Skocz do zawartości

RELACJA ULTIMATE 1500mm, 30cc


Rekomendowane odpowiedzi

Sprawa wygląda tak że jak się robi model piłką włosową to idzie się na uproszczenia  z lenistwa. Jak jest pod laser to można zrobić więcej elementów bo to laser tnie a nie macha się piłką samemu. A że nie chce mi się dorabiać jakiś dupereli to rysuję to w CAD. A potem okazuje się że części jest dużo. Ale nie przejmuj się, mam do złożenia puzzle z 2000 kawałków z czego 1/3 to kwiaty :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błądzę dalej z modelem :).

Nie dodałem że Turbo Cad mam na 30 dni , po upływie czasu pewnie przestanie działać więc trzeba zagęszczać ruchy.

Sporo juz mam ogarnięte ale nie mała sterta materiału została do rozszyfrowania, ale zdążę bo planuję ogarnąc jeszcze tylko jedno dolne skrzydło bo drugie jest takie samo więc wystarczy mieć jedno.

Za górne na razie sie nie będę zabierał , a nim mnie najdzie na górne to program wygaśnie, ale to nic do górnego skrzydła zainstaluję program na drugim komputerze i znowu będzie działał 30dni , i to mi wystarczy.

Po rozszyfrowaniu dolnego skrzydła mam chęć coś posklejać :).

 

Na dziś mam oba stateczniki i stery wysokości odnalezione i złożone no i ster kierunku prawie opanowany.

 

Stateczniki nie mają mocowań do kadłuba , ale wiem jak wyglądają i jak je poskładać więc to nie problem, a stery wysokości nie mają wzmocnień pod dźwignię , ale te wzmocnienia już zlokalizowałem :).

0f8e675ee9644a19.jpg

 

Ster kierunku ma się średnio , mam problem ze wzmocnieniem na dźwignię, w projekcie 3D składa się z 4 części, ale projekt był zmieniany więc może jest cos zmienione.

Chodzi o to że wzmocnienia składają się z 4 części w środku dwa elementy z grubej balsy i na zewnątrz dwa z cienkiej balsy , po jednym na stronę.

Ale nie mogę zlokalizować tych części z cienkiej balsy, za to jest dużo z grubej balsy , domyślam sie że pójdą jeszcze w lotki stąd jest ich większa ilość.

Ale nie mogąc znaleźć tych wzmocnień pod dźwignię z cienkiej balsy chciałem zapytać czy coś się nie zmieniło w projekcie i zamiast 2 grubych i dwóch cienkich , jest 3 grube.

Bo 3 grube nawet pasują w ster kierunku, i pomyślałem że może tak ma być?

6a5fe50326324c12.jpg


I jeszcze jedno pytanie, sklejanie mam zamiar rozpocząc od powklejania wzmocnień pod zawiasy.

Wzmocnienia sa łatwe do zlokalizowania,  różnią się wielkością i domyślam że wklejam je na czuja, tak aby wielkością pasowały do elementu do którego są przyklejane.

Ale jest niezła kolekcja małych prostokącików z twardej cieniutkiej sklejki i nie za bardzo wiem co to jest.

 

Co to takiego?

13296c0fbebc4420.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prostokąty- sprawa prosta. To wzmocnienia półek serw - wkręty wkręcone w samą sklejkę lipową to zły pomysł więc od spodu są doklejane prostokąty z brzozówki.

 

W statecznikach w miejscu dwóch równoległych elementów trzeba wkleić mocowania nakrętek kłowych. 

Co do elementów wzmocnienia na dżwignię : masz pewnie plik rysowania ogólnego który Ci podesłałem. Wydrukuj Odpowiedni fragment i przyłóż do niego elementy i zobacz czy pasują. Ja po prostu już nie pamiętam, rysowałem ten model ze 2 lata temu. 

 

Wzmocnienie dźwigni SW to trójkąty. I raczej wszystkie będą z balsy 6 mm bo trzeba je doszlifować do profilu.

post-20633-0-64178300-1544031530_thumb.jpg

post-20633-0-03679100-1544031706_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławek mógł byś sprawdzić czy w zestawie jest 3 żeberko licząc od kadłuba , dotyczy dolnego skrzydła.

Mam problem bo jedno takie trzecie żeberko mam, ale tylko jedno w jedno skrzydło, a drugiego w drugie skrzydło nie mogę namierzyć , kłopot w tym że ze sklejki juz nie wiele zostało i głównie to pozostały żeberka , ale akurat tego trzeciego nie widzę , mam ale jedną sztukę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma  :huh:   Złóż całość na sucho. Zobacz czego brakuje i zrobię formatkę z brakami.  Nauczka jest jedna- nigdy więcej plików prototypowych do ludzi.


Jest, tylko otwór szlag trafił. Dam Ci dobrą radę odnośnie laserowych wycinanek. Wyłam wszystko z formatek i pogrupuj takie same elementy. W innym przypadku będziesz dreptał w miejscu. Zielone to jest to ...

post-20633-0-09754600-1544036872_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, nie ma problemu.

W takim razie złoże na sucho całość, również górne skrzydło, jak będą większe braki to dotniemy , a jak będzie wszystko prócz tego żeberka to wytnę je sobie przy okazji , mam szablon w postaci jednego żeberka , nie trzeba drukować naklejać itp , mając drewniany szablon od którego można odrysować żeberko , nie potrzebuję więcej niż 5 min na skopiowanie tego żeberka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha , zrozumiałem że nie ma.

Na razie go nie namierzyłem , ale kompletuję skrzydła więc się znajdzie :)


AAAAAA, dopiero zaskoczyłem, żeberko inaczej wygląda bo nie ma dziurki :).

A jak już jesteśmy przy tych otworkach to w te otworki idzie jakaś rurka węglowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W te otwory będzie wklejony pręt węglowy 4mm tak aby przechodził przez 3 żeberka i wystawał poza skrzydło 10mm. Z tyłu jest drugi. Jest to zabezpieczenie przed obrotem skrzydła na rurze łącznika oraz ustala jednoznacznie kąt zaklinowania względem cięciwy statecznika. Kąt ten wynosi 0 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jasne.

Ale mam jeszcze jedno pytanie mimo że to jeszcze nie pora.

Chodzi o zaklinowanie górnego płata.

Kiedys zbudowałem jeden model dwupłatowy z symetrycznym profilem, co prawda ze styroduru , ale coś tam sie na nim nauczyłem.

W modelu dwupłatowym jest bardzo ważny kąt zaklinowania górnego płata , wiedziałem że w modelach dwupłatowych górne skrzydło przeważnie jest zaklinowanie minimalnie na minusie ale nie wiedziałem jaka wartość powinna być w tym konkretnym modelu który budowałem więc zaklinowałem górny płat na zero , tak jak dolny.

Przez to  środek ciężkości przesunął się do przodu o około 20mm względem wyznaczonego, i model bardzo fajnie latał ale....

Raz spróbowałem cofnąć środek ciężkości o te 20mm do wartości z instrukcji, jak się okazało model był nie do opanowania, startował zadzierał mordę i próbował się zwalić na ziemię bez kontroli nad nim.

 

A jak jest w tym modelu ultimate? tutaj chyba pozycja górnego płata jest ustalona i nie ma możliwości aby przykręcić go pod złym kątem?

 Tak mi to przynajmniej wygląda, ale jak trzeba ustawiać górny płat to nie wiem czy jestem odpowiednią osobą która to powinna ustawić, a z doświadczenia wiem że źle zaklinowany płat w dwupłatowcu może mieć fatalne skutki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz wypróbować organoleptycznie. Wszystko jest na 0st. Ale można spróbować na -1. Kwestia oblotów. Mnie oblatać tego modelu pewnie się nie uda bo nie planuję modelarzyć więc nie podpowiem Ci w tym temacie. Mały Ult miał zero na dolnym i górnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie to nie ma problemu może byc na zero aby do takiego ustawienia był wyznaczony środek ciężkości, kłopot sie robi jak środek jest wyznaczony do wartości na minusie a płat się montuje na zero.

Nie wiem kiedy model poleci, i czy tylko jeden raz czy wykona więcej niz jeden lot :), wiem że emocje będą :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie.

Mam problem z małym żeberkiem , a właściwie z otworami na mocowanie serwa, otworki na wypusty z mniejszego żeberka nie pokrywają się  z otworkami z dużego żeberka.

Jeśli nie ja źle się zabieram z montaż to coś trzeba skorygować, najłatwiej wyciąć nowe mocowanie serwa z tak rozmieszczonymi wypustami aby pasowały do obu żeberek.

Szczególnie że jedno takie mocowanie serwa mam i tak do wycięcia, bo dziwnym sposobem je uszkodziłem podczas demontażu z arkusza straciło dwa wypusty więc i tak będę wycinał i tak będę wycinał.

Pytanie czy to błąd w projekcie?

db65078b03f85a10.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kur.... no to się sporo wyjaśniło ;).

Ale wspominałem już że jestem początkującym modelarzem :D?, i to jest drugi model  jaki buduję?

Jak do skośnego skrzydła to pewnie będzie pasować ;), a przy okazji już wiem dlaczego żeberka wchodzą z sporym luzem w listwę balsową , jak skrzydło będzie skośne to i luzu nie będzie :).

Dzieki.

A tak na marginesie to złożenie takiego skrzydła to banalna robota , kadłub jest zawiły i skomplikowany , ale skrzydła, stery stateczniki montuje sie błyskawicznie, choć jak widać myślenie jest wskazane nawet przy prostej robocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwórz plik w którym jest projekt 2D a nie 3D. Tam  są rysunki skrzydeł zestawieniowe. Pamiętaj również że skrzydło górne jest nie dzielone. Trzeba na pewnym etapie włożyć rurę węglową i dwie pomocnicze. 

 Połączenie kątowe żeberek z dźwigarem bez luzów jest wyzwaniem podczas rysowania ale da się to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie odcinaj wypustów montażowych. Jak dokleisz pokrycie górne, to obracasz skrzydło i ono opiera się na wypustach i kesonie. Można wtedy dokleić pokrycie dolne bez zwichrowania skrzydła. Po oklejeniu całości wraz z lotkami odcinasz lotkę od skrzydła i masz wyszystko na cacy proste.


Przyjrzyj się dokładnie żeberkom na planie- gdzie jakie idzie bo jak pomieszasz to nie zamontujesz rozpórek (zastrzałów) pomiędzy skrzydłami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.