Skocz do zawartości


Zdjęcie

КОР-2 (Бе-4) po naszemu KOR2 / BE4

be4 łódż latająca

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
7 odpowiedzi w tym temacie

#1 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1145 postów
  • Age: 51
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 29 wrzesień 2018 - 17:56

Szukałem jakiejś łodzi latającej  ale kryteria jakie założyłem były trudne -miał być jednosilnikowy, jednopłat ,  z silnikiem możliwie nie na wieżyczce  i na dodatek o militarnym zacięciu ....

Wybór padł na BE4 Berijewa , taka "Catalina" dla ubogich.

 

6adecfde46599b24006cbbf9318e.jpg

 

Oczywiście nie mam w planach tego malowania ,a zwłaszcza napisu :)

Model jest ze styroduru (xps)  , planuje krycie japonką na Ezekote

Rozpiętość 120cm , długość kadłuba 90cm

 

Na rysunkach wykonawczych do cięcia  jakie przekazałem Markowi  (dzięki jego uprzejmości model został wycięty)  wprowadziłem kilka odstępstw od pierwowzoru takich jak powiększenie rozpiętości skrzydeł i usterzenia poziomego względem kadłuba oraz  rezygnacja z układu wzniosów płata  "W"

Bardziej zależało mi na własnościach lotnych i uproszczeniu budowy -to nie będzie makieta .

Poniżej fotka poskładanego na sucho kadłuba wraz z centropłatem ,jak widać pierwsze sztychy papierem ściernym już były..

2018-09-29_18.13.14.jpg

 

Pomału zbliżam się do etapu nad którym dumam -sposób rozkładania , pierwotnie wymyśliłem że płat będzie odczepiany wraz z górną częścią kadłuba  co uprości jego mocowanie  (silnik, zastrzały to wszystko byłby oddzielny element wraz ze skrzydłem )

Teraz już taki pewny nie jestem i rozważam inne rozwiązania ...

 


  • 0

#2 robertus

robertus

    Książę depronu?

  • Modelarz
  • 10567 postów
  • Age: 45
  • SkądJelcz-Laskowice
  • Imię:Robert

Napisano 29 wrzesień 2018 - 18:14

Będzie pływalna?


  • 0

#3 Grifon

Grifon
  • Modelarz
  • 508 postów
  • SkądLublin, Gdańsk
  • Imię:Patryk

Napisano 09 październik 2018 - 21:54

Jak masz foty ze składania kadłuba to zapodaj.
A co tam jest napisane na samolocie, za Putina?
  • 0

#4 Uszek

Uszek
  • Modelarz
  • 78 postów
  • Age: 52
  • SkądSkalbmierz
  • Imię:Janusz

Napisano 10 październik 2018 - 07:28

Za Stalina! W czasach II WŚ malowany często na samolotach, czołgach i innym uzbrojeniu


  • 0

#5 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1145 postów
  • Age: 51
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 11 październik 2018 - 16:18

Obyśmy w przyszłości nie widzieli nic z napisem "зa путина"....

 

Wodne możliwości tego kadłuba zachowam ale brak w moim pobliżu wygodnych akwenów do tego celu spowoduje że najczęściej będą starty z ręki a lądowanie na brzuchu . Wymagać to będzie odpowiedniego wzmocnienia poszycia dna - pokryje prawdopodobnie  nie za cienkim fornirem i położę na to tkaninę

 

Ewentualnie można zrobić odczepiane podwozie ,te które możecie znaleźć na fotografiach w internecie służyło tylko do wyciągania samolotu na brzeg ale istniało też przynajmniej na papierze podwozie do operowania z gruntu.

 

 

Cały model był wycięty  jak  typowa  ESA EPP  (jedynie kadłub  był podzielony na ćwiartki ) a że nie jest mały więc rzeźbienia było/jest  sporo.

Fotek ze stanu pudełkowego brak.

 

IMG_20180926_200505.jpg

 

Skleiłem punktowo w kilku miejscach na czas nadawaniu mu kształtu  , a ostateczny szlif otrzyma po uzbrojeniu go wewnątrz  w wzmocnienia otwartych odcinków kadłuba i miejsca montażu zespołu silnik/skrzydło

Umiejscowiona gdzieś w połowie wysokości kadłuba podłoga stanowiska   strzelca/obserwatora będzie sklejkową podstawą dla serw i przy okazji wzmocni te otwarte miejsce kadłuba

Analogicznie kabina-z tym że będzie to miejsce na pakiet i odbiornik  a dostęp do tego będzie przez otwieraną wytłoczkę kabiny .

 

IMG_20180929_155930.jpg

 

Dorwał mnie ponownie chwilowy zastój z budową , nawet nie mam kiedy zdecydować wreszcie jaki zrobić podział do transportu  a rozważam takie rozwiązania :

 

1-Odczepiane połówki skrzydeł- największa kablo-logia zostaje na stałe  ale zwyczajnie-przyznaje się: nie chce mi się robić bagnetów .

2-Odczepiane całe skrzydło wraz z silnikiem i grzbietem kadłuba - daje mi to szeroką podstawę montażu jak w zwykłym górnopłacie  i odpada zabawa z zaczepianiem zastrzałów , kable nie stanowią już problemu przy tej szerokości podstawy Niestety tutaj  skrzydło traci troszkę na wygodzie transportu i przechowywania .

3-Odczepiane skrzydło w całości wraz z silnikiem -zastrzały i wąskie gardło do przetykania kabli serw i regulatora sprawę komplikują .

4-Odczepianie samego skrzydła bez napędu który by został na tej "kurzej stopce" -trudność z usztywnieniem mocowania silnika, zabawa z zastrzałami  przy składaniu i rozkładaniu  ale za to mało kabli do przetykania .

 

Jak pisałem wcześniej od początku brałem pod uwagę sposób nr 2 (dziwaczny ale nie pozbawiony sensu )  ale ostatnio skłaniam się do nr4 ...

 

Na koniec ciekawostka- ta " łajba"  latała na silniku ASz-62  którego  możecie spotkać do dziś np w AN2, Kruk, Dromader.. oczywiście silniki już wprawdzie zmodernizowane ale- korzenie wspólne .

 

 

 

 


  • 0

#6 Rawen 75

Rawen 75
  • Modelarz
  • 182 postów
  • Age: 43
  • SkądSkwierzyna
  • Imię:Remigiusz

Napisano 14 październik 2018 - 10:54

Szczerze to sposób nr 2 wybrałbym również. Demontowane skrzydło wraz z kawałkiem górnej części kadłuba-proste w wykonaniu, w montażu, a że wraz ze skrzydłem jest ten kawałek. To raczej nie jest duży problem. Tam też umieścił odbiornik-w gondoli silnikowej Zamiast wielu wtyczek, pozostają wtedy tylko dwie do podłączenia-ster kierunku i wysokości. Plusem jest w tym wypadku możliwość sztywnego połączenia płata z kadłubem na odcinku gondoli, np poprzez dwie wręgi związane z dźwigarem.


  • 0

#7 mirolek

mirolek
  • Modelarz
  • 1786 postów
  • Age: 51
  • SkądKraków
  • Imię:Mirek

Napisano 15 październik 2018 - 08:32

Proponuję przemyśleć rozwiązanie nie pod kątem wygody transportu czy przeciskania kabli a pod kątem szczelności połączenia kadłub/skrzydło.

Moim zdaniem pozostawienie kadłuba z wieżą silnika i centropłatem a oddzielenie skrzydeł za centropłatem jest najlepszym rozwiązaniem. Połączenie skrzydła na bagnety czy na jedną rure nie jest zbyt trudne a pozwoli zachować prawidłową geometrię układu - silnik-skrzydło-ogon i zagwarantuje brak wody w kadłubie.

 

Sprawdzałem różne rozwiązania (można zobaczyć na mojej stronie www) Na pływakach model stoi wysoko i raczej problemu z wodą wewnątrz modelu nie ma ale łodzie latające mają z tym problem. Model Bulinka z nisko osadzonym skrzydłem nad wodą i demontowalnym całym płatem wraz z wieżą silnika składa się do lotu szybko i wygodnie ale już dwa razy wymieniałem zamoczone w środku kadłuba serwa SW i SK. Stosuje tam uszczelnienie z epdm i uszczelkę piankową do okien a jednak woda się przeciska :-( Catalina gdzie pozostawiłem na kadłubie centropłat z silnikami a demontowane są oba skrzydła ma zawsze suche wnętrze, choć złożenie do lotu jest trudniejsze i wymaga skręcania zastrzałów.

W modelu Kingfisher skrzydło z wieżą silnika demontowane jest analogicznie jak w Bulince ale kadłub jest na tyle wysoko nad wodą, że połączenie daje się uszczelnić piankową uszczelką do okien.

 

Problem wody w kadłubie jest w modelach hydroplanów poważny a nie zawsze prawidłowo rozwiązany na etapie projektu czy wykonawstwa. Wnętrze kadłuba musi być wylakierowane a serwa należy umieścić jak najwyżej nad dnem kadłuba, podobnie jak odbiornik który dodatkowo należy zabezpieczyć folią, taśmą i wszystkim czym sie tylko da aby nie uległ zawilgoceniu. Woda nawet jak się przedostanie do wnętrza nie powinna mieć kontaktu z elektroniką i zawsze trzeba ją usunąć zaraz po lataniu.  Dobrze jest też zawsze przed lotem zostawić w kadłubie chusteczkę papierową aby zebrała to co może się przedostać. Niewielkie ilości wody zawsze odparują ale dość szybko pojawia się w modelu problem korozji popychaczy, śrubek i złączek elektrycznych - trzeba mieć do tego dostęp i systematycznie wymieniać.

 

ms


  • 0

#8 Rawen 75

Rawen 75
  • Modelarz
  • 182 postów
  • Age: 43
  • SkądSkwierzyna
  • Imię:Remigiusz

Napisano 15 październik 2018 - 08:55

W ślizgach wodnych widziałem nie raz, jak chłopacy stosowali zwykłą taśmę przeźroczystą w celu uszczelnienia luków. Może to nie najlepsza metoda-ale skuteczna.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych