na ostatnim zdjeciu model z calością osprzetu (brak tylko zastrzalow plata i stat poz.) waży 96 gramów. Czyli chyba się w klasie zmieszczę ;)

Pozdr.

M

 

Wygląda świetnie, i masa bardzo ale to bardzo dobra przy tych wymiarach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po malej przerwie. W skrócie: udalo sie polecieć ale pierwszy lot byl niestety b.słaby - rąbnąlem o jedyny w okolicy kawalek prawie gołej gleby i byl smutek - skrzydlo odkleiło się od kadłuba, 2 zastrzaly "odeszły", smiglo prawie się złamalo. Szczęśliwie żadnych powazniejszych konsekwencji nie było. Po naprawie postanowilem jednak na poczatek zamienić baterię na lżejszą i dzisiaj wieczorem udało sie pezetela ulotnić. Leciał wprawdzie tylko chyba pół minuty ale i tak jestem zadowolony bo to moja pierwsza samodzielna "minimakieta" i daje nadzieje na dalsze loty:) niestety w czasie lotu samolocik stracil pokrywę silnika i "bebechy" mu sie wysypały (moja wina trzeba było lepsze zabezpieczenie zrobic!) i musialem z dalszych dzis prob zrezegnowac bo szukanie malutkiej "pokrywki" w wysokiej trawie niestety bylo jak w przysłowiu.

Niemniej donosze ze dalsze relacje bedą i mam nadzieję dłuższe i lepsze bo moja polowica doświadczenia w filmowaniu nie ma;)

pozdr.

m

No i jakoś nie umiem filmiku zaladować mimo ze go przyciąłem do poniżej 32 mb żeby choć coś sie zmieściło. przepraszam za nieudolność - będę próbował dalej. dzis jeszcze filmik spróbuję umieścić w moim wątku na rcgroups.

 

pzdr.m

No i jakoś nie umiem filmiku zaladować mimo ze go przyciąłem do poniżej 32 mb żeby choć coś sie zmieściło. przepraszam za nieudolność - będę próbował dalej. dzis jeszcze filmik spróbuję umieścić w moim wątku na rcgroups.

 

pzdr.m

post-21287-0-68558700-1532461048_thumb.jpg

post-21287-0-05594100-1532461189_thumb.jpg

post-21287-0-34983000-1532461252_thumb.jpg

post-21287-0-46884100-1532461329_thumb.jpg

post-21287-0-83162800-1532461386_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Chyba tak muszę zrobić bo wlasnie z rcgroups video tez mi wyrzuciło chociaz wcześniej sie załadowało;(

na youtube jeszcze nic nie umieszczałem ale spróbuję.

pzdr.

m

https://www.youtube.com/channel/UCI3vDTijyde0yqzJJXIvxUQ

 

probowalem cos wkleic na yt. nie wiem czy to działa. chyba muszę jakieś korepetycje z kompa pobrać. Ale to juz nie dzis:) pzdr.m

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Chyba tak muszę zrobić bo wlasnie z rcgroups video tez mi wyrzuciło chociaz wcześniej sie załadowało;(

na youtube jeszcze nic nie umieszczałem ale spróbuję.

pzdr.

m

https://www.youtube.com/channel/UCI3vDTijyde0yqzJJXIvxUQ

 

probowalem cos wkleic na yt. nie wiem czy to działa. chyba muszę jakieś korepetycje z kompa pobrać. Ale to juz nie dzis:) pzdr.m

Piękny model Ci wyszedł.

 

Co do wklejania filmu to po otwarciu go po spodem masz "udostępnij"

post-8532-0-43812500-1532515990_thumb.jpg

klikasz w to i otwiera Ci się to białe okno. Kopiujesz ten kod i wklejasz do swojego wpisu. Jak wkleisz z samym http (bez s) to od razu będzie otwarty ekran z filmem:

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i lot zaliczony. Michał co to było, podmuch wiatru, czy PZLek jest tak niestabilny, że trzeba go ciągle kontrolować? Filmik trochę za krótki, żeby coś więcej stwierdzić, a taki lekki model wymaga bezwietrznej pogody. :rolleyes: Wydaje mi się, że model ma za mały wznios skrzydeł, który powinien być sztucznie powiększony w porównaniu do oryginału (dla zwiększenia stateczności poprzeczno-kierunkowej), zwłaszcza kiedy model nie ma lotek. No i sterem kierunku to tylko cykamy w bezlotkowcu i koniecznie miksujemy skręt z zaciąganiem sterem wysokości (o czym się zapomina gdy przesiadamy się na "bezlotkowca").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.