Skocz do zawartości


Zdjęcie

PZL 21 Gargulec - canard ze sterowanym wektorem ciągu (1000mm)


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1 Tender79

Tender79
  • Modelarz
  • 66 postów
  • Age: 40
  • SkądMarki
  • Imię:Michał

Napisano 07 listopad 2018 - 15:24

Po rozbiciu kilku kaczek w końcu się udało! Gargulec pięknie lata, fajnie wygląda, i ma sterowany wektor ciągu...! Model ma być ultra prostu w konstrukcji i gotowy do latania w jeden dzień co jest absolutnie wykonalne. 

 

Plany: 

Plany PZL 35N Gargulec.jpg

 

Model wykonany z podkładów 5mm z kilkoma wzmocnieniami z foambord 5mm (można pominąć i zrobić z depronu). Do budowy potrzebujemy dwa podkłady pod panele 5mm, 4 listewki sosnowe 5x10 mm na dźwigary i dwie balsówki (5x8mm) na krawędź natarcia. Do sterowania wektorem ciągu pręt węglowy 3mm, kawałek rurki węglowej z wew. otworem 3mm, jeden snap kulkowy, dowolna taśma klejąca do oklejenia. UHU POR (lub klej polimerowy), klej CA. Szybki klej Epoxy do wklejenia rurek na których obraca się silnik (lub hot glue z pistoletu). Mój model po oklejeniu waży 520 g z serwami bez elektroniki i napędu.

 

Gotowy model prezentuje się tak (proszę pamiętać, że to prototyp robiony bez zbytniej dbałości o estetykę:

IMG_5692.JPG

IMG_5693.JPG

 

Trochę o samej konstrukcji: rozpiętość 1000 mm, sztywny canard, sterowanie elevonami. Model ma zaprojektowaną przelot przez dolną część kadłuba. To rozwiązanie moim zdaniem wpływa na stabilność - pionowe elementy dolnej części kadłuba działają jak stateczniki pionowe, a przepływ powietrza wewnątrz generuje też siłę nośną, ułatwiając nawiew powietrza na śmigło.

IMG_5834.JPG IMG_5833.JPG

 

Tak działa sterowanie ciągiem:

https://youtu.be/9d4aJBnIKmQ 

 

Tak wyglądał maiden flight - za duże wychylenia pow. sterowych o mało nie zakończyły się rozbiciem modelu - był ultra czuły na drążki. 

 

Po regulacji zamocowania cięgien elevonów było już zdecydowanie lepiej, niestety nagły koniec pakietu LiPo zakończył testy i nie polatałem z włączonym wektorem ciągu. W kolejnym etapie testów skupię się na ustaleniu poprawnego skłonu/wykłonu silnika co jest bardzo proste dzięki konstrukcji do wektorowania ciągiem.

 

Prostota konstrukcji umożliwia zbudowanie Gargulca nawet przez niedoświadczonego modelarza w jeden dzień. Model jest bardzo łatwy i przewidywalny w pilotażu, więc nawet mniej doświadczeni piloci spokojnie dadzą radę. Trzeba tylko latać na początku na małych wychyleniach elevonów.  

 

O rozwoju projektu będę pisał na bieżąco jeśli ktoś chce plany proszę pisać na priv, chętnie się podzielę.


  • 0

#2 Marcin81

Marcin81
  • Modelarz
  • 245 postów
  • Age: 37
  • SkądKalisz
  • Imię:Marcin

Napisano 07 listopad 2018 - 16:13

Elevony, maiden flighty.. Mamy na to polskie odnośniki. Co do modelu, to gratuluję oblotu.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych