Skocz do zawartości

OBOWIĄZKOWA REJESTRACJA OPERATORÓW BEZZAŁOGOWCÓW POWYŻEJ 250 GRAM


Krzysiek "Viper"
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przepisy wchodzą z dniem dzisiejszym.

 http://www.ulc.gov.pl/pl/publikacje/wia ... wietrznych

"Pięknie " te numery operatora będą wyglądać szczególnie na makietach. Chyba ,że będą umieszczone drobnym druczkiem. Ostatnio to modne. Bez szkła powiększającego to nawet instrukcji używania leku nie przeczyta się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

No to zbierzmy chętnych najpierw na forum co by się zapisali do takiej organizacji modelarzy lotniczych RC lub ogólnie modelarzy RC. Jestem za. Nawet parę groszy na rok składki wpłacę. Tylko kto to będzie w tych urzędach załatwiał sprawy bo mam daleko do Warszawy. To nie będzie takie łatwe proste i przyjemne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 100 osobach - mamy już na pewno siłę do rozmów w ULC (konieczne stowarzyszenie lub choć projekt) ale i kilka innych możliwości np. ubezpieczenia grupowe (sprawdzałem u pani agent która podpisuje z PSP). Jeśli tego nie zrobimy to pozostawiamy kształt środowiska modelarskiego w Polsce innym.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co rozumiem, to na razie jest dyrektywa Unii, a Państwa członkowskie dopiero będą implementować te przepisy w swoim prawie. Proszę, żeby ktoś mnie poprawił, ale póki co jeszcze nic nas nie obowiązuje. Dlatego nie ma szczegółów, typu gdzie i jakiej wielkości ta "rejestracja", czy w jakim urzędzie certyfikat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chciałbym Was straszyć, ale z tego, co czytam, to, co zostało przyjęte, to regulations a więc rozporządzenie unijne. Prawda, że będą jeszcze przyjęte rozporządzenia wykonawcze, natomiast rozporządzenie w odróżnieniu od dyrektywy, obowiązuje bezpośrednio. Mogę i chciałbym się mylić, ale trzeba by się temu przyjrzeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W informacji na stronie ULC

 

4.    Od kiedy będzie obowiązywała rejestracja operatorów dronów wykonujących loty urządzeniami powyżej 250 g?
Obowiązek rejestracji operatora wynikać będzie z aktu wykonawczego do NBR, na chwilę obecną nie jest znana data jego wejścia w życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Rozporządzenie bazowe skupia się na wymogach dotyczących projektowania, produkcji, obsługi technicznej, rejestracji, znakowania oraz eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych"

 

 

"Polska bierze aktywny udział w konsultacjach starając się, aby projektowane przepisy w jak najszerszym zakresie uwzględniały potrzeby oraz głos polskich operatorów bezzałogowych statków powietrznych"

 

"Największą zmianą w zakresie stosowania przepisów unijnych będzie odmienny od polskich przepisów podział operacji wykonywanych bezzałogowymi statkami powietrznymi. W przywołanym powyżej projekcie aktu wykonawczego założono, iż loty dronami będą odbywać się w trzech kategoriach:

- otwartej - w klasie otwartej pojawi się pięć klas (oznaczonych symbolami od C0 do C4). Kwalifikacja do określonej klasy będzie zależna m.in. od masy drona, jego prędkości, maksymalnej wysokości lotu, zastosowanych technologii bezpieczeństwa (np. follow-me, geo-awarness, e-ID), zastosowanego napięcia, poziomu wydawanego hałasu, faktu posiadania odpowiedniego oświetlenia do lotów w dzień lub w nocy i samego wyglądu drona (np. występowania ostrych krawędzi). Każda klasa będzie miała przypisane rodzaje operacji, jakie będzie mogła wykonywać.

Zakazane będzie jednak latanie nad skupiskami ludzi niezależnie od masy drona. Ponadto przepisy wykonawcze mają rozszerzyć krąg osób, które będą zobowiązane do przejścia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych"

 

Hmm głos polskich operatorów statków powietrznych... A gdzie ja mogę objawić dobrodziejom swój głos? Gdzie jest jakaś zakładka, informacja na stronie ULC informująca że możemy zgłosić wniosek do wzięcia pod uwagę? Kto reprezentuje nasze interesy??? Imię Nazwisko. Modelarz? Piekarz? Woźny w szkole?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto podpatrzeć u Niemiaszków co możemy ugrać:

 

Trotz der neuen rechtlichen Grundlagen und der neuen Richtlinien gelten vorher erteilte Aufstiegserlaubnisse unverändert weiter. Die kompletten Text der Gemeinsamen Grundsätze des Bundes und der Länder für die Erteilung von Erlaubnissen und die Zulassung von Ausnahmen zum Betrieb von Flugmodellen gibt es unter www.dmfv.aero.

Die Änderungen in der Übersicht:

- Bisher wurden in den Grundsätzen Mindestabmessungen der Start- und Landebahn von 100 m x 20 m gefordert. Geringe Unterschreitungen führten teilweise zu Problemen im Rahmen der Erlaubniserteilung. Nun wird in den neuen Grundsätzen von einer „Richtabmessung“ von 100 m x 15 m gesprochen, von der durch eine entsprechende Stellungnahme des Modellflugsachverständigen abgewichen werden kann. Dies erlaubt eine größere Flexibilität.

- In Bezug auf das 2017 hinzugekommene Verbot in § 21b Abs. 1 Nr. 2 Luftverkehrsordnung (LuftVO) näher als in einem seitlichen Abstand von 100 m zu Menschenmengen zu fliegen ist eine generelle Ausnahme vorgesehen.

- Dem Modellflugsachverständigen wird ausdrücklich ein größerer Spielraum für seine Begutachtung eingeräumt. Er kann in seinem Gutachten begründet von den Vorgaben der Richtlinien abweichen. Hiermit wurde eine der zentralen Forderungen des DMFV erfüllt.

- Hubschraubermodelle mit Verbrennungsmotor werden bei den Vorgaben für die Schallpegelmessung ausdrücklich berücksichtigt. Sie sind im Schwebeflug ca. 1m über den Boden zu vermessen.

- Die Abstandstabellen zur Ermittlung des zulässigen Schallpegels für Flugmodelle mit Verbrennungsmotor wurden an die neue Sportanlagenlärmschutzverordnung angepasst und erweitert. In den bisherigen Abstandstabellen der Grundsätze aus dem Jahre 2008 wurden nur Flugsektoren mit einem Radius von 300 m berücksichtigt. Die neuen Richtlinien beinhalten nun auch Flugsektoren mit den Radien 400 m und 500 m. Im Hinblick auf die Unsicherheiten, welcher Abstandswert in der Tabelle einschlägig ist, ist eine Klarstellung enthalten: „Der ermittelte Abstand ist für die Anwendung der Abstandstabellen mathematisch auf volle 25 Meter zu runden (das heißt z. B. 410 m = 400 m; 415 m = 425 m).“

- Aufgrund der Änderungen der Sportanlagenlärmschutzverordnung können zukünftig grundsätzlich Flugbetriebszeiten bis 22:00 Uhr ohne Mittagspause auch an Sonn- und Feiertagen festgesetzt werden ohne dass es zu einer Reduzierung des Schallpegels kommt.

- Im Erlaubnisbescheid ist die Staffelung der Schallpegel für Flugmodelle mit Verbrennungsmotor je nach Anzahl der betriebenen Modelle vorgesehen. Bisher schrieben einige Landesluftfahrtbehörden den rechnerisch niedrigsten Wert vor, unabhängig davon wie viele Modelle tatsächlich betrieben werden sollten.

- In Anwendung der Grundsätze aus dem Jahre 2008 kam es häufig zu Auslegungsproblemen bzgl. der Auflage im Erlaubnisbescheid, dass keine Menschen oder Tiere überflogen werden dürfen. Gerade in Hinsicht auf schlecht einsehbare Bereiche des Flugsektors kam es deshalb zum Teil zu erheblichen Einschränkungen des Modellflugbetriebs. Diese Auflage wird in den neuen Richtlinien konkretisiert: „Ein Anfliegen sowie ein tiefes Überfliegen von Personen und Tieren unter 25 m Höhe über Grund ist nicht zulässig.“ Hier wurde ebenfalls ein dringendes Anliegen des DMFV in den Verhandlungen umgesetzt.

- Im Einklang mit der Formulierung in der aktuellen LuftVO wird der Flugleiter zukünftig als „Aufsichtsperson (Flugleiter)“ bezeichnet.

- In den alten Grundsätzen war für Flugmodelle mit kolbenbetriebenen Verbrennungsmotor ein Schalldämpfer vorgesehen, der „dem jeweils neuesten technischen Stand entsprechen muss“. Da diese Anforderung streng genommen nur schwer bzw. sehr kostspielig erfüllbar ist, konnten wir erreichen, dass zukünftig „funktionstüchtige“ Schalldämpfer gefordert werden.

- Statt der starren Vorgabe, dass ein Windsack aufzustellen ist, wird nun ein Windrichtungsanzeiger gefordert, was den Modellflugvereinen einen größeren Spielraum lässt.

- In den Hinweisen zum Erlaubnisbescheid war fälschlicherweise angegebenen, dass Erlaubnisinhaber nur eingetragene Vereine (e.V.) sein können, nicht aber nicht eingetragene Vereine wie Clubs oder IGs. Dies wurde ebenfalls verbessert, so dass auch diese Vereine, die kein e.V. sind, Inhaber von Aufstiegserlaubnissen sein können.

 

 

Google trans:

 

Pomimo nowej podstawy prawnej i nowych wytycznych, przyznane wcześniej zezwolenia na promocję nadal obowiązują bez zmian. Pełny tekst wspólnych zasad rządów federalnych i stanowych dotyczących wydawania zezwoleń i zatwierdzania wyjątków od eksploatacji modeli samolotów można znaleźć na stronie www.dmfv.aero.

Zmiany w przeglądzie:

- Do tej pory zasady wymagały minimalnych wymiarów drogi startowej 100 m x 20 m. Małe niedociągnięcia czasami prowadziły do ​​problemów w procesie licencjonowania. Teraz nowe zasady odnoszą się do "wymiaru kierunkowego" wynoszącego 100 mx 15 m, od którego można odejść od odpowiedniej opinii eksperta od modelu. Pozwala to na większą elastyczność.

- Przewiduje się ogólne wyłączenie zakazu wprowadzonego w § 21b ust. 1 pkt 2 kodeksu lotniczego (LuftVO) w 2017 r., Który jest bliższy tłumowi niż 100 m od tłumu.

- Ekspertowi wzorcowego (przyp. szef lotów?) lotu przyznaje się wyraźnie większą swobodę w ocenie. Jego zdaniem może on odejść od wymagań wytycznych. Spełniło to jedno z głównych wymagań DMFV.

- Modele śmigłowców z silnikiem spalinowym są wyraźnie uwzględnione w specyfikacjach pomiaru poziomu dźwięku. Mierzy się je w zawisie około 1m nad ziemią.

- Tabele odległości dla określenia dopuszczalnego poziomu dźwięku dla modelu samolotu z silnikiem spalinowym zostały dostosowane do nowego rozporządzenia o ochronie przed hałasem i przedłużone. W poprzednich tabelach odległości dla zasad z roku 2008 uwzględniono tylko sektory lotów o promieniu 300 m. Nowe wytyczne obejmują teraz również sektory latające o promieniu 400 mi 500 m. W odniesieniu do niepewności co do tego, która wartość odległości jest istotna w tabeli, zawarto wyjaśnienie: "W celu zastosowania tabel odległości, określona odległość musi być matematycznie zaokrąglona do pełnego 25 metrów (tj. Na przykład 410 m = 400 m; m = 425 m). "

- Ze względu na zmiany w rozporządzeniu dotyczącym hałasu sprzętu sportowego, czasy lotów można zasadniczo ustawić do godziny 22.00, bez przerwy na lunch w niedziele i święta, bez obniżenia poziomu hałasu.




 

Hmm głos polskich operatorów statków powietrznych... A gdzie ja mogę objawić dobrodziejom swój głos? Gdzie jest jakaś zakładka, informacja na stronie ULC informująca że możemy zgłosić wniosek do wzięcia pod uwagę? Kto reprezentuje nasze interesy??? Imię Nazwisko. Modelarz? Piekarz? Woźny w szkole?

 

Krzysiek,

Nikt na całym świecie nie przygotuje ci zakładki -" wyraź swoje zdanie". Nigdy tak nie było i nie będzie.

Temat nowych przepisów był wałkowany 2 lata temu, rok temu itp. W Polsce nie ma żadnej organizacji która reprezentuje nas, modelarzy w jakikolwiek sposób. I nie dziw się bo to też Twoja wina i moja i wszystkich kilkunastu tysięcy modelarzy zarejestrowanych na tym forum i i niezarejestrowanych.

Podpowiem tylko, że operatorzy dronów UAVO spotkali się z ULC-em kilka razy, wymieniali pisma (pewnie kilka grup) i coś tam ugrali. Modelarze byli 1 raz (3 osoby). Wystarczy?

W ubiegłym roku próbowałem zainteresować parę osób z lotnisk w okolicach W-wy i co? Żadnego odzewu.

Na tym forum powstała pewna inicjatywa która miała stworzyć podwaliny dla nowego stowarzyszenia. Niestety utknęło to w martwym punkcie.

 

 

Pozostaje jedynie przeanalizować nowe przepisy - i określić o co gramy? Podpatrywać u bardziej ogarniętych sąsiadów jednych czy drugich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O co gramy? O nieingerowanie w konstrukcję modeli o możliwość uprawiania modelarstwa niezarobkowego na zasadach dotychczasowych o możliwość tworzenia legalnych lotnisk modelarskich np na wniosek do prezydenta miasta, wójta, burmistrza etc. O co jeszcze gramy? O nie wrzucanie nas wszystkich do jednego worka. Zostawmy FPV UAVO osobno a modele latające w zasięgu wzroku też osobno. To są dwa odmienne tematy. Tu wystarczy jak u zachodnich sąsiadów przyjąć pewne normy. Hałas, odległości etc.

 

No z tym że nikt na całym świecie nie stworzył zakładki to bym już śmiał polemizować. Są kraje rozwinięte w których jednak rząd musi liczyć się z opinią obywateli. Takie szopki przechodzą w krajach takich jak nasz. Ale masz rację to też po części nasza wina. Kierowcy, taksówkarze, nawet rowerzyści są w stanie coś ugrać to dlaczego my nie??? Jak trzeba będzie to pojadę na spotkanie z kompetentnymi przedstawicielami, mającymi pojęcie o czym będzie się do nich mówić. Jest nas trochę. Nie dajmy się zmiąć jak kawałek papieru toaletowego który wiadomo do czego zostanie użyty i gdzie wyląduje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może najpierw trzeba to po prostu przeczytać w koncu to tylko 122 strony

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R1139&from=EN

punkt 35 jest ciekawy

Modele statków  powietrznych  są  uznawane za  bezzałogowe statki  powietrzne do  celów  niniejszego
rozporzą­dzenia i są wykorzystywane głównie do rekreacji. W aktach delegowanych i wykonawczych dotyczących bezzałogowych statków powietrzny
ch, przyjmowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, należy uwzględniać to, że  takie  modele statków  powietrznych  miały  dotąd  dobre wyniki w  zakresie bezpieczeństwa,w  szczególności modele obsługiwane przez członków  stowarzyszeń
lub  klubów modelarskich,
  które  opracowały  specyficzne kodeksy postępowania  w  odniesieniu  do  takich  działań.
Ponadto,przyjmując te  akty  delegowane akty wykonawcze,  Komisja powinna uwzględniać potrzebę niezakłóconego
przejścia od  poszczególnych  systemów krajowych  do  nowych  unijnych  ram  regulacyjnych,  tak  aby  modele
statków  powietrznych  mogły być  nadal eksploatowane tak  jak  obecnie,a  także powinna uwzględniać najlepsze
praktyki istniejące w  państwach członkowskich.

 

Wychodzi na to że albo się zrzeszymy jakoś albo nas rozjadą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro modele członków stowarzyszeń i klubów modelarskich mają dobre wyniki to nie musimy się obawiać :) Jeżeli latasz z chłopakami w grupie macie klub i macie dobre wyniki :) Zasady postępowania są takie jak na każdym pikniku modelarskim więc Ameryki odkrywać na nowo nie trzeba. Utrzymywać zasady bezpieczeństwa lotów, dbać o sprzęt i wszystko cudnie. Ale czy na pewno? Czy tak na prawdę to wygląda? Tak prosto ? Klubów motoryzacyjnych rejestrować nie trzeba, klubów, kółek szachowych też jeżeli się nie startuje w zawodach. Rejestrować będą się piloci w celu nadania numerka. I tyle??? Zobaczymy. Ja jednak mam mieszane uczucia co do tego optymizmu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.