Skocz do zawartości


Zdjęcie

P47 Thunderbolt - scratch build 1 300 mm


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
34 odpowiedzi w tym temacie

#1 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 05 listopad 2018 - 20:15

Ostatnio będą na lotnisku pozazdrościłem koleżance pięknego ESA Focke Wulfa 190. Projekt Garkulec został zrealizowany więc zapadła decyzja… trzeba zrobić Warbird’a z okresu WWII. Koncepcji było wiele. Zakres wyboru modelu ograniczyłem do Allied Force, jednak Spitfire i Mustang odpadły od razu jako zbyt oklepane. Na placu boju został Hawker Typhoon i P47 Thunderbolt (w moim odczuciu najlepszy samolot WWII) no i osiłkowi w żłobie dano… więc po co wybierać na jak można zrobić dwa!

 

Ten wątek tyczy się budowy P47 Thunderbolt. Szukałem w sieci i mało jest tych modeli budowanych jako scratch build. Z racji tego, że kraksy zdarzają mi się często nie wykonuję swoich modeli z perfekcyjną dbałością o detale. Skupiam się na szybkości wykonania i prostocie konstrukcji. Model ma poprawnie latać i cieszyć oko.

 

Thunderbolt ze zwoją majestatyczną sylwetką nie może mały, zaprojektowałem go z rozpiętością 1300mm. Budowę zacząłem od skrzydła. Do tej pory wykorzystywałem profile z rodziny KFM. Tym razem chciałem spróbować coś innego. Oglądałem jak robią skrzydła chłopaki z Flight Test. Skrzydła do P47 zrobiłem kopiując rozwiązanie jakie wykorzystali przy budowie ich Spitfire’a. Dwie połówki skrzydła są wykonane z jednego kawałka foambord 5mm zagiętego na krawędzi natarcia. Dolna część proilu kończy się na 20 cm przed końcówką płata. Wg chłopaków z Flight Test ogranicza to „tip stall”. Najpierw wydruk, wycięcie formy, klejem na piankę i wycinamy. Następnie wklejamy dwa dźwigary, które będą tworzyć wysokość profilu. Pierwszy dźwigar na 25% cięciwy profilu. Dźwigar sklejony z dwóch kawałków foam bord 5mm, następnie odstęp na bagnet ustalający wznios (w moim przypadku 5 stopni) i ponownie dźwigar. Na krawędzi spływu element ułatwiający łączenie górnej i dolnej części płata – zwiększa powierzchnie klejenie i ładnie formuje profil. Wklejamy serwomechanizm. Następnie nacinamy (z wyczuciem bo pęknie przy zginaniu) miejsce zagięcia na krawędzi natarcia, aby ułatwić zaginanie górnej części płata. Z wyczuciem i na raty naginamy górną część i dociskamy ją do dźwigarów aby zobaczyć gdzie zrobić nacięcia formujące kształt profilu (nacinamy z wyczuciem). W moim przypadku część skrzydła będąca w kadłubie jest płaska więc trzeba zrobić nacięcia jak na załączonym zdjęciu. Wklejamy bagnet formujący wznios (w moim przypadku 3x5mm foam bord), nakładamy klej na rowek na krawędzi natarcia, dźwigary, bagnet i element na krawędzi spływu i kleimy. Operacje powtarzamy na drugim skrzydle i łączymy obie połówki płata ze sobą wsuwając bagnet. Gotowe – całość z wycięciem zajęła mi około godziny – gotowe skrzydło waży 400 gramów.

 

Myślałem długo jak zrobić kadłub. Aby zachować kształt zbliżony do oryginału musi być dość mocno zaoblony. Użycie foambord nie wchodziło więc w rachubę. Szukałem lekkiego rozwiązania, ponieważ masa gotowego modelu przygotowanego do lotu nie może przekraczać 1200 gramów. Elektronika w moim przypadku waży 350 g, więc na kompletny kadłub zostaje 450g. Z racji tego, że posiadam wycinarkę do styropiany zdecydowałęm się zrobić styropianowy rdzeń kadłuba, który po połączeniu i wzmocnieniu profilami węglowymi będzie potraktowany papierem na Wikol dając bardzo lekką i wytrzymałą konstrukcję.

Aby ułatwić wycinanie kadłub skład się z trzech części. Zaprojektowałem i wydrukowałem odpowiednie kształtki i wyciąłem elementy wraz z przednią pokrywą silnika z wewnętrznym otworem na silnik (osłona silnika z twardego XPS’u) Wycinanie i dopasowanie styropianowych elementów około 3 godzin. Aby sprawdzić jak będzie wyglądała sztywność po nałożeniu papieru na Wikol połączyłem ogonową i środkową część kadłuba i pokryłem ją kilkoma warstwami papieru pakowego uwzględniając włókna wzdłuż i w poprzek aby sklejka byłą jak najmocniejsza. Efekt pozytywnie mnie zaskoczył. Po wyschnięciu kadłub jest bardzo twardy i wytrzymały na odkształcenia. Wyschnięty element waży 70g więc na resztę zostaje już tylko 380g powinno się udać.      

W między czasie wyciąłem z foam bord 5mm statecznik pionowy w ster wysokości, który okleiłem mocną taśmą. Planuje wychylenie steru wysokości do max 30 stopni.  

Następnie wyciąłem w kadłubie otwory na skrzydła uwzględniając kąt zaklinowania na 2 stopnie, wkleiłem balsowe wzmocnienia. Element przed pokryciem papierem waży 30g. Zacząłem przygotowywać łoże silnika z twardego XPS’u – będzie wklejone w kadłub na klej epoksy i 4 bolce o długości 4 cm.

Silnik musi być łatwo demontowalny - ze sklejki 3mm wyciąłem kształtkę do której od tyłu zostały wklejone nakrętki na śruby mocujące silnik, następnie sklejka zostanie wklejona w łoże w twardego XPS’u. Łoże zostało tak uformowane aby zapewnić 1 stopniowy skłon silnika.

 

I to tyle na razie, na 11 listopada planowany oblot.    

        

    

 

             

 

Załączone miniatury

  • IMG_5794.JPG
  • IMG_5795.JPG
  • IMG_5799.JPG
  • IMG_5802.JPG
  • IMG_5807.JPG
  • IMG_5804.JPG
  • IMG_5809.JPG
  • IMG_5810.JPG
  • IMG_5812.JPG
  • IMG_5817.JPG
  • IMG_5818.JPG
  • IMG_5822.JPG

  • 0

#2 model

model
  • Modelarz
  • 144 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 05 listopad 2018 - 22:06

Cześć, trzymam kciuki za oblot,nareszcie na forum zawitała pianka ala flitetest :) jak i pewne rozwiazania konstrukcyjnie chłopaków za morza.
Opierasz budowę na jakiś konkretnych planach ? Czy jakies ogólne rzuty samolotu ?
  • 0

#3 a2j

a2j
  • Modelarz
  • 126 postów
  • Age: 40
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Imię:Adam

Napisano 06 listopad 2018 - 08:04

Napisz co to za pianka gdzie i za ile nabyłeś?

Bardzo lubię projekty Panów z FliteTest.

 

Pozdrawiam


  • 0

#4 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 06 listopad 2018 - 08:31

Witam kolegów, odnośnie planów to wzorowałem się na ściągnięty z aerofred.com i rysunkach z netu. Na zdjęciu poniżej widać różnicę w moim kadłubie vs. orginał (upraszam konstrukcję)

Jeśli chodzi o zakup pianki to wpisz w net płyta piankowo - kartonowa (są w sklepach dla plastyków) jak kupuję w sklepie stacjonarnym tu: https://architekci-s...-plyty-piankowe

Bardzo fajny i wytrzymały materiał, świetnie się z niego buduje.

 

 

Załączone miniatury

  • thunderbolt.jpg

  • 0

#5 sławek

sławek
  • Modelarz
  • 1146 postów
  • Age: 51
  • GG:
  • SkądWrocław
  • Imię:Sławek

Napisano 06 listopad 2018 - 12:20

Dżwigar przy tej wielkości modelu to raczej nie z pianki....

 

Widzę pokryty ogon- strasznie pomarszczony papier - kryj nim PO jego dobrym namoczeniu . Unikniesz zmarszczek .

Jeśli to był element docelowy radził bym wykonać go od nowa.

Najlepiej kryc sklejony juz cały kadłub  -bedziesz mógł przed oklejeniem nadac mu odpowiedni kształt na przejściach segmentów  a krycie dodatkowo wzmocni ich połączenie.

Model dzięki temu zabiegowi nie będzie wcale bardziej pracochłonny a zyska na wyglądzie .

Uproszczenie modelu wcale nie musi iść w parze z wyglądem ala klocki Lego .

Ogólnie pomysł fajny -śledzę dalsze postępy.

 

PS pianka tego typu jest też dostępna pod nazwą X-foam


  • 0

#6 model

model
  • Modelarz
  • 144 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 06 listopad 2018 - 13:29

Co do dzwigara to kolega Slawek po części ma racje, na poczatku w moim spitfire z ft z piankowy m dzwigarem nie bylo problemów ale po wielu startach i lądowaniach taki dzwigar6 na łączeniu był coraz bardziej słaby i skrzydelko zaczelo sie rozchodzić.
Nie mniej u ciebie dzwigar piankowy jest dużo bardziej solidny myślę ze powinno być problemów z wytrzymałością.
  • 0

#7 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 06 listopad 2018 - 13:35

To zdjęcie części ogonowej było przed wyschnięcie. Teraz wyglada zdecydowanie lepiej.

Załączone miniatury

  • E8478C33-6D15-4549-90C6-AEB5D1556D51.jpeg

  • 0

#8 model

model
  • Modelarz
  • 144 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 06 listopad 2018 - 13:48

Moim zdaniem wystarczył by papier sniadaniowy wyszlo by trochę lżej i latwiej sie namacza niz pakowy, ale coś za coś. Ogon kadłuba nie do złamania w tym zestawieniu :)
  • 0

#9 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 07 listopad 2018 - 11:45

No to kadłub prawie gotowy (na zdjęciu jeszcze niedoschnięty stąd pomarszczenia) 

jak na razie mamy:

- kompletny płatowiec: 420g

- elektronika (silnik RAY c3536, KV 1250, pakiet 2200 mAh, odbiornik) 395g

- statecznik pionowy i poziomy: 63g

- oklejony kadłub 277g 

co daje 1 155 gramów, więc przy bezwietrznej pogodzie i tej pow. skrzydeł powinien pięknie latać, ale to się okaże.

 

 

 

Załączone miniatury

  • IMG_5843.JPG
  • IMG_5842.JPG

  • 0

#10 karambolis8

karambolis8
  • Modelarz
  • 134 postów
  • Age: 30
  • SkądSiechnice
  • Imię:Adam

Napisano 07 listopad 2018 - 12:50

Jak wyschnie to możesz zważyć ponownie?


  • 0

#11 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 07 listopad 2018 - 13:30

Jasne, bezpośrednio po nałożeniu ważył 320g, rano 277g, zwaze po robocie i napisze.
  • 0

#12 karambolis8

karambolis8
  • Modelarz
  • 134 postów
  • Age: 30
  • SkądSiechnice
  • Imię:Adam

Napisano 07 listopad 2018 - 14:04

To sporo wody odparowało, przydatna informacja  :)


  • 0

#13 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 07 listopad 2018 - 19:56

A po całkowitym wysuszeniu mamy 254 gramy :)

Załączone miniatury

  • 9B2FC5CE-6A68-432D-B6C7-7493FCE793E9.jpeg

  • 0

#14 karambolis8

karambolis8
  • Modelarz
  • 134 postów
  • Age: 30
  • SkądSiechnice
  • Imię:Adam

Napisano 08 listopad 2018 - 07:32

Czyli sumarycznie ok 70g wody odparowało.


  • 0

#15 mayster8405

mayster8405
  • Modelarz
  • 671 postów
  • Age: 68
  • SkądDąbrowa Górnicza
  • Imię:Henryk

Napisano 08 listopad 2018 - 08:06

Ciekawe co mocniejsze!? bo papierem nie oklejałem, natomiast japonką na wikol tak. Robiąc mojego SU 37, dziobek okleiłem-wzmocniłem fizeliną krawiecką bo wyglądał na bardzo słaby punkt. Po dwu kraksach dziobrk wytrzymał a dewastacja nastąpiła za nim.

msg-19228-0-55768100-1505046764_thumb.jpg

Ciężar fizeliny jest wiele lżejszy od papieru a jej struktura przypomina pajęczynę.Występuje także z klejem do prasowania.

Nie wiem, czy ktoś coś takiego robił i ma porównanie!?


  • 0

#16 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 08 listopad 2018 - 11:28

Niestety zawsze kleiłem papierem pakowym na wikol, nie mam porównania do innych okładzin. Ale ciekawi mnie też czy waga 254 g przy 90 cm kadłubie to mało czy dużo, Waszym zdaniem?


  • 0

#17 model

model
  • Modelarz
  • 144 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 08 listopad 2018 - 12:54

Dużo czy mało ciężko stwierdzić nie chcesz przekroczyć 1200 czy ci sie uda nie jestem do końca przekonany, ja jestem wlasnie na etapie wykańczania (głównie malowania) swojego p 51, mam jakieś 120cm rozpiętości a na wadze juz 1300 g oczywiście na gotowo z wyposażeniem.
  • 0

#18 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 08 listopad 2018 - 13:41

Odnośnie wagi gotowego do lotu wygląda, że wyjdzie około ~~1250 gramów. Tym czasem dokonałem wyliczeń CG i wygląda to następująco 

CG Thunder.jpg

 

 


  • 0

#19 model

model
  • Modelarz
  • 144 postów
  • Age: 28
  • SkądKrasice
  • Imię:Dawid

Napisano 08 listopad 2018 - 14:09

Oki, podasz link do stronki w której wyliczyles środek ciężkości? Jaki silnik elektryczny planujesz założyć ?
  • 0

#20 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 46 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 08 listopad 2018 - 14:34

Link do strony gdzie możesz wyliczyć CG jest TUTAJ a co do silnika to posiadam (dane ze strony):

 

G2 RAY C3536-1250
    pixel_trans.gif RAYG2_C3536.jpg
 

 

Silnik przeznaczony do napędu bezpośredniego modeli samolotów o wadze do 1500g i szybowców o wadze do 1600g zasilanych z baterii lipo złożonej z 2 do 4 ogniw. 

Podstawowe dane:

  • wymiary: fi 35 x 36mm
  • średnica ośki: 4mm
  • zasilanie: 2-4 ogniw Li-xxx
  • waga: 105g
  • KV: 1250 obr/V
  • zalecane śmigła: 3S Li-pol 11x5, 4S Li-pol 9x5
  • moc max: do 420W (3S)
  • obiążenie max: 38A/30s
  • zalecany regulator: 40A
  • zastosowanie: modele trenerków do 1500g, szybowców do 1600g, akrobatów do 1300g, akrobatów 3D do 1050g

 


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych